Vandrehallen er godt 80 meter lang og rummer bl.a.:
- portrætter af tidligere statsministre
- Danmarks grundlove
- en smuk blomsterfrise med drilske motiver
- en minderude for Sønderjyllands genforening med Danmark
- et samtaleværelse i midten
Vandrehallen forbinder Folketingssalen med Landstingssalen. Hallen er husets hovedfærdselsåre og fyldt af genstande, der markerer vigtige personer og begivenheder i landets historie.
Hallen var det rum, der ved Rigsdagens indvielse på det nye Christiansborg i 1918 gjorde størst indtryk. Den er bygget i en noget ubestemmelig arkitektonisk stil med elementer af skønvirke (dansk afart af jugend), italiensk og fransk renæssance og nationalromantik.
Blomsterfrisen af den onde maler
Oven over Vandrehallens egetræspaneler løber en 268 m lang blomsterfrise. Den er udført af billedkunstneren Rasmus Larsen som kalkmaleri i perioden 1918-21 i tidens stil, skønvirke. Frisen er meget interessant, fordi den gengiver forskellige dyr, gamle danske ordsprog og fyndord, der alt sammen skal opfattes som malerens kommentarer til det politiske liv.
Tegningerne og ordsprogene er sat sammen med megen humor, og maleren har for sin bidende ironi fået tilnavnet »den onde maler«.
Følger man frisen rundt i Vandrehallen, kan man fornemme en skærpelse af den satiriske tone. Jo mere Rasmus Larsen maler, des mere ironiske bliver hans kommentarer. F.eks. skriver han: »Ikke enhver hane, der galer, melder ny dag« og »Gud mildner luften for de klippede får« – formodentlig en trøst til de »klippede« skatteydere.
Foran udvalgstavlen ved Landstingssalen har Rasmus Larsen malet små drøvtyggere som et symbol på nogen, der bare står og gumler og gumler, uden der sker noget. Det opfattes som et hint om, at tingene tager lang tid i Landstinget.
En anekdote fortæller tilmed, at Rasmus Larsens drillerier betød, at daværende indenrigsminister Ove Rode blev irriteret og holdt malerens honorar tilbage. Men det fortrød han, da maleren over en af indgangene til Folketingssalen skrev: »Skal Ukrudt luges op, saa glem ej Rode«. Først da lønnen var udbetalt, satte Rasmus Larsen et -n på Rode.
I 1948 restaurerer Rasmus Larsen i en alder af 81 år frisen. I den forbindelse maler han en syltekrukke under udvalgstavlen, der hænger i Vandrehallen. Udvalgstavlen fortæller, hvornår der er møde i de forskellige udvalg. Syltekrukken er Rasmus Larsens syrlige kommentar til tempoet i udvalgsarbejdet.
Det danske parlament er, så vidt vides, det eneste parlament i verden, hvor folkets ironiske røst er en del af udsmykningen.
Rigets midte og de 2 verdenskrige
Midt i Vandrehallen er der 6 søjler og en stor kamin. Området kaldes populært rigets midte. De er hugget af marmor fra Norge som symbol på dengang, Norge var en del af rigsfællesskabet mellem Danmark og Norge. Søjlerne stammer fra det andet Christiansborg og overlevede branden.
Siden det nuværende Christiansborgs opførelse har der stået borde og stole foran kaminen, så politikerne kan sidde mellem de to tingsale og diskutere politik – ligesom de kan i de mange nicher i hallens ene side.
Læs om Christiansborgs historie
Minderuden i Vandrehallen symboliserer Sønderjyllands genforening med resten af Danmark i 1920 som en følge af at Tyskland tabte 1. verdenskrig. Øverst på ruden ses Thyra Danebod foran Dannevirke. Som dronning til Danmarks første konge, Gorm den Gamle, var hun stammoder til Danmarks konger. I midten genforenes en mor og en datter som symbol på Danmark og Sønderjylland. Rundt om dem er forskellige motiver, bl.a. jyske købstæders våbenskjold, Dybbøl Mølle og fundet af guldhornene.
Læs om folkestyrets historie
Også 2. verdenskrig er markeret i hallen – ved Folketingssalen hænger Helge Christoffersens frihedsmonument »For Danmarks frihed« til minde om krigsmodstanden og ofrene for den tyske krigsterror.
Portrætter af tidligere statsministre
I Vandrehallen foran Landstingssalen hænger portrætter af Danmarks tidligere statsministre fra Thorvald Stauning, der blev statsminister i 1924, frem til i dag.
En statsminister skal have forladt dansk politik eller være trådt af som formand for sit parti, før vedkommende kan få hængt sit portræt op. Det er statsministeren selv i samarbejde med Folketingets rådgivende kunstudvalg, der vælger maleren. Nogle eksempler er:
- Jens Otto Krag vælger landsskabsmaleren Johannes Hofmeister fra Nordjylland, hvor han havde sommerhus, da Krag vil portrætteres som privatperson
- Poul Nyrup Rasmussen vælger den ofte rebelske Michael Kvium til at male et for Kvium atypisk roligt portræt
- Anders Fogh Rasmussen vælger som den første statsminister nogen sinde en kvindelig maler, Simone Aaberg Kærn, kendt for at have fløjet 6.000 km til Afghanistan i et gammelt enmotors fly under mottoet »Himlen skal være fri for alle«
Portrætterne er meget forskellige i udtryk – ligesom statsministrene er forskellige.
Grundlovene er udstillet i Vandrehallen
En kopi af Danmarks vigtigste lov – de forskellige udgaver af grundlovene – er udstillet i Vandrehallen:
- Danmarks første grundlov, Junigrundloven, fra 1849, hvor kongen afgiver magten til folket
- Grundloven af 1866, der bl.a. strammer valgreglerne til Landstinget
- Grundloven af 1915, der bl.a. indfører valgret til kvinder
- Grundloven af 1953, der bl.a. afskaffer Landstinget og sikrer frihedsrettighederne
Også andre vigtige akter fra vores forfatningshistorie er udstillet i Vandrehallen:
- Jyske Lov af 1241, der regulerer fordelingen af magten mellem konge, adel og kirke
- Kong Hans’ håndfæstning fra 1483, der begrænser kongens magt til fordel for bisper og adel
- Kongeloven fra 1665, der er enevældens »forfatning«
Samtaleværelse i midten af Vandrehallen
I midten af Vandrehallen er der to døre ind til Samtaleværelset – præcis mellem Landstingssalen og Folketingssalen, i midten af Christiansborg. Værelset er tænkt som et sted, hvor medlemmer fra begge ting kunne føre uforpligtende samtaler og hermed mindske de politiske spændinger i parlamentet.
I dag fungerer Samtaleværelset som modtagelsesrum, når Folketinget får officielle gæster. Bl.a. har Nelson Mandela og Fidel Castro siddet i sofaen i det smukke rum, der vender ud mod Rigsdagsgården.
Værelset er Folketingets fornemste og rummer et vigtigt historisk maleri om folkestyrets udvikling: maleriet af Fællesudvalget i 1915. Herman Vedel portrætterer medlemmerne af Fællesudvalget, da de bl.a. bliver enige om den skelsættende grundlovsændring, at kvinder og tjenestefolk får stemmeret.
Officielle, finere gaver til Folketinget er også placeret i Samtaleværelset.