Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 13. november 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
oktober 2015 og var til 1. behandling den 10. november 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, RV, SF, KF og SIU) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiet og Radikale Venstre kan
tilslutte sig forslaget. Den Asiatiske
Infrastrukturinvesteringsbank kan få stor strategisk
betydning for den økonomiske udvikling i hele Asien, og
partierne finder det vigtigt at benytte enhver anledning til at
øve indflydelse på udviklingen og de strategiske valg,
som ikke mindst Kina foretager i disse år. Den nye
investeringsbank kan således opfattes som en sjælden
åben invitation til verden om at bidrage og engagere sig i
Kinas udvikling. Endvidere finder Socialdemokratiet og Radikale
Venstre det vigtigt, at banken kan blive et udviklingspolitisk
værktøj med særlig opmærksomhed på
de mindst udviklede lande. Endelig vil banken kunne være med
til at åbne markeder for danske virksomheder og dermed
bidrage til arbejdspladser, vækst og velfærd i Danmark.
Partierne lægger i støtten til forslaget
afgørende vægt på, at regeringen vil arbejde
målrettet på at skabe åbenhed, transparens og
ligeværdighed i bankens besluttende organer. Ligeledes
bør Danmark ses som en af de klare og stærke stemmer,
der forfølger et bæredygtigt spor i investeringerne
både socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Endelig bør også dette nye forum benyttes til at
føre en kritisk dialog om fremme af menneskerettigheder og
bekæmpelse af korruption.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Enhedslisten vender sig mod at bruge
så mange midler fra udviklingsbistanden på at fremme
danske kommercielle interesser, når man samtidig skærer
så brutalt ned - især på udviklingsbistanden.
Enhedslisten ser dansk deltagelse i banken
som en del af regeringens samtænkningspolitik på det
udviklings- og udenrigspolitiske område. Altså, at
dansk deltagelse i udvikling skal samtænkes med erhvervs- og
sikkerhedspolitiske interesser - som regel på
udviklingsbistandens bekostning.
I denne sammenhæng gælder det
særligt danske kommercielle interesser i Asien. I forslag til
finanslov 2016 står f.eks.: »Danmark skal også
gøre en forskel i andre lande, f.eks. i Asien, hvor
mulighederne for samspil med Danmarks kommercielle interesser
også er markante« og »[. . . ]
udviklingsbistanden fokuseres på organisationer og temaer,
der mest effektivt fremmer danske prioriteter og leverer
resultater«.
Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank
(AIIB) er blevet kaldt Kinas trojanske hest. Den må ses som
udtryk for kinesisk interesse i at styrke sin position i
området og internationalt.
Selvom det er Kina, der er den
største investor, tyder alt på, at AIIB vil blive
oprettet med inspiration fra andre udviklingsbanker. I en officiel
udtalelse står bl.a.: »[…] foundation will be
built on international best practices and the lessons and
experiences of existing multilateral development banks and the
private sector.«
Banken vil sandsynligvis låne penge
til gengæld for liberaliseringer/strukturtilpasning etc. Det
er desuden sandsynligt, at den type infrastruktur, der vil blive
ydet lån til, fortrinsvis handler om at forbedre eksport og
transport af naturressourcer og varer.
Endelig kan Enhedslisten ikke se, hvordan
banken vil sikre arbejderrettighederne og miljøet i en
organisation domineret af Kina, der ikke er domineret af disse
hensyn.
Derfor kan Enhedslisten ikke støtte
etableringen af Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) stemmer hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Alternativet ser mange positive elementer i
Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbanks opbygning og
formål, men kan ikke bakke op om den tiltænkte
finansieringsmåde.
Vi bakker op om bankens hovedformål
om at fremme en bæredygtig økonomisk udvikling og
regionalt samarbejde i Asien gennem investeringer i
infrastruktur.
Vi anerkender ligeledes vigtigheden af, at
Danmark tydeligt giver signal til de asiatiske lande om, at Danmark
ønsker tættere tilknytning til Asien. Det vil
både kunne anvendes til at påvirke landenes udvikling i
positiv retning samt udbrede kendskabet til danske spidskompetencer
inden for bl.a. energisektoren. Det danske medlemskab af banken vil
derfor være udenrigspolitisk, udenrigsøkonomisk og
udviklingspolitisk vigtig for Danmark.
Det tæller også på
plussiden, at Danmark under forhandlingerne om oprettelse af banken
har arbejdet for, at banken lever op til internationale standarder
for bl.a. ledelse, udbudsregler, fattigdomsorientering,
miljø- og klimahensyn samt social ansvarlighed. Det er
vigtigt, at Danmark i sine internationale relationer altid
søger at arbejde for at gøre sin indflydelse
gældende ved at trække samarbejdet i en
bæredygtig retning. Forhandlingerne i forbindelse med Den
Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank synes at have levet op til
dette, om end den mere præcise udmøntning af den
danske indsats på området stadig fremstår noget
sløret.
Alternativet mener imidlertid, at det er et
afgørende problem, at det er forventningen, at det danske
kapitalindskud på ca. 500 mio. kr. helt eller delvis vil
kunne kategoriseres som udviklingsbistand. Dette synspunkt skal
særligt ses i lyset af, at regeringen i sit finanslovsforslag
for 2016 kraftigt har nedprioriteret de bilaterale samarbejder med
de asiatiske lande.
Alternativet er ligeledes generelt meget
kritisk over for regeringens samtænkningspolitik, som vi
frygter vil underlægge de udviklingspolitiske ambitioner
danske erhvervs- og sikkerhedspolitiske interesser. Vi frygter, at
den danske ratifikation af medlemskab af
infrastrukturinvesteringsbanken vil have denne effekt.
Når Danmark bruger midler, der er
øremærket til at bekæmpe fattigdom, skal der
være et klart resultat for verdens fattigste. Denne effekt
skal være det primære sigte med Danmarks
udviklingspolitiske aktiviteter, og det skal kunne måles og
dokumenteres.
Alternativet kan på baggrund af de
ovenstående betragtninger hverken stemme for eller imod den
danske ratificering af Den Asiatiske
infrastrukturinvesteringsbank.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Claus Kvist Hansen (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Søren Espersen (DF) Peter Kofod Poulsen
(DF) Marie Krarup (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Michael
Aastrup Jensen (V) Morten Løkkegaard (V) Marcus Knuth (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Christina Egelund (LA) Mette Bock (LA) Naser Khader
(KF) nfmd. Malte Larsen (S)
Christian Rabjerg Madsen (S) Jeppe Bruus (S) Mette Gjerskov (S)
Mogens Jensen (S) Nick Hækkerup (S) fmd. Yildiz Akdogan (S) Aleqa Hammond
(SIU) Christian Juhl (EL) Eva Flyvholm (EL) Ulla Sandbæk
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Holger K.
Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 16
Bilagsnr. | Titel | 1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 2 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 16
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ordvalget
»lægger sig op ad« i bemærkningerne skal
forstås, herunder navnlig på hvilke punkter der er
afvigelser fra internationalt anerkendte standarder, hvorfor der er
afvigelser og ministerens vurdering heraf, til udenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, i hvilket omfang Danmarks arbejde
for, »at banken lever op til internationale standarder i
forhold til bl.a. ledelse, udbudsregler, fattigdomsorientering,
miljø- og klimahensyn samt social ansvarlighed« er
kronet med held, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor USA har valgt ikke at
deltage i forhandlingerne og i første omgang står uden
for overenskomsten, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om der allerede foreligger konkrete
planer eller overvejelser om, hvilke danske virksomheder der
eventuelt vil kunne gøre sig håb om at blive
involveret i projekter fra Den Asiatiske
Infrastrukturinvesteringsbank, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren ingen
betænkeligheder har ved at bevilge ca. 500 mio. kr. til en
kinesisk bank, som det kan være svært at kontrollere,
til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren vil uddybe artikel 50
(i) og artikel 51, 2., til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvordan bestyrelsesposterne
fordeles, og om der er udsigt til, at nordiske eller andre
europæiske lande får sæde i bestyrelsen, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan Den Asiatiske
Infrastrukturinvesteringsbank adskiller sig fra Den Asiatiske
Udviklingsbank, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|