Fremsat den 31. marts 2016 af Josephine
Fock (ALT), Rasmus Nordqvist (ALT) og Christian Poll (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om hensyntagen til social og
miljømæssig bæredygtighed ved danske
pensionsselskabers investeringer
Folketinget opfordrer regeringen til inden den
1. oktober 2016 at fremsætte lovforslag om ændring af
lov om finansiel virksomheds bestemmelser for danske
pensionsselskabers investeringer, således at hensynet til
social og miljømæssig bæredygtighed bliver et
krav på lige fod med kravet om risikospredning og finansielt
afkast af investeringerne.
Bemærkninger til forslaget
I dag er pensionsselskaber underlagt
lovmæssigt krav om risikospredning og finansielt afkast
på investeringer. Disse krav opfattes af flere
pensionsselskaber som en barriere for udfasning af investeringer i
fossil energi og for at prioritere investeringer i klima- og
energiteknologi. Selv om Finanstilsynet har fastslået, at
frasalg af denne type aktiver og prioritering af en etisk
investeringsprofil er muligt inden for den eksisterende lovgivning,
er det forslagsstillernes klare overbevisning, at danske
pensionsselskaber, enten bevidst eller ubevidst, fastlåses i
et investeringsparadigme, der hører fortiden til - et
paradigme, hvor et ensidigt fokus på den økonomiske
bundlinje sker på bekostning af social og
miljømæssig bæredygtighed frem for at
understøtte den. Derfor skal det ikke kun være en
mulighed at tage hensyn til social og miljømæssig
bæredygtighed, det skal være en pligt.
I dag giver danske pensionsselskabers
investeringer i virksomheder inden for olie-, kul- og gasindustrien
anledning til en potentiel CO2-udledning, som er mere end 4,6 gange
større end hele Danmarks årlige udledninger, hvis
disse fossile reserver, som investeringerne bindes i, bliver
udvundet (WWF, baggrundsnotat den 20. december 2013, side 4).
Således er Danmarks og verdens fremskridt på
klimaområdet, herunder udledningsreduktioner,
fuldstændig afhængige af, at pensionsinvestorer
ændrer kurs.
Der skal både tages hensyn til
økonomisk, social og miljømæssig
bæredygtighed i de investeringer, som Danmarks pensionskunder
laver for fremtiden. Det nuværende forholdsvis snævre
lovgivningsmæssige fokus på højst muligt afkast
til pensionskunderne bør udvides til også at
lægge vægt på pensionsselskabernes ansvar for at
foretage de investeringer, der understøtter en langsigtet
samfundsudvikling med mål om en grøn omstilling af
bl.a. energisystemet.
Hvis pensionsselskaber i dag prioriterer
hensynet til social og miljømæssig
bæredygtighed, er dette kun lovligt, såfremt disse
prioriteringer samtidig kan vurderes som sikre i forhold til at
maksimere afkast og sprede risiko. Forslagsstillerne har to
indvendinger mod dette: 1) Fortsættelse af massive
investeringer i fossile brændsler er direkte i modstrid med
arbejdet for at opfylde 2-gradersmålsætningen. 2)
Sociale og miljømæssige hensyn bør aldrig
være supplement til hensynet til afkast, men en betingelse,
der skal efterleves på lige fod med hensynet til afkast.
Angående den første indvending
vurderer IEA, at to tredjedele af kendte fossile energireserver
skal forblive i underjorden, hvis vi skal holde den globale
temperaturstigning under 2 grader, som aftalt ved COP21 i Paris
2015 (IEA, World Energy Outlook 2012 - Executive Summary, 2012,
side 3). Dertil har Danmark en national målsætning om
fossiluafhængighed i 2050. Hvis Danmark skal leve op til
disse klimamål, vil mange investeringer i netop disse
energireserver blive værdiløse og er derfor forbundet
med høj risiko. Kort sagt har pensionsselskaber hidtil haft
store afkast ved denne type investeringer, hvorfor de stadig
udgør en væsentlig andel af alle pensionsselskabers
investeringsporteføljer. Men hvis denne investeringsstrategi
fortsætter, vil det være umuligt at lave
ambitiøs klimapolitik uden at kompromittere danske
pensionskunders interesser og vice versa. Det vil således
være nødvendigt med en langt større kontinuitet
mellem klimapolitik og pensionsselskabers investeringsstrategi,
hvis både pensionskunder og samfundet skal ende ud som
vindere.
Vedrørende den anden indvending er det
forslagsstillernes holdning, at bæredygtighed bør have
øverste prioritet i det danske samfund. Dette gælder
både økonomisk, social og miljømæssig
bæredygtighed. I Danmark har pensionsselskaber samlet aktiver
for over 2.700 mia. kr. (»Aktiver for pensionsbranchen
2002-2014«, Forsikring & Pension, den 16. september
2015).
Pensionsselskabernes investeringer har
således stor indflydelse på samfundsudviklingen
både herhjemme og i udlandet. Derfor er det af stor
betydning, at investeringerne underbygger den samfundsudvikling og
de målsætninger, der arbejdes for i resten af
samfundet. Dette gælder bl.a. klimaområdet, hvor der
kun med større investeringer i grøn energiteknologi
og udfasning af klimabelastende virksomhed kan ske de
nødvendige fremskridt. Dette er en vurdering, som verdens
ledere lægger til grund for bl.a. FN's nye verdensmål,
og som FN's Generalsekretær, Ban Ki-moon, eksplicit har
opfordret verdens virksomheder og pensionsselskaber til at
forfølge (Ban Ki-moon, den 2. november 2014, i forbindelse
med præsentation af IPCC's femte rapport om klodens
klima).
Pensionsselskaber i Danmark bør derfor
udvikle og implementere kriterier og vurderingsmetoder, der sikrer,
at deres beholdning af aktiver bidrager til opfyldelsen af FN's
2-gradersmålsætning, som Danmark har forpligtet sig
på at arbejde for. Denne opgave vil være uoverkommelig
for staten, hvis ikke danske virksomheder tager socialt ansvar og
understøtter den ønskede samfundsudvikling, som
politiske beslutninger reflekterer. Der er bred politisk enighed
om, at Danmark skal være fossiluafhængig i 2050.
Derudover har Danmark forpligtet sig på at arbejde for, at
den globale opvarmning holdes under 1,5 grader i forbindelse med
klimaaftalen ved COP21 i Paris. Ifølge den danske regerings
vejledning til ansvarlige investeringer, hvortil bl.a.
Finansrådet og Finanstilsynet har bidraget, handler
samfundsansvar om, at virksomheder udnytter de
forretningsmæssige muligheder, der ligger i at bidrage til
løsningen af samfundets sociale og miljømæssige
udfordringer, f.eks. gennem udviklingen af energieffektive
teknologier og miljøvenlige produkter (»Vejledning om
ansvarlige investeringer«, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (nu
Erhvervsstyrelsen), september 2010). Det er dette samfundsansvar,
der ønskes fremmet gennem nærværende
beslutningsforslag.
Pensionsselskabernes opfølgning
på Parisaftalen bør naturligt munde ud i, at
selskaberne som aktive ejere sikrer, at deres investeringer har
forretningsmodeller, der inden for minimum en 5-årig periode
er kompatibel med COP21-aftalens mål om 2 grader. Dette vil
naturligt betyde udfasningen af højrisikable olie-, kul- og
gasudvindinger såsom virksomhed med tjæresand.
Det må desuden antages at være i
pensionsselskabernes medlemmers interesse, da netop denne branche
gennem massive investeringer i vedvarende energi og andre
klimainitiativer kan fremme en udtalt samfundsinteresse i at
fuldføre en grøn omstilling af samfundet.
Således kan pensionskunder samtidig med at investere
økonomisk ansvarligt tage et reelt samfundsansvar, som de i
dag ikke har mulighed for. Kun få danske lønmodtagere
vælger selv deres pensionsordning, og hvis de gør, har
de ingen mulighed i dag for at vælge et pensionsselskab, der
ikke inkluderer fossile energiselskaber i deres
investeringsportefølje.
For at sikre pensionsselskabernes sociale
ansvar vil det være naturligt at fastlægge krav om
overenskomster for de virksomheder, man investerer i, ikke mindst
de danske. Dette er en naturlig interessevaretagelse for
medlemmerne i pensionskasserne, men skal også ses som en
social og finansiel bæredygtig investering for de
kommercielle pensionsselskaber, da det underbygger stabiliteten i
samfundet og for Danmarks vedkommende den danske model. Det
bør i forlængelse heraf fremmes, at
pensionsselskaberne sikres mulighederne for at planlægge
deres investeringer, så de så vidt muligt styrker
produktionen og den reelle værdiskabelse og rentabilitet i de
aktiver, hvor dette er relevant, og i brancher, deres
medlemmer/kunder allerede er eller kan tænkes at være
beskæftiget i.
Forslaget har derved samtidig til formål
at åbne muligheden for at vælge mere etisk ansvarlige
investeringer, ikke alene for pensionsselskaberne, men også
for de borgere, som i dag reelt ikke har mulighed for at sikre
deres interesser gennem et pensionsselskab, såfremt de
ønsker at understøtte en bæredygtig
samfundsudvikling. Dette indebærer også et
væsentligt større hensyn til investeringernes
betydning for social bæredygtighed. Det er således ikke
nok, at danske pensionsselskaber forpligter sig på at
overholde danske og internationale retningslinjer for social
ansvarlighed, hvad angår f.eks. forbud mod at investere i
virksomheder, der forbryder sig mod diverse menneskerettigheds- og
arbejdsrettighedskonventioner el.lign. Hensynet bør gå
ud over, hvad der rent lov- og konventionsmæssigt tillades,
således at der ikke alene stilles krav om, at sociale forhold
ikke undermineres, men ydermere stilles krav om, at sociale
udviklinger skal understøttes. Således skal
investeringer, der på nogen som helst måde bidrager til
eksempelvis skattely, monopoldannelse, forflyttelse af oprindelige
folk osv., undgås. Dertil skal krav om OK-forhold på de
arbejdspladser, man investerer i, indføres, sådan som
visse norske pensionskasser har indført - altså, en
overordnet pligt til at tage hensyn til den sociale bundlinje i
investeringer.
Samlet set vil dette forslag ikke blot fjerne
de forhindringer, som pensionsselskaber i dag oplever som
begrænsende for en mere klimavenlig og social ansvarlig
investeringsstrategi, det vil også have enorme positive
effekter for det arbejde, som Danmark har foran sig, hvad
angår nationale og internationale
klimamålsætninger. Endvidere vil man med en betingelse
om hensyn til social og miljømæssig
bæredygtighed undgå, at pensionskunder med
investeringer i højrisikable fossile energiselskaber vil se
deres økonomiske interesser kollidere med samfundets
overordnede ønsker for udviklingen af et bæredygtigt
samfund.
Skriftlig fremsættelse
Josephine Fock
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hensyntagen til social og miljømæssig
bæredygtighed ved danske pensionsselskabers
investeringer.
(Beslutningsforslag nr. B 114)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.