6.4 Omtryk og rettelser af fremsatte lovforslag
Det sker indimellem, at et lov- eller beslutningsforslag bliver omtrykt, efter at det er blevet fremsat, men inden 1. behandling. Denne fremgangsmåde anvendes navnlig i de tilfælde, hvor et ministerium bliver opmærksom på, at der er fejl i et lov- eller beslutningsforslag, som den pågældende minister har fremsat. For at undgå usikkerhed blandt Folketingets medlemmer og ansatte bør et ministerium, der overvejer at få et lovforslag omtrykt, kontakte den lovteknisk ansvarlige i Folketinget og aftale, om og i givet fald hvordan den konstaterede fejl bedst kan berigtiges, og herunder aftale den nærmere fremgangsmåde for udfærdigelsen af et eventuelt omtryk.
Ved omtryk af lovforslag bliver der øverst på lovforslagets første side anført »Omtryk« med angivelse af, hvilken type ændring der er tale om, f.eks.
- ændret tekst,
- ændret paginering,
- ændret titel eller
- tilføjelse af bilag.
I relation til Forretningsordenens frister svarer offentliggørelsen af et omtryk til fremsættelse af et nyt forslag. Et omtrykt lovforslag kan således ikke uden dispensation komme til 1. behandling, før 2 dage efter at omtrykket er offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider. Et lovforslag som fremsat omtrykkes ikke, efter at 1. behandling af lovforslaget har fundet sted. Bliver ministeriet opmærksom på en fejl i lovforslaget, efter at 1. behandling har fundet sted, må fejlen korrigeres på anden vis. Er der fejl i selve lovteksten, kan fejlen rettes via ændringsforslag. Er der fejl i lovforslagets bemærkninger, vil fejlen som oftest mest hensigtsmæssigt kunne berigtiges, ved at ministeren sender en skriftlig berigtigelse til det stående udvalg, der behandler lovforslaget. Denne berigtigelse vil eventuelt kunne medtages i udvalgets betænkning over forslaget, jf. nærmere herom i afsnit 2.5.4.