Fremsat den 4. oktober 2017 af Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Christian Langballe (DF),
Merete Dea Larsen (DF),
Morten Marinus (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod maskering og heldækkende
beklædning i det offentlige rum
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag om indførelse af forbud mod
maskering og heldækkende beklædning i det offentlige
rum. Lovforslaget skal senest træde i kraft i juni 2018.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en opdateret og let revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 8,
folketingsåret 2016-17, jf. Folketingstidende 2016-17,
sektion A, B 8 som fremsat, sektion B, betænkning over B 8,
og sektion F, møde 18, kl. 13.39 og møde 38, kl.
10.05. Der har tidligere været fremsat lignende forslag om
forbud. Det gælder beslutningsforslag nr. B 10,
folketingsåret 2014-15, 1. samling, jf. Folketingstidende
2014-15, 1. samling, sektion A, B 10 som fremsat, sektion B,
betænkning over B 10, og sektion F, møde 23, kl. 11.09
og møde 38, kl. 10.44,) og beslutningsforslag nr. B 11 i
folketingsåret 2009-10, 1. samling, jf. Folketingstidende
2009-10, 1.samling, sektion A, B 11 som fremsat, sektion B,
betænkning over B 11, og sektion F, møde 23, kl.
11.09, møde 28, kl. 15.12 og møde 47, kl. 13.02.
Debatten om indførelse af et forbud mod
beklædning, der skjuler ansigtet, som f.eks. burka og niqab,
er ikke ny. Hverken i Folketinget eller medierne. Tilbage i 2009
fremsatte Dansk Folkeparti et lignende forslag herom, jf.
beslutningsforslag nr. B 11, folketingsåret 2009-10, 1.
samling. Siden har Dansk Folkeparti to gange fremsat lignende
forslag. Med dette beslutningsforslag er det således fjerde
gang, Dansk Folkeparti har fremsat forslag om at forbyde
beklædningsgenstande, som dækker ansigtet.
Er det juridisk muligt at indføre et
forbud?
Justitsministeriet var tidligere mest
tilbøjelig til at mene, at et forbud ville være i
strid med grundloven, ligesom Justitsministeriet fandt, at det
måtte anses for sandsynligt, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol ville finde, at indførelse af et
forbud mod at bære burka i det offentlige rum ville
udgøre et indgreb i den konventionsbeskyttede ret til
religionsfrihed (folketingsåret 2008-09, Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik, alm. del, spm. 286).
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
har imidlertid i juli 2014 godkendt et fransk forbud fra 2010 mod
at bære beklædning, der har til formål at skjule
ansigtet, i det offentlige rum (Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, SAS mod Frankrig, dom nr. 43835/11).
I juli 2017 har Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol ligeledes godkendt Belgiens forbud mod at
bære niqab (Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
Belcacemi og Oussar mod Belgium, dom nr. 37798/13). Domstolen
fandt, at forbuddet tjente til at fremme sameksistens og
beskyttelsen af andres rettigheder og frihed (»Ban on wearing
face covering in public in Belgium did not violate Convention
rights«, Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, ECHR
241, den 11. juli 2017).
Samtidig har justitsministeriet ændret
holdning til, om et forbud vil være i strid med grundloven.
Under drøftelserne af et forslag om forbud mod maskering og
heldækkende dragter, (jf. B 10, folketingsåret 2014-15,
1. samling), redegjorde den daværende justitsminister, Mette
Frederiksen (S), for Justitsministeriets juridiske vurdering af, om
man helt generelt ville kunne udforme et forbud i en eller anden
form imod maskering og ansigtstildækkende beklædning.
Svaret var ja, hvis nogle forudsætninger var opfyldt:
»Det omfatter bl.a., at forbudet skal
varetage det, man kalder et anerkendelsesværdigt
formål. Forbuddet må ikke være udformet på
en måde, der udgør diskrimination på grund af
trosbekendelse eller diskrimination på grund af forhold, der
er så nøje forbundet med trosbekendelsen, at
resultatet vil blive noget nær det samme. Hvis disse
forudsætninger ikke er opfyldt, f.eks. fordi ønsket
med et forbud er at forskelsbehandle på grund af
trosbekendelse, rejser et forbud efter Justitsministeriets
opfattelse reel tvivl om foreneligheden med grundloven og den
europæiske menneskerettighedskonvention. Men det er
altså juridisk muligt - for nu at svare forslagsstillerne -
at udforme et generelt forbud mod maskering eller
ansigtstildækkende beklædning i det offentlige rum, og
det betyder, at det er en anden type forslag, Folketinget skal
forholde sig til i dag end tidligere.« (jf. B 10,
folketingsåret 2014-15, 1. samling, jf. Folketingstidende
2014-15, 1. samling, sektion F, møde 23, kl. 11.13).
Justitsminister Mette Frederiksens konklusion
var, at det juridisk er muligt at udforme et forbud mod maskering
eller ansigtstildækkende beklædning i det offentlige
rum i en eller anden form, og at det alene er den politiske
diskussion og beslutning, der står tilbage.
Hvorfor indføre et forbud?
Der er efter forslagsstillernes opfattelse
behov for en fornyet stillingtagen til, hvorvidt et forbud mod i
det offentlige rum at maskere sig og bære heldækkende
beklædning, der har til formål at skjule ansigtet, kan
og bør indføres i Danmark.
I dansk og vestlig kultur er en
afgørende del af vores omgang med hinanden, at vi rent
faktisk kan se hinandens ansigter. Det er således
afgørende for menneskers interaktion og samlivet i Danmark,
at man ikke skjuler sit ansigt eller sin identitet for sine
medborgere. Forslagsstillerne finder det afgørende for den
sociale samhørighed, at maskering og heldækkende
beklædning som f.eks. burka og niqab generelt forbydes i det
offentlige rum. Forslagsstillerne anerkender dog, at der kan
være visse særlige situationer, hvor en
heldækkende beklædning kan legitimeres. Eksempelvis kan
det være nødvendigt for Politiets Aktionsstyrke at
bære maske under en aktion. En nærmere
præcisering af sådanne situationer bør ske i
forbindelse med det lovforberedende arbejde.
Forslaget skal gælde generelt og stille
et objektivt krav om, at al form for maskering og heldækkende
beklædning i det offentlige rum - med undtagelse af de
særlige, legitime tilfælde - skal forbydes med det
formål at værne om og sikre den sociale
samhørighed i Danmark. Der er således ikke tale om et
forbud, der specifikt retter sig mod visse former for
religiøse beklædningsgenstande, men et generelt forbud
mod tildækning af ansigtet i det offentlige rum i
Danmark.
Overtrædelse af forbuddet kan
sanktioneres med bøde - i lighed med sanktionerne for
overtrædelse af det franske forbud - eventuelt kombineret med
pligtmæssigt kursus i danske værdier.
Overtrædelse kan også straffes med fængsel, jf.
de belgiske regler. Såfremt beslutningsforslaget vedtages,
bør strafferammen og bødeniveauet overvejes i
forbindelse med det lovforberedende arbejde.
Det er forslagsstillernes klare forventning,
at forslaget er foreneligt med såvel grundloven som - i
lighed med det franske og belgiske forbud - den europæiske
menneskerettighedskonvention.
Der har i sommeren 2017 fra flere sider
været udtrykt sympati for indførelsen af et forbud.
Venstres udlændingeordfører, Marcus Knuth, udtaler
f.eks. til Ritzau den 16. august 2017, at det kun er et
spørgsmål om tid, før der kommer et forbud i
Danmark (»Venstre-ordfører: Burkaforbud er kun et
spørgsmål om tid«, BT, den 16. august 2017).
Det Konservative Folkeparti har brugt deres
sommermøde til at fremhæve behovet for et hurtigt
forbud mod heldækkende dragter (»Konservative vil
presse regeringen til burkaforbud«, Jyllands-Posten.dk, den
15. august 2017).
Forslagsstillerne finder, at de
heldækkende dragter er kvindeundertrykkende og i modstrid med
dansk kultur. TV 2 afdækkede i udsendelserne »Moskeerne
bag sløret«, som blev vist på tv i marts 2016,
ved hjælp af en undercoveragent og skjult kamera moskeernes
rolle og indflydelse på herboende muslimer og fik
afsløret, at imamernes rolle i moskeerne ofte har
været at modvirke integration i det danske samfund.
TV 2's undercoveragent stillede helt naturlige
spørgsmål om kvinders rolle, arbejdsmarkedet,
børneopdragelse og tilknytning til det danske samfund og
blev i næsten alle tilfælde vejledt af imamerne til at
følge den muslimske sharia og traditionel muslimsk levevis,
som livet leves i deres hjemlande, frem for at lade sig integrere i
det danske samfund.
»Moskeerne bag sløret«
viste desværre, at islamiseringen og radikaliseringen ikke er
aftaget, men snarere tiltaget. I disse år kommer mange fra de
muslimske lande til Danmark som flygtninge eller som
familiesammenførte til flygtninge, og det er vigtigt, at de
mødes af et samfund, der klart viser vore stærke
demokratiske og danske værdier og derfor klart signalerer, at
livet i Danmark leves i respekt for ligeværd mellem
mænd og kvinder, hvorfor ansigtstildækkende
beklædning i det offentlige rum ikke accepteres.
Samtidig vil et forbud styrke sikkerheden for
os alle. Både terrorister og andre kriminelle kan drage
fordel af en heldækkende beklædning til at sløre
deres identitet, mens de udøver terrorhandlinger eller
kriminalitet.
Andre landes erfaringer:
En række europæiske lande har
allerede indført forbud mod beklædning, der
dækker ansigtet, i det offentlige rum.
Frankrig indførte således i 2011
et forbud, der gælder alle kvinder, både franske
statsborgere og udlændinge. Overtrædelse af forbuddet
kan føre til bøde og undervisning i franske
værdier (Ekstra Bladet, den 15. august 2016: »DF vil
indføre burka-forbud: Her er det allerede
forbudt«).
Belgien har indført forbud mod
slør, der dækker hele ansigtet, og overtrædelse
kan medføre bøde eller fængsel i op til 1
uge.
Letland har indført et forbud mod
både burka og niqab.
Den schweiziske delstat Ticino har
indført et forbud mod at bære slør, der
dækker hele ansigtet.
Holland har indført et delvist forbud,
som indebærer, at man ikke må bære slør,
der dækker hele ansigtet i offentlig transport, i skoler og
på hospitaler.
I Italien har det siden 1931 været
ulovligt at bære beklædningsgenstande, der forhindre
personer i at blive genkendt. En række lokale myndigheder har
dog tilladt, at man må bære burka (Ekstra Bladet, den
15. august 2016: »DF vil indføre burka-forbud: Her er
det allerede forbudt«).
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod maskering og heldækkende beklædning i det
offentlige rum.
(Beslutningsforslag nr. B 1)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.