Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne som indledning slå fast, at jeg overordnet synes det er klogt, at bilers brændstoføkonomi er afspejlet i afgifterne, sådan at der for meget klimavenlige biler, der kører langt på literen, betales mindre i afgift end for brændstofslugende og mindre klimavenlige biler.
På den måde sikrer vi, at bilafgifterne giver et økonomisk incitament til at passe på vores miljø og vores klima.
Og det er faktisk en struktur, der er ret unik for Danmark.
Med den indretning af afgifterne efter CO
2
-belastning blev vi følsomme over for snyd med opgørelserne, og der har jo været forsøg på at forskønne målinger af egentlig forurening – det tror jeg også at hr.
Henning Hyllested tidligere har spurgt ind til – og det er naturligvis dybt beklageligt.
Derudover bliver bilerne heldigvis mere effektive, og det skal vores afgifter selvfølgelig afspejle.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen har lavet en aftale med Dansk Folkeparti i efteråret, hvor vi har aftalt, at grænsen for, hvor langt biler skal kunne køre på literen for at få fradrag i registreringsafgiften, sættes kraftigt op, ligesom tillægget til registreringsafgiften for biler med ringe brændstoføkonomi sættes kraftigt op.
Og fremadrettet har vi altså efter min opfattelse som skatteminister med den aftale, regeringen har lavet med Dansk Folkeparti, fundet en model, der sikrer, at vi fastholder tilskyndelsen til at vælge biler, der har en lav CO
2
-udledning, for dermed at imødekomme, at bilernes CO
2
-udledning konstant reduceres som følge af den teknologiske udvikling – altså ikke en fuldstændig teknologineutral bilbeskatning, men dog en bilbeskatning, der er mere teknologineutral end den, vi havde før.
Og det skulle også gerne beskytte det provenu, som staten får ind på registrerings- og bilafgifter, og som jo går til en lang række andre ting i vores velfærdssamfund.