B 13 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om inkorporering af FN's torturkonvention.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
Anne Baastrup (SF), Lissa Mathiasen (S),
Elisabeth Arnold (RV) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om inkorporering af FN€™s
torturkonvention
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte lovforslag
om inkorporering i dansk ret af FN€™s
konvention mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf med tilhørende
protokol og
om, at tortur indsættes som en
særlig forbrydelse i straffeloven og den militære
straffelov.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund og formål
Et af den tidligere regering nedsat
inkorporeringsudvalg afgav i 2001 betænkning om inkorporering
af menneskerettigheder i dansk ret (betænkning 1407/2001).
Inkorporeringsudvalget anbefalede, at (indtil videre) tre
FN-menneskerettighedskonventioner blev inkorporeret i dansk ret,
herunder FN€™s konvention mod tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
Regeringen har imidlertid ved flere lejligheder
tilkendegivet, at regeringen ikke agter at følge
inkorporeringsudvalgets anbefalinger om inkorporering af
konventionerne, herunder torturkonventionen. Regeringen har bl.a.
henvist til, at Danmark ikke efter FN-konventionerne er forpligtet
til at inkorporere disse i dansk ret, men forpligtet til at sikre,
at dansk lovgivning og praksis indholdsmæssigt lever op til
konventionernes krav, samt at det fremgår af dansk
retspraksis, at FN-menneskerettighedskonventionerne er en relevant
retskilde i dansk ret, og at de anvendes af de danske domstole,
også selv om de ikke er inkorporeret i dansk ret.
Beslutningsforslaget indebærer for det
første, at FN€™s konvention mod tortur og anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf inkorporeres i dansk ret i overensstemmelse med
anbefalingerne i betænkning 1407/2001. Efter
forslagsstillernes opfattelse vil en inkorporering af
torturkonventionen
styrke individernes retsstilling, idet det
tydeliggør, at borgerne har adgang til selv at
påberåbe sig konventionen umiddelbart for domstolene og
andre retsanvendende myndigheder,
skabe et lovgrundlag for, at de retsanvendende
myndigheder kan anvende konventionen,
indebære øget opmærksomhed
på og større bevidsthed om konventionen og
have en væsentlig national og
international signalværdi.
Beslutningsforslaget indebærer for det
andet, at der i modsætning til i dag indsættes en
udtrykkelig bestemmelse i straffeloven og i den militære
straffelov, som kriminaliserer tortur som et klart signal til
såvel myndigheder som offentlighed. Regeringen har hidtil
henvist til, at Danmark allerede i dag har bestemmelser, der er
dækkende i forhold til forpligtelsen i torturkonventionen om
at definere og kriminalisere tortur og tilkendegivet, at det efter
regeringens opfattelse hverken er nødvendigt eller
hensigtsmæssigt at indføre en særlig
torturbestemmelse i lovgivningen, idet en sådan bestemmelse
ikke vil tilføre reglerne noget nyt. Forslagsstillerne er
uenige heri og finder, at der er et aktuelt behov for at
kriminalisere tortur i den danske lovgivning, således at det
for alle er hævet over enhver tvivl, at tortur er forbudt og
strafbart.
FN€™s
torturkonvention
Danmark har ratificeret FN€™s
konvention af 10. december 1984 mod tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
Konventionen trådte i kraft for Danmark i 1987.
Konventionen indebærer bl.a., at staterne
skal træffe effektive forholdsregler for at forhindre tortur,
herunder lovgivningsmæssige, administrative og juridiske
foranstaltninger. Torturhandlinger, forsøg på og
medvirken hertil skal være strafbare, og der skal
fastsættes passende straffe under hensyn til forbrydelsernes
alvorlige karakter. Staterne skal føre systematisk tilsyn
med regler og praksis i forbindelse med afhøringer for at
forhindre, at tortur finder sted, og sørge for, at der
iværksættes undersøgelser i tilfælde, hvor
der er rimelig grund til at antage, at tortur har fundet sted. Ofre
for tortur skal have ret til erstatning. Forklaringer, som er
afgivet under anvendelse af tortur, må ikke tillades benyttet
som bevis i straffesager.
I henhold til konventionen er der oprettet en
komité af uafhængige eksperter €"
FN€™s torturkomité €" som påser
konventionens gennemførelse i deltagerstaterne. Det sker
fortrinsvis ved, at deltagerstaterne rapporterer til komiteen om
konventionens gennemførelse inden for deres jurisdiktion.
Efter en gennemgang af rapporterne afgiver komiteen sine
bemærkninger og anbefalinger til deltagerstaterne.
Deltagerstaterne kan acceptere, hvilket Danmark har gjort, at
personer kan indklage staten for at have krænket konventionen
€" og mellemstatslig klageadgang. Folketinget gav med
vedtagelsen af B 129, 2003-04, samtykke til Danmarks ratifikation
af en valgfri protokol til FN-konventionen om tortur og anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf. Protokollen hjemler bl.a. adgang til at foretage
inspektionsbesøg i deltagerstaterne.
Inkorporeringsudvalgets
anbefaling
I betænkning om inkorporering af
menneskerettighedskonventioner i dansk ret (1407/2001) konkluderer
udvalget om FN€™s torturkonvention (s. 258-59):
»Udvalgets overvejelser og konklusion
På baggrund af en samlet vurdering af
argumenter for og imod en inkorporering (afsnit 4) anbefaler
udvalget, at CAT (FN€™s konvention mod tortur og anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf) inkorporeres i dansk lovgivning.
Selv om konventionen er en
»specialkonvention«, må den efter udvalgets
opfattelse anses for »central« for beskyttelsen af
menneskerettigheder, idet den vedrører en af de mest
fundamentale rettigheder, nemlig forbuddet mod tortur og andre
former for grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf.
Efter udvalgets opfattelse er konventionen
endvidere »egnet« til at blive anvendt som retligt
grundlag for løsning af konkrete tvister, der verserer for
domstolene eller administrative myndigheder. Konventionens
bestemmelser er i vidt omfang formuleret klart og
præcist.
Udvalget lægger vægt på, at der
er etableret en individuel klageadgang. Komiteens omfattende og
detaljerede praksis i individuelle klagesager indebærer, at
konventionens bestemmelser vil være »egnede« til
at blive anvendt som retligt grundlag for løsning af
konkrete tvister, der verserer for domstolene eller administrative
myndigheder. Komiteens praksis bidrager efter udvalgets opfattelse
til at præcisere indholdet og omfanget af konventionens
bestemmelser.
Udvalget har endelig tillagt det betydning, at det
ikke kan udelukkes, at CAT på visse punkter yder en bedre
beskyttelse end den europæiske menneskerettighedskonvention,
herunder muligt med hensyn til beviskravene for, at en
udlænding ved udsendelse risikerer at blive udsat for
tortur.«
Tidligere behandling af forslag
om inkorporering af torturkonventionen
Inkorporeringen af FN€™s
torturkonvention indgik i B 134, 2003-04, fremsat af SF: Forslag
til inkorporering af FN-menneskerettighedskonventioner i dansk ret.
Forslaget, som omfattede fire konventioner, blev forkastet ved 2.
behandling den 6. maj 2004. (Se Folketingstidende 2003-04,
forhandlingerne s. 7164 og 9919, tillæg A s. 6302 og 6307,
tillæg B s. 1459.)
Enhedslisten fremsatte den 25. maj 2004 forslag
til folketingsbeslutning om inkorporering af FN€™s
torturkonvention (B 214). Forslaget blev på grund af det sene
fremsættelsestidspunkt ikke førstebehandlet. (Se
Folketingstidende 2003-04, tillæg A s. 8535 og 8536.)
Skriftlig fremsættelse
Anne Baastrup (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
inkorporering af FN€™s torturkonvention.
(Beslutningsforslag nr. B 13).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.