Ethvert medlem af Folketinget kan stille en forespørgsel til en minister. Forespørgsler bruges primært til at skabe debat om brede politiske emner og samfundsmæssige problemer. Det giver folketingsmedlemmerne mulighed for at få informationer om et aktuelt emne og adgang til at drøfte sagen med ministeren.
Mange gange bliver en sag taget op af folketingsmedlemmer efter omtale i pressen. Og behandlingen af sagen i Folketinget vil ofte også blive fulgt op af pressen. Forespørgsler kan munde ud i, at Folketinget vedtager et forslag om, at regeringen skal gøre noget bestemt.
Forespørgsler kommer til debat i Folketingssalen
En forespørgsel skal ikke på samme måde som f.eks. et lovforslag være ledsaget skriftlige bemærkninger om baggrunden for initiativet. Der går typisk 4-5 uger for en forespørgsel at komme til debat i Folketingssalen. Under behandlingen af en forespørgsel kommer ministeren med en mundtlig besvarelse, og herefter følger debatten mellem forespørgeren, ordførerne, de forskellige folketingsmedlemmer og ministeren.
Forespørgslen bliver kun behandlet i ét møde. Som afslutning på en forespørgselsdebat kan Folketinget træffe en beslutning om det debatterede emne. Beslutningen kaldes også en vedtagelse.
Ofte er partierne uenige under debatten om en forespørgsel. Derfor kan der blive fremsat forskellige forslag til vedtagelse, som der kan stemmes om. Det forslag, som regeringen bakker op om, bliver sat til afstemning først og bliver sædvanligvis vedtaget. Der kan kun vedtages ét forslag til vedtagelse. Er et forslag vedtaget, bortfalder resten.
Der afholdes mellem 40 og 50 forespørgselsdebatter om året, og debatterne kan vare flere timer.
I grundlovens § 53 forklares formålet med en forespørgsel, nemlig at »bringe ethvert offentligt anliggende under forhandling og derom æske ministrenes forklaring«. Reglerne for forespørgsler går helt tilbage til den første grundlov fra 1849.