B 3 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en børneombudsmand.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
Jann Sjursen (KD), Bodil Kornbek (KD),
Mogens Nørgård Pedersen (KD) og Tove Videbæk (KD)
Forslag til folketingsbeslutning
om en børneombudsmand
Folketinget pålægger regeringen i
folketingsåret 2004-05 at fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige
ændringer i administrative forskrifter m.v. med henblik
på at etablere en børneombudsmandsinstitution.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af B 141, folketingsåret 2002-2003. Der henvises til
Folketingstidende, 2002-03, A 6552 og 6555 og FF 10172. Hensigten
med forslaget er, at der etableres en ombudsmandsinstitution for
børn, som børn kan klage til, hvis de mener, deres
rettigheder er blevet tilsidesat.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at Styrelsen for Social Service siden fremsættelsen
af B 141 på den tidligere ministers foranledning har
udarbejdet et »Notat vedrørende børn og unges
klagemuligheder samt børn og unges kendskab til deres
klagemuligheder« i februar 2004. Undersøgelsen blev
lovet i forbindelse med Folketingets behandling af B 141, da
ministeren ønskede et bedre grundlag at tage stilling
på. Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med
Børnerådet. Notatet viser blandt andet, at
børns klagemuligheder er yderst begrænsede og ofte
afhængige af, at forældrene klager på deres vegne
eller for eksempel ikke modsætter sig deres anmodning om
aktindsigt. Der er desuden ikke ét sted, hvor børn og
unge skal henvende sig, hvis de mener, deres rettigheder er blevet
krænket. Forslagsstillerne mener, det er svært nok for
voksne at finde ud af, hvor de skal klage. Vi skylder derfor
børn og unge at give dem ét sted, hvor de kan
henvende sig med deres klage. Ifølge notatet tyder
tilbagemeldinger fra organisationer m.v. på, at børn
og unge har et meget ringe kendskab til deres klagemuligheder.
Folketingets Ombudsmand har til brug for udarbejdelsen af notatet
oplyst, at det er meget sjældent, at et barn eller en ung
under 18 år selv indgiver en klage. En intern vurdering fra
Folketingets Ombudsmand lyder på under 20 klager om
året, hvor det er børn, der klager direkte. Notatet
kan læses her :
/Samling/20031/udvbilag/REU/Almdel_bilag565.htm
I forbindelse med offentliggørelsen af
notatet udtalte den daværende socialminister, at hun ville
tage initiativ til en generel klagevejledning til børn og
unge. Dette er forslagsstillerne tilfredse med, men mener det
fortsat er alt for kompliceret for et barn eller en ung at finde
frem til det rette klagested. Hertil kommer, at de reelle
klagemuligheder for børn som nævnt er yderst
begrænsede.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
børneombudsmand vil kunne opnå større
resultater i arbejdet for børns rettigheder, end
Børnerådet har haft mulighed for inden for sit mandat.
Forslagsstillerne mener ligeledes, at en børneombudsmand
bedre vil kunne varetage børns klagerettigheder end
Folketingets Ombudsmand på grund af de særlige forhold,
der gør sig gældende for børn. FN€™s
konvention om barnets rettigheder (børnekonventionen)
beskriver børns rettigheder og samfundets og
forældrenes pligter på alle livsområder. Man kan
særlig forestille sig, at børn i anbringelsessager,
samværssager og lignende tunge sager vil få en person,
der kan sikre dem bedre end i dag mod krænkelser af deres
børnerettigheder, når de voksne slås.
Børnerådet har ydet en fin
indsats inden for de eksisterende rammer for dets arbejde. Styrken
ved Børnerådet har været dets karakter af at
være et politisk debatskabende organ, der har fremmet den
generelle offentlige debat i samfundet om børns
vilkår. Desuden har rådet udarbejdet mange
værdifulde rapporter, der ligeledes har været brugbare
i den offentlige debat. Forslagsstillerne ønsker derfor at
bibeholde Børnerådet med dets nuværende
funktioner og er desuden positive over for en styrkelse af
rådet €" ikke mindst økonomisk.
Børnerådets mandat omfatter imidlertid ikke
kompetencen til at behandle individuelle klagesager, herunder
muligheden for at tage konkrete sager op af egen drift, og andre
redskaber, der kan give børns rettigheder mere
gennemslagskraft. Børnerådet har for eksempel heller
ikke krav på oplysninger fra myndigheder og kan ikke
kræve adgang til institutioner m.v. for at tjekke
børns forhold m.m.
Forslagsstillerne ønsker derfor en lov
om en børneombudsmand, der skal have udvidede
handlemuligheder i forhold til Børnerådet. En
børneombudsmand skal udpeges af Folketinget, så den
nye institution bliver synligt uafhængig af den til enhver
tid siddende regering. Institutionen skal have beføjelse til
at tage sager op i stil med Folketingets Ombudsmand.
Børnerådet skal fastholdes som et debatskabende og
rådgivende organ side om side med
børneombudsmandsinstitutionen. Det vil derfor være
naturligt, at der bliver et tæt samarbejde mellem de to
organer.
Man kan overveje, om man i stedet burde
udvide Børnerådets mandat. Forslagsstillerne mener
dog, det vil være mest formålstjenligt at oprette en
særlig børneombudsmand til at tage sig af klagesager
fra børn. Det er vigtigt for børn at vide, at de har
en »advokat«, de kan henvende sig til, når de
synes, deres rettigheder er blevet krænket eller tilsidesat.
Desuden mener forslagsstillerne, det er et så vigtigt
arbejdsfelt, at det fortjener særskilt fokus i en
selvstændig enhed i forhold til Børnerådet. Med
et børneråd og en børneombudsmand vil
børns rettigheder blive bragt i fokus på en bedre
måde end i dag.
Anbefalinger fra FN€™s
Børnerettighedskomité
FN€™s
Børnerettighedskomité har noteret sig, at Danmark
tøver med at oprette en separat klagemulighed for
børn, og komiteen anbefaler derfor, at Danmark i det mindste
udvider Børnerådets mandat til at omfatte individuelle
sager og klager fra børn eller at oprette et
fokusområde for børns rettigheder inden for
Ombudsmandens hverv (CRC/C/15/Add.151):
»22. Komiteen har noteret sig, at
deltagerstaten har iværksat en række initiativer, der
skal gøre det lettere for børn at klage over
krænkelser af deres rettigheder, bl.a. gennem ombudsmanden og
en telefonisk hotline. Komiteen er dog betænkelig ved,
hvorvidt disse klageinstanser er tilgængelige og til
rådighed for samtlige børn i deltagerstaten.
23. Komiteen skal foreslå, at
deltagerstaten træffer enhver foranstaltning for at sikre, at
de uafhængige klagemuligheder er let tilgængelige og
brugervenlige for alle børn, hvad angår behandling af
klager over krænkelser af deres rettigheder og
afhjælpning af sådanne krænkelser. I den
henseende opfordres deltagerstaten til at styrke
oplysningsindsatsen, så børn lettere kan benytte disse
klagemuligheder effektivt. Skønt Komiteen har noteret sig en
tøven med at oprette en separat klagemulighed for
børn, anbefales deltagerstaten at overveje en udvidelse af
Børnerådets mandat til at omfatte individuelle sager
og klager fra børn eller at oprette et fokusområde for
børns rettigheder inden for Ombudsmandens hverv.«
Børnerådet
Lovgrundlag
Børnerådet er
lovgivningsmæssigt forankret i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 26.
september 2002 § 88. Her står der:
»Stk. 1. Socialministeren
nedsætter et børneråd, der skal arbejde på
at sikre børns rettigheder samt informere og rådgive
om børns forhold i samfundet. Staten betaler udgifterne ved
rådets virksomhed.
Stk. 2. Socialministeren fastsætter
regler om rådets sammensætning og opgaver.«
Opgaver og kompetence
I Socialministeriets bekendtgørelse
nr. 2 af 5. januar 1998 om et Børneråd står der
i § 1, at rådet ud over de øvrige opgaver
nævnt i retssikkerhedslovens § 88 desuden skal vurdere
de forhold, børn i Danmark lever under, set i lyset af
bestemmelserne og intentionerne i FN€™s konvention om
barnets rettigheder.
I bekendtgørelsens § 6 står
der om rådets specifikke opgaver, at:
Børnerådet skal vurdere
og påpege forhold i samfundsudviklingen generelt,
som kan have en uhensigtsmæssig indvirkning på
børns udviklingsmuligheder. Det skal følge
og synliggøre udviklingen i børns
opvækstvilkår, herunder påpege forhold i
lovgivning og administrativ praksis, hvor børns behov og
rettigheder ikke i tilstrækkelig grad tilgodeses, direkte
tilsidesættes, eller som er uhensigtsmæssige i forhold
til sikring af gode opvækstvilkår. Rådet skal
formidle information om børn og sætte
aktuelle spørgsmål til debat og tale
børnenes sag i den offentlige debat. Det skal arbejde
for at give børn bedre muligheder for at deltage i
debatten og påvirke samfundsudviklingen.
Børnerådet kan også tage generelle temaer
op til behandling og anmode offentlige myndigheder om at
redegøre for politiske beslutninger og administrativ
praksis på områder, der ligger inden for temaerne.
Rådet er høringsberettiget i forbindelse med
lovgivningsinitiativer m.v., der har betydning for børns
opvækstvilkår. Børnerådet kan ikke
behandle konkrete klagesager.
Rådet kan også selv
foreslå ændringer (§ 7). Folketinget,
ministrene og centrale myndigheder kan rådføre sig
med Børnerådet i alle spørgsmål af
generel karakter, der har betydning for børns vilkår i
samfundet (§ 8).
Børnerådet skal ifølge
§ 4, stk. 1, holde et årligt møde med de
organisationer og foreninger, der udgør valgforsamlingen,
samt med myndigheder m.fl. med opgaver på
børneområdet. Desuden skal rådet udarbejde en
skriftlig beretning over rådets virksomhed en gang
om året (stk. 2).
Sammensætning og udpegning
Rådet er ifølge
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, uafhængigt og
tværfagligt sammensat. Socialministeren udpeger formanden og
to medlemmer samt to suppleanter. Fire medlemmer og fire
suppleanter udpeges efter indstilling fra en valgforsamling, der
består af ngo€™er på
børneområdet (stk. 2). Udpegningen gælder for en
4-årig periode, og genbeskikkelse kan ske én gang
(stk. 3). Børnerådet fastsætter selv sin
forretningsorden, men den skal godkendes af socialministeren.
Socialministeren afgør endeligt, hvilke nye organisationer,
foreninger m.v., der kan være repræsenteret i
valgforsamlingen. Rådet kan inddrage særlig
sagkundskab, hvis det bliver nødvendigt (§ 9).
Økonomisk grundlag:
Børnerådets virksomhed
finansieres i de årlige finanslove (§ 11).
Børnerådet har i øjeblikket syv medarbejdere.
Børnerådets årlige budget blev skåret ned
med 1 mio. kroner i 2002 og årene derefter som led i
udmøntningen af regeringens besparelse på råd og
nævn. I 2000 var Børnerådets bevilling på
5,6 mio. kr. I 2007 vil den være nede på 3,2 mio. kr.
Hvis for mange af rådets opgaver skal løses ved
fundraising eller sponsorering, kan det true rådets
uafhængighed, fordi der så er temaer, der ikke kan
blive belyst.
Folketingets Ombudsmand
Lovgrundlag
Folketingets Ombudsmand er forankret i loven
om Folketingets Ombudsmand, jf. lov nr. 473 af 12. juni 1996.
Udpegning og uafhængighed
Ombudsmanden vælges af Folketinget
(§ 1), men er i udøvelsen af sit hverv uafhængig
af det (§ 10, 1. pkt.). Folketinget fastsætter de
almindelige bestemmelser for Ombudsmandens virksomhed, jf. §
10, 2. pkt.
Opgaver og kompetence
Ombudsmanden behandler klager over alle dele
af den offentlige forvaltning, jf. § 7, stk. 1. Det er en
betingelse, at klagemulighederne er udtømt, jf. §
14.
Tvangsanbragte børn er en del af
Folketingets § 71-udvalgs ansvarsområde i henhold til
grundlovens § 71, stk. 7. Klager vedrørende disse sager
behandles derfor ikke af Ombudsmanden, men § 71-tilsynet kan
ifølge ombudsmandslovens § 15 overdrage Ombudsmanden at
medvirke ved behandlingen af sådanne klager, hvis klagen i
øvrigt hører under Ombudsmandens område.
Hvis Ombudsmanden i særlige
tilfælde bliver opmærksom på mangler ved
gældende love eller administrative bestemmelser, skal
Ombudsmanden ifølge § 12 give Folketinget og
vedkommende minister meddelelse om det. Ved kommunale mangler giver
Ombudsmanden meddelelse til kommunalbestyrelsen.
Ombudsmanden reagerer ikke kun på
henvendelser udefra, men kan også undersøge en sag af
egen drift (§ 17, stk. 1), kan gennemføre generelle
undersøgelser af en myndigheds behandling af sager (stk. 2)
og kan inspicere alle institutioner og virksomheder, der
hører under Ombudsmandens område (§ 18).
Myndighederne har ifølge § 19,
stk. 1, pligt til at give Ombudsmanden de oplysninger og dokumenter
m.v., som Ombudsmanden forlanger. Ombudsmanden kan desuden
kræve skriftlige udtalelser fra myndighederne (stk. 2) og
indkalde personer til at afgive forklaring for retten (stk. 3).
Ombudsmanden bedømmer, om myndigheder
eller personer handler i strid med gældende ret eller
på anden måde er skyld i fejl eller forsømmelser
i deres opgaver (§ 21). Hvis der er sket fejl, kan
Ombudsmanden fremsætte kritik, afgive henstillinger og i
øvrigt komme med sin opfattelse af sagen,
jævnfør § 22. Hvis sagen viser, at der er
begået fejl eller forsømmelser i den offentlige
forvaltning, skal Ombudsmanden ifølge § 24 underrette
Folketingets Retsudvalg og den pågældende
ressortminister eller kommunalbestyrelse.
En gang om året afgiver Ombudsmanden en
beretning til Folketinget om sin virksomhed, jf. § 11, 1.
pkt.
Økonomi
Ombudsmanden ansætter og afskediger
selv sine medarbejdere, jævnfør § 26.
Medarbejdernes antal, løn og pension fastsættes i
overensstemmelse med reglerne i Folketingets forretningsorden.
En børnevenlig
ombudsmandsmodel
Forslagsstillerne foreslår, at
regeringen finder en model for en børneombudsmand, der
lægger sig meget tæt op ad loven om Folketingets
Ombudsmand. Det gælder for eksempel adgangen til at behandle
individuelle klager og undersøge en sag af egen drift (uden
klage), muligheden for at inspicere institutioner m.v. for
børn, kræve oplysninger med videre af myndigheder og
fremsætte kritik m.m.
Dog bør der særligt tages hensyn
til, at det er en ombudsmand for børn. Det
indebærer, at børn skal have let adgang til at
kontakte deres ombudsmand, og at de i tilstrækkelig grad skal
informeres om denne mulighed. Modellen for en
børneombudsmandsinstitution kan derfor eksempelvis
være en central børneombudsmand med lokale
medarbejdere tæt på børnene eller medarbejdere
fordelt på forskellige områder, for eksempel
socialområdet, uddannelsesområdet,
sundhedsområdet m.v. Modellen for en
børneombudsmandsinstitution er imidlertid ikke
afgørende for forslagsstillerne. Det afgørende er, at
den sikrer børn reel adgang til at klage over
krænkelser af deres rettigheder og hjælp til
afhjælpning af disse krænkelser, jf. kommentarerne fra
FN€™s Børnerettighedskomité.
Skriftlig fremsættelse
Jann Sjursen (KD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
børneombudsmand.
(Beslutningsforslag nr. B 3).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.