4.11 Sekretariatsbetjening
De fleste af Folketingets udvalg betjenes af Udvalgssekretariatet. Dog betjener Det Internationale Sekretariat Europaudvalget, Det Udenrigspolitiske Nævn og delegationerne. Lovsekretariatet betjener Udvalget for Forretningsordenen, Granskningsudvalget og Udvalget til Valgs Prøvelse.
Til hvert udvalg er der knyttet en eller flere udvalgssekretærer med typisk en samfundsvidenskabelig eller juridisk uddannelse og en til to udvalgsassistenter, som har en kontoruddannelse.
Udvalgets sekretariat har mange forskelligartede opgaver. Først og fremmest hjælper udvalgssekretæren både formanden og udvalgets medlemmer med processerne i udvalgsarbejdet og vejleder i brugen af de forskellige parlamentariske værktøjer. Medarbejderne i sekretariatet hjælper også med at stille udvalgsspørgsmål og samrådsspørgsmål til ministre og fremskaffe oplysninger til brug for udvalgsarbejdet. Sekretariatsbistanden kan også bestå i at formulere ændringsforslag til lovforslag og betænkningsbidrag og i at hjælpe med udformningen af beslutningsforslag. Endelig står sekretariatet for planlægningen af udvalgets møder, høringer, besøg og studierejser.
Når udvalgssekretæren hjælper et medlem, foregår det typisk på medlemmets initiativ og i fortrolighed. Udvalgsformanden bliver ikke inddraget eller orienteret.
Meget ressourcekrævende opgaver vil dog kun blive iværksat efter beslutning i udvalget og ikke efter ønske fra et enkelt medlem.
Udvalgene kan få yderligere vejledning og hjælp fra Folketingets konsulenter. Deres opgave er at styrke den faglige bistand til udvalgene, bl.a. på det økonomiske, juridiske, EU-politiske og udenrigspolitiske område. Bistanden kan bl.a. bestå af udredninger, notater og mundtlige oplæg, herunder også til parlamentariske arbejdsgrupper.
Udvalgene har også mulighed for at købe ekstern konsulentbistand.