Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 19. maj 2016
Forslag
til
Lov om maritim fysisk planlægning1)
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1. Loven fastlægger
rammerne for gennemførelsen af en planlægning af de
danske havområder.
Stk. 2. Loven
har til formål at
1) fremme
økonomisk vækst, udvikling af havarealer og udnyttelse
af havressourcer på et bæredygtigt grundlag,
2) bidrage til
at opnå de mål for havplanlægningen, der er
fastsat i denne lov,
3) tage hensyn
til samspillet mellem land og hav og
4) styrke det
grænseoverskridende samarbejde i overensstemmelse med
bestemmelserne i FN's havretskonvention af 1982.
§ 2. Loven omfatter danske
havområder, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven
omfatter ikke aktiviteter, der alene tjener forsvarsformål
eller den nationale sikkerhed, og kystfarvande, for så vidt
angår anvendelsesformer omfattet af retningslinjer fastsat i
kommunalplaner, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 19, i lov om
planlægning.
Stk. 3. Loven
berører ikke Danmarks eller andre landes suveræne
rettigheder og jurisdiktion over havområder, som
følger af international ret, herunder FN's havretskonvention
af 1982. Anvendelsen af denne lov påvirker navnlig ikke
afmærkning og fastlæggelse af søgrænser i
overensstemmelse med bestemmelserne herom i
havretskonventionen.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3. I denne lov forstås
ved:
1)
Havområde: Søterritoriet og de eksklusive
økonomiske zoner, jf. lov om afgrænsning af
søterritoriet og lov om eksklusive økonomiske
zoner.
2) Havregion:
Nordsøen (herunder Kattegat) og Østersøen.
3)
Havplanlægning: En proces, hvorved de relevante myndigheder
analyserer og organiserer menneskelige aktiviteter på
havarealer for at nå økonomiske, økologiske og
sociale mål.
4) Havplan:
Regler med tilhørende kortbilag fastsat af erhvervs- og
vækstministeren, som bestemmer den fysiske og
tidsmæssige fordeling af aktiviteter og anvendelse af det
maritime rum i de danske havområder.
Kapitel 3
Målene med
havplanlægning m.v.
§ 4. Erhvervs- og
vækstministeren gennemfører en havplanlægning
for de danske havområder i overensstemmelse med denne lov og
regler fastsat i medfør af loven.
§ 5. Erhvervs- og
vækstministeren tager ved gennemførelse af
havplanlægningen hensyn til økonomiske, sociale og
miljømæssige forhold samt sikkerhedsaspekter for at
støtte en bæredygtig udvikling og vækst i den
maritime sektor under anvendelse af en økosystembaseret
tilgang og for at fremme sameksistensen af forskellige relevante
aktiviteter og anvendelser.
Stk. 2.
Havplanlægningen skal med henblik på at nå
målene i stk. 1 tage sigte på at bidrage til en
bæredygtig udvikling af
1)
energisektoren til søs,
2)
søtransport,
3) fiskeri og
akvakultur,
4) indvinding af
råstoffer på havet og
5) bevarelse,
beskyttelse og forbedring af miljøet, herunder
modstandsdygtighed over for konsekvenserne af
klimaforandringerne.
Stk. 3.
Havplanlægningen kan med henblik på at nå
målene i stk. 1 endvidere tage sigte på at bidrage til
fremme af bæredygtig turisme, rekreative aktiviteter,
friluftsliv m.v.
§ 6. Ved gennemførelse
af havplanlægningen efter § 5 skal der tages hensyn
til
1) de
særlige forhold, der gør sig gældende i de
enkelte havregioner,
2) relevante
eksisterende og fremtidige aktiviteter og anvendelser og deres
indvirkning på miljøet og naturressourcerne og
3) samspillet
mellem land og hav.
§ 7. Med henblik på at
nå målene i § 5 fastlægger erhvervs- og
vækstministeren den fysiske og tidsmæssige fordeling af
relevante eksisterende og fremtidige aktiviteter og anvendelser i
havplanen.
§ 8. Med henblik på at
fremme en bæredygtig anvendelse af det maritime rum tages der
ved udformningen af havplanen hensyn til samspillet mellem de
eksisterende og fremtidige aktiviteter og anvendelser samt
interesser.
Kapitel 4
Tilvejebringelse
og ændring af havplanen samt inddragelse af
offentligheden
§ 9. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter regler om en samlet havplan
for de danske havområder (havplanen) efter procedurerne i
§§ 10-12.
§ 10. Inden havplanen
udstedes, skal der offentliggøres et forslag til plan med en
høringsfrist på mindst 6 måneder.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udsteder havplanen senest den
31. marts 2021. Havplanen revideres og ajourføres mindst
hvert 10. år.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan bestemme, at
høringsfristen i stk. 1 kan fraviges i særlige
tilfælde.
Stk. 4. Det i
stk. 1 nævnte forslag til havplan udarbejdes i samråd
med de øvrige berørte ministre og under inddragelse
af kystkommuner og -regioner og relevante erhvervs- og
interesseorganisationer.
§ 11. Erhvervs- og
vækstministeren kan i planperioden fastsætte regler om
ændring af havplanen.
Stk. 2. Inden en
ændring af havplanen udstedes, skal der offentliggøres
et forslag til ændret plan med en høringsfrist
på mindst 8 uger. § 10, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3. Hvis et
forslag til ændring af havplanen medfører så
omfattende ændringer af planen, at der reelt er tale om en ny
havplan, kan ændringerne kun gennemføres efter
proceduren i § 10.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan bestemme, at
høringsfristen i stk. 2 kan fraviges i særlige
tilfælde.
§ 12. Samtidig med
offentliggørelse af et forslag til havplan efter § 10,
stk. 1, eller et forslag til ændring af havplanen efter
§ 11, stk. 2, 1. pkt., underretter erhvervs- og
vækstministeren de berørte statslige, regionale og
kommunale myndigheder, EU-medlemslande og tredjelande samt parter,
hvis interesser berøres, om udkastet til havplan eller
ændring heraf.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren oplyser ved underretningen om
høringsfristen efter de i stk. 1 nævnte
bestemmelser.
§ 13. Inddragelse af
offentligheden og offentliggørelse af forslag til havplanen
og ændringer af havplanen kan ske udelukkende digitalt.
Kapitel 5
Havplanens
retsvirkninger
§ 14. Bortset fra de i
§§ 15 og 16 nævnte tilfælde må
statslige myndigheder ikke efter anden lovgivning vedtage planer om
eller meddele tilladelse m.v. til anlæg eller
arealanvendelser, der er i strid med havplanen eller foregriber et
forslag til havplan eller ændringer af havplanen, der er
offentliggjort af erhvervs- og vækstministeren.
Stk. 2.
Retsvirkningen af forslag til havplan og ændring af havplanen
efter stk. 1 bortfalder, hvis erhvervs- og vækstministeren
beslutter, at forslaget ikke skal gennemføres, dog senest 2
år efter afslutningen af den offentlige høring.
§ 15. En statslig myndighed
kan vedtage en plan om eller meddele en tilladelse til anlæg
eller arealanvendelse, der strider mod havplanen eller forslag til
havplan eller ændringer af planen, hvis
1) planen eller
tilladelsen skal sikre opfyldelse af EU-retlige eller
internationale forpligtelser og
2) planens
vedtagelse eller tilladelsens meddelelse ikke kan afvente
ændring af havplanen.
Stk. 2.
Vedtagelse af en plan eller meddelelse af en tilladelse m.v. efter
stk. 1 skal ske efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren.
§ 16. Erhvervs- og
vækstministeren kan uanset § 14, når det er
nødvendigt og uopsætteligt, træffe
foranstaltninger, udstede forbud eller meddele påbud efter
§ 6 i lov om sikkerhed til søs eller etablere
navigationssystemer og afmærkning efter § 8 i lov om
sikkerhed til søs.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren underretter uden unødigt
ophold øvrige berørte ministre om beslutninger
truffet efter stk. 1, når disse fraviger havplanen eller
forslag til havplan eller ændringer heraf, der er
offentliggjort af erhvervs- og vækstministeren.
Kapitel 6
Dataanvendelse
og -udveksling
§ 17. Erhvervs- og
vækstministeren sikrer organisering og anvendelse af bedst
tilgængelige data og udvekslingen af oplysninger, der er
nødvendige for havplanlægningen.
Kapitel 7
Samarbejde med
EU-medlemslande og tredjelande
§ 18. Erhvervs- og
vækstministeren samarbejder som led i planlægnings- og
forvaltningsprocessen og med henblik på at nå
målene i denne lov med øvrige EU-medlemsstater, der
grænser op til samme havområder som Danmark.
Formålet hermed er at sikre, at havplanlægningen er
sammenhængende og koordineret i den berørte havregion.
Der tages i dette samarbejde navnlig højde for
spørgsmål, der går på tværs af
landegrænser.
§ 19. Erhvervs- og
vækstministeren bestræber sig på, hvor dette er
muligt, at samarbejde med tredjelande om deres foranstaltninger
vedrørende havplanlægning i de berørte
havregioner. Dette sker i overensstemmelse med international ret og
internationale konventioner, f.eks. gennem eksisterende
internationale fora eller samarbejde i regi af regionale
institutioner.
§ 20. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler til opfyldelse af
aftaler, der indgås med andre stater om fælles
foranstaltninger til opfyldelse af lovens formål.
Kapitel 8
Administrative
bestemmelser
§ 21. Erhvervs- og
vækstministeren kan bemyndige Søfartsstyrelsen eller
efter forhandling med vedkommende minister andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne
lov er tillagt ministeren. 1. pkt. omfatter dog ikke erhvervs- og
vækstministerens beføjelser efter § 9, § 10,
stk. 2, og § 11, stk. 1.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1, 1.
pkt.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelser efter stk. 1, herunder at sådanne
afgørelser ikke skal kunne påklages.
§ 22. Spørgsmålet
om, hvorvidt en afgørelse om meddelelse af tilladelse eller
endelig vedtagelse af en plan er i strid med havplanen eller
forslag til havplan, jf. § 14, kan påklages efter
klagebestemmelserne i den lovgivning, som tilladelsen eller planen
er meddelt henholdsvis vedtaget i henhold til.
Stk. 2. I det
omfang den i stk. 1 omhandlede lovgivning alene giver adgang til at
klage over tilsidesættelse af procedureregler, vil det
desuagtet være muligt at klage over, at en tilladelse er
givet eller en plan er vedtaget i strid med havplanen.
§ 23. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser efter denne lov eller de
regler, der fastsættes i medfør heraf, skal være
anlagt, inden 6 måneder efter at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Er afgørelsen offentligt
bekendtgjort, regnes fristen dog fra bekendtgørelsen.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
§ 24. Loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
§ 25. I lov
om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23.
november 2015, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1879
af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 11, stk. 4, nr. 5, udgår
»eller«.
2. I
§ 11, stk. 4, nr. 6, ændres
»i lov om råstoffer.« til: »i lov om
råstoffer, eller«.
3. I
§ 11, stk. 4, indsættes som
nr. 7:
»7)
havplanen efter lov om maritim fysisk planlægning eller
forslag til ny havplan eller forslag til ændringer af
havplanen, når forslaget er offentliggjort med henblik
på høring.«
4. I
§ 13, stk. 1, nr. 6, udgår
»eller«.
5. I
§ 13, stk. 1, nr. 7, ændres
»i lov om råstoffer.« til: »i lov om
råstoffer, eller«.
6. I
§ 13, stk. 1, indsættes som
nr. 8:
»8)
havplanen efter lov om maritim fysisk planlægning eller
forslag til ny havplan eller forslag til ændringer af
havplan, når forslaget er offentliggjort med henblik på
høring.«
§ 26. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/89/EU af 23. juli
2014 om rammerne for maritim fysisk planlægning, EU-Tidende
2014, nr. L 257, side 135.