4.6 Skriftlige henvendelser til udvalgene
Skriftlige henvendelser, som f.eks. en organisation, forening eller enkeltperson sender til udvalget, omdeles som udgangspunkt til udvalgets medlemmer. Det er herefter op til udvalgets medlemmer, om de ønsker at reagere på henvendelsen, typisk ved at stille et skriftligt spørgsmål til ministeren om ministerens kommentar til indholdet.
De fleste udvalg har den faste arbejdsgang med henvendelser, der vedrører lov- eller beslutningsforslag, at Udvalgssekretariatet stiller spørgsmål til ministeren om dennes kommentar til henvendelserne, uden at udvalgets medlemmer behøver at tage initiativ til det.
Et udvalgsmedlem, der modtager en henvendelse, der kan have interesse for hele udvalget, kan videregive henvendelsen til udvalgssekretæren, som sørger for, at henvendelsen omdeles i udvalget. Inden da bør det pågældende udvalgsmedlem have sikret sig, at borgeren, der har henvendt sig, giver sit samtykke til, at henvendelsen deles med udvalgets øvrige medlemmer og eventuelt omdeles som et offentligt bilag, der kan læses på Folketingets hjemmeside.
Henvendelser til udvalgene er som udgangspunkt offentlige, men kan dog efter ønske fra afsenderen eller efter udvalgssekretærens vurdering af oplysningerne i henvendelsen i stedet omdeles internt eller fortroligt. For yderligere information om adgang til udvalgenes dokumenter, herunder hvornår bilag gøres interne eller fortrolige, se afsnit 4.9.