Men udfordringen for skatteministeren forleden var jo, at når Kraka laver en gennemgang af Togfonden DK, er de forventede indtægter, der skulle være, altså ikke de 28,5 mia.
kr., som man forventer, men betydelig mindre.
Der er vel et hul på 18-19 mia.
kr.
Vi kan bare tage, hvad transportministeren sagde i salen tidligere i dag, nemlig at det er merprovenuet fra nordsøolien, der går til toginvesteringer.
Merprovenuet fra nordsøolien går til toginvesteringer – altså måske noget af det.
For det, skatteministeren siger, er jo, at så må det findes på de mellemfristede fremskrivninger.
Det er bare tankevækkende, når regeringen siger, at den har et forsigtighedsprincip.
Forudsætningerne skrider, og udsigterne til indtægter falder dramatisk.
Bare fra det øjeblik, regeringen fremsatte lovforslaget i 2013, og til vi vedtog det med regeringens egne olieprisfremskrivninger, forsvandt der 4 mia.
kr.
bare frem til 2020.
Det tal har jeg bedt skatteministeren om at opdatere skriftligt, og det kommer jo til at blive langt større.
Derfor er det jo for nemt at sige, at man bare finder pengene fra Nordsøen, når man godt ved, at pengene ikke er der.
Og så er det da helt legitimt at spørge, hvor pengene skal komme fra.
Når ministeren siger, at jamen det betyder ikke så meget, om oliefonden og nordsøolien giver det, der skal til, for man bruger pengene alligevel, så er der da en manglende sammenhæng.