Folketinget og rigsfællesskabet

Færøerne og Grønland er en del af kongeriget Danmark, men begge lande har i dag en udstrakt grad af selvstyre og lovgiver selv på mange områder.

Større

De færøske og de grønlandske myndigheder har løbende overtaget ansvaret for de fleste sagsområder fra Danmark. På disse områder har landene hver især ansvaret for at lovgive og administrere. Folketinget behandler lovgivningen på de områder, der ikke er hjemtaget.

På Færøerne har parlamentet Lagtinget den lovgivende magt, mens regeringen Landsstyret har den udøvende magt på de områder, som det færøske hjemmestyre har ansvar for.

I Grønland har parlamentet Inatsisartut den lovgivende magt, mens regeringen Naalakkersuisut har den udøvende magt på de områder, som det grønlandske selvstyre har ansvar for.

På de områder, som Færøerne og Grønland har hjemtaget, er Folketinget ikke involveret i lovbehandlingen.

Læs om Færøernes hjemmestyreordning på Statsministeriets hjemmeside Læs om Grønlands selvstyreordning på Statsministeriets hjemmeside

Folketinget har lovgivningskompetencen på en række områder

Selv om det færøske og det grønlandske styre har myndighedskompetencen på de fleste politikområder, er der en række områder, som de to lande ikke kan overtage på grund af særlige bestemmelser i grundloven. Blandt de områder er:

  • grundloven
  • statsborgerskab
  • Højesteret
  • udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitik
  • valuta- og pengepolitik

På disse områder er det Folketinget og den danske regering, der er henholdsvis den lovgivende og den udøvende magt. Det betyder, at det er Folketinget, der lovgiver, når der bliver indført ny lovgivning eller ændret på eksisterende lovgivning på de pågældende områder.

Lovgivningen bliver udarbejdet i samarbejde med de færøske og grønlandske myndigheder

Når den danske regering fremsætter lovforslag, der vedrører Færøerne eller Grønland, sker det i samarbejde med og ofte efter ønske fra henholdsvis det færøske og grønlandske selvstyre. 

Det færøske og det grønlandske styre skal udtale sig om den lovgivning om Færøerne og Grønland, som den danske regering vil fremsætte for Folketinget. Det fremgår af hjemme- og selvstyrelovene samt ministeriernes vejledninger om sagsbehandling i Grønland og på Færøerne.

Som udgangspunkt skal regeringen afvente disse myndigheders udtalelse, før den fremsætter et lovforslag vedrørende Færøerne eller Grønland i Folketinget.

Lovforslagene bliver behandlet i Lagtinget og Inatsisartut

Både Færøerne og Grønland har valgt en procedure, hvor deres parlamenter – Lagtinget på Færøerne og Inatsisartut i Grønland – skal behandle de lovforslag, der skal fremsættes i Folketinget.

Behandlingen i Lagtinget eller Inatsisartut skal være afsluttet, og parlamentet skal have tilsluttet sig lovforslaget, før det færøske Landsstyre eller den grønlandske regering, Naalakkersuisut, vil udtale sig om forslaget til den danske regering.

Læs om inddragelsen af de færøske myndigheder i lovgivningsprocessen på retsinformation.dk Læs om inddragelsen af de grønlandske myndigheder i lovgivningsprocessen på retsinformation.dk

Færøudvalget og Grønlandsudvalget behandler lovforslagene

Ved begyndelsen af hvert folketingsår nedsætter Folketinget et Færøudvalg og et Grønlandsudvalg.

De to udvalg har bl.a. til opgave at behandle de lovforslag, der vedrører Færøerne og Grønland, som regeringen fremsætter for Folketinget.

Læs om Færøudvalget Læs om Grønlandsudvalget