Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 28. april 2015
Forslag
til
Lov om anlæg og drift af en fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark1)
Kapitel 1
Anlæg og
drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg
§ 1. Femern A/S bemyndiges til
at anlægge og drive en fast forbindelse over Femern
Bælt (kyst til kyst-projektet) og til at foretage de
dispositioner, som er nødvendige med henblik på
gennemførelsen heraf.
Stk. 2. Den
faste forbindelse over Femern Bælt består af
1) etablering af
en sænketunnel mellem Puttgarden i Tyskland og
Rødbyhavn med en kombineret jernbane- og vejforbindelse
bestående af en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane og en
firesporet motorvej med dertilhørende anlæg og
2) etablering af
et nyt landområde placeret på dansk territorium ud for
Rødbyhavn.
Stk. 3. Kort
over linjeføringen på land, gennem Femern Bælt
og i projektområder, jf. stk. 2, nr. 1, fremgår af
lovens bilag 1.
Stk. 4. Kort
over det nye landområde, jf. stk. 2, nr. 2, fremgår af
lovens bilag 2.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler for arealanvendelsen
af det i medfør af stk. 2, nr. 2, etablerede
landområde, som ikke anvendes til det permanente anlæg.
Fysisk planlægning efter lov om planlægning må
ikke stride imod regler fastsat efter denne bestemmelse.
§ 2. A/S Femern
Landanlæg bemyndiges til at anlægge og drive de danske
landanlæg og til at foretage de dispositioner, som er
nødvendige med henblik på gennemførelsen
he?raf.
Stk. 2. De
danske jernbanelandanlæg består af
1) udbygning af
jernbaneanlægget fra Vordingborg til Masnedø og fra
Orehoved til syd for Holeby på Lolland til en dobbeltsporet
jernbane med dertilhørende anlæg,
2)
elektrificering og opgradering af jernbanen, så passagertog
kan passere med 200 km/t. på strækningen fra Ringsted
til Masnedø og fra Orehoved til syd for Holeby,
3) etablering af
en passagervendt station ved Holeby og
4) etablering af
en ny jernbanebro over Masnedsund og en enkeltsporet
jernbaneklapbro over Guldborgsund.
Stk. 3.
Jernbanestrækningen og de anlæg, der omfattes af stk.
2, fremgår af lovens bilag 3.
Stk. 4. Det
danske vejlandanlæg består af
1) etablering af
en ny bro over Sydmotorvejen ved Lundegårdsvej og
2)
gennemførelse af miljømæssige forbedringer af
den eksisterende motorvej på strækningen mellem
Sakskøbing og Rødbyhavn.
Stk. 5.
Transportministeren kan beslutte at nedlægge Sydmotorvejen
som hovedlandevej på strækningen mellem
tilslutningspunktet for den faste forbindelse og Rødbyhavn,
hvis en evaluering efter åbningen af den faste forbindelse
viser, at trafikmængden er faldet til et niveau, som
trafikalt og funktionsmæssigt er passende til en kommunevej.
Hvis strækningen nedklassificeres som statsvej, skal
strækningen ombygges til en passende standard.
Stk. 6. Kort
over strækningen, som er nævnt i stk. 5, fremgår
af lovens bilag 4.
Stk. 7.
Transportministeren bemyndiges til ved ibrugtagningen af den nye,
opgraderede jernbane, jf. stk. 2, at nedlægge den
eksisterende jernbanestrækning fra Rødbyhavn til det
punkt, hvor den nye, opgraderede jernbane drejer af mod
tunnelåbningen.
Kapitel 2
Organisation og
finansiering
§ 3. For Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg gælder selskabslovgivningen med de
undtagelser, der følger af stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Vedtægterne for Femern A/S og A/S Femern Landanlæg og
ændringer i disse vedtægter skal godkendes af
transportministeren.
Stk. 3.
Transportministeren kan i spørgsmål af væsentlig
betydning give Femern A/S og A/S Femern Landanlæg generelle
og specielle instrukser for udøvelsen af deres
virksomhed.
§ 4. Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg kan optage lån og benytte andre finansielle
instrumenter til finansiering og refinansiering af projektering,
anlæg og drift og andre nødvendige dispositioner med
henblik på anlæg og drift af de anlæg, der er
nævnt i §§ 1 og 2. Lån optages efter
finansministerens nærmere bestemmelse.
Stk. 2.
Finansministeren bemyndiges til at yde garanti af statskassen for
de i stk. 1 nævnte selskabers forpligtelser vedrørende
lån og andre finansielle instrumenter.
Stk. 3.
Finansministeren bemyndiges til at dække finansieringsbehovet
for de i stk. 1 nævnte selskaber ved ydelse af statslige
genudlån til selskaberne. Genudlån må ikke ydes
på bedre vilkår end dem, som staten selv kan opnå
som låntager.
Stk. 4. Den
danske stat garanterer uden særlig tilkendegivelse i det
enkelte tilfælde for de i stk. 1 nævnte selskabers
øvrige økonomiske forpligtelser, som selskaberne har
påtaget sig i forbindelse med anlæggelsen af
anlægsprojektet.
§ 5. Femern A/S afholder alle
udgifter til projektering, anlæg og drift og andre
nødvendige dispositioner med henblik på anlæg og
drift af anlægget nævnt i § 1.
Stk. 2. A/S
Femern Landanlæg afholder alle udgifter til projektering,
anlæg og drift og andre nødvendige dispositioner med
henblik på anlæg og drift af anlægget, der er
nævnt i § 2, stk. 1 og 2. A/S Femern Landanlæg
afholder alle udgifter til projektering og anlæg og andre
nødvendige dispositioner med henblik på anlæg af
anlægget nævnt i § 2, stk. 4 og 5.
Stk. 3.
Vejdirektoratet afholder alle udgifter til drift af anlægget
nævnt i § 2, stk. 4 og 5.
§ 6. Transportministeren kan
bemyndige Femern A/S og A/S Femern Landanlæg til at
udøve ministerens beføjelser i denne lov.
Stk. 2.
Transportministeren kan bestemme, at Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg skal overlade til Banedanmark, Vejdirektoratet
eller institutioner under Miljøministeriet at forestå
opgaver vedrørende anlæg og drift af de anlæg,
der er nævnt i §§ 1 og 2. Transportministeren
fastsætter i så fald nærmere bestemmelser
herom.
Kapitel 3
Miljøforhold
Miljømæssige
vurderinger
§ 7. Anlægsprojektet
skal gennemføres inden for rammerne af de
udførte vurderinger af projektets indvirkninger på
miljøet, jf. dog §§ 8 og 9.
§ 8. Ændringer eller
udvidelser af anlægsprojektet, som kan være til skade
for miljøet, må ikke påbegyndes uden tilladelse
fra Trafikstyrelsen, jf. § 46.
Stk. 2.
Trafikstyrelsen afgør på grundlag af en anmeldelse fra
Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg, om der skal udarbejdes
en supplerende VVM-redegørelse, inden der gives tilladelse
efter stk. 1. Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg
udarbejder i så fald den supplerende VVM-redegørelse.
Trafikstyrelsen foretager offentliggørelse af
VVM-redegørelsen med henblik på høring af
offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler om
1) anmeldelse
efter stk. 2 af ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet til Trafikstyrelsen,
2) pligt for
andre myndigheder, Femern A/S og A/S Fem?ern Landanlæg til at
give de oplysninger, der er nødvendige for Trafikstyrelsens
vurdering af ændringer eller udvidelser efter stk. 2,
3)
gennemførelse af Trafikstyrelsens vurdering efter stk. 2 og
om indholdet af VVM-redegørelsen,
4) vilkår
for tilladelsen efter stk. 1 og
5)
offentliggørelse, herunder om udelukkende digital
annoncering, af afgørelser efter stk. 1 og 2 og af den
supplerende VVM-redegørelse.
Stk. 4.
Bestemmelser i anden lovgivning, som fastsætter krav om
vurdering af virkninger på miljøet (VVM), finder ikke
anvendelse på ændringer og udvidelser omfattet af stk.
1.
Stk. 5.
Trafikstyrelsens afgørelser efter stk. 1 og 2 og efter
regler fastsat i medfør af stk. 3 kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
§ 9. Ændringer eller
udvidelser af anlægsprojektet, som i sig selv eller i
forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et
Natura 2000-område væsentligt, må ikke
påbegyndes uden tilladelse fra Trafikstyrelsen på
baggrund af en konsekvensvurdering af ændringen eller
udvidelsen, jf. stk. 2.
Stk. 2. Vurderer
Trafikstyrelsen på grundlag af en anmeldelse fra Femern A/S
eller A/S Femern Landanlæg, jf. § 8, stk. 2, at en
ændring eller udvidelse af anlægsprojektet kan
påvirke et Natura 2000-område væsentligt,
foretager Trafikstyrelsen en nærmere konsekvensvurdering af
virkningerne af ændringen eller udvidelsen på Natura
2000-området under hensyn til
bevaringsmålsætningen for det pågældende
område. Viser konsekvensvurderingen, at det ikke kan
udelukkes, at ændringen eller udvidelsen vil skade Natura
2000-området, kan Trafikstyrelsen ikke meddele tilladelse til
det anmeldte, jf. dog stk. 3, nr. 7.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om
1) anmeldelse
efter stk. 2 af ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet til Trafikstyrelsen,
2) pligt for
andre myndigheder, Femern A/S og A/S Fem?ern Landanlæg til at
give de oplysninger, der er nødvendige for Trafikstyrelsens
vurderinger af ændringer eller udvidelser efter stk. 2,
3)
gennemførelse af vurderingen efter stk. 2, herunder om
eventuel høring af offentligheden,
4) vilkår
for tilladelsen efter stk. 1,
5)
offentliggørelse, herunder om udelukkende digital
annoncering, af afgørelsen efter stk. 1 og af
konsekvensvurderingen efter stk. 2,
6) en samordnet
eller fælles procedure for den supplerende
VVM-redegørelse efter § 8, stk. 2, og
konsekvensvurderingen efter stk. 2 og
7) betingelserne
for at tillade ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet, når vurderingen efter stk. 2 ikke
udelukker skade på et Natura 2000-område.
Stk. 4.
Bestemmelser i anden lovgivning, som fastsætter krav om
vurdering af virkninger på Natura 2000-områder, finder
ikke anvendelse på ændringer og udvidelser omfattet af
stk. 1.
Stk. 5.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om beskyttelse af
dyre- og plantearter ved afgørelser om tilladelse til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet efter
stk. 2 og om, at reglerne administreres af Trafikstyrelsen.
Stk. 6.
Trafikstyrelsens afgørelser efter stk. 1 og 2 og efter
regler fastsat i medfør af stk. 3 og 5 kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
§ 10. Ændringer eller
udvidelser af anlægsprojektet kræver ikke vurderinger
efter lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Varetagelse af naturhensyn
§ 11. Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg udfører afværgeforanstaltninger af
hensyn til yngle- og rasteområder for arter omfattet af bilag
3 til lov om naturbeskyttelse som følge af
anlægsprojektet.
Stk. 2. Femern
A/S og A/S Femern Landanlæg udfører
afværgeforanstaltninger for at modvirke, at fugle eller arter
omfattet af bilag 3 til lov om naturbeskyttelse forstyrres med
skadelig virkning for arten eller bestanden. Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg foretager endvidere
afværgeforanstaltninger af hensyn til fugles æg og
reder.
Stk. 3. Femern
A/S og A/S Femern Landanlæg udfører
afværgeforanstaltninger af hensyn til naturbeskyttelsen i
øvrigt.
Fravigelse af anden lovgivning
§ 12. Udførelse af
arbejder efter §§ 1, 2 og 11 i denne lov kræver
ikke dispensation eller tilladelse efter § 50 og § 65,
stk. 1-3, jf. kapitel 2, i lov om naturbeskyttelse og § 35,
stk. 1, i lov om planlægning.
Stk. 2. Reglerne
om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning, §§
20, 22 og 26 a i lov om naturbeskyttelse, kapitel 4 i
bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og
pleje af tilskadekommet vildt, §§ 8-13 og 26-28 i lov om
skove, kapitel 8 og 8 a i museumsloven, lov om landbrugsejendomme
og kapitel 1 a-4 i lov om kystbeskyttelse finder ikke anvendelse
ved udførelse af arbejder efter §§ 1, 2 og 11 i
denne lov.
Stk. 3. Arbejder
med etablering af en sænketunnel og en arbejdshavn, jf.
§ 1, stk. 2, nr. 1, kræver ikke tilladelse efter kapitel
4 i lov om råstoffer.
§ 13. Kommunalbestyrelsens
eller en statslig myndigheds afgørelse vedrørende
anlægsprojektet, jf. §§ 1 og 2, som træffes
efter byggeloven, lov om jagt og vildtforvaltning, lov om
naturbeskyttelse, lov om vandløb, dog undtaget kapitel 13,
lov om skove, lov om vandforsyning m.v., lov om kystbeskyttelse,
lov om miljøbeskyttelse og lov om råstoffer og regler
udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende
anlægsprojektet i henhold til de i stk. 1 nævnte love
kan påklages af Femern A/S og A/S Femern Landanlæg til
transportministeren.
Stk. 3.
Transportministeren kan beslutte at overtage kommunalbestyrelsens
beføjelser efter de i stk. 1 nævnte love i en
nærmere bestemt sag, der vedrører
anlægsprojektet.
Stk. 4.
Transportministerens afgørelse i klagesager efter stk. 2 og
i sager, hvor ministeren har overtaget kommunalbestyrelsens
beføjelser efter stk. 3, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 5. De
kommunale tilsynsmyndigheder fører ikke tilsyn med
kommunalbestyrelsens afgørelser omfattet af stk. 1.
Stk. 6.
Transportministeren kan til brug for behandlingen af sager efter
stk. 2 og 3 fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt
til at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af
forhold, der reguleres efter de i stk. 1 nævnte love, inden
for den pågældende kommune.
§ 14. Transportministeren kan
fastsætte regler om forurening og gener fra
anlægsprojektet. Transportministeren kan herunder
fastsætte regler om egenkontrol og om tilsyn og
håndhævelse, herunder at afgørelser om tilsyn og
håndhævelse af regler fastsat efter denne bestemmelse
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt og
afgørelser truffet i medfør heraf finder ikke
anvendelse på forurening og gener fra de dele af
anlægsprojektet, der omfattes af regler udstedt efter stk.
1.
§ 15. Fastsætter
transportministeren regler i medfør af § 14, kan
ministeren samtidig fastsætte regler om, at Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg skal tilbyde kompensation til beboere samt
ejere af sommerhuse, der anvendes af ejerne som fritids- og
feriebolig, som kan udsættes for gener som følge af
regler udstedt i medfør af § 14. Transportministeren
kan herunder fastsætte regler om kredsen af de berettigede,
størrelsen af kompensationen, udbetaling, frister, renter
m.v.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at Femern A/S og
A/S Femern Landanlæg skal tilbyde beboere, der er
særligt udsat for gener som følge af
transportministerens regulering af forholdene i medfør af
§ 14, genhusning eller overtagelse af deres bolig.
Transportministeren kan herunder bestemme, at kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen efter beboerens anmodning skal anvise en
genhusningsbolig. Transportministeren kan desuden fastsætte
regler om fremgangsmåden ved genhusning eller overtagelse,
herunder om vilkårene i aftaler om genhusning, omkostninger
ved genhusning og genhusningsaftalens ophør, herunder
bestemme, at aftalen ophører, hvis den bolig, hvor der er
gener, udlejes eller anvendes til beboelse eller som
fritidsbolig.
Stk. 3.
Opnås der ikke en aftale mellem Femern A/S eller A/S Femern
Landanlæg og den berettigede efter stk. 1 og 2, eller
opstår der uenighed om en indgået aftale, træffer
Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på
Øerne afgørelse om kompensation, genhusning og
overtagelse efter de regler, der er udstedt i medfør af stk.
1 og 2.
Stk. 4. Sager om
kompensation, genhusning og overtagelse behandles i øvrigt
af Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer
på Øerne efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 5.
Kompensation og beløb ydet ved genhusning efter reglerne i
stk. 1 og 2 indgår ikke ved vurderingen af, om en person har
ret til ydelser fra det offentlige, og medfører ikke
reduktion af sådanne ydelser. Kompensationen og
beløbene medregnes endvidere ikke ved opgørelsen af
modtagerens skattepligtige indkomst.
Stk. 6. Har
transportministeren fastsat regler efter stk. 1 og 2, herunder om
genhusning, finder reglerne i kapitel 9 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer ikke anvendelse ved spørgsmål om
sundhedsfare i bygninger, som benyttes til bolig eller ophold for
mennesker, som følge af støjgener fra
anlæggelsen af anlægsprojektet.
§ 16. Kapitel 6 i lov om
miljøbeskyttelse og regler udstedt i medfør heraf
finder ikke anvendelse på ufarlige havbundsmaterialer, som
flyttes inden for overfladevand med henblik på landindvinding
i anlægsprojektet.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, hvornår
havbundsmaterialer er ufarlige, jf. stk. 1. Transportministeren kan
endvidere fastsætte regler om prøvetagning,
egenkontrol, tilsyn og håndhævelse af disse regler.
§ 17. Bestemmelserne i
§§ 10-16 finder tilsvarende anvendelse på
ændringer og udvidelser af anlægsprojektet, der er
tilladt efter § 8, stk. 1, eller § 9, stk. 1.
Kapitel 4
Ledninger og
veje
§ 18. Bestemmelserne i §
106, stk. 1, i lov om offentlige veje og i § 70, stk. 1, i lov
om private fællesveje finder anvendelse på
ledningsarbejder i eller over vejarealer i forbindelse med
anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2.
§ 19. Hvis der ikke kan
opnås enighed med ejere af ledningsanlæg omfattet af
§ 18 om, hvordan planlagte anlægsarbejder på de
arealer, hvori eller hvorover ledningerne er anbragt, kan
tilrettelægges, kan transportministeren efter at have meddelt
ledningsejeren, at det planlagte anlægsarbejde på
arealet påbegyndes, gennemføre arbejdet og kræve
bestemte ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Stk. 2.
Transportministeren kan i særlige tilfælde lade de
ledningsarbejder, der er nævnt i stk. 1, udføre for
Femern A/S', A/S Femern Landanlægs eller ledningsejerens
regning, jf. § 18.
§ 20. For ledninger og andre
forsyningsanlæg, der i forbindelse med anlæg eller
drift af anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2
anbringes på ejendomme tilhørende Femern A/S eller A/S
Femern Landanlæg, fastsætter transportministeren de
vilkår, der skal gælde for lednings- eller
forsyningsanlæggets anbringelse og forbliven på
ejendommen.
Stk. 2.
Transportministeren kan af hensyn til anlæggelsen og driften
af anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2
fastsætte ændrede vilkår for ledninger og andre
forsyningsanlæg, der befinder sig på ejendomme
tilhørende Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg.
§ 21. Erstatning som
følge af ledningsarbejder eller fastsatte vilkår for
ledninger i medfør af §§ 18-20 fastsættes,
hvis der ikke kan indgås aftale herom, af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 2. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51, stk. 1
og 2, i lov om offentlige veje anvendelse. Femern A/S eller A/S
Femern Landanlæg afholder alle omkostninger forbundet
hermed.
§ 22. Henholdsvis Femern A/S
og A/S Femern Landanlæg kan anlægge nye veje og
foretage ændringer af eksisterende veje eller afholde
omkostninger hertil, når dette er nødvendigt for
anlæggelsen og driften af anlægsprojektet nævnt i
§§ 1 og 2, uden at der træffes afgørelse
herom i medfør af lov om offentlige veje og lov om private
fællesveje.
§ 23. Transportministeren kan
pålægge kommunalbestyrelsen at optage en privat
fællesvej som offentlig vej, hvis den private fællesvej
har betydning for anlæggelsen eller driften af
anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2.
Stk. 2.
Erstatning som følge af en afgørelse i medfør
af stk. 1 fastsættes, hvis der ikke kan indgås aftale
herom, af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom. Femern A/S eller A/S Femern Landanlæg afholder
alle omkostninger forbundet hermed.
Stk. 3. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51, stk. 1
og 2, i lov om offentlige veje anvendelse.
§ 24. Henholdsvis Femern A/S
og A/S Femern Landanlæg kan overdrage arealer, bygninger,
anlæg m.v. ejet af disse til anden offentlig myndighed,
når de ikke længere er nødvendige for
anlæg eller drift af anlægsprojektet nævnt i
§§ 1 og 2.
§ 25. Vejforbindelsen
tilhørende kyst til kyst-projektet nævnt i § 1 er
en offentlig vej, der administreres efter lov om offentlige veje.
Femern A/S er vejmyndighed.
Stk. 2. Femern
A/S kan bemyndige Vejdirektoratet eller en anden under
Transportministeriet oprettet styrelse til at udøve de
beføjelser, der er tillagt Femern A/S i henhold til stk.
1.
Stk. 3.
Forvaltningsloven gælder for Femern A/S, i det omfang
selskabet udøver opgaver som vejmyndighed, jf. stk. 1.
Kapitel 5
Lov om
havne
§ 26. Arbejdshavnen, der
anlægges som en del af kyst til kyst-projektet nævnt i
§ 1, er omfattet af § 14 a, stk. 2 og 3, og regler
udstedt i medfør af § 14 a, stk. 1, i lov om havne.
Kapitel 6
Ekspropriation
og adgang til undersøgelser uden retskendelse
m.v.
§ 27. Transportministeren
bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve de arealer og
rettigheder, der er nødvendige for anlæg og drift af
anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2 eller
ændringer heraf samt etablering af klimarelaterede
afværgeforanstaltninger.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter anmodning fra ejeren i særlige
tilfælde ekspropriere en ejendom, der berøres
særligt indgribende af anlægsprojektet nævnt i
§§ 1 og 2, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer.
Stk. 3.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs anlægsprojektet
nævnt i §§ 1 og 2 servitut om eldrift eller andre
servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
anlæg og drift af anlægsprojektet nævnt i
§§ 1 og 2.
Stk. 4.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation ve?drørende fast
ejendom.
§ 28. Transportministeren har,
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger,
afmærkninger og andre undersøgelser af udendørs
arealer med henblik på anlæggelse og drift af
anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2 eller
ændringer heraf og på etablering af klimarelaterende
afværgeforanstaltninger.
Stk. 2.
Transportministeren kan under samme betingelser som nævnt i
stk. 1 få foretaget arkæologiske
forundersøgelser.
Stk. 3. Ejere og
brugere af arealer omfattet af stk. 1 skal underrettes skriftligt
senest 14 dage inden gennemførelsen af undersøgelsen
m.v.
Stk. 4. Ejere og
brugere af arealer omfattet af stk. 2 skal underrettes skriftligt
senest 28 dage inden gennemførelsen af arkæologiske
forundersøgelser.
Stk. 5. Er det
ikke muligt at underrette ejere og brugere af arealer skriftligt i
henhold til stk. 3 og 4, skal oplysningen offentliggøres i
de lokale medier el.lign.
§ 29. Transportministeren
får adkomst til hele matr.nr. 244ed og den del af matr.nr.
244k og 244ø Rødby Markjorder, som er markeret i
lovens bilag 6.
Stk. 2. Ved
ekspropriation i henhold til stk. 1 ophæves endeligt alle
rettigheder til eller over arealet.
Stk. 3.
Rettigheder over matr.nr. 244b Rødby Markjorder til bygning
nr. 1 og 3 på lejet grund ophæves endeligt.
§ 30. Transportministeren har
indtil den 31. december 2023 ret til at råde over den del af
matr.nr. 244l, 244o, 244al, 244as, 244at, 244av, 244az,
244aæ, 244ba, 244dy, 244eu, 244ey, 244ez, 244eæ,
244eø og 244fc Rødby Markjorder, som er markeret i
lovens bilag 7.
Stk. 2.
Rettighed over matr.nr. 244eø Rødby Markjorder til
bygning nr. 1 på lejet grund ophæves endeligt.
Transportministerens råderet i henhold til stk. 1 skal
respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk.
1 nævnte arealer.
Stk. 3. Ejeren
af et areal omfattet af stk. 1 kan på ethvert tidspunkt
kræve, at transportministeren overtager arealet mod fuld
erstatning. En begæring om overtagelse skal fremsættes
over for transportministeren inden den 31. december 2023.
Stk. 4. Ved
overtagelse i henhold til stk. 3 ophæves endeligt alle
rettigheder til eller over arealet.
§ 31. Transportministeren har
indtil den 31. december 2023 ret til at råde over den del af
matr.nr. 244k, 244x, 244y, 244æ, 244ø, 244bo, 244fa,
244fe, 253, 546a, 549r, 549u og 549x Rødby Markjorder, som
er markeret i lovens bilag 5, 6 og 7.
Stk. 2.
Transportministerens råderet i henhold til stk. 1 skal
respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk.
1 nævnte arealer.
§ 32. Transportministeren har
indtil den 31. december 2023 ret til at råde over de veje,
som er markeret i lovens bilag 5 og 6.
Stk. 2.
Transportministerens råderet i henhold til stk. 1 skal
respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk.
1 nævnte veje.
§ 33. Transportministeren har
ret til at anlægge et vandløb på matr.nr. 244l,
244o, 244at, 244av, 244az, 244aæ, 244ba, 244dy og 244fc
Rødby Markjorder, som er markeret i lovens bilag 7.
Stk. 2.
Transportministeren har ret til at foretage ændringer af
diget på matr.nr. 244k, 244bo og 244fa Rødby
Markjorder, som er markeret i lovens bilag 5, 6 og 7.
Stk. 3.
Transportministeren har frem til den 31. december 2023 ret til at
foretage ændringer af broerne, som er markeret i lovens bilag
6.
Stk. 4.
Transportministeren har ret til at etablere natur på matr.nr.
1a og 1r Lungholm Inddæmning, Olstrup, og 244o og 549r
Rødby Markjorder, som er markeret i lovens bilag 6 og 7.
Stk. 5.
Transportministeren har ret til at anlægge veje på
matr.nr. 1eq, 1ez, 1fq, 1fu, 244bc, 244fa og 271k Rødby
Markjorder, som er markeret i lovens bilag 5.
Stk. 6.
Transportministeren har ret til at placere en afløbsledning
på matr.nr. 244k Rødby Markjorder, som er markeret i
lovens bilag 6, og ejendommen pålægges servitut om
afløbsledningen.
Stk. 7.
Transportministeren har indtil den 31. december 2023 ret til at
etablere og opretholde en vandledning på matr.nr. 12a, 12d,
12h, 15c, 15d, 244al, 244at og 244bc Rødby Markjorder, som
er markeret i lovens bilag 6. De nævnte matrikelnumre
pålægges indtil den 31. december 2023 servitut om
vandledningen.
Stk. 8.
Transportministeren har indtil den 31. december 2023 ret til at
udvide vejene på matr.nr. 12a, 12h, 85b, 112b, 271h, 271i,
271k, 271l og 271n Rødby Markjorder, som er markeret i
lovens bilag 6.
Stk. 9. Med
henblik på gennemførelse af de i stk. 1-8 nævnte
arbejder kan transportministeren råde midlertidigt over de i
lovens bilag 5, 6 og 7 markerede arealer.
Stk. 10.
Transportministerens råderet i henhold til stk. 1-9 skal
respekteres af indehavere af alle andre rettigheder over de i stk.
1-9 nævnte arealer.
§ 34. Ejere af anlæg og
arealer omfattet af § 29, stk. 1 og 3, § 30, stk. 1 og
stk. 2, 1. pkt., § 31, stk. 1, § 32, stk. 1, og §
33, stk. 1-9, skal senest 14 dage inden ibrugtagningen underrettes
skriftligt.
Stk. 2. Hvis det
ikke er muligt at underrette ejere skriftligt i henhold til stk. 1,
skal oplysning om ibrugtagningen offentliggøres i de lokale
medier el.lign.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter ibrugtagningen, jf. stk. 1, uden
yderligere varsel fjerne anlæg, installationer, beplantning
m.v. på de arealer, der er omfattet af § 29, stk. 1 og
3, § 30, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., § 31, stk. 1, §
32, stk. 1, og § 33, stk. 1-9.
§ 35. Transportministerens
adkomst i henhold til § 29 og råderet i henhold til
§§ 30-33 tinglyses på de berørte ejendomme.
Adkomst- og rettighedshaver er Femern A/S.
§ 36. Erstatning for indgreb i
medfør af §§ 27-33 fastsættes, hvis der ikke
kan indgås aftale herom, af ekspropriati?ons- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 2. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51, stk. 1
og 2, i lov om offentlige veje anvendelse. Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg afholder omkostningerne forbundet hermed.
Kapitel 7
Beredskab
§ 37. De kompetente danske
myndigheder varetager den offentlige sikkerhed og orden samt
beredskabsmæssige forhold under anlæg og drift af den
faste forbindelse over Fem?ern Bælt. De kompetente danske
myndigheder skal i nødvendig udstrækning samarbejde
med de kompetente tyske myndigheder.
Stk. 2. Femern
A/S skal inden åbningen af den faste forbindelse over Femern
Bælt udarbejde et sikkerhedskoncept for opgavevaretagelsen
efter stk. 1, herunder om samarbejdet mellem selskabet og de
kompetente danske og tyske myndigheder og om planer for mulige
nødsituationer.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med relevante myndigheder
fastsætte regler om varetagelsen af den offentlige sikkerhed
og orden samt beredskabsmæssige forhold, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Transportministeren kan træffe beslutning om, at Femern A/S
skal afholde omkostninger, som er nødvendige for, at de
kompetente myndigheder kan varetage opgaverne efter stk. 1 og 2 og
regler udstedt i medfør af stk. 3.
Kapitel 8
Ejendomsret og
benyttelse af den faste forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg
§ 38. Femern A/S ejer den
faste forbindelse over Femern Bælt, jf. § 1.
§ 39. A/S Femern
Landanlæg og staten ejer hver en andel af de i § 2
nævnte landanlæg.
Stk. 2.
Transportministeren foretager den nærmere indbyrdes opdeling
af ejendomsretten til de af staten ejede eksisterende jernbane- og
vejanlæg samt landanlæggene nævnt i § 2 og
fastlægger tidspunktet for, hvornår ejendomsretten til
de nævnte landanlæg overgår til hver part
nævnt i denne bestemmelse.
§ 40. Femern A/S er
infrastrukturforvalter for jernbaneforbindelsen på den faste
forbindelse over Femern Bælt.
Stk. 2.
Transportministeren kan beslutte, at Banedanmark skal varetage
kapacitetstildeling på jernbaneforbindelsen på den
faste forbindelse over Femern Bælt.
§ 41. Transportministeren
fastsætter bestemmelser om niveauet for samt principperne for
reguleringen af jernbanevirksomhedernes betaling til Femern A/S for
jernbanevirksomhedernes benyttelse af jernbaneforbindelsen på
den faste forbindelse over Femern Bælt nævnt i §
1.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter bestemmelser om niveauet for
samt principperne for reguleringen af jernbanevirksomhedernes
betaling til staten og A/S Femern Landanlæg for
jernbanevirksomhedernes benyttelse af de danske
jernbanelandanlæg nævnt i § 2.
§ 42. For benyttelse af
vejforbindelsen på den faste forbindelse over Femern
Bælt opkræver Femern A/S betaling af brugerne.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter niveauet for betaling og
principperne for regulering af denne, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Uanset
bestemmelsen i stk. 2 kan Femern A/S ændre gældende
generelle raba?tordninger og indføre nye rabatordninger, i
det omfang dette ikke påvirker betalingsniveauet
væsentligt.
Stk. 4.
Føreren af køretøjet skal betale et
tillæg til de gældende afgifter, hvis vejforbindelsen
benyttes uden at betale. Den registrerede ejer (bruger)
hæfter tillige for betaling he?raf, medmindre det
godtgøres, at føreren uberettiget er i besiddelse af
køretøjet. Tillægget fastsættes af
transportministeren.
Stk. 5. Betales
det i stk. 4 nævnte tillæg og den normale betaling, jf.
stk. 1, ikke rettidigt, tillægges der renter i henhold til
rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Renten skal betales fra
forfaldsdagen, som er 30 dage efter den dag, Femern A/S har afsendt
eller fremsat anmodning om betaling. Skyldneren skal ikke betale
rente for det tidsrum, der ligger forud for modtagelsen af
anmodningen. Endvidere kan Femern A/S opkræve
inddrivelsesomkostninger og rykker- og inkassogebyrer i henhold til
rentelovens §§ 9 a og 9 b.
Stk. 6. De i
stk. 1-5 nævnte betalinger offentliggøres på
Femern A/S' hjemmeside.
Stk. 7.
Køretøjer, der anvendes i forbindelse med anlæg
eller drift af den faste forbindelse over Femern Bælt eller
til varetagelse af anliggender om offentlig sikkerhed og orden samt
beredskab vedrørende kyst til kyst-projektet, er fritaget
for afgift i henhold til stk. 1.
Kapitel 9
Tv-overvågning m.v.
§ 43. Femern A/S kan foretage
tv-overvågning på den faste forbindelse over Femern
Bælt, herunder ved betalingsanlægget, og registrere
billeder fra denne overvågning. Der skal ved skiltning eller
på anden tydelig måde gives oplysning herom.
Stk. 2.
Transportministeren kan bestemme, at Femern A/S kan give tyske
politi- og redningsmyndigheder adgang til den i stk. 1 nævnte
tv-overvågning og registrering på den faste forbindelse
over Femern Bælt.
Stk. 3. Femern
A/S kan foretage automatisk registrering af nummerplader med
henblik på at understøtte
betalingsopkrævningen.
Stk. 4.
Oplysninger i Køretøjsregisteret om den registrerede
ejer (bruger) af køretøjet kan videregives til Femern
A/S.
§ 44. Femern A/S kan i
anlægsfasen foretage tv-overvågning af de arealer, der
anvendes til anlæg af kyst til kyst-projektet, og af
vejstrækninger i nærområdet. Der skal ved
skiltning eller på anden tydelig måde gives oplysning
om, at der gennemføres tv-overvågning af de arealer,
der anvendes til anlæg af kyst til kyst-projektet.
Kapitel 10
Øvrige
bestemmelser
§ 45. Staten stiller
vederlagsfrit de vandområder og den havbund, hvorover staten
udøver højhedsret, og som er nødvendige for
anlæggelsen og driften af den faste forbindelse over Femern
Bælt, til rådighed for Femern A/S og A/S Fem?ern
Landanlæg.
Kapitel 11
Kompetence,
domstolsprøvelse m.v.
Trafikstyrelsens opgaver
§ 46. Trafikstyrelsen
udfører de opgaver, der fremgår af §§ 8 og
9.
Stk. 2. Ved
udførelsen af de opgaver, der fremgår af §§
8 og 9, er Trafikstyrelsen uafhængig af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse.
Domstolsprøvelse m.v.
§ 47. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser efter denne lov eller de
regler, der fastsættes i medfør af loven, skal
være anlagt, inden 6 måneder efter at afgørelsen
eller beslutningen er meddelt adressaten eller offentliggjort.
Stk. 2. Ved
søgsmål om forhold vedrørende miljøet,
der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at
omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de
berørte parter.
Kapitel 12
Straf
§ 48. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
overtrædelse af §§ 8 og 9 med bøde.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes i henhold til loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 13
Ikrafttræden m.v.
§ 49. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3
Bilag 4
Bilag 5
Bilag 6
Bilag 7
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2011,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side
1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF
af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse
direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312, side 3, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2009, nr. L
20, side 7, og dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af
21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter,
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende
2006, nr. L 363, side 368.