Fremsat den 23. februar 2018 af Peter Kofod Poulsen (DF),
Lise Bech (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af straffelovens
racismeparagraf
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at
fremsætte forslag til lov om ændring af straffelovens
§ 266 b, der får den virkning, at der fremover
udelukkende kan dømmes efter denne bestemmelse,
såfremt der er tale om ytringer, der klart og utvetydigt
opfordrer til had mod en bestemt befolkningsgruppe på
baggrund af race, nationalitet, etnicitet, seksuel orientering
eller religion, og som risikerer at forstyrre den offentlige
orden.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med nærværende
forslag er at få ændret straffelovens § 266 b,
også kendt som racismeparagraffen, så der fremover kun
kan dømmes efter denne bestemmelse, hvis der er tale om
ytringer, der klart og utvetydigt opfordrer til had mod en bestemt
befolkningsgruppe på baggrund af race, nationalitet,
etnicitet, seksuel orientering eller religion, og som risikerer at
forstyrre den offentlige orden. Der er noget, der tyder på,
at der i løbet af de seneste 2 år er gået
inflation brugen af racismeparagraffen. En undersøgelse
foretaget af Jyllands-Posten har for nyligt vist, at straffelovens
§ 266 b bruges mere end tidligere. I 2015 blev 11 personer
dømt efter bestemmelsen. Ifølge avisen var dette tal
nogenlunde på niveau med tidligere år. I 2016 steg
antallet til 20, og i løbet af første halvdel af 2017
er 11 personer blevet dømt efter bestemmelsen, jf. artiklen
»Flere dømmes for racisme: Domme fordoblet på to
år« fra jyllands-posten.dk den 1. august 2017.
Hvis dette fortsætter, vil antallet af
sager i 2017 nå op omkring 20. Der er således tale om
en fordobling af sager på meget kort tid, hvilket indikerer,
at ytringsfriheden er under stærkt pres. Dette
beslutningsforslag har til formål at indsnævre
racismeparagraffens anvendelsesområde, så man i
højere grad freder den offentlige debat. Jurist og
direktør i tænketanken Justitia, Jacob Mchangama, har
foreslået en afgrænsning af bestemmelsens
anvendelsesområde. Han henviser til en rammeafgørelse
i EU, der lægger op til, at man kan knytte hadefulde ytringer
til forstyrrelse af den offentlige orden (ibid).
Nærværende forslag adskiller sig
således fra den nuværende retstilstand ved at
foreslå, at racismeparagraffen kun kan finde anvendelse,
når der er tale om ytringer, der kan forstyrre den offentlige
orden.
Siden § 266 b blev indført i
straffeloven i 1971, har bestemmelsen været anfægtet og
omdiskuteret. Forslagsstillerne vil gøre opmærksom
på, at FN-konventionen om afskaffelse af alle former for
racediskrimination, som blev vedtaget i 1965, og som var
årsag til indførelsen af § 266 b i straffeloven,
blev vedtaget med stemmer fra ufrie og autoritære stater som
eksempelvis Sovjetunionen, Cuba og Pakistan, mens demokratiske
lande som Danmark, Storbritannien, Sverige, Norge, Holland, Canada
og USA stemte nej for netop at beskytte ytringsfriheden.
Straffelovens § 266 b har med sit forbud mod forhånelse
og nedværdigelse skabt et instrument, der let kan misbruges
til at forfølge og straffe personer, der egentligt er
beskyttet af grundlovens § 77, for deres politiske
holdninger.
Udviklingen siden 1971 har understreget og
bekræftet disse betænkeligheder. Den offentlige debat
her i landet - det vigtigste af alt i et demokratisk retssamfund -
har lidt under, at det blev muligt at mistænkeliggøre
og retsforfølge dem, hvis synspunkter og »tone«
faldt deres modstandere for brystet. Gang på gang har
debatten været vanskeliggjort, og sandheder og meninger har
ikke kunne ytres eller hævdes, hvis modstandere i den
offentlige debat havde held til at stemple udtalelserne som
hatespeech. Det forekommer forslagsstillerne uværdigt og
uacceptabelt, at tonen skal være vigtigere end sagen og
straffeloven af større betydning end en fri og
tilbundsgående debat om offentlige anliggender. Straffelovens
§ 266 b forhindrer en fri debat om religioners indhold og
indflydelse på individer såvel som grupper.
Bestemmelsen udelukker, at visse faktuelle betragtninger kan
fremføres offentligt. Straffelovens § 266 b forhindrer
med andre ord betragtninger om reelle forhold i at blive fremsat i
samfundsdebatten. Bestemmelsen er dermed i vejen for, at
befolkningen kan udtrykke en fri kritik vedrørende sociale
og politiske problemer. Resultatet bliver derfor, at
ytringsfriheden undergraves, hvormed nogle borgere har mulighed for
at søge andre borgere straffet for deres opfattelse og
undertrykke samfundsdebatten.
I folketingssamlingen 2013-14 fremsatte
forslagsstillerne sammen med Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti beslutningsforslag nr. B 106 om
kortlægning af fordele og ulemper ved en ophævelse af
racismeparagraffen. Der henvises til www.folketingstidende.
Folketingstidende 2013-14, sektion A, B 106 som fremsat, sektion B,
betænkning over B 106, og sektion F, møde 96 kl. 17.27
og møde 99 kl. 10.24. Forslaget blev forkastet ved 2.
behandling. Justitsministeren annoncerede i sommeren 2017, at en
kommende straffelovskommission skal se på straffelovens
§ 266 b, bl.a. for at undersøge, hvorfor der er sket en
stigning i antallet af sager, og om bestemmelsen anvendes, som den
skal.
Forslagsstillerne ser helst, at straffelovens
§ 266 b helt afskaffes. Men bestemmelsen kan efter skiftende
regeringers opfattelse ikke ophæves uden at bringe Danmark i
strid med internationale forpligtelser. Nærværende
forslag er efter forslagsstillernes opfattelse på ingen
måde i strid med hverken Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention eller andre internationale
forpligtelser. Det er forslagsstillernes klare opfattelse, at
§ 266 b i den grad er med til at indskrænke den
offentlige debat, men vi erkender også, at der ikke er
flertal for at afskaffe den på nuværende tidspunkt.
Forslagsstillerne vil minde alle folkevalgte om, at de er valgt til
at varetage demokratiets interesser og ikke til at tage friheden
fra befolkningen. En fri og åben debat er selve kernen i
folkestyret og bør altid hjælpes og forstærkes
af loven, der derved sikrer friheden og fornuften mod overgreb. Med
vedtagelse af indeværende forslag vil bestemmelsen fortsat
eksistere, men det meste af den offentlige debat vil i
højere grad end nu være fredet.
Skriftlig fremsættelse
Peter Kofod
Poulsen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af straffelovens racismeparagraf.
(Beslutningsforslag nr. B 76)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.