Fremsat den 29. november 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Begrænsning af
surrogatfængsling i eget hjem)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1101 af 22. september 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 765 indsættes efter stk.
2:
»Stk. 3.
Angår sigtelsen grov personfarlig kriminalitet, skal retten
bestemme, at sigtede ikke må opholde sig i eget
hjem.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
2. I
§ 765, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af retsplejelovens § 765, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 765, stk. 6.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
Retten kan i dag bestemme, at varetægtsfængsling
skal ske i såkaldt surrogat, hvis formålet med
fængslingen kan opnås ved mindre indgribende
foranstaltninger, og den sigtede samtykker heri.
Surrogatfængsling kan f.eks. ske i en sikret
ungdomsinstitution.
Det er i enkelte tilfælde forekommet, at
surrogatfængsling af unge, der er sigtet for grov
personfarlig kriminalitet, er sket i sigtedes eget hjem.
Når der er tale om grov personfarlig kriminalitet, og der
er grundlag for varetægtsfængsling - hvilket er en
betingelse for surrogatfængsling - er det imidlertid
stødende, hvis forurettede kort tid efter, at forbrydelsen
blev begået, kan risikere at møde en
surrogatfængslet sigtet på gaden i
lokalområdet.
Det foreslås på den baggrund, at
surrogatfængsling i sager om grov personfarlig kriminalitet
ikke kan ske i sigtedes eget hjem.
Lovændringen indebærer, at denne form for
surrogatfængsling fremover ikke kan anvendes, når
sigtelsen angår grov personfarlig kriminalitet. Dette vil
gælde uanset sigtedes alder. Surrogatfængsling af unge
vil stadig kunne ske f.eks. i en sikret ungdomsinstitution.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
En sigtet kan varetægtsfængsles, når en
række nærmere angivne betingelser er opfyldt, jf.
retsplejelovens § 762.
Er betingelserne for anvendelse af
varetægtsfængsling opfyldt, men kan
varetægtsfængslingens øjemed opnås ved
mindre indgribende foranstaltninger, træffer retten, hvis
sigtede samtykker heri, i stedet for varetægtsfængsling
bestemmelse herom, jf. retsplejelovens § 765, stk. 1.
Sådanne foranstaltninger betegnes som
varetægtsfængsling "i surrogat".
Retsplejelovens § 765, stk. 2, opregner eksempler på
sådanne alternativer til varetægtsfængsling.
Opregningen er ikke udtømmende. Bestemmelsen nævner
tilsyn (nr. 1), særlige bestemmelser vedrørende
opholdssted, arbejde, anvendelse af fritid og samkvem med bestemte
personer (nr. 2), ophold i egnet hjem eller institution (nr. 3),
psykiatrisk behandling eller afvænningsbehandling (nr. 4),
give møde hos politiet på nærmere angivne
tidspunkter (nr. 5), deponere pas eller andre legitimationspapirer
hos politiet (nr. 6) og økonomisk sikkerhedsstillelse (nr.
7).
Varetægtsfængsling af personer under 18 år
sker som udgangspunkt i surrogat efter retsplejelovens § 765.
Det fremgår i den forbindelse af afsnittet om unge
lovovertrædere i Rigsadvokatmeddelelsen, pkt. 2.2.2, at
anklagemyndigheden som altovervejende hovedregel skal
nedlægge påstand om varetægtsfængsling i
surrogat, når der opstår spørgsmål om
varetægtsfængsling af en person under 18 år.
Denne hovedregel om anklagemyndighedens påstand i disse sager
kan som udgangspunkt alene fraviges, hvis sigtelsen angår
særlig grov eller farlig kriminalitet. Rigsadvokaten har
oplyst, at domstolene i langt hovedparten af sagerne følger
anklagemyndighedens påstand.
I almindelighed sker varetægtsfængsling i surrogat
af personer under 18 år "i egnet hjem eller institution", jf.
retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3, som altovervejende
hovedregel i en sikret døgninstitution (eller efter
omstændighederne en institution mv. for psykisk afvigende
personer, jf. herom nedenfor).
Det er dog i enkelte tilfælde forekommet, at en sigtet
under 18 år er blevet varetægtsfængslet i
surrogat i eget hjem, således at sigtede skal overholde
særlige bestemmelser vedrørende opholdssted, arbejde,
anvendelse af fritid og samkvem med bestemte personer, jf.
retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 2. De særlige
bestemmelser kan eksempelvis angå pasning af skole eller job,
ophold i hjemmet på bestemte tidspunkter af døgnet og
(forbud mod) kontakt til forurettede eller medsigtede. Hvis sigtede
overtræder de fastsatte bestemmelser, kan retten efter
anmodning fra anklagemyndigheden ændre afgørelsen om
varetægtsfængsling i surrogat, eksempelvis til
surrogatfængsling i egnet hjem eller institution.
For så vidt angår sigtede over 18 år anvendes
varetægtsfængsling i surrogat i forhold til psykisk
afvigende personer, herunder sindssyge og mentalt retarderede.
Surrogatfængsling af sådanne personer sker typisk i
egnet hjem eller institution, eksempelvis en psykiatrisk afdeling
eller en døgninstitution for personer med vidtgående
psykiske handicap. Dette gælder også i forhold til
psykisk afvigende personer under 18 år.
Herudover anvendes varetægtsfængsling i surrogat kun
meget sjældent.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
Når en sigtet surrogatfængsles i eget hjem, vil den
pågældende i det mindste i en del af døgnet have
mulighed for at færdes på gader og veje mv. i
nærheden af boligen. Hvis sigtelsen angår kriminalitet
begået over for en forurettet, kan der dermed være
risiko for, at forurettede, der måtte have tilknytning til
samme lokalområde, tilfældigt møder sigtede
på gaden kort tid efter, at forbrydelsen er begået.
Når der er tale om grov personfarlig kriminalitet, og der
er grundlag for varetægtsfængsling - hvilket er en
betingelse for surrogatfængsling - er det imidlertid
stødende, at forurettede kort tid efter, at forbrydelsen
blev begået, kan risikere at møde en
surrogatfængslet sigtet på gaden i
lokalområdet.
Det foreslås derfor at ændre retsplejelovens §
765 om surrogatfængsling, så surrogatfængsling i
sager om grov personfarlig kriminalitet ikke kan ske i eget
hjem.
Formålet med den foreslåede ændring er navnlig
at gøre op med den praksis, hvorefter
surrogatfængsling af unge, der er sigtet for grov
personfarlig kriminalitet, i enkelte tilfælde er sket i
sigtedes eget hjem. Lovændringen indebærer, at denne
form for surrogatfængsling fremover ikke kan anvendes,
når sigtelsen angår grov personfarlig kriminalitet.
Dette vil gælde uanset sigtedes alder.
Herudover er der ikke tilsigtet ændringer i den praksis
for anvendelse af surrogatfængsling, der er beskrevet i pkt.
2.1 ovenfor.
Der foreslås ingen ændringer af retsplejelovens
§ 771, stk. 2, hvorefter kriminalforsorgsområdet,
når særlige omstændigheder taler for det, med
politiets samtykke kan give en varetægtsarrestant
udgangstilladelse med ledsager for et kortere tidsrum. Reglen har
et snævert anvendelsesområde og giver desuden alene
mulighed for udgang med ledsager. Forurettede vil dermed ikke
risikere at møde sigtede alene, selv hvis formålet med
udgangstilladelsen gør, at sigtede passerer det
lokalområde, hvor forurettede færdes.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer, at varetægtsfængsling
i surrogat fremover ikke kan ske i sigtedes eget hjem, når
sigtelsen angår grov personfarlig kriminalitet. Lovforslaget
vil derfor kunne føre til, at flere personer
surrogatfængsles eksempelvis i egnet hjem eller institution
eller eventuelt varetægtsfængsles i arresthus, hvilket
i givet fald vil medføre merudgifter for det offentlige.
Surrogatfængsling i eget hjem i sager om grov personfarlig
kriminalitet sker imidlertid i dag meget sjældent, og
lovændringen må derfor forventes alene at
medføre en meget begrænset stigning i antallet af
personer, der surrogatfængsles i egnet hjem eller institution
eller varetægtsfængsles i arresthus.
Samlet set vurderes lovforslaget på denne baggrund ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. oktober 2017
til den 3. november 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,
Det Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Fængselsforbundet, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KFUK's sociale arbejde,
KL, Kriminalforsorgens Lokale Præsteforening,
Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af
Socialpædagoger, Landsforeningen KRIM, Offerrådgivnerne
i Danmark, Retspolitisk Forening, SAVN, Socialpædagogernes
Landsforbund og SSP-Samrådet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Retsplejelovens § 765 indeholder regler om anvendelse af
mindre indgribende foranstaltninger, når betingelserne for
varetægtsfængsling er opfyldt. Sådanne
foranstaltninger betegnes i almindelighed som
"varetægtsfængsling i surrogat" eller
"surrogatfængsling".
Det gældende stk. 1 fastsætter, at retten skal
træffe afgørelse om surrogatfængsling, når
formålet med varetægtsfængslingen kan opnås
ved en mindre indgribende foranstaltning, og sigtede samtykker.
Det gældende stk. 2 nævner eksempler på
sådanne mindre indgribende foranstaltninger. Stk. 2 er ikke
udtømmende.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3, hvorefter
retten i forbindelse med surrogatfængsling af en person, der
er sigtet for grov personfarlig kriminalitet, skal bestemme, at
sigtede ikke må opholde sig i eget hjem.
Den foreslåede bestemmelse skal forstås på den
måde, at rettens afgørelse om surrogatfængsling
skal udelukke, at sigtede som led i surrogatfængslingen
opholder sig i eget hjem. Det er tilstrækkeligt, at dette
fremgår ved en bestemmelse om, at sigtede skal tage ophold et
andet sted, eksempelvis i egnet hjem eller institution. Kun i
tilfælde, hvor afgørelsen om surrogatfængsling
ikke i øvrigt indebærer, at sigtede skal opholde sig
et andet sted end i eget hjem, vil der ved sigtelser for grov
personfarlig kriminalitet fremover som noget nyt være behov
for særskilt at bestemme, at sigtede ikke må opholde
sig i eget hjem.
Den foreslåede bestemmelse angår
surrogatfængslingen som sådan og udelukker ikke, at
sigtede efter omstændighederne i forbindelse med udgang fra
en surrogatfængsling kortvarigt besøger sit hjem, hvad
enten udgangen har hjemmel i rettens afgørelse eller i
regler, som justitsministeren har fastsat i medfør af
retsplejelovens § 765, stk. 5 (fremover stk. 6).
Eget hjem skal forstås i bred forstand og omfatter
således ud over sigtedes sædvanlige hjem (hvad enten
den pågældende bor hos forældre eller anden
familie, med en samlever, i et bofællesskab eller alene)
også midlertidigt ophold hos familie eller venner mv.
Personfarlig kriminalitet omfatter i denne sammenhæng
overtrædelse (og forsøg på overtrædelse)
af straffelovsbestemmelser, der beskytter personer mod vold,
frihedsberøvelse, trusler eller seksuelle krænkelser.
Personfarlig kriminalitet omfatter også overtrædelse
(og forsøg på overtrædelse) af andre
straffelovsbestemmelser, hvor der ifølge sigtelsen konkret
har været fare for personskade. Det vil eksempelvis omfatte
brandstiftelse, medmindre der konkret alene har været fare
for tingsskade.
Personfarlig kriminalitet omfatter i denne sammenhæng
derimod ikke overtrædelse af strafbestemmelser i anden
lovgivning end straffeloven, medmindre sigtelsen angår
overtrædelse af en overbygningsbestemmelse i straffeloven,
der er omfattet af beskrivelsen af personfarlig kriminalitet
ovenfor.
Grov personfarlig kriminalitet omfatter i denne sammenhæng
overtrædelse af de alvorligste straffelovsbestemmelser af den
nævnte karakter.
Den foreslåede bestemmelse omfatter dermed navnlig alle
sigtelser for forsætligt drab (straffelovens §§
237-239), uagtsomt manddrab under særligt skærpende
omstændigheder (§ 241, 1. pkt., 2. led), grov vold og
særligt grov vold (§§ 245-246), uagtsom
legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder (§ 249, 1. pkt., 2. led),
hensættelse i hjælpeløs tilstand (§ 250),
frihedsberøvelse og menneskehandel (§§ 261 og 262
a), flykapring mv. (§ 183 a), røveri (§ 288),
afpresning af særligt grov beskaffenhed (§ 286, jf.
§ 281), voldtægt (§ 216, herunder jf. § 225)
og seksuelt forhold til barn under 15 år (§ 222,
herunder jf. § 225).
Den foreslåede bestemmelse omfatter derimod navnlig ikke
personfarlig kriminalitet i form af almindelig vold (§ 244),
vold og trusler mod personer i anledning af offentlig tjeneste
eller hverv (§ 119), hensynsløs fareforvoldelse (§
252), vidnetrusler (§ 123), trusler (§ 266), ulovlig
tvang (§ 260), afpresning, som ikke er af særligt grov
beskaffenhed (§ 285, jf. § 281) eller andre
seksualforbrydelser end voldtægt og seksuelt forhold til barn
under 15 år (§§ 210, 218-221, 223, 224 og
226-232).
For visse almenfarlige forbrydelsers vedkommende er sigtelser,
hvor der konkret har været fare for personskade, omfattet af
den foreslåede bestemmelse, mens sigtelser, hvor der konkret
ikke har været fare for personskade, ikke er omfattet. Det
gælder bl.a. brandstiftelse, sprængning mv.
(§§ 180-183, 184 og 192 b). For så vidt angår
almenfarlige forbrydelser, der ifølge gerningsbeskrivelsen
altid indebærer fare for personskade, er alle sigtelser
imidlertid omfattet af den foreslåede bestemmelse
(§§ 185-189 og § 192, stk. 1 og 2).
Den foreslåede bestemmelse omfatter ikke
strafbestemmelser, som kriminaliserer adfærd, der ikke i sig
selv medfører skade på person eller fare herfor, selv
om formålet med bestemmelsen helt eller delvis er at
forebygge skade på person. Den foreslåede bestemmelse
omfatter således ikke overdragelse af euforiserende stoffer
eller dopingmidler (straffelovens §§ 191 og 191 a),
besiddelse mv. af skydevåben mv. (§ 192 a), udbredelse
og besiddelse af børnepornografi (§ 235), almenfare for
dyr eller planter (§ 190 og § 192, stk. 3) eller
almenskade for miljøet (§ 196).
Det foreslåede stk. 3 gælder også, når
varetægtsfængsling i surrogat sker under anke i
medfør af retsplejelovens § 769, jf. § 765.
Det følger af retsplejelovens § 178, stk. 1, nr. 5,
at et af de tvangsmidler, retten kan anvende over for modvillige
vidner, er at lade vidnet undergive en foranstaltning som
nævnt i § 765. Det foreslåede stk. 3 angår
tilfælde, hvor den, der undergives foranstaltningen, er
sigtet for grov personfarlig kriminalitet, og vil ikke have
betydning for vidner, der undergives en foranstaltning efter §
765.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 765, stk. 3, fastsætter, at ved
afgørelser om surrogatfængsling i medfør af
§ 765, stk. 1 og 2, finder § 764 tilsvarende anvendelse.
Bestemmelsen i § 764 indeholder de processuelle regler om
rettens afgørelse om varetægtsfængsling,
herunder om anklagemyndighedens begæring, sigtedes adgang til
at udtale sig og til bistand af en forsvarer, formen for rettens
afgørelse og begrundelse heraf mv.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt stk. 3 i retsplejelovens § 765,
hvorefter retten i forbindelse med surrogatfængsling af en
person, der er sigtet for grov personfarlig kriminalitet, skal
bestemme, at sigtede ikke må opholde sig i eget hjem.
I konsekvens heraf foreslås det at ændre den
henvisning til stk. 1 og 2, som findes i § 765, stk. 3
(fremover stk. 4), til en henvisning til stk. 1-3. Den
foreslåede konsekvensændring indebærer, at
retsplejelovens § 764 også vil finde tilsvarende
anvendelse på det foreslåede nye stk. 3.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Lovændringen følger de almindelige principper for
ændringer af processuelle regler og finder dermed anvendelse
også i verserende sager, når der efter lovens
ikrafttræden skal træffes afgørelse om
varetægtsfængsling eller fortsat
varetægtsfængsling i surrogat efter retsplejelovens
§ 765.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af retsplejelovens § 765, stk.
5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 765, stk. 6.
Overgangsreglen skyldes, at forslaget om at indsætte et
nyt stk. 3 i retsplejelovens § 765 (jf. lovforslagets §
1, nr. 1), har den konsekvens, at det gældende § 765,
stk. 5, bliver til § 765, stk. 6.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder
særlige retsplejelove.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | § 1 | | | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, foretages
følgende ændringer: | § 765. Er
betingelserne for anvendelse af varetægtsfængsling til
stede, men kan varetægtsfængslingens øjemed
opnås ved mindre indgribende foranstaltninger, træffer
retten, hvis sigtede samtykker heri, i stedet for
varetægtsfængsling bestemmelse derom. | | | Stk. 2. Retten
kan således bestemme, at sigtede skal | | 1. I § 765 indsættes efter stk.
2: »Stk. 3.
Angår sigtelsen grov personfarlig kriminalitet, skal retten
bestemme, at sigtede ikke må opholde sig i eget
hjem.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | 1) | undergive sig et af retten fastsat
tilsyn, | | 2) | overholde særlige bestemmelser
vedrørende opholdssted, arbejde, anvendelse af fritid og
samkvem med bestemte personer, | | 3) | tage ophold i egnet hjem eller
institution, | | 4) | undergive sig psykiatrisk behandling
eller afvænningsbehandling for misbrug af alkohol, narkotika
eller lignende, om fornødent på hospital eller
særlig institution, | | 5) | give møde hos politiet på
nærmere angivne tidspunkter, | | 6) | hos politiet deponere pas eller andre
legitimationspapirer, | | 7) | stille en af retten fastsat
økonomisk sikkerhed for sin tilstedeværelse ved
retsmøde og ved fuldbyrdelsen af en eventuel dom. | | Stk. 3. Ved
afgørelser i medfør af stk. 1 og 2 finder
bestemmelserne i § 764 tilsvarende anvendelse. | | 2. I § 765, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«. | Stk. 4-5.
--- | | | | | | § 2 | | | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018. | | | | Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af retsplejelovens § 765, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 765, stk. 6. | | | | | | | | § 3 | | | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|