Skriftlig fremsættelse (22. oktober
2015)
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmarks ratifikation af overenskomst om oprettelse af Den
Asiatiske Infrastruktur Investeringsbank.
(Beslutningsforslag nr. B . . . .)
Vedlagte forslag til folketingsbeslutning
fremsættes med henblik på at indhente Folketingets
samtykke til, at Danmark kan ratificere den i Beijing 29. juni 2015
undertegnede overenskomst om oprettelse af Den Asiatiske
Infrastruktur Investeringsbank (i det følgende benævnt
banken).
Danmark undertegnede ikke overenskomsten i
Beijing, men udtrykte som andre stater inden for den i
overenskomsten angivne frist interesse i efterfølgende at
undertegne overenskomsten med henblik på at kunne blive
stiftende medlem af banken.
Hovedformålet med bankens oprettelse
er at fremme en bæredygtig økonomisk udvikling og
regionalt samarbejde i Asien gennem investeringer i
infrastruktur.
Der er bred tilfredshed med indholdet af
overenskomsten om oprettelse af banken, der lægger sig op ad
internationalt anerkendte standarder fra eksisterende multilaterale
udviklingsbanker.
Banken ventes at komme til at spille en
meget stor politisk og udviklingsmæssig rolle for Asien.
Banken vil desuden være vækstskabende og vil kunne
åbne markeder for danske virksomheder. Medlemskab af banken
vil styrke mulighederne for, at danske virksomheder kan komme i
betragtning til kontrakter, der udbydes. Samtidig er dansk
medlemskab af banken et vigtigt signal til de asiatiske lande om,
at Danmark ønsker tættere tilknytning til Asien. Det
vil både kunne anvendes til at påvirke landenes
udvikling i positiv retning samt udbrede kendskabet til danske
spidskompetencer inden for bl.a. energisektoren. Dansk medlemskab
af banken vil derfor være udenrigspolitisk,
udenrigsøkonomisk og udviklingspolitisk vigtig for
Danmark.
Danmark har under forhandlingerne om
oprettelse af banken arbejdet for at banken, herunder i sine
politikker, lever op til internationale standarder i forhold til
bl.a. ledelse, udbudsregler, fattigdomsorientering, miljø-
og klimahensyn samt social ansvarlighed.
Bankens aktiekapital udgør 100 mia.
USD. Af de 100 mia. USD skal 20% indbetales som kapitalindskud,
mens 80% alene er garantikapital, som ikke skal indbetales.
Det samlede danske tegningsbeløb
andrager i henhold til overenskomsten i alt 369,5 mio. USD, hvoraf
20% (svarende til ca. 500 mio. kr). skal indskydes fordelt med fem
rater à 100 mio. kr. i perioden 2016-2019, idet der dog kan
blive tale om indbetaling af to rater i 2016. Danmarks andel af
garantikapitalen udgør ca. 2 mia. kr. Verdensbanken og de
øvrige udviklingsbanker benytter samme model.
Det er forventningen, at det danske
kapitalindskud helt eller delvist vil kunne kategoriseres som
udviklingsbistand, hvorfor indskuddet forudsættes finansieret
over udviklingsbistanden (§6.3).
Det er forventningen, at banken vil
få 57 stiftende medlemmer fra Asien og resten af verden.
Medlemmerne uden for Asien tæller bl.a. alle nordiske lande,
en række andre europæiske lande, herunder EU-landene
Nederlandene, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien og Polen,
samt Sydafrika, Brasilien, Australien og New Zealand. USA deltog
ikke i forhandlingerne, og har i første omgang valgt at
stå uden for overenskomsten.
Idet jeg i øvrigt henviser til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at
anbefale det til det Høje Tings velvillige behandling.