Lad mig først slå fast, at de skøn, der lå til grund for beregningen af merprovenuet ved harmonisering af nordsøbeskatningen, selvfølgelig var realistiske og retvisende.
Som det også blev sagt flere gange af den daværende skatteminister i forbindelse med behandlingen af de lovændringer, der udmønter aftalen om harmoniseringen, så er beregningerne foretaget på grundlag af de oliepriser, som blev anvendt i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger, som ligger bag 2020-planerne.
Disse fremskrivninger baserer sig bl.a.
på de olieprisforudsætninger, som er udarbejdet af Det Internationale Energiagentur.
Forudsætningerne fra agenturet blev også brugt i de mellemfristede fremskrivninger under den forrige regering.
For det andet vil jeg godt gentage, at der ikke mangler penge til Togfonden DK.
Togfonden DK er på 28,5 mia.
kr., uanset hvordan oliepriserne udvikler sig, og det ændrer sig altså ikke ved, at Venstre bliver ved med at spørge.
Det fremgår klart af aftalen om Togfonden DK, at eventuelle afvigelser mellem det realiserede og det forudsatte provenu fra harmoniseringen af nordsøbeskatningen vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger.
Vi har derfor også svaret Folketinget, at ændrede olieprisforudsætninger kan have betydning for de samlede finanspolitiske muligheder m.v.
frem mod 2020, men ikke for størrelsen af Togfonden DK, hvilket jo også fremgår af aftalen.
Vi følger nøje med i bl.a.
olieprisens udvikling, men det er jo altså ikke sådan, at hver gang noget har ændret sig, så går vi tilbage og genberegner alle de aftaler, der er indgået.