Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 3. juni 2016
Forslag
til
Lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede1)
Formål
§ 1. Arbejdsmarkedets Fond for
Udstationerede oprettes som en selvstændig, selvejende
institution til sikring af udstationerede lønmodtageres
løntilgodehavender i forbindelse med levering af en
tjenesteydelse i Danmark.
Dækning af
løntilgodehavende
§ 2. Fonden dækker et
løntilgodehavende, som er fastslået ved fagretlig
behandling, når
1)
lønmodtageren er udstationeret til Danmark fra et andet EU-
eller EØS-land i forbindelse med levering af en
tjenesteydelse,
2)
arbejdsgiveren ikke har betalt løntilgodehavendet trods
påkrav fra lønmodtageren eller den faglige
organisation og
3)
løntilgodehavendet ikke er forældet.
Stk. 2.
Afgørelsen eller forliget fra den fagretlige behandling, jf.
stk. 1, skal være påtegnet af Arbejdsretten, hvis dette
er en forudsætning for, at kravet er eksigibelt i EU- og
EØS-lande.
Stk. 3.
Overdrager lønmodtageren et løntilgodehavende som
nævnt i stk. 1, bortfalder adgangen til at opnå
betaling fra fonden, medmindre overdragelsen sker til vedkommende
faglige organisation.
Stk. 4. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, jf. stk. 1, udbetaler fonden et
beløb til dækning af løntilgodehavendet,
når fonden har sendt påkrav om betaling til
arbejdsgiveren, jf. § 5, stk. 1, og betalingsfristen er
udløbet.
Stk. 5. Er der
afgivet urigtige oplysninger af lønmodtageren eller den
faglige organisation, eller har lønmodtageren eller den
faglige organisation undladt at give oplysninger af betydning for
udbetaling fra fonden, kan fonden beslutte, at udbetalingen
bortfalder helt eller delvis, og at uberettiget udbetalte
beløb skal tilbagebetales.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
anmeldelse til fonden, herunder om dokumentation for
løntilgodehavendet og en eventuel bod, om identifikation af
lønmodtageren og om udbetaling fra fonden.
Ordinært
bidrag
§ 3. Arbejdsgivere indbetaler
et ordinært bidrag til fonden til dækning af fondens
udgifter.
Stk. 2.
Opkrævning af ordinært bidrag fra arbejdsgivere, der
indbetaler ATP-bidrag for deres ansatte til Arbejdsmarkedets
Tillægspension, sker ved fælles opkrævning sammen
med de øvrige bidrag, som Arbejdsmarkedets
Tillægspension i henhold til lov opkræver fra
arbejdsgiverne. Restancer for betaling kan indgå i den
fælles opkrævning.
Stk. 3.
Opkrævning af ordinært bidrag fra arbejdsgivere, der
midlertidigt leverer en tjenesteydelse i Danmark, og som ikke
indbetaler ATP-bidrag for deres ansatte, sker på baggrund af
anmeldelsen i Registret for Udenlandske Tjenesteydere.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om bidragets
størrelse efter indstilling fra fondens bestyrelse.
Ministeren fastsætter desuden regler om beregning af bidraget
og nærmere regler om opkrævning af bidraget.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
arbejdsgivere fritages for at betale bidrag for særlige
lønmodtagergrupper.
Ekstraordinært bidrag
§ 4. Fonden påligner
arbejdsgiveren et ekstraordinært bidrag til dækning af
fondens udgifter, når fonden har foretaget udbetaling efter
§ 2, stk. 4.
Stk. 2. Fonden
påligner en erhvervsdrivende hvervgiver et
ekstraordinært bidrag til dækning af fondens udgifter,
når
1) hvervgiveren
er første danske hvervgiver i forbindelse med levering af en
tjenesteydelse i Danmark, jf. dog stk. 5,
2)
arbejdsgiveren, der har leveret den pågældende
tjenesteydelse, har givet anledning til udbetaling fra fonden,
jf. § 2, stk. 4, og
3)
arbejdsgiveren ikke betaler et pålignet ekstraordinært
bidrag, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Ekstraordinært bidrag udgør 25 pct. af det samlede
løntilgodehavende, som er fastslået ved den fagretlige
behandling. Giver en arbejdsgiver anledning til udbetaling fra
fonden flere gange inden for en periode på 36 måneder,
forhøjes det ekstraordinære bidrag til 40 pct. af det
samlede løntilgodehavende anden gang og 50 pct. af det
samlede løntilgodehavende de følgende gange.
Ekstraordinært bidrag forhøjes kun for hvervgiveren,
når denne på tidspunktet, hvor aftalen om
tjenesteydelsen indgås, vidste eller burde vide, at
arbejdsgiveren har givet anledning til udbetaling fra fonden inden
for de seneste 36 måneder.
Stk. 4. Fonden
træffer afgørelse om, hvem der er første danske
hvervgiver ved levering af tjenesteydelsen, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 5. Er
første danske hvervgiver erklæret konkurs eller
ophørt, påligner fonden et ekstraordinært bidrag
til hvervgiverens moderselskab, jf. selskabslovens §§ 6
og 7.
Stk. 6.
Hvervgiveren, jf. stk. 2, nr. 1, kan gøre indsigelse mod et
ekstraordinært bidrag, hvis hvervgiveren dokumenterer, at
denne i henhold til et særligt protokollat har betalt bod for
den udenlandske arbejdsgivers manglende efterlevelse af en
kollektiv overenskomst. I sådanne tilfælde kan det
ekstraordinære bidrag nedsættes med det beløb,
som boden udgør.
Stk. 7.
Ekstraordinært bidrag, der er pålignet arbejdsgiveren,
bortfalder helt eller delvis, hvis hvervgiveren betaler et
pålignet ekstraordinært bidrag. Det samme gælder
for ekstraordinært bidrag, der er pålignet
hvervgiveren, hvis arbejdsgiveren betaler et pålignet
ekstraordinært bidrag.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om påligning, opkrævning og inddrivelse af
ekstraordinært bidrag.
Inddrivelse
§ 5. Når et
løntilgodehavende er anmeldt til fonden i overensstemmelse
med regler udstedt i medfør af § 2, stk. 6,
indtræder fonden i kravet mod arbejdsgiveren og sender
påkrav om betaling.
Stk. 2. Fonden
inddriver en eventuel bod, der er tilkendt sammen med et
løntilgodehavende ved den fagretlige sag, efter anmodning
fra den faglige organisation samt eventuelt øvrige ubetalte
restancer til fonden.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om fondens inddrivelse efter stk. 1 og 2.
Offentliggørelse
§ 6. Fonden gør en
liste offentligt tilgængelig med oplysninger om de
arbejdsgivere, der har givet anledning til udbetaling fra fonden,
jf. § 2, stk. 4.
Administration
m.v.
§ 7. Fonden administreres af
Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. kapitel 7 i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 2. Der
indgås en administrationsaftale mellem fonden og
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
§ 8. Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan på vegne af fonden indhente de
oplysninger hos skattemyndigheder og andre offentlige myndigheder
om arbejdsgivere, lønmodtagere og hvervgivere, som er
nødvendige for at foretage udbetaling fra fonden og for at
varetage opkrævningen og inddrivelsen af skyldige
løntilgodehavender, bod, bidrag, renter og
ekspeditionsgebyrer.
Stk. 2. Til brug
for beregning, opkrævning og behandling af bidrag videregiver
Arbejdsmarkedets Tillægspension i nødvendigt omfang
oplysninger fra sine registre til fonden.
Stk. 3.
Arbejdsgivere, lønmodtagere, hvervgivere og faglige
organisationer skal efter anmodning give fonden alle oplysninger,
der er nødvendige for betaling til og udbetalinger fra
fonden.
§ 9. Fonden kan udveksle
oplysninger med partsrepræsentanter, offentlige myndigheder
og domstole i andre EU- og EØS-lande samt disse landes
garantiinstitutioner om afgørelser om opkrævning,
udbetaling og inddrivelse.
§ 10.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om administration af fonden, herunder om kontrol med
indbetalinger til og udbetalinger fra fonden.
§ 11. Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan give henstand med indbetaling af skyldige
beløb til fonden og eftergive bidrag og renter heraf.
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan dog kun give henstand med
betaling af boden efter aftale med den relevante faglige
organisation, jf. § 5, stk. 2.
Stk. 2. Sker
indbetaling af ordinært bidrag ikke rettidigt, skal
arbejdsgiveren betale renter af bidraget med 1½ pct. for
hver påbegyndt måned fra forfaldsdatoen. Sker
indbetaling af øvrige restancer til fonden ikke rettidigt,
betales renter af restancerne i medfør af renteloven.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension har udpantningsret for
fondens krav efter §§ 3-5. Det samme gælder for
renter, jf. stk. 2, og ekspeditionsgebyrer.
§ 12. Fonden kan optage
lån i et pengeinstitut eller lignende til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i løbet af året.
Beløbet indregnes med tillæg af renter i bidraget for
de følgende år, såfremt den samlede likviditet i
fonden nødvendiggør dette.
Klage
§ 13. Afgørelser efter
denne lov kan inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor
afgørelsen er meddelt til modtageren af afgørelsen,
indbringes for det ankenævn, der er nedsat af
beskæftigelsesministeren i medfør af § 28 i lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Ikrafttræden m.v.
§ 14. Loven træder i
kraft den 18. juni 2016, jf. dog stk. 2, 4 og 5.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af denne lovs § 3, stk. 1-3.
Stk. 3.
Størrelsen af ordinært bidrag for 2016, jf. § 3,
stk. 1, fastsættes efter indstilling fra ATP.
Stk. 4. Loven
omfatter kun løntilgodehavender for arbejde udført
efter lovens ikrafttræden.
Stk. 5. Der kan
ske anmeldelse til fonden fra den 1. oktober 2016.
§ 15. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU af 15. maj
2014 om håndhævelse af direktiv 96/71/EF om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssystemet for
det indre marked ( »IMI-forordningen« ), EU-Tidende
2010, nr. L 159, side 11.