Tak til fru Lotte Rod og Radikale Venstre for at stille et meget vigtigt og aktuelt spørgsmål. Det er godt nok stillet til statsministeren, men nu er jeg, der sidder hernede på de bagerste bænke, blevet bedt om at svare på det.
Flere elever har behov for et specialtilbud end tidligere. Det kan vi se. Og det er ikke i høj nok grad lykkedes os at fastholde børn i almene undervisningsforløb. Men folkeskolens fællesskab skal også kunne rumme de børn, der stikker lidt ud. Så når der bruges for mange penge på specialundervisning, handler det ikke om at spare på specialundervisnings området; det handler om, at regeringen har fokus på kommunernes og folkeskolernes rammevilkår. Vi skal styrke kommunernes og skolernes mulighed for at prioritere forebyggende, tidlige indsatser og tage hånd om elevernes behov tidligere, fordi forebyggelse betaler sig, både for børn og unge og for samfundet i det hele taget.
Som spørgeren formentlig har fulgt med i, lancerede vi her tidligere i dag et kvalitetsprogram for den danske folkeskole. Det er et udspil fra regeringen. Heri siger vi også, at vi vil give kommunerne og skolerne mere rum til at finde gode løsninger lokalt og frisætte folkeskolen fra unødvendige statslige krav og regler. Og så indeholder udspillet også indsatser, som styrker muligheden for, at flere børn kan rummes i den almene undervisning, herunder undervisning i små hold og mere anvendelsesorienteret undervisning, og muligheden for at forkorte skoledagen og anvende ressourcerne til tolærerordninger, holddannelse eller andet, der understøtter indsatser i den almene undervisning.
Vi ved, at de elever, som fjernes fra klassefællesskabet, lykkes i mindre grad – desværre. Vi skal derfor styrke fundamentet for stærke klassefællesskaber i den almene folkeskole. Det ser vi frem til at drøfte både med de parter, der er omkring folkeskolen, og med folkeskoleforligskredsen, herunder Radikale Venstre.