Tusind tak for spørgsmålet.
Det giver mig anledning til at fjerne noget af den usikkerhed, som der er nogle, der ihærdigt, synes jeg man må sige, forsøger at blæse op i forhold til Togfonden DK og finansieringen til at realisere den timemodel, som regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten om.
Det, som er aftalt, er, at regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten med udgangspunkt i den ændrede beskatning af nordsøolien har afsat op til 28,5 mia.
kr.
til Togfonden DK.
Venstre er som bekendt ikke med i aftalen om harmonisering af beskatning i Nordsøen.
Det kan i virkeligheden godt undre mig lidt, for det er jo en aftale, der sikrer, at alle olieselskaber i Nordsøen omfattes af det samme regelsæt, og en aftale, som gavner dansk økonomi.
Den samme kreds af partier indgik samtidig aftalen om Togfonden DK, der skal binde landet tættere sammen og styrke den kollektive trafik.
Heller ikke det ville Venstre være med i, selv om man angiver tidligere at have støttet investeringer i elektrificering og i timemodellen.
Min og regeringens betragtning er, at timemodellen er så vigtigt et projekt for at binde Danmark bedre sammen og understøtte vækst, at vi skal finde midlerne til at realisere projektet.
Med hensyn til finansieringen af investeringerne i Togfonden DK må jeg så bare slå helt fast med det samme:
Togfonden DK er ikke afhængig af de indtægter, vi får ind fra Nordsøen.
Det fremgår også eksplicit af aftalen.
Den er finansieret, helt som den slags normalt er, med forventede indtægter og det skøn, der lå til grund på det tidspunkt.