Det er jo rigtigt, at lovforslag nr. L 45 her handler om at føre det videre ud i livet, som fulgte med vedtagelsen af beslutningen om, at privatbanerne skulle over til amterne, og at der skulle være en overgangsperiode indtil 31. december 2004.
I den forløbne periode har det så ikke været muligt for privatbanerne at finde den løsning på godsproblemet, som var hensigten. Det har været et problem at finde interesserede partnere eller investorer, som det var ideen. Men det er ikke nogen hemmelighed, at der er nogle steder i landet, hvor man stadig væk har en lokal interesse i at køre gods på privatbanerne også efter 31. december 2004. Det har vi i Socialdemokratiet lyttet så meget til, at vi faktisk har fremsat et beslutningsforslag, som skulle gøre det muligt. Det har naturligvis betydning for et lokalområde, som har gods, der egner sig til transport på bane, at have den mulighed for at transportere det på bane. På Lemvigbanen transporteres der årligt 38.000 t, og på Lollandsbanen kører man lige nu igen med sukker. Lovforslag nr. L 45 handler altså også om at trække det der ejerskab ud af privatbanerne, at effektuere den aftale om loven, og det synes vi er i orden, men vi synes, det er fem minutter i tolv, at regeringen tager det lokale ønske om fortsat transport af gods på privatbanerne helt alvorligt, at der først nu findes en løsning, men det er jo bedre sent end aldrig. At der er brug for en forlængelse af overgangsperioden frem til 31. december 2005 understreger, at det er på høje tid. Vi støtter forlængelsen af hensyn til arbejdsgangen og arbejdsroen i de enkelte baner. Vi er godt tilfredse med, at regeringen nu er enig med os i, at gods på bane er en transportform, som skal have mulighed for at udvikle sig og ikke kun afvikles. Der er mange gode grunde til at opretholde gods på bane også lokalt. Det har en effekt på både beskæftigelsessiden og på miljøsiden. Lokale virksomheder kan fragte råstoffer, halvfabrikata og færdige produkter på en sikker og en miljømæssig forsvarlig måde. Det vil altid være et plus, at den transportform er mulig, og det gælder, uanset om det handler om Lollandsbanen, om Lemvigbanen eller om en af de andre tilbageværende privatbaner. Det bør være det lokale behov og den lokale interesse, der tæller, og ikke en begrænsning via lovgivning. Så det er godt, at der med dette lovforslag er fundet en løsning, således at privatbaneselskaberne kan udleje materiel og mandskab på kommercielle vilkår, og at der skabes en mulighed for, at amtsbanernes tog kan køre ud over amtets grænser til afleveringssteder og afhentningssteder ved godsterminaler, f.eks. i Taulov, i Høje Taastrup og i Ringsted. Vi går ud fra, at det her også betyder, at regeringen vil sørge for, at der er en reel ligestilling med hensyn til miljøtilskud til gods på disse baner så vel som gods på andre strækninger, så vi går positivt ind i udvalgsarbejdet. Så har jeg en hilsen fra Det Radikale Venstre, der også tilslutter sig forslaget.