Tak for spørgsmålet om folkeskolens formålsparagraf. Der har i flere år været et stigende pres på, at folkeskolen skulle tage sig af meget mere end at give børnene faglige kompetencer. Det mener jeg helt grundlæggende er et problem, for hvis folkeskolen omfatter flere opgaver, ja, så forsvinder opgaven og ansvaret fra civilsamfundet og familierne. Samtidig får folkeskolen sværere ved at fokusere på det, der er kerneopgaven, nemlig at lære eleverne basal viden og færdigheder. Derfor er jeg grundlæggende også rigtig glad for folkeskoleaftalen, som i højere grad sætter skolerne fri.
I dag har vi en meget bred formålsparagraf for folkeskolen. Grundlæggende er det min holdning, at hvis vi på et tidspunkt skulle kigge på folkeskolens formål, ville jeg faktisk snarere være fortaler for, at den skulle slankes og forenkles, end at den skulle udvides, så lærere og ledere får endnu bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaverne, og så der bliver stillet færre, men tydeligere krav til eleverne. Derfor går jeg heller ikke ind for at udvide folkeskolens formålsparagraf.
Tværtimod mener jeg, at vi på Christiansborg skal træde et skridt tilbage, og at forenkling, tillid og ansvar i det hele taget bør være en rød tråd, når det gælder reguleringen af folkeskolen. Derfor er jeg også glad for, at folkeskoleforligskredsen har igangsat en fornyelse af folkeskolens læreplaner, hvor ambitionen bl.a. er, at 90 pct. af målene i fagene skal væk, og at der skal være fokus på kernestoffet. Udviklingen af nye læreplaner skal sikre plads til mere ro og fordybelse, og at lærerne får frihed og et større råderum til at tilrettelægge undervisningen selv. Jeg mener, at det vil komme skolen til gavn og bidrage til et større fokus på fordybelse, ligesom det også vil give større fokus på, hvad der er den enkeltes, forældrenes og skolens ansvar. Tak.