Afsnit 3.7 Afstemninger

Fremgangsmåde ved afstemninger i Folketingssalen

3.7 Afstemninger i salen

Under 2. og 3. behandling af lovforslag og 2. behandling af beslutningsforslag (og 1. behandling af beslutningsforslag, der fremkommer som indstilling fra et udvalg, eller beslutningsforslag, der alene undergives én behandling) stemmer medlemmerne om eventuelle ændringsforslag. Afstemningernes rækkefølge bestemmes af formanden, eller, hvis 17 medlemmer kræver det, af Folketinget (FFO, § 34).

Mange ændringsforslag afgøres uden afstemning, da formanden er bemyndiget til at erklære et afstemningspunkt, hvor formanden har grund til at anse udfaldet for givet på forhånd, for afgjort, uden at medlemmerne stemmer. Dog skal der altid stemmes om den endelige vedtagelse af lovforslag og beslutningsforslag (FFO, § 35, stk. 1).

Dagen før behandlingen af et lov- eller beslutningsforslag sender Lovsekretariatet en e-mail til folketingsgrupperne om, hvilke ændringsforslag der sættes til afstemning, og hvilke der anses for vedtaget eller forkastet uden afstemning. 

Praksis er, at ændringsforslag, der ifølge udvalgsbetænkningen vil blive tiltrådt af et flertal i Folketingssalen, anses for vedtaget uden afstemning. Det samme gælder ændringsforslag, som er stillet af en minister uden for betænkningen, da de oftest vil være teknisk begrundet. Ændringsforslag, der i betænkningen alene er stillet og tiltrådt af mindretal, sætter formanden umiddelbart til afstemning.

Ofte vil ændringsforslag have den konsekvens, at det bliver nødvendigt at stille ændringsforslag andre steder i lovforslaget. Er der tale om ændringsforslag om samme emne, der i betænkningen alene er tiltrådt af et mindretal, sættes kun det vigtigste til afstemning. Bliver dette forslag forkastet, anses de øvrige som forkastet som konsekvens heraf. I visse tilfælde vil det være rigtigst at anse et ændringsforslag for bortfaldet, som følge af at et andet ændringsforslag er blevet forkastet. Det er tilfældet, når to ændringsforslag er så nært forbundne, at det andet kun giver mening, hvis det første bliver vedtaget. Er der tale om ændringsforslag, der ifølge udvalgsbetænkningen vil blive tiltrådt af et flertal i salen, er der ikke behov for at sondre mellem hovedændringsforslag og konsekvensændringsforslag, da alle anses for vedtaget uden afstemning.

Når formanden under afstemningerne lægger op til, at et ændringsforslag afgøres uden afstemning, formulerer denne det som et spørgsmål til medlemmerne og imødekommer normalt straks ethvert fremsat ønske om afstemning. Der kræves således i praksis ikke, at 17 medlemmer forlanger det som anført i FFO, § 34. Vedrørende afstemning om dispensation fra Folketingets forretningsorden henvises til afsnit 3.8 nedenfor.

Hvis et medlem eller en folketingsgruppe er kommet til at stemme forkert, kan vedkommende henvende sig til den medarbejder fra Folketingets Administration, der bistår formanden under mødet i Folketingssalen, eller til referenten. Hvis den fejlagtige stemmeafgivelse kan ses ud af de summariske stemmetal, kan det i referatet på Folketingets hjemmesider markeres, at der skete en fejlafstemning, men det kan ikke anføres, hvad medlemmet eller gruppen ville have stemt, ligesom stemmetallene ikke kan ændres.