Fremsat den 1. april 2016 af Søren
Egge Rasmussen (EL), Maria Reumert Gjerding (EL), Rune Lund
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om statslig pulje til PCB-renovering
Folketinget pålægger regeringen at
oprette en statslig pulje, som kommunerne kan søge til
renoveringsopgaver i relation til PCB. Puljen skal indeholde midler
i form af et trecifret millionbeløb.
Bemærkninger til forslaget
PCB er en forkortelse for Poly-Chlorerede
Biphenyler, og det er en af de farligste miljøgifte, man
kender til.
PCB har i perioden 1950-1977 været
anvendt i danske bygninger bl.a. i fugemasse, maling og
gulvbelægninger. Siden 1977 har det været forbudt at
anvende PCB i byggematerialer, og i 1986 trådte et
totalforbud mod anvendelse af PCB i kraft.
PCB kan være helbredsskadeligt, men
formodes ikke at medføre akut sygdom. Ved langvarig
udsættelse for høje værdier er der set skader
på hud og forplantningsevne. Herudover er langtidsophobning
af PCB i kroppen sat i forbindelse med skader på lever,
skjoldbruskkirtel, immunapparat og hormonsystem. Endvidere
mistænkes PCB for at være kræftfremkaldende.
PCB kan ophobes i fødekæden,
når PCB-holdigt materiale spredes i naturen, f.eks. gennem
affald. Derved kan mennesker gennem kosten indtage stoffet. PCB i
byggematerialer kan afdampe til indeluften, som ved indånding
herved yderligere bidrager til PCB-indtaget. Brugere af bygninger
med PCB kan også udsættes for PCB via berøring
af PCB-holdige materialer og via PCB-holdigt støv.
Byggematerialer, som er tilsat PCB, omfatter
fugemasse, termoruder, lysstofarmaturer, slidstærke malinger
og gulvbelægninger.
PCB er underlagt såkaldte
aktionsværdier for, hvor stor koncentrationen må
være i indeluften, før det er at betragte som en
øget helbredsrisiko. Vejledende aktionsværdier fra
Sundhedsstyrelsen er vist i tabellen nedenfor.
>3.000 ng PCB/m3 luft | Højeste niveau, der
kræver handling uden unødig forsinkelse. Ved
overskridelse af 3.000 ng/m3 i
indeluften vurderer Sundhedsstyrelsen på det nuværende
vidensgrundlag, at ophold over tid kan være forbundet med en
betydende helbredsrisiko, og det må betragtes som en
nærliggende sundhedsfare. Det anbefales, at der gribes ind
uden unødig forsinkelse. | 300 - 3.000 ng PCB/m3 luft | Mellemste niveau, hvor der
lægges en plan for på sigt at nedbringe koncentrationen
til under 300 ng PCB/m3 i
indeluft. Indtil fraflytning og renovering
igangsættes midlertidige afværgeforanstaltninger,
f.eks. ventilation og rengøring. | <300 ng PCB/m3 luft | Laveste niveau, der ikke vurderes at
medføre forøget helbredsrisiko. |
|
Ifølge den kortlægning af PCB i
den danske bygningsmasse, som Miljøstyrelsen og
Energistyrelsen gennemførte i 2013, har PCB været
anvendt i betydelig grad i byggematerialer, der er brugt til at
opføre bygninger i perioden 1950-1977.
Kortlægningen viser, at for alle
bygningstyper estimeres det, at i størrelsesordenen 0,7 til
1,5 pct. af alle bygninger i Danmark vil kunne indeholde
PCB-koncentrationer i indeluft over laveste aktionsværdi,
altså over 300 ng/m3.
Kortlægningen estimerer desuden, at der
er højere forekomst af PCB i folkeskoler end i andre
offentlige bygninger, hvilket bl.a. kan skyldes, at mange af
landets folkeskoler er opført i perioden 1965-1969, hvor
brugen af PCB var på sit højeste.
Det estimeres, at op til 60 folkeskoler i
Danmark (op til 5 pct. af alle folkeskoler) har en indeluft, som
overskrider sundhedsstyrelsens øverste aktionsværdi
(3.000 ng/m3), mens det estimeres,
at 60-210 folkeskoler i Danmark (5-16 pct. af alle folkeskoler) har
en indeluft, som overskrider Sundhedsstyrelsens nedre
aktionsværdi (300 ng/m3).
Kommunernes økonomi er trængt, og
man kan derfor frygte, at der er kommuner, der ikke har råd
til at få iværksat nødvendige PCB-renoveringer
af kommunale bygninger. Kommunerne er p.t. udsat for krav om
milliardbesparelser i form af det vedtagne omprioriteringsbidrag,
der er vedtaget i forbindelse med finansloven for 2016. P.t.
lægges der op til at fjerne ca. 2,4 mia. kr. om året
fra kommunerne fra 2017 og frem. Derudover kommer en yderligere
milliardregning til kommunerne som følge af de flygtninge,
der kommer til Danmark på grund af bl.a. terror, vold og
ødelæggelse fra Islamisk Stats side. Under disse
økonomiske omstændigheder er der ingen tvivl om, at
der er mange kommuner, som ikke har råd til at foretage de
nødvendige PCB-renoveringer af kommunale bygninger.
Det er forslagsstillernes holdning, at
arbejdet med renovering af bygninger med PCB skal foregå i et
højere tempo, end tilfældet er i dag. Og det er
forslagsstillernes vurdering, at dette ikke kommer til at ske,
medmindre staten går aktivt ind og støtter dette
arbejde økonomisk. Med andre ord: Hvis staten ikke tager et
aktivt medansvar for at få fjernet PCB fra en lang
række kommunale bygninger, vil arbejdet med renovering af PCB
blive udskudt med de dertil følgende negative konsekvenser
for miljø og mennesker.
Forslagsstillerne forestiller sig en pulje,
hvor kommunerne kan søge medfinansieringsstøtte.
Forslagsstillerne er åbne over for forskellige modeller for
en sådan pulje, men forestiller sig i udgangspunktet en
pulje, hvorfra der over en årrække kan uddeles et
trecifret millionbeløb, f.eks. 50 mio. kr. om året i
et antal år.
Forslagsstillerne forestiller sig, at
finansieringen af puljen f.eks. kan komme fra en hel eller delvis
tilbagerulning og/eller en langsommere indfasning af
nedsættelsen af bo- og arveafgiften for erhvervsvirksomheder,
som blev vedtaget i forbindelse med finansloven for 2016.
Nedsættelsen af bo- og arveafgiften har
ikke nogen beskæftigelseseffekt, men er udelukkende en gave i
milliardstørrelsen til familieejede virksomheder.
Nedsættelsen vil koste 200 mio. kr. i 2016 og 2017, 800 mio.
kr. i 2018, 900 mio. kr. i 2019 og 1 mia. kr. fra 2020 og frem.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
statslig pulje til PCB-renovering.
(Beslutningsforslag nr. B 164)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.