Det undrer mig, at ministeren ikke kommer ind på Tour de France i den forbindelse, for ministeren må altså forvente, at folk – de mange, mange tusind mennesker, der går op i det her broløb – også læser aviser, også følger med i medierne.
Og det kan jo synes noget mærkeligt, at den selv samme regering, som transportministeren repræsenterer, har sendt en ansøgning til Tour de France om, om Touren ikke nok kunne få lov til at starte i Danmark og man kunne cykle ud over Storebæltsbroen.
Jeg synes, det er en god idé med den ansøgning.
Jeg synes, vi skal have mange flere af den her slags sportsevents til Danmark, det er godt for brandingen, det er godt for motionen, det er godt for turismen med flere af den slags ting.
Men så kan det altså klinge noget hult, når man så bagefter skal høre, at det der med cykler over Storebælt er en rigtig god idé for professionelle cykelryttere, men at det nu lige pludselig skulle være et kæmpestort problem, lige så snart det er den brede befolkning, der kan få lov til at løbe hen over Storebæltsbroen en gang hvert tredje år under fuldstændig kontrollerede og ordnede forhold på en dag, hvor der ikke er særlig meget trafik, kan jeg altså ikke se rimeligheden i.
Jeg har lige været i Slagelse, og det, jeg bliver mødt med, er, at folk er sure over det.
Jeg har også lige haft en gruppe inde fra Korsør, og det er det, de spørger til.
De forstår simpelt hen ikke rimeligheden i det her, det giver ikke mening.
Og når jeg så samtidig kan læse mig til i aviserne, hvor mange Venstrefolk – også aktive og fornuftige folketingsmedlemmer – der går ud og direkte opfordrer transportministeren til at ændre holdning her, så har jeg svært ved at se, hvor det er, det her kommer fra.
Er det en regeringsbeslutning, der er blevet truffet?
Er det ministeren selv, som har taget initiativet og så fået et nik fra statsministeren?
Er det en beslutning, der er blevet truffet i et koordinationsudvalg, eller hvor er den her beslutning blevet truffet?