Afsnit 1.4 Særligt om hastelovforslag

Retningslinjer for hastebehandlinger

1.4 Særligt om hastelovforslag

I 2021 afgav Udvalget for Forretningsordenen en beretning om hastebehandling af regeringens lovforslag (beretning nr. 15 af almen art, folketingsåret 2020-21). Heri slår udvalget fast, at hastebehandlinger forstået som behandlinger, der samlet er betydeligt kortere end 30 dage, som klar hovedregel bør undgås.

For at markere, at hastebehandling er en ekstraordinær begivenhed, opfordrer udvalget Folketingets formand til at sikre, at der som udgangspunkt gennemføres egentlige afstemninger om dispensationer fra forretningsordenens normale tidsfrister. Det vil sige, at formanden opfordres til at undlade at benytte reglen i forretningsordenens § 35, hvorefter formanden kan erklære et afstemningspunkt for afgjort uden afstemning, hvis formanden anser udfaldet for givet på forhånd. Jo hurtigere et forslag ønskes behandlet, jo flere egentlige afstemninger om dispensation fra tidsfrister opfordrer udvalget Folketingets formand til at gennemføre.

I beretningen understreger udvalget endvidere, at

  • lovforslag, uanset at de ønskes hastebehandlet, bør som altovervejende hovedregel sendes i høring, 

  • lovforslag, som ønskes hastebehandlet, bør forsynes med en solnedgangsbestemmelse, hvilket kun bør fraviges, hvor lovforslaget efter sit indhold naturligt har en midlertidig karakter, f.eks. ved overenskomstindgreb, eller i øvrigt, hvor særligt tungtvejende hensyn tilsiger det, og 

  • det ikke bør gøre nogen forskel for tilgængeligheden og kvaliteten af den betjening, som Folketinget og dets udvalg og medlemmer kan forvente fra regeringen, at behandlingen efter regeringens ønske skal forløbe over et særlig kort tidsrum.