B 53 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en prioriteret regionalpolitisk beskæftigelsesindsats.
Fremsat den 19. november 2004 af
Jørn Jespersen (SF), Anne Baastrup (SF),
Aage Frandsen (SF), Lene Garsdal (SF) og Kristen Touborg
(SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en prioriteret regionalpolitisk
beskæftigelsesindsats
I det Folketinget konstaterer, at der findes
enkelte geografiske områder i Danmark, som gennem mange
år systematisk har haft langt højere
arbejdsløshed end resten af landet, og at statens indsats
for at hjælpe disse områder er helt
utilstrækkelig, opfordrer Folketinget regeringen til at
fremlægge en plan for en prioriteret regionalpolitisk indsats
til gavn for beskæftigelsen i disse områder med henblik
på at skabe tryghed på et arbejdsmarked under
forandring.
Indsatsen skal blandt andet omfatte
a) en satsning på fremtidens erhverv,
herunder ikke mindst inden for vedvarende energi,
b) tiltag for at skabe flere arbejdspladser i det
lokale landbrug og forædlingsindustrien,
c) tiltag for at gøre de
pågældende områder til grønne
foregangsområder med henblik på kloak- og
vandledninger, forurenet jord, energibesparelser m.v.,
d) en styrkelse af uddannelsesindsatsen i disse
områder, ikke mindst i forhold til de mange
arbejdsløse,
e) udvikling af nye modeller for at sikre
udflytning af statslige arbejdspladser til områderne blandt
andet gennem etablering af satellitter i form af lokale kontorhuse
og
f) sikring af, at nye arbejdspladser, der modtager
statstilskud, i stort omfang placeres i områderne
således, at arbejdsløsheden i disse
områder senest i 2010 kan forventes nedbragt til højst
landsgennemsnittet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 207,
folketingsåret 2003-04 (se Folketingstidende 2003-04,
tillæg A side 8485-8490). Beslutningsforslaget kom
ikke til 1. behandling i Folketinget.
Almindelige bemærkninger
En dyster baggrund
Siden regeringen trådte til, er
arbejdsløsheden steget med næsten en tredjedel. Det er
gået mere end dobbelt så hurtigt som i de andre
EU-lande (EU-15). Stigningen er i høj grad et resultat af
regeringens skattestop, stramme økonomiske rammer for det
offentlige og heraf følgende ansættelsesstop, fyringer
m.v. I Nyrups regeringstid steg antallet af offentligt ansatte med
i gennemsnit 7.000 om året. Under den nuværende
regering er tallet nede på 2.000. (I denne beregning er 2002
inkluderet i Nyrups regeringstid, da aftalerne med amter og
kommuner for 2002 blev indgået i juni 2001. Venstre har
mærkværdigt nok pralet af stigningen i antallet af
offentligt ansatte i 2002 i store dagbladsannoncer, selv om fakta
er, at regeringen i 2002 forsøgte at få kommuner og
amter til at ansætte færre end budgetteret).
Oveni har regeringen ansvaret for
nedskæringer i byfornyelse, hjemmehjælp,
aftenskoleundervisning og den kollektive trafik €" alt sammen
noget, der koster job.
Regeringen lader tilmed pengene fosse ud af
statskassen i form af ufinansierede skattelettelser, senest i form
af forårspakken. Den påstår, at den dermed har
skabt nye job, men Finansministeriets egne tal viser, at det er
forkert: Samlet set formår regeringen ikke at gøre
noget ved arbejdsløsheden. Det eneste, den formår, er
at gøre det offentlige overskud mindre og bremse afviklingen
af statsgælden.
Oven i denne udvikling sker der en udflytning af
arbejdspladser til andre lande. I lang tid har det især ramt
ufaglærte job, og måske bliver den tendens
forstærket nu. Hertil kommer, at visse typer af kontorjob
bliver mere og mere udsatte, f.eks. telefonbetjening og udstedelse
af flybilletter, som i stigende omfang kan ske i lande som f.eks.
Indien.
Disse tendenser udgør en særlig
trussel i de dele af landet, der i forvejen har høj
arbejdsløshed. Nordjylland er f.eks. blevet ramt af
lukningen af Flextronics, der koster over 750 job (idet
virksomheden Orion dog er i gang med at etablere op til 200 nye job
i Flextronics€™ fabriksanlæg) og af Danish Crowns
beslutning om at lukke slagteriet i Nørresundby for at
flytte produktionen til andre danske slagterier. Det koster
Nordjylland 525 job.
Lolland har stadig en meget høj
arbejdsløshed, selv om den i de sidste par år er
vokset langsommere end i resten af landet. Det skyldes en
række erhvervspolitiske tiltag iværksat lokalt. Som
følge af skattestop m.v. kniber det i stigende grad med at
skaffe penge til disse tiltag.
Beskæftigelsen på Lolland trues nu
yderligere af, at EU€™s sukkerordning ikke kan og heller
ikke bør opretholdes i sin nuværende form. Hvis hele
sukkerproduktionen bortfalder og sukkerfabrikkerne lukker, kan det
koste op til 1.000 arbejdspladser fordelt over en
årrække, men forbrugere og EU vil spare så mange
penge, at man for dette beløb kan skabe langt flere
arbejdspladser, hvis man altså vil.
Protektionisme løser ikke problemet €"
tværtimod!
Forsøg på at bevare arbejdspladser
gennem protektionisme har gang på gang vist sig at være
en håbløs strategi. Enorme offentlige summer bruges
på at fastholde arbejdspladser, som alligevel er dømt
til at forsvinde efter få år.
Det var f.eks. det, man gjorde med
værftsstøtten, hvor prisen for en bevaret arbejdsplads
i visse år oversteg en årsløn! Det samme vil
ske, hvis man forsøger at trække afviklingen af
EU€™s sukkerordning i langdrag.
Det er langt mere fornuftigt at bruge disse penge
på noget, der er fremtid i €" og vel og mærke til
gavn for de dårligst uddannede og de områder, der
rammes hårdt.
Det gælder generelt, at svaret på
udkantsområdernes problemer ikke er protektionisme og stop
for udflytning af arbejdspladser. Der er i høj grad
også brug for job, beskæftigelse og større
indkomster i Østeuropa og endnu mere i udviklingslandene.
Det rigtige er at satse på at sikre grundlæggende
faglige rettigheder i Østeuropa og ulandene, hvilket vil
være til gavn for arbejderne i såvel Danmark som i
udflytningslandene. Desværre har regeringen sammen med Dansk
Folkeparti valgt at gå den stik modsatte vej ved at lukke for
støtten til Ulandssekretariatet.
Hertil kommer, at alle analyser viser, at
globaliseringen skaber mindst lige så mange nye job i
Danmark, som vi taber til udlandet. Globaliseringen gør
Danmark rigere. Problemet er, at det ikke er de samme mennesker i
Danmark, som taber og vinder: Tendensen er klart, at det er dem med
kort uddannelse, som taber. Det betyder, at de, der tjener på
globaliseringen - de bedre uddannede og samfundet i det hele taget
- har en særlig pligt til at hjælpe de ufaglærte
og andre grupper samt de udkantsområder, der er truet, med at
skabe nye job.
Problemerne er koncentreret i nogle få
områder
Ser man på de 30 kommuner, der har en
høj arbejdsløshed €" defineret som 2
procentpoint eller mere over landsgennemsnittet €" tegner der
sig et klart mønster:
€" Ti findes i Nordjyllands amt nord for
Limfjorden,
€" seks findes på Lolland,
€" fire findes omkring Svendborg og de
sydfynske øer (Langeland og Ærø), hvortil
kommer, at Svendborg og Marstal næsten opfylder kriteriet om
2 procentpoint højere arbejdsløshed end
landsgennemsnittet, og
€" tre er ø-kommuner, nemlig Bornholm,
Samsø og Læsø (som også hører
under Nordjyllands amt).
Hertil kommer syv kommuner rundt omkring i landet,
hvorom man kan sige, at høj arbejdsløshed i en
kommune er af noget mindre betydning, når
arbejdsløsheden er lavere i nabokommunerne.
De fire pinde omfatter områder, der
tilsammen har næsten 7.600 flere arbejdsløse end det,
der ville svare til landsgennemsnittet. De har alle gennem mange
år været problemområder erhvervsmæssigt.
Der er i et vist omfang forsøgt med pakker og indsatser, men
virkningen har aldrig været god nok.
Regeringen gør slet ikke nok
Regeringen nævner de samme områder og
et par stykker til i »Den Regionale
Vækststrategi« fra maj 2003. Men regeringen
lægger langt fra op til den kraftige og systematiske indsats,
der er brug for.
I stedet betoner regeringen, at de regionale
forskelle i Danmark er små, og at kommuner og regioner selv
skal være udfarende med hensyn til at løse deres
problemer. Som en logisk konsekvens af denne ansvarsforflygtigelse
er de virkemidler, regeringen foreslår, helt
utilstrækkelige. Karakteristisk nok er dens store slagnummer
forhøjet befordringsfradrag i visse udkantsområder. Et
plaster på såret for dem, der tvinges til at
pendle!
Regeringens manglende handlekraft over for
problemerne afspejler sig også i det forlig, den har
indgået med Dansk Folkeparti om placering af statslige
arbejdspladser efter strukturreformen. De hårdt ramte
områder får nogle skattecentre og et enkelt callcenter
i Nordjylland. Her var ellers en oplagt mulighed for at tilgodese
de dele af landet, der har høj arbejdsløshed.
Måske er forklaringen den rapport om
»Byernes Erhvervsudvikling«, som Økonomi- og
Erhvervsministeriet har valgt ikke at udgive, men som er omtalt i
Jyllands-Posten den 22. februar 2004. Her er tankegangen, at man
skal satse på de store byer, idet man bl.a. konstaterer, at
det ikke er lykkedes at sikre en udvikling af
udkantsområderne.
Det er en tankegang, som er helt uegnet til at
bryde den onde cirkel i udkantsområderne. Når den
hidtidige indsats ikke har virket, er den oplagte forklaring, at
man har gjort for lidt, at man i for høj grad har holdt fast
i fortidens arbejdspladser €" gennem protektionisme m.v.
€" og at man har været for halvhjertet og har taget
f.eks. statslige arbejdspladser med den ene hånd, samtidig
med at man har givet med den anden.
Det er på tide med en fremtidsorienteret og
helhjertet indsats for udkantsområderne.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
SF foreslår derfor en indsats under
følgende hovedoverskrifter:
a) Fremtidens erhverv
Generelt kniber det med videntunge virksomheder i
udkantsområderne. Det hænger blandt andet sammen med,
at der er få akademikere i disse områder, og nogle
steder kniber det også med iværksætterkulturen.
En indsats med iværksættercentre, særlig
høj støtte til isbryderordninger m.v., hvor
akademikere ansættes i virksomhederne, og eksportprogrammer
er særlig vigtige i udkantsområderne. Staten bør
åbne for og give særlig støtte til denne
indsats, som kan virke ganske jobskabende: Det vurderes f.eks., at
en akademiker ansat i en virksomhed kan trække to-tre andre
job med sig, fordi virksomheden bliver mere innovativ og
konkurrencedygtig, og at et eksportprogram kan skabe et nyt fast
job for ca. 80.000 kr.
Man kan også give udkantsområderne en
generel fordel ved at give dem en særlig god it-infrastruktur
med bredbåndsnet etc. og samtidig bredt uddanne arbejdskraft
og borgere til at bruge de nye muligheder. Et sådant
pilotprojekt har været foreslået på Langeland,
hvor det skønnes at koste ca. 5 mio. kr. pr. år. Det
vil både give området en fordel med hensyn til at
tiltrække mere avancerede virksomheder og give bedre mulighed
for hjemmearbejdspladser eller lokalafdelinger af virksomheder
baseret på it-kommunikation.
Herudover kan der peges på særlige
erhverv:
Turisme er en mulighed, som er meget udviklet i
Bornholms tilfælde, men hvor der er et potentiale i
Nordjylland og på Lolland.
Generelt har de grønne erhverv en stor
fremtid for sig. Hvis der skal dæmmes op for drivhuseffekten
er Kyotoaftalen f.eks. bare et spædt første skridt.
Derfor er der store muligheder inden for energibesparelser,
vedvarende energi (VE) m.v. Regeringen har på det seneste
pralet af planerne for udbygning af vindmøller i Danmark,
men realiteten er, at regeringen stoppede udbygning af
havvindmølleparker og udskiftning af gamle møller, da
den trådte til. Det har hele vejen igennem været SF
m.fl., der har presset på for at få flere og bedre
vindmøller, og det har betydet, at Danmark i dag har ca.
20.000 vindmøller. Mønsteret gentog sig i
foråret 2004, hvor udbygningen kun kom i gang igen, fordi SF
sammen med Socialdemokraterne insisterede på det i
forhandlingerne om et energiforlig i foråret 2004. Regeringen
skulle have vredet armen rundt for hver eneste vindmølle i
udbygningen!
SF foreslår, at der vedtages fire nye
havvindmølleparker i stedet for de kun to, der blev
resultatet af armvridningen. Der er egnede lokaliteter ved
Læsø, Omø Stålgrunde eller Nysted ved
Lolland samt Krigers Flak ved Møn. Alle disse ligger i eller
tæt på de områder, der har høj
arbejdsløshed. De to vedtagne parker kommer til at ligge ved
Horns Rev og på en af de fire nævnte lokaliteter.
SF foreslår også, at der udpeges tre
kommuner, f.eks. en i Nordjylland, en på Lolland og en
på Bornholm, som »lavenergiområder« som en
pendant til Samsøs og Ærøs bestræbelser
på at blive VE-øer. Lavenergikommunerne får
særlige tilskud til energibesparelser og sparekampagner. Det
vil give lokale virksomheder et forspring, som de vil kunne
udnytte, når resten af Danmark €" og verden €" om
få år skal til at spare meget mere på energien,
end vi gør i dag.
Herudover bør der etableres flere
forsøgsanlæg for vedvarende energi, f.eks.
større solvarmeanlæg, solcelleanlæg, geotermiske
anlæg, biogasanlæg med gylleseparering,
bioforgasningsanlæg etc. Disse bør i stor
udstrækning placeres i udkantsområder, og lokale
virksomheder skal inddrages. Det vil f.eks. være oplagt at
udvide Grønt Center på Lolland med aktiviteter inden
for vedvarende energi.
Erfaringerne med den grønne jobpulje var
meget positive. Et job kunne skabes for i gennemsnit 75.000 kr. Det
var måske ikke alle ideer, der var lige gode, men mange var
gode. Regeringen lukkede som bekendt puljen, da den trådte
til. Man kunne åbne den igen i forhold til
udkantsområderne. 25 mio. kr. til dette formål vil
være et passende beløb.
Det forventes, at der
med disse tiltag kan skabes ca. 2.700 ekstra job i fremtidens
industrier frem til 2010.
b) Et mere forædlingsorienteret landbrug
Reformen af EU€™s landbrugspolitik
giver mulighed for at yde forskellige former for støtte til
landdistrikter m.v. SF mener, at der bør afsættes
flest muligt midler til denne form for støtte frem for til
passiv kontanthjælp til bønderne. Udkantsområder
skal tilgodeses med en forholdsvis stor andel.
Der bør især ydes hjælp til
arbejdsintensive former for landbrug, f.eks. frugtavl, som blandt
andet Langeland har gode betingelser for. Det bør dog kun
gælde typer af frugt, som passer til det danske klima. Vi
bør ikke konkurrere med ulande om at producere frugt, der
bedst dyrkes i deres klima. Generelt er økologisk landbrug
mere arbejdsintensivt end konventionelt, kemibaseret landbrug.
Der bør også gives støtte til
etablering af en lokal forædlingsindustri €" ikke mindst
på Bornholm − også for at øge konkurrencen
i forhold til Arla, Danish Crown og andelsbevægelsen i det
hele taget, der jo ikke kan siges at tage regionalpolitiske hensyn,
når de placerer deres gigantvirksomheder.
Forskning i, hvordan man skaber flere job pr.
hektar dyrket areal gennem økologi, kvalitetsprodukter, valg
af afgrøde samt forædling, er en oplagt opgave for
jordbrugsforskningen. Et statsligt forsøgscenter herfor
bør placeres f.eks. på Lolland.
Det vurderes, at der kan skabes ca. 300 job
på denne måde.
c) Grønne foregangsområder
Overalt i landet er der et stort behov for
miljømæssige investeringer i form af oprensning af
forurenet jord, tætning m.v. af vandledninger og kloakker
samt energiforbedringer af boliger og andre bygninger. Indsatsen
på disse områder foregår meget langsomt. Der vil
gå adskillige årtier før problemerne er
løst.
For at sætte mere fart på det
foreslår SF, at staten tilbyder en medfinansiering på
30 pct. på projekter til i alt 200 mio. kr. årligt
(dvs. en statslig udgift på 60 mio. kr.). I det omfang
restfinansieringen er kommunal, skal kommunerne have mulighed for
at låne resten af pengene. Ydelsen på disse lån
vil typisk blive betalt af sparet energi, forbrugsafgifter og
lign.
Der skal fastsættes klausuler om lokal
beskæftigelse (på en måde, der er forenelig med
EU€™s lovgivning).
Forslaget vil direkte skabe ca. 400 job.
På lidt længere sigt vil det desuden
give bedre muligheder for, at der lokalt udvikles metoder,
teknikker og komponenter, der kan bruges andre steder i landet.
Dette bidrager til udviklingen af »fremtidens erhverv«
i de udsatte områder.
d) Uddannelsesinstitutioner
Uddannelse af arbejdsløse er et vigtigt
punkt. Regeringens politik har været at nedprioritere
uddannelse af arbejdsløse til fordel for jobtræning og
lignende. Den strategi rammer udkantsområderne hårdt,
fordi de netop mangler job. I Hjørring er edb-skolen f.eks.
lukket, ikke fordi der mangler arbejdsløse, der gerne ville
lære mere om edb, men fordi der ingen job er til dem. Og
så betyder lukningen i sig selv 20 ekstra arbejdsløse.
Der er brug for flere penge til uddannelse i de udsatte
områder, og de skal bruges på lokale
uddannelsesinstitutioner.
Tilsvarende er der brug for uddannelse af
kontanthjælpsmodtagerne, hvilket generelt bliver
sværere og sværere at finansiere for kommunerne, og
særlig er det svært for kommunerne i
udkantsområderne, der typisk har mange
kontanthjælpsmodtagere.
Regeringen har bidraget til problemerne ved at
hæve brugerbetalingen på arbejdsmarkedsuddannelserne,
selv om det egentlig er i strid med dens eget skattestop.
En styrkelse af Syddansk Universitetscenter og
Aalborg Universitetscenter (AAU) samt af puljen til forlagt
videregående undervisning på Bornholm vil også
have betydning for et par af udkantsområderne, idet de ligger
i klar pendlingsafstand. Blandt de muligheder, der kunne overvejes,
var at etablere et medicinsk fakultet på AAU, hvor der i
forvejen er en medikoteknisk uddannelse, og helt eller delvis at
flytte IT-Universitetet fra Amager til f.eks. Nykøbing
Falster.
Mulighederne for at udflytte visse uddannelser
f.eks. inden for miljø, teknisk og landbrug til
udkantsområderne bør undersøges.
Forslaget vil betyde 600 ekstra
uddannelsespladser stigende til 1.000 pladser i 2010 (opgjort som
helårspladser), mange af dem målrettet til
arbejdsløse. Det vil kræve ansættelse af
lærerne og andet personale €" 60-100 job €" og det
skønnes meget forsigtigt herudover at kunne skabe yderligere
150 job. Men bedre uddannelse vil også være
forudsætningen for at gennemføre de øvrige
forslag i pakken.
e) Statslige arbejdspladser
Mange statslige arbejdspladser som f.eks.
arbejdsformidling, politi og told- og skattevæsen er fordelt
ude over landet. Her er der fortsat planer om en samling på
færre adresser. Det kan der være argumenter for €"
selv om det modsatte også kan være tilfældet
€" men erfaringen viser, at når der bliver færre
enheder, bliver de meget sjældent placeret i
udkantsområderne. Der tages simpelthen ikke regionalpolitiske
hensyn.
SF ønsker, at der ved enhver omflytning af
lokale statslige arbejdspladser skal tages hensyn til de udsatte
områder eller gives en klar begrundelse for, hvorfor man ikke
gør det.
København har flest statsjob. I
1970€™erne diskuterede man meget udflytning af
statsvirksomheder og institutioner. Et par styrelser flyttede til
Jylland. Så gik det i sig selv. Modstanden var stor blandt de
ansatte. Det var ikke rart at vælge mellem en påtvungen
flytning eller at opgive sit job. Og en voldsom
personaleudskiftning kan skabe problemer. I Irland har man netop
besluttet en storstilet udflytning af statslige arbejdspladser
€" vistnok ca. 10.000. Det er næppe muligt at få
gennemført det samme i Danmark.
Men med den nye informationsteknologi er der basis
for en helt ny form for udflytning: Etablering af satellitkontorer.
Find eller byg kontorbygninger i f.eks. Nakskov, Hjørring,
Rønne og Rudkøbing. Forsyn dem med pc€™er,
interne netværk og edb-forbindelser til København.
Gennemgå en række statslige styrelser og direktorater
og find job, der kan flyttes. Det kan f.eks. være
sagsbehandling. Man kunne f.eks. finde 40 stillinger i 10
forskellige styrelser, i alt 4 gange 100 job. De nuværende
jobindehavere kunne vælge at flytte eller få tilbudt
anden tilsvarende beskæftigelse. Nogle skulle gerne flytte
med for at sætte det nye sted i gang.
Satellitkontorer skulle også have de
servicefunktioner, der hører til en kontorarbejdsplads:
kantine, postfunktion, vicevært etc. − måske en
20-30 job oveni for hvert af de fire kontorhuse. Det ville give et
godt løft i beskæftigelsen og mulighed for at udvide
med flere job efterhånden.
Nogle af jobbene vil være for
købedygtige akademikere. Dermed kan satellitideen også
være med til at bryde den onde cirkel på f.eks.
Lolland, der har få akademiker job, og derfor få
akademikere og derfor få virksomheder af den type, der
beskæftiger akademikere og samtidig færre job til de
faglærte og ufaglærte arbejdere.
Selve etableringen af satellitkontorerne vil koste
penge. Til gengæld opnås en årlig besparelse,
fordi jordprisen og dermed huslejen vil være mindre i
udkantsområderne.
Satellitkontormodellen vil skabe 4 gange 125 job
i 2010, dvs. i alt 500 job.
Som nævnt ovenfor har regeringen slet
ikke taget hensyn til den regionale arbejdsløshedssitutation
ved placeringen af statslige arbejdspladser i forbindelse med
strukturreformen. Ved konsekvent at tage disse hensyn vil der kunne
sikres ekstra ca. 500 job i de hårdt ramte områder.
F.eks. kunne alle callcentre på skatteområdet placeres
her.
f) Arbejdspladser med statslige tilskud
En række arbejdspladser oprettes med
statslige tilskud fra en pulje. Det gælder f.eks. hospicer,
hvor der er afsat penge på finansloven for 2004. Ved
fordeling af disse penge bør der i et vist omfang tages
regionalpolitiske hensyn. F.eks. bør man overveje om et
hospice i Rudkøbing ikke ville være en god ide,
især fordi byens sygehus er varslet lukket.
En lignende tankegang kunne bruges, når det
gælder placeringen af f.eks. kostgymnasier.
Det skønnes, at der kan skabes 200 ekstra
job på denne måde.
g) Målsætning om nedbringelse af
arbejdsløsheden
Samlet virkning på arbejdsløshed og
beskæftigelse
Samlet vurderes det, at der i 2010 kan opnås
en reduktion af arbejdsløsheden i de berørte
områder på ca. 7.500 ud over det fald i
arbejdsløsheden, der i forvejen forventes generelt i Danmark
frem til 2010. Størstedelen af de 7.500 job er nye job, men
tallet omfatter dog også 1.000 uddannelsespladser. Af de
6.500 job er de godt 5.000 en direkte konsekvens af de
foreslåede initiativer, jf. de enkelte punkter. Hertil kommer
en afledt effekt på ca. 1.500 job, som fremkommer, fordi den
lokale købekraft bliver forøget til gavn for
beskæftigelsen i lokale butikker, institutioner, servicefag
m.v.
Det bemærkes, at disse tal er usikre, fordi
der ikke findes standardmetoder til at fastslå virkningen af
erhvervspolitiske tiltag med sikkerhed.
Finansiering m.v.
I dag får udkantsområderne del i
EU€™s strukturfonde. Det bør egentlig ikke
være en opgave for EU at give penge til regionalpolitik i
Danmark. Den opgave kan sagtens løses af den danske stat,
uden at pengene skal en tur omkring Bruxelles. SF mener, at
færre EU-lande skal have penge fra strukturfondene, men det
er en helt central forudsætning, at den danske stat så
træder ind i stedet, ikke blot med et tilsvarende, men med et
større beløb. Til gengæld bliver vores bidrag
til EUs budget mindre.
Dette er dog ikke afgørende for, om
SF€™s forslag kan gennemføres. Derimod er det et
stort problem, at EU i næsten alle tilfælde
kræver lokal, dvs. kommunal medfinansiering, som det bliver
sværere og sværere for kommunerne i
udkantsområderne at finde. De har i forvejen en dårlig
økonomi og er nu ligesom resten af kommunerne hårdt
presset af skattestop m.v.
SF mener derfor, at der skal stilles statslige
midler til rådighed, enten i form af øgede tilskud til
de berørte kommuner eller direkte til finansiering af
projekter.
Idet udbygningen af to ekstra
havvindmølleparker finansieres over elprisen, vil hele
forslagspakken koste staten 380 mio. kr. årligt (ud over en
eventuel overtagelse af EU-tilskuddene). Men de ekstra job, der
skabes, vil betyde, at staten tjener disse penge og mere til ind i
form af lavere udgifter til dagpenge og kontanthjælp (via den
kommunale budgetgaranti) og øgede skatteindtægter.
Det vil samtidig give et bidrag til at opfylde
regeringens egne 2010-målsætninger, herunder
målsætningen om, at arbejdsløsheden skal ned
på 130.000.
SF er naturligvis villig til at finde en konkret
finansiering.
Aktivér landbrugsstøtten
Nogle af pengene skal hentes fra den
landbrugsstøtte, Danmark modtager fra EU. Efter
EU€™s midtvejsreform er der mulighed for at dirigere
flere midler over til udkantsområderne:
Dels afsættes der større beløb
til udvikling af landdistrikterne. SF mener som nævnt, at
disse penge i stort omfang skal målrettes til de ovenfor
nævnte udkantområder.
Dels bør muligheden for at bruge mindst 730
mio. kr. om året til natur- og miljøformål
udnyttes. Regeringen har valgt at fordele disse penge til
bønderne. Man kommer næsten til at tænke
på den måde, som mange afrikanske statsledere i tidens
løb har fordelt offentlige penge til deres egen klan
på (og med en næsten ligeså lukket
beslutningsproces).
SF foreslår, at der søges
dispensation i EU, så pengene i stedet kan bruges til natur-
og miljøformål, og at udkantsområderne får
en særlig stor andel af pengene. Samlet set kan
landbrugsstøtten dermed formentlig finansiere over 100 mio.
kr. af indsatsen hvert år €" hvis man altså vil
bruge den aktivt.
Skriftlig fremsættelse
Jørn Jespersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
prioriteret regionalpolitisk beskæftigelsesindsats.
(Beslutningsforslag nr. B 53).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.