Skatteudvalgets arbejde

Skat, told og afgifter er emnerne for Skatteudvalgets arbejde. Det er skattepolitiske og afgiftspolitiske spørgsmål og regeringens holdninger til disse, der præger udvalgets dagsorden.

Større

Opgaver og ansvar

Udvalget beskæftiger sig med alle emner inden for skat, told og afgifter. 

Opgaverne og ansvaret i Skatteudvalget kan deles op i 3 hovedområder:
  • behandling af lovforslag og beslutningsforslag, som naturligt falder inden for udvalgets sagsområde, og som bliver henvist til behandling i udvalget
  • parlamentarisk kontrol af skatteministerens forvaltning af love og regler
  • parlamentarisk kontrol af skattemyndighedernes forvaltning af skattereglerne

Parlamentarisk kontrol af regeringens og skattemyndighedernes forvaltning af love og regler er ofte hovedaktiviteten i Skatteudvalget. I praksis sker den parlamentariske kontrol, ved at udvalgsmedlemmerne stiller spørgsmål til skatteministeren. Spørgsmålene kan stilles som § 20-spørgsmål, skriftlige udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål og forespørgsler.

Behandling af lovforslag er typisk hovedopgaven i november og december, da finansloven bliver forhandlet og vedtaget i den periode. Finansloven medfører nemlig ofte mange reguleringer af love vedrørende skatter og afgifter.

Fagministerium

Skatteministeriet er udvalgets fagministerium, hvilket betyder, at det område Skatteudvalget dækker, primært varetages af Skatteministeriet. Ud over det centrale departement består Skatteministeriet af Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen, Gældsstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Administrations- og Servicestyrelsen, Landsskatteretten og Skatterådet. Endvidere har Skatteforvaltningen en Borger- og retssikkerhedschef.
Økonomiministeriet er udvalgets ressortministerium, når det angår EU-sager.
 

Organisationer

Mange organisationer, virksomheder og privatpersoner m.fl. er interesseret i at følge med i og påvirke lovgivningen m.v. inden for Skatteudvalgets sagsområde. Det gælder en stor gruppe interesseorganisationer for virksomheder, revisorer, skatteadvokater m.v. 
Organisationer, virksomheder og borgere har mulighed for at sende henvendelser til eller komme i foretræde for Skatteudvalget, hvis de ønsker at orientere udvalget om et emne inden for udvalgets ressort.
 

International skattepolitik

Arbejdet i Skatteudvalget er primært nationalt rettet, men internationale problematikker er også på udvalgets dagsorden. Det kan f.eks. være problematikker, der omhandler skattepolitiske drøftelser i regi af f.eks. EU, dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande og kampen mod grænseoverskridende skatteunddragelse.

Udvalget følger regeringens arbejde på disse områder tæt.

Studieture

Skatteudvalgets studieture i Danmark og udlandet er kilde til viden og inspiration for medlemmerne af udvalget. 

En studietur varer typisk 2-4 dage, hvor en delegation af udvalgsmedlemmer søger at opnå særlig indsigt i forskellige skattemæssige problemstillinger. Udvalgsmedlemmerne vil ofte diskutere konkrete skattepolitiske udfordringer og muligheder med f.eks.: 

  • udenlandske skatteeksperter
  • skattemyndigheder
  • virksomheder
Skatteudvalget har haft nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe til at arbejde med forslag til at bekæmpe sort arbejde i Danmark. Arbejdet mundede ud i 11 konkrete forslag, som er beskrevet i en beretning om initiativer mod sort arbejde vedtaget af Skatteudvalget den 25. august 2016. Skatteministeren blev bedt om at kommentere beretningen, og blev efterfølgende inviteret til en drøftelse af beretningen i udvalget.
  
Christiansborg oplyst af projekttør
Fra marts til august 2016 arbejdede en parlamentarisk arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for alle Folketingets 9 partier, med en fælles målsætning: ”Find initiativer til at bekæmpe sort arbejde”. Baggrunden er en blandt partierne stigende frustration over sort arbejde og sort arbejdes omfang i Danmark. Ifølge Rockwool Fondens Forskningsenhed kunne den sorte økonomi i Danmark opgøres til ca. 45 mia. kr. i 2012. Nye tal fra samme sted viser dog et markant fald i den sorte økonomi i 2014, se link i venstre side.

Ny måde at arbejde på 

Målet var med andre ord givet, nemlig at bekæmpe sort arbejde. Til gengæld var arbejdsformen ny i Folketinget. Ideen var at tænke på tværs af traditionelle politiske skel og i stedet fokusere på den fælles vision - at finde initiativer til effektivt at bekæmpe sort arbejde. 

De konkrete forslag er fremkommet via inspiration fra udlandet (input fra 10 lande), dokumentstudier, møder med interesseorganisationer og danske og udenlandske eksperter, en offentlig høring, et besøg hos de svenske skattemyndigheder og ikke mindst politiske drøftelser internt i arbejdsgruppen og med skatteministeren. 

11 forslag til at bekæmpe sort arbejde

Arbejdet har båret frugt. Folketingets Skatteudvalg vedtog den 25. august 2016 en beretning med 11 konkrete forslag til at bekæmpe sort arbejde. Forslagene er:
 
1. Styrk myndighedssamarbejdet 
Arbejdsgruppen mener, at der er behov for at styrke myndighedssamarbejdet for yderligere at bekæmpe sort arbejde. Der er gode erfaringer fra Norge og Sverige at lade sig inspirere af.
 
2. Dokumentér ansættelse fra første arbejdsdag 
Muligheden for, at virksomheder skal have dokumentation for ansættelsesforhold på plads fra første arbejdsdag bør undersøges. I dag er kravet 30 dage.
3. Styrk kontrollen af selvangivelser og virksomhedsregnskaber
Kontrolindsatsen bør styrkes i forhold til selvangivelser og virksomhedsregnskaber inden for rammerne af retssikkerhedsmæssige principper og særlig inden for de brancher og erhverv, hvor sort arbejde er mest udbredt. 

4. Indfør krav om virksomhedsregnskaber
Det bør undersøges, om det er muligt at indføre et krav om, at selvstændigt erhvervsdrivende i udvalgte brancher skal indsende deres årsrapport/årsregnskab og skatteregnskab til SKAT digitalt, samtidig med at de indsender årsrapporten til Erhvervsstyrelsen. 

5. Målret indsats mod de hårdest ramte brancher
Der bør arbejdes videre med at fokusere indsatsen mod sort arbejde og skatteunddragelse i et generelt spor og i et spor, der i højere grad end i dag er fokuseret på de hårdest ramte brancher. Mulighed for at stille yderligere krav til revisionspligten samt øget kontrol i udsatte brancher bør undersøges.

6. Indfør krav om logbøger i udvalgte brancher
Det bør undersøges, om det er muligt, at krav om logbøger kan bredes ud til hele brancher eller erhverv, hvor sort arbejde er mest udbredt. Det vil gøre det lettere at kontrollere, hvem der er ansat hvor, og hvornår de har været på arbejde. Der kan hentes inspiration fra Sverige. 

7. Indfør krav om elektroniske lønsedler 
Arbejdsgruppen opfordrer regeringen til, at krav om elektroniske lønsedler drøftes med arbejdsmarkedets parter i den private sektor med henblik på et eventuelt lovkrav, under hensyn til at der skal være proportionalitet.

8. Sænk grænsen for elektroniske betalinger
Muligheden for at sænke grænsen for, hvornår køb af ydelser skal betales digitalt, bør undersøges. I dag skal betalinger af ydelser, der overstiger 10.000 kr., foretages digitalt, dvs. med f.eks. kreditkort, hvis man vil undgå at hæfte for eventuelt manglende betaling af skat og moms fra sælgers side. Med digital betaling skabes et digitalt spor, der gør det vanskelligt at skjule manglende betaling af skat og moms. 

9. Indfør kontant registrering i kasseapparater
Muligheden for at indføre registrering af kontante betalinger bør undersøges. Gode erfaringer fra Sverige, og Norge er i gang med at implementere en lignende ordning.

10. Evaluér, om initiativer giver de tilsigtede virkninger og effekter 
Arbejdsgruppen anbefaler regeringen, at der fremadrettet opsættes klare evalueringskriterier for indsatser mod sort arbejde, inden de iværksættes, og at der følges op på, om initiativerne efterfølgende har de tilsigtede virkninger og effekter, og at disse oversendes til Skatteudvalget.

11. Højn opmærksomheden på, at det er ulovligt at købe sort arbejde

Arbejdsgruppen anbefaler regeringen, at det generelt undersøges, hvordan bevisbyrden over for købere af sort arbejde nemmere kan løftes, herunder hvordan SKAT nemmere kan kontrollere og håndhæve reglerne om, at køb af sort arbejde er strafbart. En eventuel ændring af reglerne bør følges af en oplysningskampagne og en styrket kontrolindsats. 
 
Alle Folketingets partier støtter forslagene, dog kan Liberal Alliance ikke støtte forslag nr. 2, 4, 6, 7, 8, 9 og 11.

Links til udvalgte dokumenter

Udvalgets arbejde i folketingsåret 2023-24 var navnlig præget af behandling af lov- og beslutningsforslag, der gav anledning til en række udvalgsaktiviteter, herunder samråd m.v.


Temamøder, ekspertmøder og andre møder

Den 27. februar 2024 holdt udvalget møde med Ekspertgruppen for en grøn skattereform om den endelige afrapportering om regulering af landbrugets ikkeenergirelaterede CO2-e-udledninger. Ekspertgruppens anbefalinger skulle indgå i de videre drøftelser i regi af den grønne trepart.

Den 25. april 2024 holdt udvalget møde med It-tilsynet og skatteministeren, hvor tilsynets årlige redegørelse for 2023 blev præsenteret. Den årlige redegørelse er en offentlig beretning til skatteministeren, hvor It-tilsynet afrapporterer om sine aktiviteter i det forgangne år og opsummerer hovedbudskaber om tilstanden på Skatteministeriets it-område.


Beretninger

Udvalget afgav den 28. maj 2024 beretning over beslutningsforslag nr. B 147 om ændringer i skattelovgivningen til fremme af cyklismen. Det fremgår af beretningen bl.a., at Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Moderaterne, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet støtter hensigten med forslaget, og at partierne, med tilfredshed, har noteret sig, at skatteministeren har tilkendegivet, at han vil arbejde for at finde en hensigtsmæssig løsning, som kan præsenteres for alle partier i Folketinget snarest muligt, og som kan danne grundlag for en lovændring.


Rejse

Udvalget var den 12. og 13. november 2023 på udvalgsrejse til Bruxelles. Formålet var at sætte fokus på bl.a. selskabsskat og skatteunddragelse. Udvalget mødtes med centrale aktører i bl.a. Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet om bl.a. Europa-Kommissionens forslag om etablering af en fælles tilgang til erhvervsbeskatning i EU (BEFIT), arbejdet med skatteunddragelse og skattely i EU og Europa-Kommissionens momspakke – »Moms i den digitale tidsalder« – der bl.a. udvider momsreglerne for korttidsudlejning.

  • 31 udvalgsmøder
  • behandling af 15 lovforslag og 5 beslutningsforslag
  • 24 samrådsspørgsmål fra udvalget
  • 725 udvalgsspørgsmål fra udvalget
  • modtagelse af 19 deputationer
  • 99 skriftlige henvendelser til udvalget
Temamøder, ekspertmøder og andre møder
Som led i opstarten af udvalget efter folketingsvalget havde udvalget møde med bl.a. Folketingets Ombudsmand samt Statsrevisorerne og Rigsrevisionen. Udvalget havde således den 25. januar 2023 møde med Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, om institutionens virke på skatteområdet og den 2. februar 2023 møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen, bl.a. om nyere beretninger på skatteområdet. 
 
Den 29. marts 2023 holdt udvalget møde med skatteministeren og It-tilsynets formand og næstformand, Lilian Mogensen og Lars Mathiesen, som præsenterede It-tilsynets årlige redegørelse.
 
Den 30. august 2023 havde udvalget et møde med De Økonomiske Vismænd, som præsenterede relevante dele af De Økonomiske Råds formandskabs forårsrapport, »Dansk Økonomi, forår 2023«, med særlig fokus på rapportens kritik af Finansministeriets og Skatteministeriets beregninger af konsekvenserne af at ændre selskabsskatten.
 
Tekniske gennemgange
  • Om skatteministerens svar på SAU alm. del – spm. 421 (folketingsåret 2021-22) om ministerens kommentar til anbefalingerne i beretning af almen art nr. 13 om iværksætteri ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 2. marts 2023. 
  • Om forslag til finanslov for 2023 ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 30. marts 2023. 
  • Om personlige indkomstskatter ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 18. april 2023. 
  • Om L 113 Forslag til ejendomsskattelov og L 114 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.) ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 27. april 2023. 
  • Om B 10 Forslag til folketingsbeslutning om ikke at indføre momspligt på undervisning (borgerforslag) og om udkast til styresignal om moms på undervisning og baggrunden herfor ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 2. maj 2023.
  • Om EU’s fælles sortliste over skattely ved den fungerende økonomiminister og embedsfolk fra Økonomiministeriet den 11. maj 2023.
  • Om forslag til finanslov for 2024 på Skatteministeriets område og skatteudgifter ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 6. september 2023.
  • Om udmøntningen af resterende elementer af OECD-aftale om beskatning af den digitale økonomi ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 14. september 2023. 

Rejse
Udvalget var den 26. og 27. marts 2023 på udvalgsrejse til OECD i Paris, Frankrig. Formålet var bl.a. at blive opdateret på aktuelle globale skattetendenser og at få belyst OECD-aftalen om en skattereform for multinationale koncerner, forskellige tilgange til nedbringelse af CO2-udslip og skattepolitiske instrumenter til håndtering af ulighed
  • 46 udvalgsmøder
  • behandling af 23 lovforslag og 7 beslutningsforslag
  • 36 samrådsspørgsmål fra udvalget
  • 1.212 udvalgsspørgsmål fra udvalget
  • modtagelse af 21 deputationer
  • 139 skriftlige henvendelser til udvalget

 

Høringer
Udvalget holdt den 2. februar 2022 en åben høring om konsekvenserne af moms på kunstnerisk virksomhed. Høringen var foranlediget af L 106 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms og momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.). Høringen skulle afdække konsekvenserne af moms på kunstneriske rettigheder, særlig de forventede konsekvenser for markedet for tv-abonnementer, kunstnere og indholdsproducenter, forlag, foreninger og private uddannelsesinstitutioner. Endvidere hørte udvalget om minimumsimplementeringen i dansk lovgivning sammenlignet med andre EU-landes implementering. 

Den 11. maj 2022 holdt udvalget en åben høring om konsekvenserne ved at indføre en særskat på den finansielle sektor. Høringen var foranlediget af L 161 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og fradragsloft over lønninger). Formålet med høringen var at få belyst lovforslagets konsekvenser for borgere, virksomheder, den konkrete branche og samfundet som helhed. 

Udvalget holdt den 7. september 2022 en åben høring om fremtiden for almennyttig banko- og lotterivirksomhed. Høringen var foranlediget af en aftale om spil, som Folketingets partier indgik februar 2022, idet der efterfølgende viste sig at være nogle udfordringer ved den foreslåede model for almennyttig banko- og lotterivirksomhed. Formålet med høringen var at få belyst disse udfordringer og høre, hvordan reglerne i givet fald kunne indrettes. 

 

Temamøder, ekspertmøder og andre møder
Udvalget havde den 13. januar 2022 møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen om beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel og beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem. Udvalget kaldte efterfølgende skatteministeren til samråd om kritikken i beretning nr. 3/2021. 

Udvalget fik den 20. januar 2022 præsenteret »Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte«. Rapporten var udarbejdet af en ekspertgruppe nedsat i forbindelse med finansloven 2020. Et flertal i Folketinget aftalte at nedsætte en ekspertgruppe, som skulle analysere ændringer i de eksisterende beregningsregler og foreslå, hvordan de kunne forbedres. 

Den 17. marts 2022 holdt udvalget et åbent ekspertmøde om dataetik og retssikkerhed som opfølgning på vedtagelsen af L 73 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteindberetningsloven og skattekontrolloven. (Registersamkøring med henblik på systemudvikling og myndighedsudøvelse samt udvidet adgang til eSkatData-ordningen m.v.). Udvalget havde inviteret en række interessenter til at udlægge deres bekymringer ved loven og skatteministeren og Skatteministeriet til at redegøre for deres forventede brug af hjemlerne.

I forbindelse med behandlingen af L 106 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms og momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.) præsenterede Gorissen Federspiel sin advokatundersøgelse herom og svarede på spørgsmål fra udvalget den 11. maj 2022.

Den 22. september 2022 holdt udvalget et lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål, hvor Skatteministeriet, Spillemyndigheden og Landbased Gambling Association Denmark (LGA) holdt oplæg. Ekspertmødet var foranlediget af en aftale om spil, som Folketingets partier indgik i februar 2022. Formålet med ekspertmødet var at få belyst de gældende og potentielle kommende regler for spil på elektronisk simulerede væddemål. 

Udvalget havde sammen med Finansudvalget møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 22. september 2022, hvor beretning nr. 20/2021 om revisionen af statsregnskabet for 2021 og beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021 blev drøftet.

 

Tekniske gennemgange 

  • L 88 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger og grundlag i dækningsafgiftsprovenuopgørelser m.v.) ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 2. december 2021.
  • L 196 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.) ved skatteministeren og 
    embedsfolk fra Skatteministeriet den 19. maj 2022.
  • Europa-Kommissionens forslag til revision af energibeskatningsdirektivet ved skatteministeren, klima-, energi- og forsyningsministeren og embedsfolk fra ministerierne den 20. maj 2022. 
  • Forslag til finanslov for 2023 på Skatteministeriets område ved skatteministeren og embedsfolk fra Skatteministeriet den 1. september 2022. 

 

Rejse
En delegation fra en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri under udvalget var den 10. og 11. oktober 2021 på studietur til Holland. Formålet var at indhente viden og erfaringer med den hollandske skattelovgivning for iværksættere. 

 

Beretning
Udvalget afgav den 16. marts 2022 en beretning om initiativer fra udvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om iværksætteri (beretning af almen art, nr. 13). Beretningen indeholder en række anbefalinger vedrørende forbedring af skattevilkårene for iværksættere i Danmark.

 
  • 49 udvalgsmøder
  • behandling af 33 lovforslag og 22 beslutningsforslag
  • 40 samrådsspørgsmål fra udvalget
  • 1291 udvalgsspørgsmål fra udvalget
  • modtagelse af 19 deputationer
  • 213 skriftlige henvendelser til udvalget

 

Temamøder, ekspertmøder og andre møder 
Skatteudvalget afholdt den 12. november 2020 et åbent møde med repræsentanter for Philip Morris, Japan Tobacco International og British American Tobacco. Mødet blev afholdt på baggrund af sager beskrevet i pressen om ulovligt salg af cigaretter med gammel afgift og dumping af priser på cigaretter. Formålet med mødet var at fordre en dialog med tobaksbranchen om indretning af fremtidig lovgivning m.v., der kan imødekomme de politiske intentioner om at få færre, herunder særligt børn og unge, til at begynde med at ryge. Endvidere blev det drøftet, hvilket ansvar branchen har, og hvilke initiativer branchen selv kan tage, så færre personer begynder at ryge.

I forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 107 Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Adgang til fravalg af den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld, ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v. og andre tilpasninger på ejendomsområdet samt ændring af beregningsgrundlaget for tinglysningsafgift og indførelse af særordning for godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.), afholdt Skatteudvalget den 20.januar 2021 et ekspertmøde. 

Med lovforslaget blev der bl.a. foreslået en ny model for fastsættelse af grundværdier for erhvervsejendomme. Baggrunden herfor var, at principperne for fastlæggelse af nye vurderingsmodeller for erhvervsejendomme, der fremgår af forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem, havde vist sig vanskelige at implementere. Flere høringsparter var kritiske over for regeringens lovforslag, og formålet med mødet var derfor at få forslag til mere simple og klare regler for ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme. På mødet var der oplæg fra Danske Skatteadvokater, EjendomDanmark, Finans Danmark, FSR ‒ danske revisorer og professor Peter Birch Sørensen.

Skatteudvalget holdt i april 2021 et ekspertmøde i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 133 Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskatteloven (Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordningen). Formålet med mødet var at lade rådgiverbranchen udpege uhensigtsmæssigheder i lovforslaget og pege på andre løsninger. På mødet var der oplæg fra FSR ‒ danske revisorer, Landbrug & Fødevarer, SEGES og Danske Skatteadvokater.

Med lovforslag nr. L 211 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investeringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink m.v.), blev det bl.a. foreslået at ændre beskatningen af danske investeringsforeninger. 

Baggrunden for ændringen var et ønske om at foretage en EU-retlig tilpasning af de danske skatteregler: Efter de hidtidige regler betalte danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter ikke kildeskat af udbytter fra danske selskaber, men det gjorde udenlandske minimumsbeskattede investeringsinstitutter. Med lovforslaget lagde regeringen op til at løse problemet ved at ophæve de danske foreningers skattefrihed. Skatteudvalget afholdt derfor et ekspertmøde den 6. maj 2021 for at få belyst konsekvenserne af regeringens forslag og afdække mulighederne for at gå andre veje. På mødet var der oplæg fra DI, Finans Danmark, Dansk Aktionærforening og professor Michael Møller.

Regeringen sendte i sommeren 2020 et udkast til et lovforslag om en ny model for udbyttebeskatning i høring. Flere skatteeksperter påpegede, at refusionsordningen efterlod huller, der gjorde det muligt uberettiget at få udbetalt refusion af udbytteskat, og dermed ikke ville hindre svindel. I forlængelse af et samråd med skatteministeren og en teknisk gennemgang ved skatteministeren afholdt Skatteudvalget 5. maj 2021 et ekspertmøde om den foreslåede nye udbyttemodel. 

Formålet med mødet var for det første at klarlægge de udfordringer, der er ved den foreslåede refusionsmodel. For det andet ønskede udvalget at få belyst mulighederne for at sikre Skatteforvaltningen tredjepartsindberetninger, der kan benyttes til kontrol i forbindelse med refusionsanmodninger, herunder særlig, hvorledes aktionærrettighedsdirektivet (SRD II) giver muligheder for at etablere et kontrolspor for Skatteforvaltningen. På mødet var der oplæg fra professor Liselotte Madsen og VP Securities A/S.
Den 16. september 2021 holdt Skatteudvalget møde med VP Securities A/S. På mødet uddybede VP Securities A/S de muligheder, virksomheden har for at tilvejebringe tredjepartsindberetninger til Skatteforvaltningen i forbindelse med en ny udbyttemodel, som kan benyttes til kontrol i forbindelse med refusionsanmodninger. Mødet skal ses i forlængelse af ovenstående ekspertmøde.

 

Parlamentarisk arbejdsgruppe
Skatteudvalget nedsatte den 4. marts 2021 en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for at forbedre skattevilkårene for iværksættere (beretning af almen art, nr. 5). Arbejdsgruppen, der består af 1 medlem fra hver folketingsgruppe, har sendt beretningen i høring og har holdt flere møder med iværksættere og indhentet informationer fra andre lande og fra interessenter. Arbejdsgruppen forventer at færdiggøre sit arbejde i løbet af folketingsåret 2021-22. 
 

Studietur

Den 10. september 2021 besøgte en delegation fra udvalget Skattestyrelsen og Motorstyrelsen i Høje Taastrup og Gældsstyrelsen i Roskilde. Formålet med studieturen var at få et bedre indblik i styrelsernes arbejde med økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask, kædesvig og momskarruseller, kontrol på leasingområdet og inddrivelsesaktiviteterne, herunder pantefogedernes arbejde. 

 

 
Rejse 
Den 27.-30. september 2021 var en delegation fra Skatteudvalget og Europaudvalget på udvalgsrejse til Paris og Bruxelles. I lyset af den politiske principaftale om beskatning af den digitale økonomi, der blev indgået i OECD den 1. juli 2021, og som skal danne grundlag for en global aftale inden udgangen af 2021, havde udvalgene møder med centrale aktører på området i både OECD og EU. 
Møderne belyste aftalen, der skal håndtere udfordringerne med beskatning af den digitale økonomi og bidrage til at sikre mod skattespekulation og skattely, omfordelingen af beskatningsretten og indførelse af en global, effektiv minimumsskat. Under besøget i EU hørte udvalget samtidig om udviklingen i forbindelse med Europa-Kommissionens kommende forslag til en ny fælles regulering af udbyttebeskatning.

  • 1 temamøde
  • 1 høring

 

Høringer

Den 15. januar 2020 holdt udvalget en åben høring om implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler (lovforslag nr. L 48. Formålet med høringen var at få belyst, hvilke konsekvenser den foreslåede implementering vil have for danske selskaber, og bud på hvordan direktivet kan implementeres, således at der skabes en god balance mellem hensynet til en robust selskabsskattebase, og som samtidig søger at mindske de administrative og økonomiske konsekvenser for danske selskaber. Endelig ønskede udvalget belyst, hvordan reglerne implementeres i andre medlemsstater. Lovforslaget blev senere udskudt som følge af covid-19-situationen og blev dermed ikke færdigbehandlet i folketingsåret 2019-20.

 

Temamøder

Den 17. september 2020 afholdt udvalget et åbent møde om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler. På mødet præsenterede kommissionens formand Anders Eldrup anbefalingerne, som fremgår af kommissionens delrapport 1 ”Veje til en grøn bilbeskatning”. Efterfølgende kommenterede Klimarådet, De Danske Bilimportører og Dansk Metal på anbefalingerne. 

 

Rejser

Den 29. februar - 7. marts 2020 var en delegation fra udvalget på studierejse til Sydafrika. Formålet med udvalgets rejse var at få indblik i Sydafrikas brug af afgifter til at reducere CO2-udledning, samt dele erfaringer og drøfte den fremadrettede indsats mod skatteundgåelse, - unddragelse og aggressiv skatteplanlægning.

 
  • 25 udvalgsmøder
  • behandling af 31 lovforslag 
  • 29 samrådsspørgsmål fra udvalget
  • 737 udvalgsspørgsmål fra udvalget
  • modtagelse af 18 deputationer
  • 106 skriftlige henvendelser til udvalget

Skatteudvalget har i folketingsåret 2018-19, 1. samling deltaget i en forsøgsordning med spørgetimer i udvalgene, som man kender fra spørgetimen med statsministeren i Folketingssalen. Ved spørgetimerne har medlemmerne af udvalget haft mulighed for at stille uforberedte spørgsmål til skatteministeren. 

Skatteministeren havde endvidere mulighed for at indlede spørgetimen med en kort orientering til udvalget om aktuelle sager m.v. Der blev i Skatteudvalget afholdt 3 spørgetimer fordelt på folketingsåret

Skatteudvalget afholdt den 8. november 2018 et møde med FinansDanmark om muligheder for og konsekvenser ved, at den finansielle sektor indberetter indtægter fra platformsselskaber til Skatteforvaltningen.

Skatteudvalget afholdt den 29. november 2018 et temamøde om projekt CumExFiles, som er et projekt, hvor journalister fra 12 lande har afdækket den såkaldte udbytteskattesag, hvor der i flere europæiske lande har foregået svindel med udbytteskat. På mødet holdt journalisterne Niels Fastrup, DR, og John Hansen, Politiken, oplæg om deres deltagelse i projekt CumExfiles, hvor de uddybede deres metoder og fund. 
Temamødet fokuserede både på den danske og den internationale vinkel af udbytteskattesagen.

Skatteudvalget afholdt den 5. december 2018 et temamøde om bogen ”Overmod og afmagt – historien om det nye SKAT”, som er en beretning om de store reformer af skatteforvaltningen med udgangspunkt i oprettelsen af SKAT i 2005 og de efterfølgende problemer med at få reformerne til at virke som tiltænkt. Bogens forfattere professor emeritus Jørgen Grønnegaard Christensen og professor Peter Bjerre Mortensen holdt på mødet oplæg om bogens konklusioner. Endvidere havde udvalget inviteret tidligere departementschef i Skatteministeriet Peter Loft til at give sit syn på problemerne i SKAT.

 

Udvalgets aktiviteter i folketingsåret 2016-17

  • 36 udvalgsmøder
  • Behandling af 20 lovforslag og 13 beslutningsforslag
  • 68 samrådsspørgsmål
  • 52 samrådsspørgsmål blev besvaret i åbne samråd
  • 839 udvalgsspørgsmål
  • Modtagelse af 11 deputationer i foretræde
  • 149 skriftlige henvendelser til udvalget

Høringer om

  • Hvidvask den 15. maj 2017
  • Skattely den 29. maj 2017
 
Studieture i det forgangne år
  • Udvalgsrejse til Norge den 29.-30. januar 2017, hvor temaet var et studie af Norges skatteadministration.
  • En delegation fra udvalget deltog i konferencen Global Tax Transparency Summit arrangeret af det britiske Public Accounts Committee i House of Commons, hvor temaet var fair beskatning.
  • 39 udvalgsmøder
  • Behandling af 24 lovforslag og 3 beslutningsforslag
  • 63 samrådsspørgsmål
  • 58 samrådsspørgsmål blev besvaret i åbne samråd
  • 790 udvalgsspørgsmål
  • Modtagelse af 16 deputationer i foretræde
  • 117 skriftlige henvendelser til udvalget

Møder

  • Dansk Byggeri og Rockwoolfonden om opgørelsesmetoder for sort arbejde den 19. april 2018. Skatteudvalget havde den 27. september 2018 møde med en delegation fra den tyske delstat Nordrhein-Westfalen om regulering af spil.

Temamøde

  • Lukket temamøde om kryptovaluta den 11. april 2018. Formålet med mødet var at afdække potentialer og konsekvenser ved udbredelsen af kryptovaluta og få en drøftelse af, hvordan området reguleres bedst muligt.

Høringer

  • Paradise Papers og selskabsbeskatning den 11. januar 2018. Høringen blev afholdt i samarbejde med Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.

Studieture

  • En delegation fra Skatteudvalget deltog den 19.-20. februar 2018 i Europæisk Parlamentarisk Uge (EPW) i Europa-Parlamentet i Bruxelles. 
    Skatteudvalget besøgte den 4.-9. marts 2018 Washington D.C., USA. Formålet var at få indblik i den økonomiske situation i USA, herunder bl.a. den nyligt vedtagne amerikanske skattereform og problemstillinger i forhold til skattely, ulighed m.v.

Arbejdsgruppe om deleøkonomi

Skatteudvalget afgav den 2. oktober 2017 en beretning om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om deleøkonomi (folketingsåret 2017-2018, Skatteudvalget, beretning af almen art nr. 8).

Arbejdsgruppen havde til formål at indhente yderligere viden om de muligheder og udfordringer, som deleøkonomi og platformsøkonomi rummer. Derudover havde arbejdsgruppen til formål at indhente viden om, hvordan det kan sikres, at de positive elementer ved fleksibiliteten i ressourceudnyttelsen og de innovative forretningsmodeller kan kombineres med en retfærdig skattebetaling. 

Arbejdsgruppen afholdt et ekspertmøde med deltagelse af Airbnb, Go More og Happy Helper. Derudover afholdt Skatteministeren en teknisk gennemgang af regeringens udspil ”Strategi for deleøkonomi i vækst” for arbejdsgruppen. Endelig var arbejdsgruppen på studietur til Tallinn, Estland, for at få et indblik i den estiske tilgang til skat og deleøkonomi samt digitalisering. 

I beretning af almen art nr. 5 (folketingsåret 2017-18) er der redegjort nærmere for arbejdsgruppens arbejde. 

  • 35 udvalgsmøder
  • behandling af 30 lovforslag og 8 beslutningsforslag
  • 69 samrådsspørgsmål til skatteministeren. 46 blev besvaret i åbne samråd
  • 998 udvalgsspørgsmål til hovedsagelig skatteministeren
  • modtagelse af 24 deputationer
  • 171 skriftlige henvendelser til udvalget

Høring om

  • skatteunddragelse og skattely, den 13. april 2016

Lukket ekspertmøde om

  • SKATs udfordringer og fremtid, den 12. og 19. november 2015

Skatteudvalget havde møde med

  • skatteministeren og SKATs direktør om SKATs udfordringer og fremtid, den 19. november 2015

Studietur i det forgangne år

  • besøg hos OECD i Paris om skattepolitiske tendenser og fremtidsperspektiverne i OECD-landene, den 20.-21. juni 2016
  • 7 udvalgsmøder,
  • Behandling af 3 lovforslag,
  • 18 samrådsspørgsmål med primært skatteministeren – 12 blev besvaret i åbne samråd,
  • 198 udvalgsspørgsmål hovedsagelig til skatteministeren og
  • 18 skriftlige henvendelser fra organisationer m.v. og privatpersoner.

Høringer om

  • Skattely – på baggrund af sagen om Panama Papers den 13. april 2016 
  • 27 udvalgsmøder,
  • Behandling af 31 lovforslag og 13 beslutningsforslag,
  • 40 samrådsspørgsmål til primært skatteministeren – 31 blev besvaret i åbne samråd,
  • 970 udvalgsspørgsmål hovedsagelig til skatteministeren,
  • 15 deputationer og
  • 111 skriftlige henvendelser fra organisationer m.v. og privatpersoner.

Høringer om

  • Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, den 29. april 2015
  • De dynamiske effekter af at foretage lettelser i marginalskatterne – herunder i topskatten, den 22. oktober 2014 

Leksikon

Gå til leksikon

Beslutningsforslag

Et beslutningsforslag dvs. et forslag til folketingsbeslutning, indeholder et klart formuleret politisk budskab om, at regeringen skal handle på et emne, f.eks. ved at fremsætte et lovforslag.

Høring

Folketingets udvalg har mulighed for at holde en høring om et emne, der interesserer udvalget. Her inviteres eksperter til at komme og fortælle om deres viden og synspunkter om emnet.

Lovforslag

Et lovforslag er oplægget til en lov og skal behandles tre gange i Folketingssalen. Hvis det vedtages, stadfæstes og kundgøres, bliver det til en gældende lov.

Udvalgsmøde

De fleste af Folketingets udvalg holder møde en gang om ugen. Alle faste udvalg har et fast mødetidspunkt og mødes i et bestemt udvalgslokale.

Udvalgssekretær

Hvert folketingsudvalg har som minimum en udvalgssekretær og en udvalgsassistent, der hjælper medlemmerne af udvalget.