B 43 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om udvidelse af det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan.
Fremsat den 4. november 2004 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvidelse af det danske bidrag til den
internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker til den internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan styrkes med et bidrag til det
tysk-ledede Provincial Reconstruction Team i Feyzabad i det
nordøstlige Afghanistan, udsendelse af et dansk C-130
transportfly og et jordbaseret støtteelement samt eventuel
udsendelse af det danske kommunikationsmodul.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. FNs Sikkerhedsråd har efter anmodning
fra den afghanske overgangsregering ved resolution 1386 af 20.
december 2001 og resolution 1510 af 13. oktober 2003 bemyndiget
oprettelsen af en international sikkerhedsstyrke, der skal
bistå den afghanske overgangsregering med opretholdelse af
sikkerheden i Kabul og andre områder af Afghanistan. Den
internationale sikkerhedsstyrkes mandat blev forlænget frem
til den 13. oktober 2005 ved resolution 1563 af 17. september
2004.
NATO overtog den 11. august 2003 ansvaret for
ISAF missionen og har i forlængelse heraf udarbejdet en
operationsplan, der i revideret form blev vedtaget den 25. juni
2004. Planen har skabt grundlag for en trinvis udvidelse af den
internationale sikkerhedsstyrkes operationsområde. Det
første trin i udvidelsen blev besluttet på
topmødet i Istanbul i juni 2004 og har medført, at
den nordøstlige del af Afghanistan indgår under den
internationale sikkerhedsstyrke, som pt. har deltagelse af ca. 35
lande. Dette betyder, at bl.a. de tysk- og britisk-ledede
Provincial Reconstruction Teams i Mezar-E-Sharif og Kunduz er
blevet underlagt NATO.
NATOs operationsplan fastlægger en
trinvis udvidelse af operationsområdet til resten af
Afghanistan og oprettelse af yderligere Provincial Reconstruction
Teams, som primært består af militære men dog
også civile dele. Operationsområdet udvides i takt med,
at de nødvendige styrkebidrag kan mønstres.
Oprettelse af Provincial Reconstruction Teams udgør et
væsentligt element i at styrke den afghanske
overgangsregerings autoritet og ansvar for at fremme stabiliteten
og genopbygningen af landet. Indsatsen gennemføres i
samvirke med regionale og lokale politiske, militære og
religiøse ledere samt ved samarbejde og koordination med
internationale organisationer. Provincial Reconstruction Teams
støtter bl.a. sikkerhedssektorreformerne samt øvrige
civile aktiviteter, der skal bidrage til at afvæbne og
demobilisere tidligere kombattanter med henblik på at
reintegrere dem i det afghanske samfund. Dette arbejde er vigtigt
for at kunne indlede genopbygningen af de mest usikre provinser i
Afghanistan.
Den afghanske hær og politistyrke er
under genopbygning, men kan fortsat ikke selvstændigt
varetage sikkerhedsopgaverne. I mellemtiden er det internationale
samfunds bidrag afgørende for at fremme sikkerheden i
landet. Den afghanske overgangsregering har derfor, og med
støtte fra bl.a. FN og EU, gennem længere tid udtrykt
ønske om, at sikkerhedsstyrkens indsats forstærkes og
udbredes til andre dele af Afghanistan.
NATOs engagement i Afghanistan vil fortsat
medvirke til at understøtte bestræbelserne på at
etablere et fredeligt og stabilt Afghanistan til gavn for hele den
afghanske befolkning, herunder også tilbagevendende
flygtninge og internt fordrevne. En tre-partsaftale om
tilbagetagelse af afviste asylansøgere fra Danmark er blevet
underskrevet af Afghanistan, Danmark og FNs flygtningeorganisation
UNHCR d. 18. oktober 2004.
II. De afghanske parter indgik den 5. december
2001 i Bonn en aftale om de fremtidige forhold i landet. Aftalen
indebar dannelsen af en overgangsadministration bestående af
en midlertidig regering under ledelse af Hamid Karzai, en
kommission til forberedelse af et traditionelt ældreråd
(Loya Jirga) og en højesteret.
Den ambitiøse tidsplan for
demokratiseringsprocessen, som blev vedtaget i Bonn, er hidtil
gennemført tilfredsstillende. Der er i år vedtaget en
ny forfatning, der som udgangspunkt sikrer lige ret for alle
borgere, kvinder som mænd og uanset etnisk
tilhørsforhold. Afghanistan bliver ifølge
forfatningsudkastet en islamisk stat, men retssystemet indrettes
efter vestligt forbillede. Sharia-lovene er ikke nævnt.
Ved præsidentvalget den 9. oktober 2004
blev Hamid Karzai valgt som Afghanistans første folkevalgte
præsident. Valget blev afviklet uden alvorlige
sikkerhedsepisoder, hvilket ikke mindst kan tilskrives de
internationale styrkers indsats. Selve valgprocessen har
været præget af Taliban og Al-Qaidas forsøg
på at afspore valget. Til trods herfor har den afghanske
befolkning sluttet massivt op om valgprocessen. Omkring 10,5 mio.
af de mellem 11 og 12 mio. stemmeberettigede afghanere havde ladet
sig registrere til valget. Af disse var ca. 42 pct. kvinder. En
række af de tidligere krigsherrer valgte at indgå i den
politiske proces frem for at bruge væbnet magt.
Parlamentsvalg skal efter planen afholdes i
foråret 2005. Forbedring af sikkerheden er en
grundlæggende forudsætning for udvidet stabilitet,
sikring af genopbygningsindsatsen, samt for gennemførelse af
parlamentsvalgene. Genopbygningen er afgørende for at vise
den afghanske befolkning, at den afghanske regering formår at
skabe bedre levevilkår i landet.
Danmark deltager på flere områder
aktivt i den internationale indsats. Foruden Danmarks
militære bidrag har regeringen for 2002 - 2004 afsat op til
250 mio. kr. i humanitær bistand og for 2002 - 2006 op til
495 mio. kr. til genopbygningsbistand. De humanitære midler
er allokeret og har fokuseret på støtte til
repatriering af flygtninge og internt fordrevne samt minerelaterede
aktiviteter såsom minerydning og mineoplysning.
Genopbygningsmidlerne bidrager til en genetablering af landets
administrative system, støtte til etablering af demokratiske
institutioner og fremme af respekt for menneskerettigheder,
støtte til uddannelsessektoren samt støtte til
udvikling af landområderne. Der forudses fremlagt et nyt
aktstykke for den fremtidige støtte til Afghanistan senere i
år.
III. Danmarks aktuelle bidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan, som har mandat i
Folketingets beslutning B 57 af 2. december 2003, omfatter i
øjeblikket ca. 70 personer.
Bidraget omfatter forbindelseshold, der
varetager opgaver for den internationale sikkerhedsstyrke i forhold
til de afghanske myndigheder samt det nødvendige
støttepersonel, stabsofficerer til hovedkvarteret for den
internationale sikkerhedsstyrke, et mindre antal personer til
driften af Kabuls Internationale Lufthavn, samt tre personer til et
team, der bl.a. skal varetage oplysning til lokalbefolkningen om
ISAFs virke. Med henblik på at understøtte regeringens
samtænkningsinitiativ omfatter det danske bidrag e ndvidere
et militært observatørhold på seks personer, der
indgår i det britiske Provincial Reconstruction Team i Mezar
-E- Sharif. I tilknytning hertil er udsendt en civil
rådgiver, der faciliterer humanitære og civile
indsatser.
Som led i styrkelse af NATOs opgavevaretagelse
under ISAF ønsker regeringen at udvide det danske bidrag i
2005. Det øgede bidrag omfatter et bidrag til det
tysk-ledede Provincial Reconstruction Team i Feyzabad i det
nordøstlige Afghanistan, udsendelse af et dansk C-130
transportfly og et jordbaseret støtteelement samt eventuel
udsendelse af et dansk kommunikationsmodul til Afghanistan.
Det tysk-ledede Provincial Reconstruction Team
i Feyzabad i provinsen Badakhshan i det nordlige Afghanistan
består af et militært og et civilt element. Det
militære element vil blive underlagt ISAF, mens de civile
elementer underlægges relevante nationale civile myndigheder.
Danmark vil bidrage med ca. 40 soldater til det tysk-ledede
Provincial Reconstruction Team. Bidraget ventes at bestå af
stabsofficerer, militære observatørhold og en
civil-militær samarbejdsenhed. Bidraget
forventes udsendt primo 2005, idet en stabsofficer allerede i
oktober 2004 blev udsendt til den tyske stab i Feyzabad. Provincial
Reconstruction Team Feyzabad forventes at blive multinationalt,
idet også Tjekkiet og i mindre omfang Kroatien ventes at
bidrage til indsatsen. Der planlægges også udsendt
dansk civil rådgivning til Feyzabad samtidig med de danske
militære styrker.
For at imødekomme ISAFs behov for
taktiske transportfly vil Danmark desuden bidrage med et C-130
transportfly og et jordbaseret støtteelement, der forventes
udsendt i seks måneder i andet halvår af 2005. Bidraget
omfatter ca. 75 personer. Transportflyet vil indgå i ISAFs
pulje af transportfly og indsættes til generel støtte
for NATOs operationer i Afghanistan.
Det danske kommunikationsmodul, der er
tilmeldt NATO, var udsendt til ISAF i perioden januar til marts
2004. Regeringen forventer, at NATO vil anmode Danmark om at
kommunikationsmodulet udsendes igen i 2005 i en tre måneders
periode. Dette bidrag vil omfatte ca. 40 personer. Herudover kan
der blive behov for at udsende et mindre antal personer fra
kommunikationsmodulet i yderligere en periode.
Ved udvidelse af det danske bidrag til ISAF
forventes det samlede styrkebidrag i 2005 at kunne udgøre
mellem ca. 110 og ca. 225 personer. Bidraget vil være
fleksibelt sammensat og tilgodese muligheden for samtænkning
af den militære og den civile indsats ved bidragene til de
britisk-ledede og det tysk-ledede Provincial Reconstruction
Team.
Der vil inden for en international koordineret
ramme i videst muligt omfang blive gennemført en
koncentreret dansk civil indsats i de områder, hvor der er
udstationeret danske soldater. Udgangspunktet for den dansk
finansierede civile indsats i Afghanistan er, at det er civile
danske og internationale organisationer, der bør
forestå gennemførelsen af indsatserne. Grundet
sikkerhedssituationen i Afghanistan, der vanskeliggør
organisationernes muligheder for at operere, vil danske soldater
dog også kunne blive involveret i humanitære og andre
civile indsatser med henblik på at bidrage til en
normalisering af forholdene for civilbefolkningen. Regeringen
ønsker herved at sikre, at der fortsat sker konkrete
fremskridt i det afghanske samfund, idet der efter regeringens
opfattelse er en direkte sammenhæng mellem forbedring af den
sociale og økonomiske situation og forbedringer af
sikkerhedssituationen. Behovet for en sådan samtænkt
dansk civil-militær indsats blev bekræftet af en
forundersøgelsesmission gennemført i uge 43.
IV. Det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke vil være indsat i Kabul og i de
nordøstlige provinser i Afghanistan. Der kan imidlertid
blive tale om opgaver også i andre områder af
Afghanistan i takt med, at udvidelsen af ISAFs opgaver
udmøntes.
Den afghanske overgangsadministration
underskrev den 31. december 2001 en militærteknisk aftale,
der bl.a. vedrører den retlige status for personel udsendt
som en del af den internationale sikkerhedsstyrke.
Deltagelsen i den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet følgende trusselsvurdering
for Afghanistan:
»Forsvarets Efterretningstjeneste
vurderer, at sikkerhedssituationen i Afghanistan fortsat er
ustabil. Den ustabile situation i Afghanistan er primært
knyttet til de fortsatte angreb fra væbnede
oppositionsgrupper, centralregeringens begrænsede kontrol med
områderne udenfor Kabul og den omfattende opiumsproduktion.
De gennemførte angreb er i udpræget grad
lejlighedsangreb og i meget begrænset omfang rettet mod
strategiske mål. Angrebene vurderes ikke at være
centralt koordinerede eller dirigerede, hvilket sandsynligvis er
udtryk for, at de militante oppositionsgrupper har begrænset
operativ kapacitet til at planlægge og gennemføre
omfattende og målrettede angreb. Truslen i Kabulområdet
vurderes høj, mens truslen i de nordlige provinser vurderes
middel. Antallet af miner og mængden af ueksploderet
ammunition i Afghanistan er betragtelig. Placering af disse er dog
som oftest kendt. Truslen fra miner og ueksploderet ammunition
varierer således lokalt fra lav til høj. Truslen mod
flytrafikken varierer fra lav til middel afhængig af
flyvehøjde og område. Truslen vurderes lav ved alle
højder i Samangan og Badakhshan, mens den på grund af
truslen fra luftværn vurderes middel i Kabul ved flyvning i
lave højder. En lang række efterretningstjenester
opererer i Afghanistan. Især Afghanistans naboer vurderes at
være bredt repræsenteret i landet. Derudover foretages
der indhentning af en række ikke-statslige aktører,
herunder både kriminelle- og terrororganisationer. Truslen
fra spionage i Afghanistan vurderes høj.«
V. Det samlede danske styrkebidrag
består dels af fastansat personel, dels af kontraktansat
personel, herunder personel på reaktionsstyrkekontrakt fra
Den Danske Internationale Brigade. Personellets uddannelse,
erfaring og motivation er på højt niveau.
Styrkebidragene råder over moderne udrustning, herunder
personlig udrustning. Med personellets uddannelse og træning,
materiellets beskaffenhed samt iagttagelsen af nødvendige
procedurer vil der blive taget de bedst mulige forholdsregler over
for mulige faremomenter. Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning.
VI. De danske styrker udsendes på
grundlag af FNs sikkerhedsråds resolution 1386 af 20.
december 2001, resolution 1510 af 13. oktober 2003 og resolution
1563 af 17. september 2004.
FNs sikkerhedsråd har i henhold til
FN-pagtens kapitel VII bemyndiget den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan til at anvende alle
nødvendige midler med henblik på at opfylde sine
opgaver. FNs sikkerhedsråd har herved bemyndiget den
internationale sikkerhedsstyrke, herunder det danske bidrag, til i
fornødent omfang at anvende militær magt i selvforsvar
og til at gennemføre de af Sikkerhedsrådet
pålagte opgaver.
VII. Danmark deltager i den internationale
sikkerhedsstyrke for at medvirke til at give den politiske
overgangsproces og genopbygningsindsatsen i Afghanistan de rette
sikre rammer. Et fortsat og styrket dansk bidrag til den
internationale militære tilstedeværelse i Afghanistan
vil sende et klart signal om et fortsat helhjertet dansk engagement
i landets fremtid.
VIII. Regeringen har fundet det
hensigtsmæssigt at anmode Folketinget om at meddele sit
samtykke til, at et forøget antal danske militære
styrker stilles til rådighed for den FN-bemyndigede
internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan, jfr. grundlovens
§ 19, stk. 2.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det i øvrigt
skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget, herunder
ansvarsområdet væsentligt, eller såfremt der i
øvrigt skulle ske en væsentlig ændring i
opgavernes karakter eller det folkeretlige grundlag for
sikkerhedsstyrkens tilstedeværelse, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
X. Videreførelse af det nuværende
danske bidrag til den internationale sikkerhedsstyrke
indebærer merudgifter i størrelsesordenen ca. 45 mio.
kr. i 2005. Det øgede danske styrkebidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke vil kunne indebære yderligere
merudgifter i størrelsesordenen ca. 120 mio. kr. De samlede
merudgifter i 2005 forbundet med det danske engagement i ISAF
beløber sig således til ca. 165 mio. kr., der afholdes
inden for den ramme, der er afsat til forsvarets internationale
aktiviteter på finanslovens § 35.11.26. reserve til
merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale
operationer.