L 16 Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven.

(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 16-12-2015

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015

20151_l16_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til 1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.

Høring

Lovforslaget er i det store hele en genfremsættelse af lovforslag nr. L 124 (folketingsåret 2014-15, 1. samling), der i udkast blev sendt i høring i perioden fra den 9. oktober 2014 til den 6. november 2014 af den daværende skatteminister.

I forbindelse med genfremsættelsen har lovforslaget ikke været sendt i fornyet høring. Høringssvar og høringsnotat fra den daværende skatteminister over lovforslag nr. L 124 (folketingsåret 2014-15, 1. samling) er omdelt som bilag 4.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Deputation

Søfartens Ledere har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 24 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget skal ses i sammenhæng med det fokus, som partierne har på at sikre gode rammevilkår for erhvervslivet. Lovforslaget indebærer en markant udvidelse af tonnageskatteordningen, således at de nye skibstyper, som specialskibene udgør, fremadrettet vil kunne operere under de gunstige regler i tonnageskatteloven. Herved sikres det, at rammevilkårene for Det Blå Danmark også fremover vil være attraktive, og at Danmark dermed fortsat kan fastholde sin position som førende søfartsnation på det globale marked. V, DF, LA og KF har desuden med tilfredshed konstateret, at regeringen - hvis EU-reglerne giver mulighed herfor - vil overveje på et senere tidspunkt at justere tonnageskatteloven, så der gives mulighed for, at også de skibe, der omfattes af de eksisterende regler i tonnageskatteloven, får mulighed for at kunne sejle mellem f.eks. en havn og åbent hav.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at det for Socialdemokratiet generelt er vigtigt, at statsstøtte gives for at sikre beskæftigelse til lønmodtagere bosat i Danmark. S noterer sig, at regeringen giver udtryk for det samme i svar på spørgsmål 3. Derfor hæfter S sig også særligt ved, at skatteministeren i sin skriftlige fremsættelse af lovforslaget begrunder forslaget med, at det skal sikre investeringer og arbejdspladser, og at regeringen afviser bekymringerne fra Danmarks Rederiforening i sit svar på spørgsmål 10.

Et mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget først og fremmest er endnu en skattelettelse og mere statsstøtte til et rederierhverv, der i forvejen er begunstiget gennem den meget lave tonnageskat og DIS-ordningen og dermed modtager af omfattende statsstøtte. Erhvervet er på ingen måde nødlidende og omsætter kun i ringe grad den omfattende statsstøtte til danske job om bord på skibene.

Alternativets medlemmer af udvalget mener ikke, at det foreslåede er en bæredygtig vej at slå ind på, da skattekonkurrence med vores handels- og samarbejdspartnere hurtigt risikerer at blive et kapløb mod bunden, hvor alle lande sænker skatten til det lavest mulige. ALT stiller sig ydermere tvivlende over for effekten på antallet af arbejdspladser, da de flere indregistrerede specialskibe i Danmark formentlig kun i begrænset omfang vil blive bemandet af dansk personale.

Alternativet ser dermed ikke lovforslaget som et forslag, der vil bringe flere arbejdspladser til Det Blå Danmark, men som et forslag, der vil bringe skattelettelser til Det Blå Danmark, hvilket hverken giver overskud på den sociale eller den økonomiske bundlinje. Derfor støtter Alternativet ikke lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S) fmd. Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)9
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 16

Bilagsnr.
Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 5/11-15 fra Danmarks Rederiforening
4
Høringsnotat og høringssvar til lovforslag nr. L 124 (2014-15, 1. samling), fra den tidliger skatteminister
5
Henvendelse af 13/11-15 fra Søfartens Ledere
6
1. udkast til betænkning
7
Henvendelse af 18/11-15 fra Søfartens Ledere
8
2. udkast til betænkning
9
Præsentation fra Søfartens Ledere anvendt under foretræde for udvalget den 19. november 2015
10
Meddelelse om udskudt betænkningsafgivelse
11
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16

Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor meget de 20 største rederier betalte i tonnageskat i forhold til deres overskud i 2014 og i perioden 2010-2014, skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvilke forudsætninger regeringen lægger til grund for, at udvidelsen af tonnageskattelovgivningen vurderes at medføre et ikke nævneværdigt mindreprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at oplyse størrelsen af den samlede danske statsstøtte som følge af tonnageskatten i årene 2010-2014, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at oplyse størrelsen af det beløb, som i lovforslagets bemærkninger er vurderet til et »ikke nævneværdigt mindreprovenu«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at oplyse, om beløbet nævnt i lovforslagets bemærkninger som et »ikke nævneværdigt mindreprovenu« er det samme beløb, som statsstøtten som følge af udvidelse af tonnageskatteordningen til specialskibe m.v. vil stige med, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om ministeren har en forventning om, at Europa-Kommissionen vil godkende den fortsatte statsstøtteordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, i hvilket omfang loven kan føre til, at rederier, der har fået bygget skibe og andre af de omfattede fartøjer, kan få en skattefordel, sammenlignet med at tonnageskatteordningen ikke kan tilvælges, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor mange specialskibe m.v. der påregnes at kunne komme ind under tonnageskatteordningen umiddelbart og på sigt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der skelnes korrekt mellem aktiviteter, der kan komme ind under tonnageskatten, og aktiviteter, der ikke kan, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-15 fra Danmarks Rederiforening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren kan oplyse, hvad tonnagebeskatningen blev opgjort til i 2001, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det beløb, som tonnagebeskatningen blev fastsat til i 2001, efterfølgende blot er blevet prisindekseret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvorvidt udviklingen i den samlede tonnagebeskatning indgår i Skatteministeriets beregning af statsstøtten til rederierne gennem tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan Skatteministeriet er kommet frem til beløbet kr. 105 mio. i 2015, hvis der ikke blot er tale om en prisindeksering af tonnagebeskatningen fastsat i 2001, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om at tage initiativ til at bringe den danske fortolkning af »destination« på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bredere end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrencemæssigt ligestillet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om at bekræfte, at begrebet mellem forskellige destinationer ikke tidligere har været nærmere defineret i hverken tonnageskatteloven, i forarbejderne hertil eller i Europa-Kommissionens godkendelse af den danske ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om at oplyse, hvordan andre EU-lande som eksempelvis Sverige, Tyskland, Storbritannien eller andre fortolker begrebet mellem forskellige destinationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om at oplyse, om Europa-Kommissionen fortolker EU's maritime statsstøtteretningslinjer mindre restriktivt end de danske myndigheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, at destinationskravet ikke gælder for forsyningssejlads, for så vidt angår tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvorfor »destination« skal fortolkes restriktivt i nettolønsordningen, når ministeren forventer, at EU vil godkende en bredere definition i tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorfor »skønnet over skatteudgiften ved tonnageskatteordningen er baseret på en mekanisk opregning af det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved indførelsen af ordningen i 2001«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm., om regeringen har planer for at udvide DIS til andre områder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå