Fremsat den 20. februar 2024 af Sofie Lippert (SF),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Signe Munk (SF) og Mads Olsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om billigere kollektiv transport for alle unge
under 26 år
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2025 at gøre det billigere, nemmere og
mere enkelt for alle unge under 26 år at bruge den kollektive
transport, ved at der gives en rabat til alle unge under 26
år på 25 pct. på alle rejser med rejsekort. Der
skal desuden fortsat være mulighed for en
pendlerløsning til unge, der pendler til og fra studie, som
ungdomskortet giver mulighed for i dag.
Bemærkninger til forslaget
Med forslaget ønsker forslagsstillerne,
at det bliver nemmere og mere økonomisk attraktivt for flere
unge at vælge den kollektive transport i hverdagen. Den
kollektive transport giver unge mennesker frihed og muligheder til
at tage uddannelse og have et fritids- eller studiejob og
fritidsinteresser. Derfor skal de have nem adgang til den
kollektive transport, og det skal være let at få en
billig billet. Det er ikke tilfældet i dag.
Principper
Med inspiration fra de regionale
trafikselskabers oplæg til et nyt ungdomkort (»Forslag
til nyt ungdomskort«, trafikselskaberne.dk) og den
eksisterende ordning, hvor alle pensionister kan få 25 pct.
rabat på kollektiv transport (»Til dig der rejser som
67+ eller pensionist«, www.dsb.dk) foreslår
forslagsstillerne, at der laves en ny rabatordning for unge under
26 år med udgangspunkt i følgende principper:
1) Rabatten skal
gælde alle unge under 26 år, uanset om de er i
uddannelse og beskæftigelse eller ej.
2) Rabatten skal
gælde i hele landet, for alle ture uanset formål og med
alle offentlige kollektive transportformer.
3) Unge skal
automatisk tildeles rabatten ved brug af rejsekort og
4) Der skal
være prisgennemsigtighed.
Nuværende rabatmuligheder for unge
Det nuværende ungdomskort skaber en
uhensigtsmæssig barriere for, at unge vælger den
kollektive transport til. I dag har kun hver syvende af alle unge
mellem 16-25 år og ældre uddannelsessøgende et
ungdomskort. De resterende unge over 16 år betaler samme pris
som voksne. Mere end 40 pct. af de unge er i dag ikke berettiget
til at få et ungdomskort. Af dem, der faktisk er berettiget
til ungdomskortet, er det kun 23 pct., der vælger at have
det, hvis man tager udgangspunkt i Trafikselskabernes beregninger
over antallet af unge med ungdomskort, der fremgår af
»Nyt ungdomskort«, trafikselskaberne.dk. Den
eksisterende model udelukker altså en stor andel af de unge,
samtidig med at dem, som faktisk er berettiget til det
nuværende ungdomskort, ikke tilvælger det. Derfor blev
den samlede afsatte ramme til ungdomskortet på finansloven
ikke fuldt udnyttet, og der var et mindreforbrug i 2023 på
81,2 mio. kr. (Transportudvalget, alm. del - bilag 275,
folketingsåret 2023-24).
Trafikselskaberne har undersøgt
årsagerne til den manglende tilslutning til det
nuværende ungdomskort. En væsentlig barriere er, at det
er svært at gennemskue, hvordan man overhovedet tilegner sig
ungdomskortet. Dertil kommer, at ungdomskortet ikke kan
købes for mindre end 30 dage ad gangen (Transportudvalget,
alm. del - bilag 361, folketingsåret 2021-22). Derudover
skaber det både forvirring og ubalance, at det ikke er alle
ungdomsuddannelser, der er godkendt til, at eleverne kan
købe et ungdomskort, og at taksterne er forskellige for
forskellige uddannelser. F.eks. kan unge på
erhvervsuddannelser ikke få ungdomskort, hvis de får
løn under uddannelse (Transportudvalget, alm. del - bilag
361, folketingsåret 2021-22).
Ved at gøre det billigere at rejse med
kollektiv transport, meget nemmere at gennemskue prisen og samtidig
automatisere rabatten til alle under 26 år vil incitamentet
for, at flere unge tilvælger den kollektive transport i
hverdagen øges.
Den kollektive transport oplever faldende
passagertal og stigende priser
En ny sektorrapport fra Trafikstyrelsen viser,
at der stadig er ca. 7,5 pct. færre rejsende med kollektiv
transport sammenlignet med 2019-niveauet før coronapandemien
(»Den kollektive trafik i Danmark - Status over udviklingen i
sektoren 2022«, Trafikstyrelsen, den 19. januar 2024). Det
skaber en negativ nedadgående spiral. Hvis denne udvikling
skal vendes - både nu og særlig på længere
sigt - giver det rigtig god mening at starte med at få de
unge over i den kollektive transport. De unge er fremtidens
pendlere, og derfor vil det have en langsigtet positiv
samfundseffekt, hvis de unge bliver vante brugere af den kollektive
transport. Ifølge tal fra Trafikstyrelsen er det siden 2008
blevet 42,4 pct. dyrere at bruge den kollektive transport. I samme
periode er prisen for at køre i bil kun steget med knap 25
pct. (»I dag sker det: Største prisstigning på
kollektiv transport nogensinde«, www.tv2kosmopol.dk, den 16.
januar 2024).
Denne udvikling gør kun bilen til et
mere attraktivt valg i forhold til den kollektive transport. Det
forventes, at der i 2030 vil være 600.000 flere biler
på vejene, end der var i 2020, (»I 2030 er der 600.000
ekstra biler: Det ændrer klimaforhandlingerne næppe
på«, altinget.dk, november 2020). Allerede i dag giver
trængsel og forsinkelse i køretøjstimer et
samfundsøkonomisk tab på 28 mia. kr. om året
(»Statsvejnettet 2022: Oversigt over tilstand og
udvikling« Rapport 615, Vejdirektoratet, oktober 2022).
Forslagsstillerne er derfor af den
overbevisning, at der er gode samfundsøkonomiske,
erhvervspolitiske og klimamæssige grunde til at sikre, at
flere af fremtidens pendlere får den kollektive transport som
deres primære transportmiddel.
Økonomi
Forslaget foreslås finansieret af de
afsatte midler til ungdomsrabat i aftalen om bedre og billigere
kollektiv trafik (»Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten om: Udmøntning af investeringsmidler i Bedre og
billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035«,
Transportministeriet, den 28. juni 2021). Disse suppleres til det
oprindelige niveau med 80 mio. kr. fra Grøn Fond.
Skriftlig fremsættelse
Sofie Lippert
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
billigere kollektiv transport for alle unge under 26 år.
(Beslutningsforslag nr. B 115)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.