L 105 Forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport.

(Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som vedtaget

Vedtaget: 04-04-2024

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 4. april 2024

20231_l105_som_vedtaget.pdf
Html-version

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 4. april 2024

Forslag

til

Lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport1)

(Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler)

§ 1

I lov nr. 412 af 4. april 2022 om infrastruktur for alternative drivmidler til transport foretages følgende ændringer:

1. Fodnote 1 og 2 til lovens titel ophæves, og i stedet indsættes:

»1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.«

2. § 1 affattes således:

»§ 1. Loven finder anvendelse på følgende:

1) Ladepunkter til elektriske køretøjer.

2) Tankstationer til køretøjer og fartøjer.

3) Strømforsyning fra land til fartøjer.

4) Køretøjsmanualer, der knytter sig til køretøjer, der er bragt i omsætning første gang før den 13. april 2024.

Stk. 2. § 12, stk. 3, finder anvendelse for bilimportører.«

3. Efter § 1 indsættes:

»§ 1 a. Loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU og dertilhørende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.«

4. § 2 affattes således:

»§ 2. I denne lov forstås ved:

1) AFI-forordningen: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU (EU-Tidende 2023, nr. L 234, side 1).

2) Alternative drivmidler: Brændstoffer eller energikilder, som i det mindste delvis erstatter fossile oliekilder i den energi, der anvendes til transport, potentielt bidrager til dekarbonisering og forbedrer miljøpræstationerne i transportsektoren, herunder følgende:

a) Alternative drivmidler til nulemissionskøretøjer, -tog, -fartøjer eller -luftfartøjer i form af

i) elektricitet,

ii) brint og

iii) ammoniak.

b) Vedvarende brændstoffer i form af

i) biomassebrændsel, herunder biogas, og biobrændstoffer som defineret i artikel 2, nr. 27, 28 og 33, i direktiv (EU) 2018/2001 af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og

ii) syntetiske og paraffinske brændstoffer, herunder ammoniak, fremstillet af vedvarende energi.

c) Ikkevedvarende alternative drivmidler og fossile overgangsbrændstoffer i form af

i) naturgas i gasform (komprimeret naturgas (CNG)) og flydende form (flydende naturgas (LNG)),

ii) flydende gas (LPG) og

iii) syntetiske og paraffinske brændstoffer fremstillet af ikkevedvarende energi.

3) Elektrisk køretøj: Et motorkøretøj, der er udstyret med et drivaggregat, der indeholder mindst en ikkeperifer elektrisk maskine som energiomformer med et elektrisk genopladeligt energilagringssystem, der kan oplades eksternt.

4) Fabrikant: En fabrikant som defineret i artikel 3, nr. 40, i forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF.

5) Ladepunkt: En fast eller mobil grænseflade med eller uden tilslutning til elnettet til overførsel af elektricitet til et elektrisk køretøj, som, selv om den kan have en eller flere stikforbindelser til forskellige stikforbindelsestyper, kun kan oplade ét elektrisk køretøj ad gangen, og som udelukker anordninger med en effekt på højst 3,7 kW, hvis primære formål ikke er at oplade elektriske køretøjer.

6) Offentlig ordregiver: Ordregiver, der er omfattet af udbudslovens definition af ordregiver.

7) Offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler: Infrastruktur for alternative drivmidler, der er beliggende på et sted eller en lokalitet, der er åben for offentligheden, uanset om infrastrukturen for alternative drivmidler er placeret på offentlig eller privat ejendom, uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser med hensyn til adgang til stedet eller adressen, og uanset de gældende anvendelsesbetingelser for infrastrukturen for alternative drivmidler.

8) Operatør af et ladepunkt: Den enhed, der er ansvarlig for forvaltningen og driften af et ladepunkt, og som leverer en opladningstjeneste til slutbrugere, herunder i en mobilitetstjenesteudbyders navn og på dennes vegne.

9) Operatør af en tankstander: Den enhed, der er ansvarlig for forvaltningen og driften af en tankstander, og som leverer en optankningstjeneste til slutbrugere, herunder i en mobilitetstjenesteudbyders navn og på dennes vegne.

10) Strømforsyning fra land: Strømforsyning fra land gennem en fast eller mobil standardgrænseflade til søgående skibe eller fartøjer til transport ad indre vandveje, der ligger fortøjet ved kajen.

11) Tankstander: En optankningsfacilitet til påfyldning af ethvert flydende eller gasformigt brændstof gennem et fast eller mobilt anlæg, som kun kan tanke ét køretøj, ét tog, ét fartøj eller ét luftfartøj ad gangen.

12) Tankstation: Et enkelt fysisk anlæg på et bestemt sted bestående af en eller flere tankstandere.

13) Udbyder af mobilitetstjenester: En juridisk person, der leverer tjenester mod vederlag til en slutbruger, herunder salg af opladnings- eller optankningstjenester.«

5. I overskriften til kapitel 2 ændres »offentligt tilgængelige ladepunkter og sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser for brugeren« til: »ladepunkter«.

6. § 3, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

7. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 3, ændres »udbud, standardvilkår for aftaler og standardvilkår for rimelige og ikkediskriminerende priser, jf. stk. 3« til: »udbud og standardvilkår for aftaler«.

8. I overskriften til kapitel 3 udgår »offentligt tilgængelige«.

9. Kapitel 4 ophæves.

10. § 11 affattes således:

»§ 11. Transportministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende internationale regler eller EU-regler om forhold omfattet af denne lov, herunder AFI-forordningen og dertilhørende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.«

11. § 12, stk. 1 og 2, affattes således:

»Transportministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til rådighed for operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative drivmidler i forhold til de datatyper, som operatørerne af ladepunkter og tankstandere skal stille til rådighed efter AFI-forordningen. Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til rådighed for ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative drivmidler i forhold til de datatyper, som ejerne af ladepunkter og tankstandere skal stille til rådighed efter AFI-forordningen. Endelig kan ministeren, hvad angår de datatyper, der skal stilles til rådighed af nævnte operatører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative drivmidler, fastsætte regler om anvendelse af et bestemt format.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder under Transportministeriet kan videregive, indsamle, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til rådighed, jf. stk. 1. Ministeren kan desuden efter forhandling med den relevante minister fastsætte regler om, at myndigheder under andre ministerier kan videregive, indsamle, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til rådighed, jf. stk. 1. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om videregivelse, indsamling, udstilling, opbevaring og distribution af andre data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur. Endelig kan ministeren efter forhandling med den relevante minister fastsætte regler om videregivelse, indsamling, udstilling, opbevaring og distribution af andre data om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.«

12. Efter § 12 indsættes:

»§ 12 a. Transportministeren udpeger en identifikationsregistreringsorganisation som nævnt i AFI-forordningens artikel 20, stk. 1, 1. pkt.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om udstedelse og forvaltning af identifikationskoder.«

13. I §§ 16 og 17 ændres »og de i medfør heraf fastsatte regler« til: », de regler, som er fastsat i medfør heraf, AFI-forordningen og de dertilhørende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter«.

14. § 18, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:

»Med bøde straffes den, der

1) som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 5, stk. 1, 1.-4. pkt., stk. 2, stk. 3, 1. eller 2. pkt., stk. 4, 1. eller 3.-5. pkt., eller stk. 7, 8 eller 10,

2) som udbyder af mobilitetstjenester til offentligt tilgængelige ladepunkter ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 5, stk. 5,

3) som ejer af offentligt tilgængelige ladepunkter ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 5, stk. 11,

4) som operatør af offentligt tilgængelige brinttankstationer eller som ejer af sådanne tankstationer, hvis operatøren ikke er ejer, ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 6, stk. 3,

5) som operatør af offentligt tilgængelige brinttankstandere ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk. 1, 1.-5. pkt., eller stk. 2,

6) som operatør af brinttankstationer ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk. 3,

7) som ejer af offentligt tilgængelige brinttankstandere ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk. 1, 6. pkt.,

8) som udbyder af mobilitetstjenester til offentligt tilgængelige brinttankstationer ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk. 4, 2. eller 3. pkt.,

9) som fabrikant, operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter eller tankstandere eller distributør ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 19, stk. 1 eller stk. 2, 2. eller 3. pkt., eller

10) som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter eller tankstandere eller som ejer af sådanne standere, hvis operatøren ikke er ejer, ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 20, stk. 3.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse AFI-forordningens artikel 20, stk. 2.

Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, som vedtages af Kommissionen i medfør af AFI-forordningen.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.

15. § 20, stk. 3-6 og 8, ophæves.

Stk. 7 bliver herefter stk. 3.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 13. april 2024.

Stk. 2. § 1, nr. 14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens artikel 5, stk. 1, 4. pkt., der begås fra den 1. januar 2027.

Stk. 3. § 1, nr. 14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens artikel 5, stk. 7, der begås fra den 14. oktober 2024.

Stk. 4. § 1, nr. 14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens artikel 5, stk. 10, der begås fra den 14. april 2025.

Stk. 5. § 1, nr. 14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens artikel 7, stk. 1, 1.-3. pkt., der begås fra den 14. oktober 2024. 1. pkt. finder anvendelse for offentligt tilgængelige brinttankstationer, der er etableret før den 13. april 2024.

Stk. 6. Transportministeren kan fastsætte overgangsregler, herunder om køretøjsmanualer, der knytter sig til køretøjer, der er bragt i omsætning første gang før den 13. april 2024.

Stk. 7. Regler udstedt i medfør af § 3, stk. 4, i lov nr. 412 af 4. april 2022 om infrastruktur for alternative drivmidler til transport forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 3, stk. 3, i lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport, jf. denne lovs § 1, nr. 6.

Officielle noter

1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.

1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.