Jeg vil gerne takke for de overvejende positive tilkendegivelser fra de forskellige ordførere vedrørende lovforslaget.
Jeg er helt med på, at der er punkter, som der kan være brug for at få belyst under udvalgsbehandlingen. En enkelt ordfører var inde på, at vedkommendes holdning endnu ikke var helt afklaret, og jeg er helt med på, at det er et omfangsrigt lovforslag, hvor der absolut kan være brug for at gå i dybden med nogle af punkterne.
Jeg vil gerne som opfølgning på nogle af de spørgsmål og svar, der har været, understrege - det er helt konkret til den radikale ordfører - at forslaget ikke er et initiativ, som er målrettet flygtninge/indvandrere. Det handler om, at man i de områder, hvor der er en skæv beboersammensætning, får et nyt redskab til at bremse en negativ udvikling og gennem en mere blandet beboersammensætning forhåbentlig skabe flere ressourcestærke beboere, der kan være med til at løfte området og dermed imødegå nogle af de problemer, der kan være
i bestemte områder. Lovforslaget tager udgangspunkt i, at de steder, hvor der kan blive tale om at bruge modellen og afvise nogle boligsøgende, skal der være tale om dem, der er uden for arbejdsmarkedet - helt præcis kontanthjælpsmodtagere og dem, der modtager starthjælp eller introduktionsydelse. Socialdemokratiets ordfører var inde på, at forslaget måske kom lidt sent, men der var i øvrigt en positiv tilgang til forslaget som sådan. Det får mig til at understrege, at forslaget jo kun er ét af en lang række initiativer, som regeringen har taget for at imødegå de problemer, der måtte være i socialt set særlig belastede områder. Jeg kan nævne boligaftalen, hvor der er aftalt en ramme på 1,5 mia. kr. til renovering af boligafdelinger, og jeg kan også nævne den årlige ramme på 12,5 mio. kr. til at yde tilskud til dækning af udgifter til beboerrådgivere i problemramte almene boligafdelinger. Her er der måske behov for lige at minde den socialdemokratiske ordfører om, at den tidligere ordning rent faktisk udløb i 2002, og at den nuværende regering har sørget for at forlænge ordningen. Men som det også er blevet sagt, bliver vi samtidig nødt til at have en lokal forankring og dermed en lokal medfinansiering for at sikre, at interessen og opbakningen er til stede på området.
Jeg kan også nævne forslaget om salg af almene boliger og støtten til en særlig byfornyelsesindsats, bl.a. den ekstraordinære pulje på 100 mio. kr. Vi har nedsat den såkaldte programbestyrelse, som arbejder videre med de forskellige problemer, ligesom der over satspuljen er afsat en række midler til forskellige initiativer. Forslaget her er altså et led i en samlet strategi med henblik på at få løst mange af de problemer, der kan være i områderne.
Jeg studsede måske lidt over den diskussion, der opstod om, hvad ghettoer egentlig er. Nu er fru Pia Kristensen muligvis gået, men som opfølgning på det spørgsmål, som fru Pia Kristensen stillede, har jeg lyst at sige, at når man går ind på søgefladen Google for at søge på ordet ghetto, dukker der rent faktisk over 3 millioner opslag op, og når man går opslagene igennem og bare tager de første 20-30, kan man se, at de typisk rubricerer sig i to grupper.
Den første gruppe handler om tidligere tiders europæiske jødeforfølgelser, og i den anden gruppe er ordet ghetto nærmest en form for salgsargument. Her er ghetto et udpræget positivt ord, som er knyttet til forskellige former for musik og kunst for at signalere, at det er moderne, tjekket og derfor attraktivt at eje. Det vil altså sige, at en hurtig søgning på nettet viser et spænd fra et nedtrykkende, afgrænset boligområde for dem, der ikke har noget valg, til et plusord ved salg af især musik, tøj og kunst.
Jeg synes, det er vigtigt at se, hvor forskelligt et bestemt ord kan blive forstået: Af nogle som noget meget negativt, af andre som noget meget positivt. Det vil sige, at omdømme og stemning betyder meget for opfattelsen af et ord, og det betyder også meget for et boligområde.
Der har været megen snak om kommunernes pligt til at anvise en bolig og om høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder; især hr. Morten Homann og hr. Keld Albrechtsen har været inde på de spørgsmål.
Det er rigtigt, at Institut for Menneskerettigheder i sit høringssvar gør opmærksom på, at man mener, forslaget rejser en række spørgsmål. Det siges i slutningen af høringssvaret, at såfremt kommunerne pålægges en ubetinget pligt til at anvise en anden bolig, hvis der sker en afvisning i første omgang osv., vil de undgå en række problemer af menneskeretlig karakter. Nu er det måske sådan, at Institut for Menneskerettigheder ligesom hr. Keld Albrechtsen og hr. Morten Homann ikke har læst især side 10 i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser til lovforslaget. Her fremgår det faktisk meget klart, at kommunen skal finde en erstatningsbolig, og at ordene »så vidt muligt« knytter sig til »inden for de første 6 måneder«. Det er så også et svar til fru Tove Videbæk: Som forudsætning for, at man kan anvise til den pågældende erstatningsbolig, skal boligen altså være der, men der er ingen tvivl om kommunens pligt til at anvise en erstatningsbolig.
Det får mig til også at sige, at jeg sådan set gerne vil takke SF for den vel i og for sig ubetingede opbakning til lovforslaget. Hele problemet med, om kommunen skal anvise, og hele menneskerettighedsspørgsmålet burde hermed være afklaret, idet det nøje er beskrevet i bemærkningerne.
Den anden kommentar, som SF's ordfører havde, var, at der naturligvis også skal være boliger nok. Her må jeg understrege, at den nuværende regering faktisk har sikret, at der nu bliver bygget 4.000 flere boliger om året end under den tidligere regering, altså under den regering, som hr. Morten Homann og hans parti bakkede op. Denne regering har netop taget fat i boligproblemerne ved at sørge for, at der nu bliver bygget væsentlig flere boliger end tidligere.
Så skal jeg bare sige til Enhedslisten, at jeg synes godt nok, det var noget af en kommentar, der kom fra hr. Keld Albrechtsen: Når noget ikke koster penge, har det ingen virkning. Det var en interessant bemærkning fra Enhedslistens side, for jeg synes, der er tale om et redskab, som giver kommunerne den handlemulighed, som sammen med en række andre initiativer netop skal bidrage til at løse de problemer, der måtte være i bestemte områder.
Endelig skal jeg lige huske også at sige til hr. Keld Albrechtsen, at i det øjeblik, hvor kommunen hundrede procent har anvisningsretten, er der jo ikke som sådan en venteliste til de enkelte afdelinger. Derfor er der heller ingen, der bliver sprunget over på ventelisten. Derfor de bemærkninger omkring det element.