Som en del af arbejdet med bæredygtighed kortlægger Folketinget hvert år sit klimaaftryk i form af en oversigt over sin CO2e-udledning. Folketingets klimaregnskab gøres op efter en anerkendt standard, GHG-protokollen (se nedenfor), og omfatter aktiviteter i Folketingets bygninger, udvalgte indkøb foretaget af Folketinget samt den befordring, som Folketinget betaler for. Det omfatter bygninger på Slotsholmen og Folketingets medlemsboliger. Regnskabet omfatter ikke Ombudsmanden, Rigsrevisionen og Statsrevisorernes aktiviteter uden for Christiansborg.
Klimaregnskabet opgør Folketingets CO2e-udledning fra forbrug af energi, transport, produktion af affald til forbrænding samt udledning fra udvalgte forbrugsområder: papir, it-udstyr, fødevarer og vand.
Den første kortlægning blev gennemført for året 2017, som derfor fungerer som basisår. For el-, varme- og vandforbrug har Folketinget data tilbage fra 2012, hvorfor der på disse områder også afrapporteres på udviklingen fra 2012 og frem til i dag. Folketinget udledte 3.806 tons CO2e i 2017 og 2.463 tons i 2023, hvilket betyder en reduktion på 35 pct. Sammenlignes 2023 med 2022 ses et fald på 8 pct. i CO2e-udledningen, hvilket bl.a. skyldes et mindre it-indkøb, energibesparelser samt ikke mindst Energinets reviderede metode for udregning af miljødeklarationen for el.
Årsagen til faldet i CO
2e-udledningen mellem 2017 og 2023 skyldes flere faktorer. En grønnere forsyning af el og varme har haft en stor betydning de seneste 7 år, mens også et faldende energiforbrug, et lavere papirforbrug og i 2023 et ekstraordinært lavt it-indkøb udgør en del af forklaringen på den reducerede CO
2e-udledning.
Metoden til at beregne ressourceforbruget har udgangspunkt i den reviderede version »The Greenhouse Gas Protocol – A Corporate Accounting and Reporting Standard« (GHG-protokollen) publiceret af World Ressources Institute (WRI) og World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). GHG-protokollen er en international anerkendt standard for beregning af CO2e-udledning.
Her vises, hvordan Folketingets CO2e-aftryk fordeler sig på kategorier i 2023:
CO2e-udledninger fra de primære kategorier har mellem 2017 og 2023 udviklet sig således:
Den øgede udledning fra årene 2020/2021 og 2023 er primært relateret til genåbning af samfundet efter 2 år præget af coronanedlukning. Særligt har tilbagevenden til normal rejseaktivitet med fly ført til en markant stigning i Folketingets CO
2e-udledning de seneste 2 år. Et øget fødevareforbrug samt overtagelsen af Rigsarkivets bygninger hører også med til forklaringen.
Til gengæld ses det, at CO2e-udledningen fra energiforbruget er blevet reduceret væsentligt. Mens det totale energiforbrug på Slotsholmen og i medlemsboligerne har været lidt faldende mellem 2017 og 2023, er CO2e-udledningen faldet med hele 68 pct.
Årsagen til det relativt store fald i CO2e-udledningen fra energiforbruget skyldes primært, at den nationale elforsyning har øget andelen af vedvarende energi, og tilsvarende gør sig gældende for fjernvarmeforsyningen. Folketingets samlede energiforbrug er i samme periode faldet med 7 pct. Hertil skal bemærkes, at vi samtidig har overtaget Rigsarkivets bygninger, og flere mennesker har deres daglige gang i bygningerne. Korrigerer man for disse ændringer, svarer energibesparelsen til ca. 13 pct.
Der vil også i de kommende år være fokus på energibesparelser. Folketinget har et mål om at spare 15,4 pct. energi mellem 2020 og 2030.
I 2021 blev alle Folketingets bygninger energimærket. Mærkerne for medlemsboliger og Christians Brygge 6 er officielle. Det beregnede mærke for alle 3 bygninger er et C-energimærke.
Energimærkerne for de øvrige fredede bygninger på Slotsholmen er interne, da mærkningen ikke er lovpligtig. Beregningen viser, at bygningerne på Slotsholmen generelt har en god energimæssig stand, når bygningernes alder tages i betragtning. Baggrunden for dette er, at der løbende har været gennemført energiforbedringer, og at bygningerne er begunstiget af tykke vægge og opvarmes af fjernvarme.