§ 20-spørgsmål S 576 Om finansieringen af Togfonden DK.

Til: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Dato: 20-01-2015
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 20-01-2015
Endelig besvarelse 26-01-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at det kan forstås på andre måder, end at der er en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen – og dermed olieprisen – og finansieringen af Togfonden DK, når man i aftalen mellem regeringen (S, SF og RV) og Dansk Folkeparti og Enhedslisten om »En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK« kan læse, at »det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK«?
Skriftlig begrundelse:
Ingen.

Endeligt svar

Dokumentdato: 26-01-2015
Modtaget: 26-01-2015
Omdelt: 26-01-2015

Svar på spm. nr. S 576: Mener ministeren, at det kan forstås på andre måder, end at der er en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen – og dermed olieprisen – og finansieringen af Togfonden DK, når man i aftalen mellem regeringen (S, SF og RV) og Dansk Folkeparti og Enhedslisten om »En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK« kan læse, at »det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK«?

Svar på spm. nr. S 576 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 20-01-2015
Modtaget: 20-01-2015
Omdelt: 20-01-2015

Mener ministeren, at det kan forstås på andre måder, end at der er en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen – og dermed olieprisen – og finansieringen af Togfonden DK, når man i aftalen mellem regeringen (S, SF og RV) og Dansk Folkeparti og Enhedslisten om »En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK« kan læse, at »det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK«?

Mener ministeren, at det kan forstås på andre måder, end at der er en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen – og dermed olieprisen – og finansieringen af Togfonden DK, når man i aftalen mellem regeringen (S, SF og RV) og Dansk Folkeparti og Enhedslisten om »En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK« kan læse, at »det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK«? (pdf-version)
Html-version