Kristendemokraterne har fremsat et beslutningsforslag med det formål at forbedre det lokale demokrati, og til det formål er der så en række forslag: Forslaget om, at antallet af byrådsmedlemmer skal sættes til 1 medlem per 1.000 indbyggere, dog højst 36 medlemmer; der skal kunne overlades flere arbejdsområder til lokaludvalgene; det skal under visse betingelser være obligatorisk for kommunerne at nedsætte sådanne direkte valgte lokaludvalg i lokalområderne; forslaget om, at mindst to tredjedele af kommunalbestyrelsens medlemmer skal kunne afsætte borgmesteren; og til allersidst det forslag, vi i virkeligheden også behandlede her i salen for nogle dage siden med andre afsendere på, nemlig forslaget om, at der skal afholdes kommunale folkeafstemninger, hvis mindst 10 pct. af de stemmeberettigede borgere kræver det.
Det anføres så i bemærkningerne, at det er Kristendemokraternes opfattelse, at kommunalreformen ventes at føre til en forringelse af det lokale demokrati. Kristendemokraterne er bekymrede, og det er jo på den baggrund, forslaget fremsættes.
Inden jeg kommenterer det, synes jeg i anledning af den bekymring, der gives udtryk for, at jeg lige for god ordens skyld vil sige, at jeg ikke deler den. Jeg deler ikke, regeringen deler ikke bekymringen for det lokale demokratis fremtid. Og det skyldes jo, at jeg ikke er enig i udgangspunktet.
Kommunalreformen vil ikke i sig selv føre til en forringelse af det lokale demokrati, tværtimod. Kommunalreformen vil føre til en styrkelse af det lokale demokrati, fordi kommunalreformen, med den massive opgaveflytning, der nu finder sted ud til kommunerne, vil sætte bedre rammer for det lokale demokrati.
Kommunerne bliver samtidig større og mere bæredygtige og får dermed, kan man sige, et større kommunalpolitisk handlerum, hvilket også skaber forudsætningerne for, at Folketinget i højere grad kan styre overordnede mål og rammer frem for detaljerede regelsæt.
Det må være visionen og ambitionen, at vi revitaliserer det kommunale selvstyre.
Det åbner jo så samtidig mulighed for, at de lokalt valgte politikere i højere grad får plads til at løse opgaven
i deres egen kommune under hensyn til de lokale forhold og til at føre den politik ud i livet, som de er valgt på. Det er en styrkelse af det lokale demokrati. Jeg har noteret mig, at forslagsstillerne bl.a. er bekymret for det lokale demokrati, i lyset af at befolkningerne i de små kommuner, der indgår i en kommunesammenlægning, vil have svært ved at blive repræsenteret i byrådssalen. Jeg har også noteret mig, at mange i den offentlige debat har peget på, at større kommuner også byder på større udfordringer for det lokale demokrati. Jeg anerkender, at der her er udfordringer. Det får mig så til at understrege, hvad jeg har gjort mange gange før, at det lokale demokrati jo rækker ud over byrådssalen, rækker ud over borgmesterens skrivebord. Decentraliseringens endemål er ikke borgmesterens skrivebord. Decentraliseringens endemål er ikke byrådssalen. Decentraliseringens endemål er de ægte folkelige fællesskaber ude i lokalsamfundene, omkring den enkelte skole, omkring den enkelte daginstitution. Demokrati er med andre ord andet og mere end blot sådan en styreform. Det handler også om nærhed og om, hvordan man bedst sikrer, at borgerne bliver taget med på råd, når der træffes beslutninger i lokalsamfundet. Efter min bedste mening åbner kommunalreformen op for en historisk mulighed for at bringe det nære demokrati i fokus på ny. Alene debatten - og tak til Kristendemokraterne for at rejse den - skærper jo opmærksomheden på at have fokus på det nære demokrati i kølvandet på kommunalreformen.
Det er jo også derfor, regeringen sammen med Dansk Folkeparti, da vi indgik aftalen om kommunalreformen, aftalte, at vi nu skal sætte fokus på styrket borgerinddragelse, når vi får skabt nye, stærkere kommuner, der kan mere selv. Vi skal bl.a. undersøge, om reglerne om nedsættelse af lokalråd giver de nødvendige muligheder for inddragelse af lokalområderne i de nye, større kommuner. Og vi skal i det hele taget se på, om den værktøjskasse, der i dag er i gældende lovgivning, er rummelig nok til at inddrage borgerne, at sikre nærdemokratiet.
Det er jo baggrunden for, at jeg til civilsamfundets topmøde på mandag den 6. december har indkaldt en lang række folkeligt forankrede organisationer, som arbejder ude i kommunerne: Dansk Ungdoms Fællesråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Landdistrikternes Fællesråd, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Skole og Samfund og en lang række institutioner. Dem har jeg indkaldt til møde på mandag for at diskutere: Hvordan håndterer vi udfordringerne
i kølvandet på kommunalreformen? Det er også tanken, at vi på mandag skal nedsætte en tænketank. Jeg er glad for, at den radikale borgmester i Holbæk, Jørn Sørensen, har sagt ja til at påtage sig opgaven med at sidde for bordenden i den tænketank, der skal arbejde frem til sommeren 2005 med at skabe et inspirationsgrundlag for det videre arbejde med at revitalisere nærdemokratiet. For på den måde sikrer vi, at alle gode ideer bliver hørt, sikrer, at alle gode erfaringer kommer frem i lyset, at alle gode kræfter bliver sat ind på at sikre de bedste rammer for borgerinddragelsen i de nye kommuner. Jeg tror, at en styrkelse af nærdemokratiet tager sit bedste udgangspunkt i dem, som til daglig er engageret i lokalsamfundet frem for i en centralt styret lovgivningsproces. Så jeg er enig i forslagsstillernes målsætning, Kristendemokraternes målsætning, om en styrkelse af det lokale demokrati. Jeg er også enig i, at kommunalreformen giver en anledning til, at der senere vedtages lovgivning på området, som kan træde i kraft samtidig med den nye kommunestruktur. Men jeg er ikke enig i, at vi her og nu skal ty til at foretage de vedtagelser, som der her er lagt op til. Jeg synes, at vi nu skal give os god tid til at lytte til dem, der dagligt engagerer sig i lokalsamfundet, hvad enten der er tale om idræt, sundhed, højskoler eller folkeoplysning. Det er det, regeringen har tænkt sig at gøre, og vi er også parate til som en opfølgning på de anbefalinger, der kommer fra tænketanken, at ty til lovgivning i nødvendigt omfang. Jeg tror, det så vil vise sig, at det ikke i stor udstrækning handler om lovgivning, men at det i højere grad handler om at få det gode eksempel ude i kommunerne til at vandre. Men det kan vi jo vende tilbage til næste sommer, når resultatet af den proces, jeg på mandag sætter i gang, foreligger. På denne baggrund, som jeg håber man opfatter som en positiv baggrund, kan regeringen ikke støtte beslutningsforslaget fra Kristendemokraterne.