§ 20-spørgsmål S 360 Om Infrastrukturaftalen 2021.

Til: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Dato: 14-12-2023
Samling: 2023-24
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 14-12-2023
Endelig besvarelse 22-12-2023
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig med Transportministeriet i at droppe den foreslåede finansieringsmodel i det forståelsespapir, som i juli 2022 blev indgået mellem BRT-kommunerne, Region Hovedstaden og Transportministeriet, hvoraf det fremgår, at »For de berørte kommuner og Region Hovedstaden er det en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og 400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret ansøgning.«?
Skriftlig begrundelse:
Spørgsmålet stilles til finansministeren, idet Transportministeriet har oplyst, at de ikke er rette ressortministerium. Det er således uklart hvilket ministerium, der har afvist den foreslåede finansieringsmodel og hvorfor.
Dokumentdato: 22-12-2023
Modtaget: 22-12-2023
Omdelt: 22-12-2023

Svar på spm. nr. S 360: Er ministeren enig med Transportministeriet i at droppe den foreslåede finansieringsmodel i det forståelsespapir, som i juli 2022 blev indgået mellem BRT-kommunerne, Region Hovedstaden og Transportministeriet, hvoraf det fremgår, at »For de berørte kommuner og Region Hovedstaden er det en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og 400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret ansøgning.«?

Svar på spm. nr. S 360 (pdf-version)
Html-version
Svar på TRU alm. del spm. 55 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 14-12-2023
Modtaget: 14-12-2023
Omdelt: 14-12-2023

Er ministeren enig med Transportministeriet i at droppe den foreslåede finansieringsmodel i det forståelsespapir, som i juli 2022 blev indgået mellem BRT-kommunerne, Region Hovedstaden og Transportministeriet, hvoraf det fremgår, at »For de berørte kommuner og Region Hovedstaden er det en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og 400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret ansøgning.«?

Er ministeren enig med Transportministeriet i at droppe den foreslåede finansieringsmodel i det forståelsespapir, som i juli 2022 blev indgået mellem BRT-kommunerne, Region Hovedstaden og Transportministeriet, hvoraf det fremgår, at »For de berørte kommuner og Region Hovedstaden er det en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og 400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret ansøgning.«? (pdf-version)
Html-version