9.4 Folketinget og offentligheden
Der findes såvel i grundloven som i Folketingets forretningsorden regler om offentlighed omkring Folketingets virksomhed.
Efter grundlovens § 49 er Folketingets møder offentlige. Der er således fuld offentlighed med hensyn til forslag og forhandlinger i Folketingssalen.
Møder i Folketingets udvalg foregår som udgangspunkt for lukkede døre, men udvalgene kan beslutte at holde åbne møder eller lade dele af møder være åbne, f.eks. samråd, jf. nærmere herom i afsnit 4.3, 4.4, 4.7.1 og 8.3.2.
I FFO, § 44, stk. 1, er der hjemmel til, at Folketingets Præsidium kan fastsætte regler om adgang til Folketingets Administrations og folketingsudvalgenes skriftlige materiale.
Folketingets Præsidium har fastsat regler om adgang til Folketingets parlamentariske dokumenter m.v., jf. nærmere herom i afsnit 4.9. Reglerne fremgår af bilag 1 til håndbogen.
Folketinget offentliggør en række oplysninger om det parlamentariske arbejde på ft.dk og folketingstidende.dk. Ft.dk indeholder også generelle oplysninger om folketingsmedlemmernes vilkår.
Folketinget er ikke en del af den offentlige forvaltning, og reglerne i offentlighedsloven gælder derfor ikke for Folketingets virksomhed. Det er derfor Folketinget selv, der beslutter, i hvilket omfang der meddeles indsigt i oplysninger om Folketingets virksomhed.