B 58 Forslag til folketingsbeslutning om indskrænkning af perioden for salg og affyring af fyrværkeri samt om begrænsning af lydeffekten for visse typer fyrværkeri.

Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 23-11-2004

Fremsat: 23-11-2004

Beslutningsforslag som fremsat

20041_b58_som_fremsat (html)

B 58 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om indskrænkning af perioden for salg og affyring af fyrværkeri samt om begrænsning af lydeffekten for visse typer fyrværkeri.

Fremsat den 23. november 2004 af Christian H. Hansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om indskrænkning af perioden for salg og affyring af fyrværkeri samt om begrænsning af lydeffekten for visse typer fyrværkeri

 

 

Folketinget pålægger regeringen at forberede de nødvendige ændringer i love og bekendtgørelser med det formål, at

€" indskrænke perioden for detailsalg af fyrværkeri til private til perioden 23.  31. december,

€" indskrænke perioden for affyring af kategori I og II-fyrværkeri til perioden 23. december  1. januar kl. 06.00 og

€" begrænse lydeffekten af kategori II, III og IV-fyrværkeri.

Ændringerne skal have virkning fra den 1. juli 2005.

Bemærkninger til forslaget

Forslagsstillerne er af den opfattelse, at private borgeres affyring af fyrværkeri hører nytåret til.

Fyrværkeri er både en flot, sjov og festlig oplevelse for de fleste og har hidtil kunnet foregå med relativt begrænsede gener for omgivelserne og få alvorlige person- og bygningsskader.

De seneste 10-15 år er det blevet mere og mere almindeligt, at fyrværkeri allerede sælges og affyres fra begyndelsen af november måned. Det er heller ikke ualmindeligt, at der fyres fyrværkeri af i ugerne efter nytår. Det betyder, at den samlede periode, hvor der fyres fyrværkeri af, i realiteten er to til to en halv måned. Det karakteristiske for affyringen af fyrværkeri i perioden november til hen i januar er, at affyringen sjældent tjener andet formål end fornøjelsen ved affyringen, bortset fra nytårsaften.

Gener ved fyrværkeri kan være høreskader, øjenskader, øvrige legemsbeskadigelser og gener i øvrigt for mennesker og dyr.

Den lange periode med affyring af fyrværkeri er til stor gene for mange mennesker og dyr. Mange ældre medborgere føler sig utrygge og bliver bange i den periode, hvor det fyres af, hvad enten de færdes på gaden eller sidder hjemme i stuen. Også mange børnefamilier er generet af de ofte høje brag og knald, som er en følge af affyring af fyrværkeri med stor knaldeffekt.

For mange dyr er nytåret et helvede. Dyrs hørelse er meget bedre end menneskers, og som følge deraf lider dyrene kraftigt under støjen fra fyrværkeri. Det er ikke kun familiedyr, der lider. Også landbrugets dyr samt vilde dyr i naturen lider alvorligt og kommer til skade grundet det støjende fyrværkeri.

Derfor mener forslagsstillerne, at følgerne af fyrværkeriet skal begrænses mest muligt. Det skal ske ved, at perioden for, hvornår der må sælges og affyres fyrværkeri af private (kategori I og II), skal begrænses til tidsrummet 23.  31. december. Affyring af fyrværkeri dog indtil kl. 06.00 den 1. januar.

I dagspressen har formanden for fyrværkeribranchen udtrykt bekymring for, at hvis alt fyrværkeri skal sælges på en uge, så kan konsekvensen blive, at forretninger kommer til at ligge med store lagre, og det kan gå ud over sikkerheden.

Forslagsstillerne lægger vægt på, at sikkerheden ikke reduceres, men øges. Det kan muligvis indebære, at detailhandelen kan blive nødsaget til at tilrettelægge sin logistik anderledes. Man skal således være opmærksom på, at en kortere salgsperiode ikke fører til, at forretningerne kommer til at ligge med store lagre.

Derudover ønsker forslagsstillerne knaldeffekten og decibelniveauet formindsket, specielt for kategori II, III og IV-fyrværkeri. For kategori III- og IV-fyrværkeri gælder, at det er meget kraftigt fyrværkeri, som kun må affyres af professionelle fyrværkere. En reduktion af knaldeffekten i kategori II vil tillige begrænse mængden af krudtindholdet i fyrværkeriet og dermed reducere risiciene for uheld ved lagre i forretninger. Se bilag 1 for de enkelte kategorier af fyrværkeri.

Det er blevet mere og mere almindeligt at bruge festfyrværkeri ved større sammenkomster og familiefester ikke kun på kroer og hoteller m.fl., men også ved selskaber i private haver. Forslagsstillerne opfordrer derfor til, at politiet i forbindelse med tilladelser til affyring af fyrværkeri i kategori III- og IV-klassen tager afstanden til omkringliggende bebyggelser med i overvejelserne, når der gives tilladelse. Således skal der ikke gives tilladelse, hvis fyrværkeriet skal affyres i områder, hvor der ikke er langt til bebyggelser. Alternativt kan politiet begrænse tilladelsen til hoteller og kroer til at gælde et bestemt antal dage om året og til bestemte ugedage. Som det er i dag, fyres der fyrværkeri af i tide og utide året rundt.

I forbindelse med behandling af forslag til folketingsbeslutning nr. B 94, folketingsåret 1997-98, 1. samling (Folketingstidende, forhandlingerne s. 3922, nedsatte indenrigsministeren en arbejdsgruppe under Beredskabsstyrelsen, der i oktober 1998 afgav en indstilling. Temaet for beslutningsforslaget var at ophæve forbuddet mod knaldfyrværkeri med mild knaldeffekt, altså modsat temaet for dette beslutningsforslag. Der henvises til nævnte rapport for uddybende information.

Beslutningsforslagets formål:

1. Begrænse salgsperioden:

Forslagsstillerne mener, at salgsperioden for salg af fyrværkeri til private, det vil sige fyrværkeri i kategori I og II, skal begrænses til perioden 23.  31. december.

Til sammenligning kan nævnes, at i Tyskland må fyrværkeri i klasse II kun sælges i detailhandelen de sidste 3 hverdage (butiksdage) før nytår, inklusive den 31. december.

2. Begrænse affyringsperioden:

Affyring af fyrværkeri i kategori I og II skal efter forslagsstillernes opfattelse begrænses til perioden 23. december  1. januar kl. 06.00.

Til sammenligning kan nævnes, at i Tyskland er affyring af fyrværkeri i klasse II kun tilladt i tidsrummet fra kl. 18.00 den 31. december til kl. 06.00 den 1. januar.

3. Begrænse lydeffekten:

Lydeffekten af fyrværkeri i kategori II, III og IV skal begrænses. Knaldeffekten skal begrænses i fyrværkeri til private i kategori II og i kategori III og IV, der er fyrværkeri konstrueret til professionel anvendelse (f.eks. Tivolifyrværkeri). Affyring af professionelt konstrueret fyrværkeri er de seneste år blevet meget udbredt, f.eks. i forbindelse med fødselsdage, bryllupper, jubilæer og lign. begivenheder, men specielt de høje knald giver mange gener for mennesker og dyr.

4. I krafttrædelsesdato:

Ændringerne skal have virkning fra den 1. juli 2005.

Skriftlig fremsættelse

Christian H. Hansen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om indskrænkning af perioden for salg og affyring af fyrværkeri samt om begrænsning af lydeffekten for visse typer fyrværkeri.

(Beslutningsforslag nr. B 58).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.

 

 

 

 


Bilag 1

Uddrag af Kapitel 1, Almindelige bestemmelser i bekendtgørelse om fyrværkeri (BEK nr. 778 af 14/10-99 og BEK om ændring nr. 1105 af 12/12-03):

Definitioner:

§ 1. Ved anvendelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse lægges følgende definitioner til grund:

1) Fyrværkeri: Pyrotekniske artikler. Undtaget herfra er pyrotekniske artikler, der er monteret som udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr.

2) Pyroteknisk artikel: Artikel, der indeholder stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg som et resultat af en kemisk reaktion.

3) Fyrværkeri til underholdningsbrug: Fyrværkeri, hvis effekt er baseret på lys, lyd, røg eller kombinationer heraf, og som er konstrueret til at tjene et formål af underholdningsmæssig karakter.

4) Kategori I-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug med begrænset effekt, der er konstrueret til ikke-professionel anvendelse, og som kan sælges i detailhandel. Omfattet af kategori I er: Knaldhætter (amorces), knaldbånd (amorcesbånd), knaldperler, knaldpropper, knallerter, bordbomber, trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner. Sikkerhedsstyrelsen kan tillade, at andre fyrværkeriartikler omfattes af kategori I.

5) Kategori II-fyrværkeri: Andet fyrværkeri til underholdningsbrug, end det i nr. 4 anførte, der er konstrueret til ikke-professionel anvendelse, og som kan sælges i detailhandel. Kategori II-fyrværkeri er forsynet med Sikkerhedsstyrelsens godkendelsesnummer, jf. nr. 12.

6) Kategori III-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, som er konstrueret til professionel anvendelse indendørs, og som tændes med elektrisk tænding.

7) Kategori IV-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, som er konstrueret til professionel anvendelse udendørs.

8) Andet fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, der ikke er omfattet af kategori I-IV, samt øvrige pyrotekniske artikler, jf. nr. 1.

9) Positivlisten: Sikkerhedsstyrelsens fortegnelse over godkendt kategori II-fyrværkeri.

10) Festfyrværker: En person, der har gennemgået en af Sikkerhedsstyrelsen godkendt uddannelse om anvendelse af kategori III- og IV-fyrværkeri, eller en person, som på anden måde har dokumenteret det fornødne kendskab til anvendelse af dette fyrværkeri over for Sikkerhedsstyrelsen.

11) Forsamlingslokaler: Teatre, biografer, restaurationer, selskabslokaler, mødelokaler, koncertsale, udstillingslokaler, idrætshaller, kirker og andre bygninger og lokaler, der anvendes til lignende formål.

12) Sikkerhedsstyrelsens godkendelsesnummer: Et nummer, der tildeles kategori II-artikler, der er godkendt til salg i detailhandel. Betegnes også BRS-nummer.

13) Fjernsalg: Som fjernsalg betegnes aftale om salg af varer, hvorefter varen sendes til køberen, når overdrageren i katalog, brochure, annoncer eller andet læsbart medie har tilbudt at sende varen efter bestilling afgivet pr. telefon, brev eller andet læsbart medie, og køberen har afgivet bestilling på denne måde.