B 42 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til en multinational sikringsstyrke i
Irak.
Fremsat den 4. november 2004 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til en
multinational sikringsstyrke i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for en multinational sikringsstyrke i Irak, herunder at danske
militære styrker fortsat stilles til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet samt at
dansk militært personel bidrager til NATOs
træningsindsats i Irak.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder på
grundlag af mandat fra FNs sikkerhedsråd og efter anmodning
fra den midlertidige irakiske regering en omfattende indsats for at
bidrage til genopbygningen af Irak og for at skabe rammerne for en
demokratisk udvikling i Irak. FN vedtog den 8. juni 2004 resolution
1546, der endosserede dannelsen af en suveræn midlertidig
irakisk regering, der overtog regeringsmagten den 28. juni 2004.
Resolution 1546 endosserer tillige forløbet for den
efterfølgende politiske proces frem mod dannelsen af en
demokratisk regering. Første milepæl var afholdelse af
en national konference den 15.-18. august 2004, hvor en midlertidig
folkeforsamling blev etableret. Næste milepæl er
afholdelse af direkte valg ikke senere end den 31. januar 2005 til
et overgangsparlament, der vil skulle vælge en
overgangsregering. Herefter vil der skulle udarbejdes en endelig
forfatning, på hvis grundlag en demokratisk regering vil
skulle vælges ved udgangen af december 2005.
Den danske styrke i Irak har ved
Folketingsbeslutning af 2. juni 2004 mandat indtil den 2. december
2004. Resolution 1546 indeholder en appel til FNs medlemsstater om
at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder med militære
styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for
stabilitet og sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning
samt støtte FNs tilstedeværelse i landet. På
denne baggrund foreslår regeringen, at der træffes
beslutning om forlængelse i 6 måneder af det danske
militære bidrag til en multinational sikringsstyrke i Irak,
herunder at danske styrker fortsat stilles til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet samt at
dansk militært personel bidrager til NATOs
træningsindsats i Irak. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget.
II. Det folkeretlige grundlag for den
multinationale sikringsstyrke i Irak udgøres i dag af FNs
Sikkerhedsråds resolution 1546 af 8. juni 2004 og de dertil
hørende breve fra den irakiske premierminister Allawi og
USAs udenrigsminister Powell til formanden for
Sikkerhedsrådet, hvor den irakiske premierminister har
anmodet om den multilaterale sikringsstyrkes fortsatte
tilstedeværelse i Irak.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige
udenlandske tropper - være undergivet folkeretten, herunder
den humanitære folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes
opgaver er fastlagt i FNs Sikkerhedsråds resolution 1546 og
de dertil hørende breve fra den irakiske premierminister og
USAs udenrigsminister til formanden for Sikkerhedsrådet.
Resolution 1546 indeholder bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige foranstaltninger, herunder brug af væbnet
magt, til at bistå med opretholdelse af stabilitet og
sikkerhed i landet, herunder bekæmpelse af terrorisme, bl.a.
med henblik på at sikre, at FN er i stand til at udfylde en
større rolle i Irak og samtidig sikre, at den irakiske
befolkning uden intimidering kan implementere tidsplanen og
programmet for den politiske proces og kan drage nytte af
fremskridt i genopbygningen af landet.
Det fastslås i FNs Sikkerhedsråds
resolution 1546, at mandatet for den multinationale sikringsstyrke
skal evalueres på anmodning fra den irakiske regering eller
12 måneder fra vedtagelsen af resolution 1546, samt at dette
mandat udløber efter gennemførelsen af den politiske
proces opregnet i resolutionen, og at mandatet vil ophøre
tidligere, hvis den irakiske regering anmoder herom.
Sikringsstyrken er for nærværende
opdelt i divisioner og brigader, der geografisk dækker hver
sit område af Irak. USA har påtaget sig at varetage
ledelsen af tre divisioner, mens UK, Polen og Sydkorea hver
står i spidsen for en division.
Sikringsstyrken har p.t. deltagelse af
følgende lande udover Danmark: Albanien, Australien,
Azerbajdjan, Bulgarien, Estland, El Salvador, Georgien, Holland,
Italien, Japan, Kasakhstan, Letland, Litauen, Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien, Mongoliet, Tonga, Moldova, Norge,
Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Sydkorea, Tjekkiet, UK,
Ukraine, Ungarn og USA. I en række af de anførte lande
pågår der for tiden overvejelser om
spørgsmålet om forlængelse af den militære
tilstedeværelse i Irak.
IV. Danmark deltager på flere
områder aktivt i den internationale indsats, som det er
nødvendigt at yde i relation til Irak. Foruden Danmarks
militære bidrag til den multinationale sikringsstyrke har
regeringen for 2003-2004 afsat 180 mio. kr. i humanitær
bistand og 170 mio. kr. i genopbygningsbistand til Irak. Den danske
humanitære indsats ydes via FN-organisationer og danske
organisationer med international erfaring inden for bl.a.
humanitær minerydning, rehabilitering af uddannelsessystemet,
sundhed, vand og sanitet samt repatriering af flygtninge og
genbosættelse af internt fordrevne. Genopbygningsbistanden
ydes især til projekter inden for uddannelse/sundhed,
infrastruktur, støtte til demokratisering og
menneskerettigheder samt renovering af olieindustrien. På FFL
05 er afsat yderligere 150 mio. kr. for 2005-2006 til
humanitære- og genopbygningsindsatser i Irak.
Som et led i den humanitære indsats har
den danske militære styrke, i lyset af den skærpede
sikkerhedssituation, fået tilført humanitære
midler til gennemførelse af mindre civile projekter i
operationsområdet sammen med lokale myndigheder og
entreprenører.
På donormødet i Tokyo den 13.-14.
oktober fremlagde den midlertidige irakiske regering en national
strategi for genopbygningen af Irak, hvori der opstilles et
nationalt budget for 2005-2007. Det er første gang siden
magtoverdragelsen den 28. juni 2004, at den midlertidige irakiske
regering fremlægger en national strategi, hvor mål og
midler prioriteres. Det er et godt udtryk for, at den generelle
irakisering af myndighedsopgaverne i landet er i fremdrift. Med
kapacitetsopbygningen af den irakiske administration, herunder
gennemførelsen af den nationale strategi, vil et
hovedformål med den fortsatte danske
styrketilstedeværelse i Irak være opfyldt. Opgaven
består i at medvirke til at skabe stabilitet og fred i Irak,
så den irakiske befolkning selv kan beslutte sin fremtid og
regere sig selv.
Med overdragelsen af regeringsmagten til den
midlertidige irakiske regering og nu præsentationen af den
midlertidige regerings strategi for genopbygningen er de danske
bistandsaktiviteter gradvist blevet integreret i de irakiske
regeringsstrukturer samt civilsamfund primært i
Basra-området. Hermed bidrages til skabelsen af
selvbærende irakiske institutioner, ligesom den danske
bistandsindsats medvirker til at opfylde strategien. Det
gælder f.eks. på fødevareområdet, hvor der
fra dansk side bidrages til kapacitetsopbygning af de relevante
irakiske myndigheder samt, efter irakisk ønske,
rådgives om en privatisering af det statslige irakiske
system, således at små, private landmænd i
højere grad vil kunne bidrage til såvel skabelsen af
arbejdspladser som den irakiske økonomi. Tilsvarende
bidrager den danske indsats på retsområdet, politiet
samt lokalforvaltning i Basra-provinsen til såvel
kapacitetsopbygning som opfyldelse af den nationale strategi og
økonomisk vækst. Irakisk ejerskab og brug af den
dansk-irakiske ressourcebase, herunder hjemvendte irakere, vil
være en central del af det nye aktstykke vedrørende
bistanden til Irak, der skal udmønte bevillingen for 2005 og
2006.
Med henblik på at bidrage til
genopbygningen af Iraks økonomi drøftes desuden
blandt Iraks bilaterale kreditorer en generel gældslettelse.
Danmark, som har tilgodehavender (eksportkreditter) i
størrelsesordenen 220 mio. kr., deltager i disse
drøftelser . Regeringen er indstillet på at
yde en væsentlig gældslettelse til Irak.
V. På grundlag af Folketingets
vedtagelse af beslutningsforslag nr. B 165 den 15. maj 2003 blev et
dansk styrkebidrag på ca. 380 personer i begyndelsen af juni
2003 indsat under den britisk-ledede division i det
sydøstlige Irak. Fra august 2003 har Danmark endvidere
bidraget med op til 10 stabsofficerer til den polsk-ledede
multinationale division.
Efterfølgende forværredes
sikkerhedssituationen i Irak, herunder i det danske
ansvarsområde. Løsningen af de opgaver, der
påhviler det danske militære kontingent i Irak, har
på den baggrund vist sig at kræve en mere omfattende
indsats end oprindelig antaget. På denne baggrund besluttede
regeringen efter rådføring i Det Udenrigspolitiske
Nævn den 16. juli 2003 at forøge den danske styrke med
ca. 40 personer til i alt ca. 410 personer. På baggrund af en
yderligere forværring af sikkerhedssituationen, herunder et
akut behov for beskyttelse af personale og rådgivere ved
danske repræsentationer i Bagdad og Basra, vedtog Folketinget
den 10. oktober 2003 at styrke bidraget, jf. beslutningsforslag nr.
B 1. Styrkelsen indebar forøgelse af det danske bidrag til
sikringsstyrken med i alt ca. 90 personer. Derudover omfattede det
supplerende danske bidrag et mindre antal soldater, i første
omgang ca. 10, specielt uddannet i personbeskyttelse samt to
pansrede civile køretøjer m.h.p. beskyttelse af
personer knyttet til de danske repræsentationer i Bagdad og
Basra. Den 2. december 2003 og efterfølgende den 2. juni
2004 vedtog Folketinget henholdsvis ved beslutningsforslag B 56 og
B 213 at forlænge det danske bidrag i yderligere 6
måneder. Efter rådføring med Det
Udenrigspolitiske Nævn den 2. juli 2004 besluttede
regeringen, at den danske styrkes ansvarsområde kunne udvides
til at omfatte hovedparten af Basra provinsen samt at flytte lejren
mod syd til den britiske base Shaiba Log Base. Udvidelsen blev
gennemført den 31. august 2004. Det nye område
omfatter væsentlig infrastruktur såsom vej-, olie- og
havne forbindelser. I B 213 er anført, at det danske
styrkebidrag omfatter i alt ca. 520 personer, inklusive et bidrag
med op til 10 stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale
division samt et mindre antal soldater, i første omgang ca.
10, specielt uddannede i personbeskyttelse. I B 213 er ligeledes
anført, at på baggrund af udvidelsen af antallet af
civilt udsendte personer tilknyttet repræsentationerne i
Bagdad og Basra ville yderligere fem soldater til personbeskyttelse
blive udsendt i løbet af sommeren 2004. Det aktuelle samlede
danske styrkebidrag, inklusiv bidraget med op til 10 stabsofficerer
til den polsk-ledede multinationale division, omfatter derfor i alt
ca. 525 personer.
VI. Regeringen finder det vigtigt, at Danmark
sammen med den bredest mulige kreds af lande fortsat deltager i en
multinational sikringsstyrke i Irak. Regeringen lægger
vægt på, at sikringsstyrken er nødvendig for at
understøtte og sikre den internationale indsats i Irak,
således at den langsigtede genopbygning af landet kan finde
sted og den politiske transitionsproces kan gennemføres. Det
store antal væbnede anslag mod den internationale indsats, og
særligt mod den irakiske civilbefolkning, understreger kun
behovet for at videreføre en beslutsom international
indsats, herunder bred international deltagelse i den
multinationale sikringsstyrke. Den irakiske regerings
sikkerhedsstyrker er under opbygning og vil gradvis spille en
større rolle for varetagelsen af sikkerheden i landet og i
sidste ende overtage det fulde ansvar for opretholdelse af
sikkerhed og stabilitet i Irak. Udvidelsen af den danske styrkes
ansvarsområde er et led i denne gradvise overdragelse af
ansvaret for sikkerheden i Irak til de irakiske
sikkerhedsstrukturer. Sikringsstyrken vil fortsat medvirke til at
understøtte bestræbelserne på at etablere et
fredeligt og stabilt Irak til gavn for hele den irakiske
befolkning, herunder også tilbagevendende flygtninge og
internt fordrevne. Regeringen har drøftet vigtigheden af
tilbagevenden til Irak med den irakiske regering, der i den
forbindelse særligt har betonet vigtigheden af at fremme
frivillig tilbagevenden til Irak til stabile og sikre forhold.
Regeringen lægger vægt på at fortsætte sin
aktive medvirken til at gennemføre den internationale
støtte, på grundlag af FNs Sikkerhedsråds
resolutioner.
Som led i regeringens initiativ om
samtænkning vil der fortsat inden for en international
koordineret ramme i videst muligt omfang blive gennemført en
koncentreret dansk civil indsats i det danske ansvarsområde.
Genopbygningsindsatsen vil overordnet blive koordineret af
Udenrigsministeriet, som i muligt omfang vil inddrage civile danske
organisationer samt evt. private virksomheder i bistandens
gennemførelse. Udgangspunktet for den humanitære
indsats er, at det er de civile danske og internationale
nødhjælpsorganisationer, der bør forestå
gennemførelsen af dansk finansierede humanitære
indsatser. På grund af den forværrede
sikkerhedssituation har det imidlertid vist sig vanskeligt for de
humanitære organisationer at operere, hvilket kan
medføre, at det danske militære styrkebidrag i
større omfang end kendt fra andre operationer, vil skulle
involveres i humanitære og andre civile indsatser med henblik
på at bidrage til normalisering af forholdene for
civilbefolkningen. Regeringen ønsker herved at sikre, at der
fortsat sker konkrete fremskridt i det irakiske samfund, selvom
sikkerhedssituationen er alvorlig, idet der efter regeringens
opfattelse er en direkte sammenhæng mellem forbedring af den
sociale og økonomiske situation og forbedringer af
sikkerhedssituationen.
Regeringen finder det helt centralt for Iraks
udvikling, herunder for fremdrift i den irakiske selvbærende
varetagelse af myndighedsopgaverne i landet, at FN, EU og NATO
sikres en langt stærkere rolle som grundlag for det
langsigtede internationale engagement i Irak. Den midlertidige
suveræne irakiske regering har bedt FN være den ledende
rådgiver på valgområdet. FN har udsendt et hold
af eksperter, der arbejder tæt sammen med den
uafhængige irakiske valgkommission. Danmark bidrager med 25
mio. kr. til FNs valgfond. Herudover bidrager Danmark samt en
række EU-lande finansielt til den særlige enhed, der
vil skulle yde beskyttelse til FNs tilstedeværelse i Irak.
Det danske bidrag udgør 3,6 mio. kr. EU har sendt to
missioner til Irak med henblik på at sammensætte en
pakke med konkrete genopbygningsindsatser, som EU kan
støtte, herunder se på muligheder for EU-støtte
til polititræning og træning af civile administratorer.
En første skitse til pakken blev fremlagt på Det
Europæiske Råds møde den 5. november 2004.
Regeringen vil støtte bestræbelser på at fremme
en sådan udvikling gennem en konkret udmøntning af
EU-pakken. Ud over denne direkte støtte fra EU til den
midlertidige irakiske regering, har EU-Kommissionen allerede
allokeret i alt 204 mio. euro til en række multilaterale
organisationer, herunder til FN-systemet og Verdensbanken. Midlerne
anvendes indenfor områderne vand og sanitet, sundhed,
uddannelse, landbrug og fødevarer, jobskabelse samt
menneskerettigheder og god regeringsførelse, herunder
træning af den uafhængige irakiske valgkommissions
personale samt civilsamfundsorganisationer. På
NATO-topmødet i Istanbul besluttedes det, at NATO skulle
tilbyde NATOs assistance til den irakiske overgangsregering med
træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker.
Efterfølgende har den irakiske premierminister anmodet NATO
om hjælp vedrørende træning. En sådan
NATO-indsats er nu ved at blive iværksat. Regeringen
støtter, at NATO bidrager til genopbygning af
myndighedsstrukturen i Irak gennem træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker.
VII. Det danske militære bidrag vil
indtil videre blive opretholdt på det aktuelle niveau og med
de nuværende opgaver, idet der dog nu også som en
yderligere opgave forudses bistand til NATOs træningsindsats.
Det nuværende bidrag er sammensat af følgende enheder:
et panserinfanterikompagni, en let opklaringseskadron, et stabs- og
logistikkompagni, et ingeniørdetachement, et
militærpolitidetachement, en sanitetsdeling, et element til
civilt-militært samarbejde, et nationalt
støtteelement, stab og stabsofficerer, herunder op til 10
stabsofficerer tilknyttet den polsk-ledede multinationale division
samt et mindre antal soldater, p.t. ca. 17, specielt uddannede i
personbeskyttelse m.h.p. beskyttelse af personer knyttet til danske
repræsentationer i Bagdad og Basra. I takt med at antallet af
civilt udsendte danskere tilknyttet repræsentationerne
endeligt afklares, kan der vise sig behov for at tilføre
yderligere militært personel og materiel til beskyttelse af
disse. Forsvarsmyndighederne vil forberede udsendelse af
militært personel til at varetage disse opgaver i takt med at
behovet måtte opstå. I forbindelse med udsendelse af
danske politifolk til det sydlige Irak for at bistå med
træning af det nye irakiske politi vil støtte,
herunder indkvartering, logistik og beskyttelse, blive tilvejebragt
i samarbejde med det danske styrkebidrag. Derudover vil,
afhængig af endelig NATO-beslutning, et mindre antal personer
kunne bidrage til NATOs træning og uddannelse af irakiske
sikkerhedsstyrker.
Et bidrag fra Litauen på ca. 55 personer
ventes fortsat tilknyttet de danske bidrag til sikringsstyrken.
Det danske bidrag, der i øjeblikket har
underlagt britiske enheder, vil fortsat være indsat i den
sydøstlige del af Irak inden for rammerne af den
britisk-ledede multinationale division. Endvidere vil et mindre
antal danske stabs- og forbindelsesofficerer fortsat være
placeret ved militære hovedkvarterer i Irak uden for det
egentlige danske operationsområde. Som hidtil vil der
også fremover i mindre omfang kunne blive tale om
indsættelse af personel i andre dele af Irak.
Det danske styrkebidrag vil som den
øvrige sikringsstyrke have bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige foranstaltninger, herunder om nødvendigt
væbnet magt. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar
vil der således være adgang til i fornødent
omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte
opgaver.
Indsættelsen af de danske militære
bidrag i Irak er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet bl.a. følgende vurdering
af situationen i Irak:
»Truslen for angreb mod danske styrker,
herunder terrortruslen vurderes som høj i det sydlige Irak
og meget høj i det centrale Irak. Truslen fra civile
uroligheder og sabotage mod danske styrker vurderes som middel. Den
landmilitære minefare og faren fra ueksploderet ammunition
vurderes som middel til høj. Truslen mod lufttransport af
danske styrker i irakisk luftrum varierer fra lav til høj,
afhængig af flyvehøjde og område.
Modstandsgrupperinger angriber hyppigt med improviserede
sprængladninger fortrinsvis i form af vejsidebomber. Truslen
for denne type angreb vil fortsætte og er ligesom for
øvrige angreb høj i det sydlige Irak og meget
høj i det centrale Irak.
Der foregår omfattende indhentning af
oplysninger om koalitionen fra irakiske modstandsgrupper og
udenlandske efterretningstjenester, og truslen fra spionage
vurderes som høj. Truslen fra biologiske og kemiske
kampstoffer vurderes som lav, mens truslen fra terrorgruppers
egenfremstillede biologiske og kemiske giftstoffer vurderes som
middel. Truslen mod danske enheder i form af organiseret
kriminalitet, der også kan omfatte gidseltagning, vold og
brug af håndvåben, vurderes at være
høj.«
Det danske styrkebidrag består dels af
fastansat personel, dels af kontraktansat personel, herunder
personel på reaktionsstyrkekontrakt fra Den Danske
Internationale Brigade. Personellets uddannelse, erfaring og
motivation er på højt niveau. Styrkebidragene
råder over fuldt moderne udrustning, herunder personlig
udrustning. Med personellets uddannelse og træning,
materiellets beskaffenhed samt iagttagelsen af nødvendige
procedurer vil der blive taget de bedst mulige forholdsregler over
for mulige faremomenter.
Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning. Forsvarets personel vil under
udsendelsen være omfattet af den reviderede Coalition
Provisional Authority Order nr. 17 af 27. juni 2004
vedrørende statusforhold.
VIII. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2 med
anmodning om, at Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske
militære styrker fortsat stilles til rådighed for en
multinational sikringsstyrke i Irak, herunder at danske
militære styrker fortsat stilles til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet samt at
dansk militært personel bidrager til NATOs
træningsindsats i Irak.
IX. Bidraget vil blive forlænget for en
seks måneders periode. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt
det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at
justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt,
eller såfremt der i øvrigt skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
X. Merudgiften ved fortsat udsendelse af det
danske militære bidrag til Irak, herunder udgiften til leje
af et antal af de civile pansrede køretøjer, vurderes
samlet at udgøre ca. 210 mio. kr. for en seks måneders
periode. Den del af udgifterne, der henregnes til december 2004,
vil blive afholdt inden for den ramme, der er afsat til forsvarets
internationale aktiviteter, samt ved overførsel af op til 45
mio.kr fra finanslovens § 35.11.21.10. (international reserve
til freds- og stabilitetsskabende indsatser m.m.) inden for
rammerne af det i beslutningsforslag B 213 af 2. juni 2004
anførte. Regeringen vil snarest forelægge et aktstykke
om den nævnte overførsel. Alle udgifter, der henregnes
til 2005, afholdes af finanslovens § 35.11.26. (Reserve til
merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale
operationer).