- 41 udvalgsmøder
- behandling af 19 lovforslag og 13 beslutningsforslag
- 23 samrådsspørgsmål fra udvalget
- 699 udvalgsspørgsmål fra udvalget
- modtagelse af 42 deputationer
- 120 skriftlige henvendelser til udvalget
I folketingsåret 2021-22 havde udvalget fortsat fokus på inklusionsindsatsen i grundskolen, de igangværende frihedsforsøg på børneinstitutions- og folkeskoleområdet i fire udvalgte kommuner (Esbjerg, Rebild, Holbæk og Helsingør) og mulighederne for at styrke kendskabet til rigsfællesskabet blandt elever i grundskolen. Fokus var også på
børn og unges generelle trivsel og endelig på den nye elevfordelingsmodel for gymnasierne, som også fyldte meget i den offentlige debat.
Høringer
På baggrund af en undersøgelse af chikane, trusler om vold og fysisk vold rettet mod undervisningspersonale i udvalgte folkeskoler fra Det Nationale Center for Arbejdsmiljø holdt udvalget den 27. oktober 2021 en åben høring. Formålet med høringen var at afdække omfang og årsager og belyse handle- og sanktionsmuligheder.
Den 30. marts 2022 holdt udvalget en åben høring om danskfagets litteraturkanon i gymnasiet. Formålet med høringen var at belyse baggrunden for den nuværende kanon fra 2004 og behovet for en eventuel revision. Som opfølgning på høringen afgav et flertal i udvalget en beretning om nedsættelse af et udvalg om danskfagets litteraturkanon
og om fremme af unges læselyst og kendskab til dansk (beretning af almen art, nr. 28).
Som opfølgning på en lukket høring om inklusion den 25. august 2021 holdt udvalget den 27. april 2022 en åben høring om inklusion med bred deltagelse af fagpersoner og interessenter. Formålet med høringen var at gøre status på inklusionsindsatsen i grundskolen og belyse fremtidige perspektiver og muligheder. Som opfølgning på høringen afgav udvalget en beretning om styrkelse af inklusionsindsatsen i grundskolen (beretning af almen art, nr. 20).
Temamøder, ekspertmøder og andre møder
I forbindelse med udvalgets behandling af beslutningsforslag nr. B 9 om indsats mod mobning holdt udvalget den 2. marts 2022 møde med Dansk Center for Undervisningsmiljø, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever og Skole og Forældre. På mødet blev bl.a. Den Nationale Klageinstans Mod Mobning og forskellige indsatser mod mobning og mulige sanktioner, herunder eventuelt erstatning, drøftet.
Udvalget holdt samme dag møde med Danske Skoleelever om en ny undersøgelse om elevdemokrati og information om rettigheder på skolerne.
Den 23. marts 2022 besøgte udvalget Flexuddannelsen i København og blev orienteret om uddannelsen og behovet for at gøre den til et permanent tilbud.
Udvalget besøgte Holbæk Kommune den 24. marts 2022 og Helsingør Kommune den 7. april 2022 for at høre om de igangværende friforsøg på henholdsvis folkeskole- og børneinstitutionsområdet. Under besøgene talte udvalgets medlemmer bl.a. med de berørte elever, medarbejdere og institutions- og skoleledelser.
Teknisk gennemgang
Den 15. september 2022 holdt udvalget teknisk gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets område på forslag til finanslov for 2023 ved børne- og undervisningsministeren og embedsmænd fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Rejse
Udvalget var på udvalgsrejse til Sydgrønland fra den 30. august til den 4. september 2022. Rejsen var en opfølgning på udvalgets studietur til Nuuk i september 2021, hvor udvalget besøgte og talte med grønlandske parter om, hvordan man bedst styrker kendskabet til rigsfællesskabet og styrker relationerne mellem børn og unge i de to lande
inden for rigsfællesskabet. Som opfølgning på studierejsen afgav udvalget den 3. oktober 2022 en beretning om investering i en styrkelse af relationen mellem børn og unge i Grønland og Danmark (beretning af almen art, nr. 30).
Beretninger
Ud over ovennævnte beretninger afgav udvalget den 11. februar 2022 beretning om pålæg til regeringen om hurtigst muligt at indkalde til trepartsdrøftelser som følge af covid-19-smittens konsekvenser på daginstitutionsområdet (beretning af almen art, nr. 12).