Fremsat den 27. marts 2015 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF) og Mai Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af straffelovens bestemmelse om
betleri
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende kalenderår at fremsætte forslag til
lov om ændring af straffelovens § 197, således at
denne ændres til fremover at lyde: »Den, der gør
sig skyldig i betleri, eller som tillader, at nogen under 18
år, der hører til vedkommendes husstand, betler,
straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.« Foregår betleriet i organiseret form,
skal straffen være op til 1 år. Regeringen skal
endvidere fremlægge initiativer, der kan forenkle og
effektivisere sagsbehandlingen i sager om betleri.
Bemærkninger til forslaget
Det danske samfund udsættes for
omfattende betleri. På gader og stræder ses danske
såvel som udenlandske tiggere bede om penge. Dette kan for
nogle være generende, især for erhvervsdrivende, uden
for hvis forretning betleriet ofte foregår. Indeværende
forslag har til formål at komme betleriet til livs eller i
hvert fald reducere det mest muligt.
Allerede i dag omtaler straffelovens §
197 betleri (Lovbekendtgørelse nr. 871 af 4. juli 2014).
Ifølge bestemmelsen straffes »den, der imod politiets
advarsel gør sig skyldig i betleri, eller som tillader, at
nogen under 18 år, der hører til hans husstand,
betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde. Advarsel efter denne
bestemmelse har gyldighed for 5 år«.
Meget taler for, at denne bestemmelse ikke er
effektiv, hvilket underbygges af justitsministerens svar på
REU alm. del - spørgsmål 95 af 12. december 2013:
»Rigspolitiet kan oplyse, at der i
perioden fra 2008 til og med 2012 i alt er afgjort 49 sigtelser for
overtrædelse af straffelovens § 197 om betleri, jf.
nedenstående tabel.
Straffelovens § 197 | Perioden i alt | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Afgørelser i alt | 49 | 4 | 16 | 12 | 9 | 8 | Dom | 5 | 2 | | 2 | | 1 | Betinget dom | 1 | | | | | 1 | Udeblivelsesdom | 1 | | 1 | | | | Afgjort med bødeforelæg | 4 | | 1 | 2 | | 1 | Tiltalefrafald uden vilkår | 11 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | Tiltale undladt med advarsel | 27 | 1 | 11 | 6 | 7 | 2 | | | | | | | |
|
Vedrørende forudgående
advarsler/påbud, som ansvar efter straffelovens § 197,
1. led, er betinget af, kan Rigspolitiet oplyse, at der i perioden
er registreret i alt 185, jf. nedenstående tabel.
Straffelovens § 197 | Perioden i alt | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Anmeldelser om meddelt advarsel
(påbud) | 185 | 15 | 19 | 38 | 52 | 61 |
|
Opgørelsen er baseret på
politikredsenes registreringer i politiets sagsbehandlingssystem
(POLSAS) pr. 1. november 2013.«
Ud af de seneste 5 års 185 anmeldelser
er der altså kun faldet dom i 5 sager, betinget dom i 1,
afsagt udeblivelsesdom i 1 og afgjort sag ved
bødeforlæg i 5. Dette vidner om, at bestemmelsen ikke
er effektiv nok, hvilket nærværende forslag
søger at råde bod på. Som bestemmelsen er
formuleret i dag, er det ganske enkelt meget vanskeligt for
politiet at håndhæve det egentlige sigte med
bestemmelsen, nemlig at forbyde betleri. Således vil en sag
kunne afgøres udenretsligt med bødevedtagelse og - i
tilfælde af at der er tale om en udlænding -
efterfølgende forelæggelse for
Udlændingestyrelsens ud- og afvisningsvagt med henblik
på modtagelse af resolution om udvisning.
Dette synes ikke bare i højere grad at
varetage hensynet til ro og orden på de danske gader og veje,
men vil også være en mere effektiv måde at
håndhæve det egentlige formål med den
nugældende § 197.
I publikationen »Strategiske prioriteter
for Københavns Politi og Anklagemyndighed 2014: hvorfor -
hvordan - hvorhen« skriver Københavns Politi bl.a. om
den utryghedsskabende effekt, som betleri og tyverier har hos
både turister, beboere og erhvervsdrivende (side 12).
Udlændingesager er meget
ressourcekrævende. En betlerisag kan hurtigt tage en meget
stor del af en dags arbejde og måske medføre mulighed
for overarbejde. Det er sjældent, at disse ressourcer er til
rådighed. Dette er en væsentlig årsag til, at
borgere nogle gange ser, at uniformerede patruljer går forbi
disse tiggere i gaderne. Hvis patruljerne tager kontakt til
tiggeren, er det sandsynligt, at patruljen er optaget resten af
vagten. En væsentlig forudsætning for at komme betleri
til livs er enkel, effektiv og hurtig sagsbehandling.
Flere andre lande er opmærksomme
på problemet med udenlandske tiggere. Således udtalte
den britiske premierminister, David Cameron, den 28. november 2014
i en tale om immigration følgende: »Stronger powers to
deport criminals and stop them coming back … and tougher and
longer re-entry bans for all those who abuse free movement
including beggars, rough sleepers, fraudsters and people who
collude in sham marriages.«
(http://openeurope.org.uk/intelligence/immigration-and-justice/legal-implications-david-camerons-proposed-reforms-eu-migration/).
Norge er et andet land, som arbejder for at skærpe indsatsen
mod betleri. Således fremsatte den norske regering i april
2013 et lovforslag, som indebar en ændring af politiloven,
der åbnede for kommunale tiggeriforbud. Dette
indførtes pr. 1. juli 2014. (Kilde:
http://www.dagbladet.no/2015/01/23/nyheter/politikk/innvandring/minoriteter/37331671/).
Den norske regering har efterfølgende sendt et forslag om et
nationalt forbud mod organiseret betleri i høring. Det vides
endnu ikke, om dette forslag bliver vedtaget.
Forslagsstillerne er glade for, at politiet
allerede nu ser betleri som et område, man skal fokusere
på. Indeværende forslag vil give politiet et
væsentligt redskab, der vil kunne gøre det nemmere for
dem at bekæmpe betleri og dermed skabe større tryghed
især i de større byer, som er hårdest ramt af
fænomenet. Det vil dog kræve, at politiet
afsætter ressourcer til dette. Forslagsstillerne
ønsker dog ikke, at det sker på bekostning af andre af
politiets indsatsområder. Derfor skal regeringen anvise de
fornødne ressourcer til at gennemføre forslaget.
Dansk Folkeparti præsenterede den 8. september 2014 sit
udspil om ønsker til finansloven 2015 (»DF's
overordnede ønsker til finansloven for 2015«,
http://www.danskfolkeparti.dk/Politiske_udspil). I udspillet
afsatte DF 500 mio. kr. til en lov og orden-pulje. Pengene til
gennemførelse af indeværende forslag kan således
tages herfra.
Man kan diskutere, hvorvidt der skal
indføres en bagatelgrænse i forbindelse med dette
forslag, da der er flere grader af betleri. Indeværende
forslag skelner allerede mellem tiggeri begået i organiseret
form og mere almindeligt betleri, hvor der foreslås
skærpet straf i førstnævnte tilfælde. Der
er også forskel på en tigger, der står hele dagen
foran en butik og tigger penge fra alle butikkens kunder, og en
tigger, der henvender sig til en fremmed person på gaden for
at tigge en cigaret eller »låne« penge til en
busbillet. Og sådanne eksempler kunne måske tale for at
indføre en bagatelgrænse. Forslagsstillerne har ikke
gjort det i indeværende forslag, da det er yderst vanskeligt
at afgøre, hvor en sådan grænse skal gå.
Problemet med den gældende lovgivning vedrørende
betleri er, at tiggere misbruger den eksisterende
mindstegrænse - nemlig at straf kræver en
forudgående advarsel. Kravet om advarsel beskytter
således tiggerne, og det er det, der i dag gør
paragraffen praktisk uanvendelig. Ved gennemførelse af
indeværende forslag vil det i praksis også kun
være folk, der sidder eller står et bestemt sted og
tigger penge fra flere personer gennem længere tid, der vil
blive omfattet af de skærpede regler, da politiet næppe
vil bemærke det, hvis en person i forbifarten henvender sig
til en anden for at »låne« penge til en busbillet
eller en cigaret.
Forslagsstillerne ønsker med forslaget
dels at fjerne kravet om forudgående advarsel, dels at
indføre mulighed for bødestraf og mulighed for
skærpet straf, såfremt betleriet foregår i
organiseret form, og at sikre en effektivisering og forenkling af
sagsbehandlingen i sager om betleri. Forslagsstillerne er
overbeviste om, at skærpelserne i indeværende forslag
vil reducere antallet af udenlandske tiggere og dermed reducere
problemet med betleri. Desuden vil muligheden for at give
bødestraf for betleri gøre det muligt for politiet at
afslutte langt flere sager på kortere tid. Dermed er der
pludselig langt større sandsynlighed for at blive straffet
for at overtræde bestemmelserne vedrørende
betleri.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af straffelovens bestemmelse om betleri.
(Beslutningsforslag nr. B 135)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.