L 107 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om aktiv socialpolitik. (Boligtilskud til forrevalidender og
mindstesats for ledighedsydelse).
Fremsat den 17. november 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(boligtilskud til forrevalidender og
mindstesats for ledighedsydelse)
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 709 af 13. august 2003, som
ændret ved lov nr. 1168 af 19. december 2003, lov nr. 282 af
26. april 2004 og lov nr. 423 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer :
§ 1
1. Efter § 64
indsættes:
Ȥ 64 a.
Kommunen giver tilskud til nødvendige merudgifter til bolig,
jf. stk. 2, til personer med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der deltager i forrevalidering efter kapitel 6, og
som modtager nedsat kontanthjælp efter § 25 f,
stk. 2, nr. 1, og behovsbestemt tillæg efter
§ 25 f, stk. 3.
Stk. 2. Tilskud ydes, hvis
boligudgiften efter fradrag af boligsikring overstiger 1.000 kr.
pr. måned incl. el og varme. Tilskuddet kan ikke overstige
2.000 kr. pr. måned og kan højst udbetales i 12
sammenhængende måneder. Tilskuddet udbetales i
forbindelse med udbetaling af kontanthjælp efter
§ 25 f, stk. 2, nr. 1, og tillæg efter
§ 25 f, stk. 3. Tilskuddet udbetales første
gang sammen med hjælpen for første hele
kalendermåned efter, at personen er blevet berettiget til
tilskud efter stk. 1. Tilskuddet bortfalder, hvis
forrevalideringen ophører.
Stk. 3. Inden kommunen giver tilskud,
skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig,
billigere bolig.«
2. § 74 d, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Ydelsen udgør et
beløb, der svarer til, hvad den pågældende i
gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt eller anden
indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt,
i de forudgående tre måneder. Perioder med revalidering
medregnes ikke. Ydelsen kan dog ikke udgøre mere end 91 pct.
eller mindre end 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.«
3.§ 103, stk. 1,
affattes således:
»Staten refunderer 50 pct. af en kommunes
udgifter til revalideringsydelse og boligstilskud til
forrevalidender med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf.
§§ 52, 64 a og 65.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Stk. 2. § 1, nr. 1, finder
anvendelse for personer, der får bevilget behovsbestemt
tillæg efter § 25 f, stk. 3, efter 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er en udmøntning af
aftalen mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti,
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og KristenDemokraterne om anvendelsen af satsreguleringspuljen for
2005.
Forslaget indeholder ændringer, der
gennemfører aftalen om at gøre det muligt at yde
tilskud til nødvendige merudgifter til bolig til udeboende
forrevalidender under 25 år med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der modtager kontanthjælp på SU-niveau,
jf. lovens § 25 f (lovforslagets § 1, nr. 1).
Det foreslås, at der kan gives et tillæg på op
til 2.000 kr. pr. måned, hvis den unge har særligt
høje boligudgifter.
Forslaget indeholder endvidere
ændringer, der gennemfører aftalen om at
indføre en mindstesats for ledighedsydelse (lovforslagets
§ 1, nr. 2). Med ændringen sikres det, at modtagere
af ledighedsydelse, der på grund af en lav
arbejdsindtægt i de forudgående måneder er
berettiget til en meget lav ydelse, får ret til mindst 82
pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb.
Det følger af § 17,
stk. 2, i lov om fleksydelse, at fleksydelse beregnes på
grundlag af lønindtægten fra fleksjob eller den
indtægt, der træder i stedet herfor - herunder
ledighedsydelse.
Indførelsen af en mindstesats for
ledighedsydelsen betyder derfor, at også personer, der
overgår til fleksydelse fra ledighedsydelse, som minimum
får udbetalt fleksydelse svarende til mindstesatsen på
82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget om tilskud til boligudgifter
for forrevalidender med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne
Ud fra en forudsætning om ca. 300
helårsmodtagere skønnes forslaget at medføre
merudgifter på 3,5 mio. kr. i 2005 og 7,0 mio. kr. i 2006 og
de følgende år.
Staten og kommunen afholder hver 50 pct. af
udgiften.
Udgifterne vil være omfattet af
budgetgarantien i lighed med tilskud til boligudgifter til
revalidender. De økonomiske konsekvenser skal forhandles med
de kommunale parter.
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.
Forslaget om mindstesats for
ledighedsydelsen
Det skønnes, at de økonomiske
merudgifter af forslaget vil være 5 mio. kr. i 2005. Det
skønnes, at aktiviteten på ledighedsydelse vil stige
frem mod 2008, hvorfor de økonomiske konsekvenser også
vil være svagt stigende. Merudgifterne skønnes at
være 5 mio. kr. i 2006, 5 mio. kr. i 2007 og 6 mio. kr. i
2008 og fremover.
Ændringen vil hovedsagelig
påvirke udgifter til ledighedsydelse i visitations- og
mellemperioder, hvor kommunerne afholder 65 pct. af merudgifterne
og staten afholder de resterende 35 pct.
Udgifterne vil være omfattet af
budgetgarantien og skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget om minimumssats for ledighedsydelse
vurderes at medføre en begrænset meradministration for
kommunerne i overgangsperioden.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høringer
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Foreningen af
socialchefer i kommunerne, Foreningen af Statsamtmænd, De
Samvirkende Invalideorganisationer og Det Centrale
Handicapråd.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | | Forslaget vedrørende minimumssats for
ledighedsydelse skønnes at medføre offentlige
merudgifter på 5 mio. kr. i 2005, 5 mio. kr. i 2006, 5 mio.
kr. i 2007 og 6 mio. kr. i 2008 og efterfølgende
år. Forslaget vedrørende tilskud til
boligudgifter skønnes at medføre offentlige
merudgifter på 3,5 mio. kr. i 2005 og 7 mio. kr. i 2006 og
efterfølgende år. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Forslaget om minimumssats for
ledighedsydelse vurderes at medføre en begrænset
meradministration for kommunerne i overgangsperioden. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser:
Til § 1
Til nr. 1
Tilskud til boligudgifter for
forrevalidender med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Efter de gældende regler kan kommunen
efter lovens § 64 give støtte til
nødvendige merudgifter til bolig på grund af nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, når revalidenden
får den halve revalideringsydelse efter § 52,
stk. 2, om revalideringsydelse til revalidender under 25
år.
Der er tale om et tilskud til revalidendens
nettoboligudgift, hvis denne boligudgift på grund af
revalidendens nedsatte funktionsevne ligger over, hvad der i
almindelighed kan afholdes inden for den halve
revalideringsydelse.
Efter de gældende regler kan kommunen
tillige efter lovens § 34 udbetale særlig
støtte til personer, der opfylder betingelserne for at
modtage kontanthjælp eller starthjælp, og som har
høje boligudgifter. Personer under 25 år, der modtager
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4, og
stk. 12, nr. 3 og 4, kan ikke modtage særlig
støtte.
Efter gældende regler er det ikke
muligt at give støtte til høje boligudgifter til
personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
deltager i en forrevalidering på satserne for unge under 25
år.
Det foreslås, at kommunen kan give
tilskud til nødvendige merudgifter til bolig til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der deltager i
forrevalidering efter kapitel 6 om revalidering, jf.
§ 46, stk. 1, og § 47, stk. 5, om
forrevalidering og forsørgelsesgrundlag i forbindelse med
forrevalideringen, og som modtager nedsat kontanthjælp efter
§ 25 f, stk. 2, nr. 1, og tillæg efter
§ 25 f, stk. 3.
Persongruppen, der kan modtage tillæg
efter § 25 f, stk. 3, omfatter personer, der 1) ikke
vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende
uddannelse, 2) ikke gennem revalidering antages at kunne bringes i
arbejde inden for en rimelig periode og 3) ikke kan påtage
sig et arbejde.
Persongruppen, som modtager tillæg,
omfatter personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Denne gruppe vil ofte have behov for en længere
forrevalidering end andre unge forrevalidender, før de kan
påbegynde en SU-berettigende uddannelse eller en revalidering
efter en jobplan, jf. § 27 og § 28,
stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er
tillige tale om en gruppe, som kan have et særligt behov for
egen bolig, hvor det er muligt at afhjælpe handicappet.
Hertil kommer, at unge handicappede i forhold
til andre unge vil have langt mere begrænsede muligheder for
gennem ustøttet beskæftigelse selv at kunne bidrage
til udgifterne til egen bolig.
Tilskud kan alene ydes til unge, der har en
boligudgift, der efter fradrag af boligsikring overstiger 1.000 kr.
pr. måned incl. el og varme. Der kan ydes tilskud på op
til 2.000 kr. pr. måned. Tilskuddet kan alene ydes i
maksimalt 12 sammenhængende måneder. Tilskuddet
bortfalder, hvis forrevalideringen ophører.
Tilskuddet udbetales første gang
sammen med hjælpen for den første hele
kalendermåned efter, at personen er blevet berettiget til
tilskud efter forslaget til § 64 a, stk. 1.
Med forslaget gives der således en
rimelig tid til, at personen kan afklares med hensyn til det videre
forløb i forhold til udarbejdelse af jobplan med
revalideringsydelse, uddannelse i øvrigt eller
beskæftigelse.
Hvis en forrevalidering opgives, f.eks.
på grund af længerevarende sygdom, har kommunen
mulighed for på et senere tidspunkt på ny at
iværksætte en forrevalidering. Hvis der i denne
forbindelse på ny ydes tillæg efter § 25 f,
stk. 3, vil kommunen ligeledes på ny kunne yde
boligtillæg efter forslagets nr. 1.
Kommunen skal, i lighed med hvad der
gælder efter lovens § 34, stk. 2, om
særlig støtte, inden der gives støtte,
undersøge, om der kan skaffes en rimelig, billigere
bolig.
Om en boligudgift er rimelig skal vurderes ud
fra en samlet bedømmelse af den unges forhold. Det er
herunder afgørende, om der rent faktisk kan skaffes en
rimelig, billigere bolig.
Hvis kommunen kan fremskaffe en rimelig
billigere bolig, og personen afslår at flytte til denne, vil
der - i lighed med hvad der gælder for støtte efter
§ 34 - alene kunne ydes tilskud i forhold til
boligudgiften til den billigere bolig.
Til nr. 2
Mindstesats for
ledighedsydelse
Efter de gældende regler udgør
ledighedsydelsen et beløb, der svarer til, hvad den
pågældende i gennemsnit har modtaget i
arbejdsindtægt eller anden indtægt, der træder i
stedet for arbejdsindtægt, i de forudgående tre
måneder. Ydelsen kan dog højst udgøre 91 pct.
af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb.
Med forslaget fastsættes en mindstesats
for ledighedsydelsen, således at ydelsen ikke kan
udgøre et beløb, der er mindre end 82 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
indførelsen af en mindstesats undgås de situationer,
hvor modtagere af ledighedsydelse på grund af en meget lav
arbejdsindtægt i de forudgående måneder kun kan
få udbetalt en meget lav ydelse.
Satsen på 82 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb svarer
til den sats, der er fastsat som dimittendsats og mindstesats for
visse forsikrede efter § 51, stk. 2 og 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Mindstesatsen for
ledighedsydelsen vil for 2005 udgøre 2.680 kr. om ugen.
Bestemmelsen i § 74 d, stk. 2,
er i forbindelse med indsættelsen af en minimumssats for
ledighedsydelsen blevet omformuleret, så det
tydeliggøres, at ydelsen bliver beregnet på baggrund
af arbejdsindtægten i de forudgående tre måneder,
men således at ydelsen ikke må komme over 91 pct. eller
under 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes maksimum. Der er
ikke udover indsættelsen af en minimumssats
indholdsmæssige ændringer ved denne nye
formulering.
Til nr. 3
Det foreslås, at kommunen og staten
hver afholder 50 pct. af udgiften til boligtilskud til
forrevalidender. Det forudsættes, at udgifterne vil
være omfattet af budgetgarantien i lighed med tilskud til
boligudgifter til revalidender.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Forslaget til § 1, nr. 1, omfatter
forrevalidender, der bevilges tillæg efter § 25 f,
stk. 3, efter 1. januar 2005.
Personer, der pr. 1. januar 2005 eller senere
modtager ledighedsydelse, vil efter forslagets § 1, nr.
2, være berettiget til at få ledighedsydelse, der
mindst udgør 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb.
Der skal ikke ske en fornyet beregning for
ledighedsydelsesmodtagere generelt, men alene foretages en
forhøjelse af satsen for de modtagere af ledighedsydelsen,
der modtager mindre end mindstesatsen.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om aktiv socialpolitik |
| | |
| | 1. Efter § 64
indsættes: |
| | Ȥ 64 a.
Kommunen giver tilskud til nødvendige merudgifter til bolig,
jf. stk. 2, til personer med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der deltager i forrevalidering efter kapitel 6, og
som modtager nedsat kontanthjælp efter § 25 f, stk. 2,
nr. 1, og behovsbestemt tillæg efter § 25 f, stk. 3. |
| | Stk. 2. Tilskud ydes, hvis
boligudgiften efter fradrag af boligsikring overstiger 1.000 kr.
pr. måned incl. el og varme. Tilskuddet kan ikke overstige
2.000 kr. pr. måned og kan højst udbetales i 12
sammenhængende måneder. Tilskuddet udbetales i
forbindelse med udbetaling af kontanthjælp efter § 25 f,
stk. 2, nr. 1, og tillæg efter § 25 f, stk. 3.
Tilskuddet udbetales første gang sammen med hjælpen
for første hele kalendermåned efter, at personen er
blevet berettiget til tilskud efter stk. 1. Tilskuddet bortfalder,
hvis forrevalidering ophører. |
| | Stk. 3. Inden kommunen giver tilskud, skal
det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere
bolig.« |
| | |
§ 74 d. - - - | | 2.§ 74 d, stk. 2 ,
affattes således: |
Stk. 2. Ydelsen udgør et
beløb svarende til 91 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ydelsen kan
dog højst udgøre et beløb, der svarer til,
hvad den pågældende i gennemsnit har modtaget i
arbejdsindtægt eller anden indtægt, der træder i
stedet for arbejdsindtægt, i de forudgående tre
måneder. Perioder med revalidering medregnes ikke. | | »Stk. 2. Ydelsen udgør et
beløb, der svarer til, hvad den pågældende i
gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt eller anden
indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt,
i de forudgående tre måneder. Perioder med revalidering
medregnes ikke. Ydelsen kan dog ikke udgøre mere end 91 pct.
eller mindre end 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« |
| | |
| | 3.§ 103, stk.1,
affattes således: |
§ 103. Staten
refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter til revalideringsydelse,
jf. §§ 52 og 65. | | »Staten refunderer 50 pct. af en
kommunes udgifter til revalideringsydelse og boligstilskud til
forrevalidender med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf.
§§ 52, 64 a og 65.« |