Fremsat den 28. februar 2013 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov
om folkeskolen
(Etablering af en Europaskole)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 1
i lov nr. 469 af 29. maj 2012 og § 1 i lov nr. 514 af 4. juni
2012, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 33 indsættes:
Ȥ 33
a. Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud
til Københavns Kommunes drift af de sidste tre klassetrin
på Europaskolen godkendt efter § 58. Tilskuddet
fastsættes på grundlag af takster på de
årlige finanslove. Taxametret gives alene på grundlag
af elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen
modtager anden finansiering, herunder tilskud fra EU. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud,
herunder aktivitetsindberetninger og opgørelse af
aktivitet.«
2. § 44,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Handicappede elever, der er optaget på uddannelser godkendt
efter § 1, stk. 3, eller på de sidste tre klassetrin af
Europaskolen godkendt efter § 58, og som har behov for
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand,
skal have tilbud herom. Børne- og undervisningsministeren
kan yde særlige tilskud til institutionernes udgifter til
specialpædagogisk bistand.«
3. §
58 affattes således:
»§ 58. Børne- og
undervisningsministeren kan tillade, at Københavns Kommune
driver gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium, og
at Københavns Kommune i tilknytning til Sankt Annæ
Gymnasium opretter og driver en Europaskole.
Stk. 2. Bestemmelserne i
denne lov finder tilsvarende anvendelse for gymnasieafdelingen
på Sankt Annæ Gymnasium, hvis gymnasieafdelingen drives
af Københavns Kommune.
Stk. 3. For
Europaskolens sidste tre klassetrin finder § 46, stk. 4-8,
§§ 50-55, § 56, stk. 1, og § 57 i denne lov og
for så vidt angående ordensregler § 24 i lov om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) tilsvarende
anvendelse.
Stk. 4. For
Europaskolens første ti klassetrin finder § 3, stk. 2,
2. pkt., § 12, stk. 2, og § 50, stk. 1, nr. 1, og stk.
2-9, og § 52 i lov om folkeskolen tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. For hver elev,
der er på de første ti klassetrin på
Europaskolen, betaler bopælskommunen den faktiske udgift
forbundet med elevens undervisning. Betalingsforpligtelsen
udløses for elever, der den 5. september i et givet
skoleår er optaget på Europaskolen, og som har
folkeregisteradresse i en anden kommune end Københavns
Kommune. Bopælskommunens betalingsforpligtelse udløses
alene for elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen
modtager tilskud fra EU. Betalingsforpligtelsen gælder for
hele skoleåret.
Stk. 6.
Afgørelser og beslutninger, der træffes af bestyrelsen
for den samlede institution eller af Borgerrepræsentationen
vedrørende de første ti klassetrin på
Europaskolen, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Afgørelser om henvisning eller afslag på
specialundervisning kan dog efter bestemmelserne i lov om
folkeskolen indbringes for Klagenævnet for
Specialundervisning. Børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at andre afgørelser kan
indbringes for ministeren.
Stk. 7. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om driften af
gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium og
Europaskolen, herunder regler som fraviger bestemmelserne i denne
lov.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 33, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »i en statsskole«: », i en
Europaskole«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Etablering og drift af Europaskole
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Undervisningspligt
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
4. Administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Med lovforslaget foreslås det, at
børne- og undervisningsministeren kan godkende, at
Københavns Kommune opretter og driver en Europaskole i
tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium. Det foreslås
endvidere, at Ministeriet for Børn og Undervisning skal
kunne give tilskud til Europaskolens gymnasiedel (de sidste tre
klassetrin), svarende til det tilskud, der gives til
stx-uddannelsen, herunder tilskud til specialpædagogisk
støtte. Ved lovforslaget sikres samtidig, at
undervisningspligten kan opfyldes på Europaskolens
grundskoledel (de første ti klassetrin), og at der bliver
mulighed for mellemkommunal udligning for grundskoledelen (de
første ti klassetrin) i relation til børn bosiddende
uden for Københavns Kommune.
1.2. Lovforslagets baggrund
Af S-R-SF's regeringsgrundlag »Et Danmark,
der står sammen« fremgår det, at
»Regeringen vil satse målrettet på at forbedre
vilkårene for at tiltrække udenlandske virksomheder og
højtkvalificeret arbejdskraft fra udlandet. Regeringen vil
derfor styrke den internationale rekruttering og blandt andet
forbedre modtagelsen af medrejsende familier og
ægtefæller samt sikre bedre rammevilkår for
familiernes liv, mens de er her. Blandt andet ved at fremme
muligheden for etablering af internationale skoler.«
Sammenslutningen af Europaskoler er en
mellemstatslig organisation, der er uafhængig af
Europa-Kommissionen, og som alle EU-lande har tilsluttet sig.
Europaskolesystemet blev oprettet i 1953 med det formål at
undervise børn af ansatte i det, der senere blev til EU. Ved
kgl. resolution af 24. august 1974 tiltrådte Danmark
Europaskolernes statut, jf. bekendtgørelse af statut af 12.
april 1957 for Europaskolen (BKI nr. 20 af 4. februar 1975).
Danmark har den 21. juni 1994 undertegnet den gældende aftale
om vedtægten for Europaskolerne. Danmarks
ratifikationsinstrument blev deponeret den 5. januar 1995, og
aftalen om vedtægten for Europaskolerne trådte i kraft
for Danmark den 1. oktober 2002, jf. bekendtgørelse om
aftale af 21. juni 1994 om vedtægten for Europaskolerne (BKI
nr. 30 af 17. august 2009).
Der findes i dag 14 Europaskoler af type I, som
er de oprindelige skoler ved de store EU-agenturer, herunder i
Belgien, Luxembourg, Tyskland, Italien, Spanien, Holland og
England. Der er i dag ingen Europaskole i Danmark. Der er
indskrevet ca. 23.000 elever på Europaskolerne, herunder ca.
680 danske elever. Undervisningen begynder i
børnehaveklassen og afsluttes med en europæisk
studentereksamen (EB).
Europaskolernes Øverste råd vedtog i
april 2005 i byen Mondorf-les-Bains i Luxembourg kriterierne og
procedurerne for nationale myndigheder for at ansøge om at
blive akkrediteret til at anvende det europæiske skolesystem
(dokument ref.: 2005-D-342-en-4).
Europaskolernes Øverste Råd vedtog
endvidere i april 2009 i Stockholm en reform af Europaskolerne
(dokument ref.: 2009-D-353-en-4). I forbindelse hermed blev der
åbnet mulighed for nye typer af Europaskoler: De
såkaldte type II skoler i byer med et EU-agentur og type III
skoler i byer uden et EU-agentur. Ved begge typer giver
Europaskolernes Øverste Råd medlemslandet tilladelse
til at anvende skolesystemet, men deltager ikke økonomisk i
skolens drift. Europa-Kommissionen betaler dog et tilskud for de
EU-ansattes børn. Der er nu syv skoler af type II: Helsinki,
Parma, Heraklion, Donshaughlin, Manosque, Strasbourg og Den Haag,
og andre lande søger, herunder Estland. Tjekkiet og Malta
planlægger åbning af type II skoler i 2014. En type III
skole er endvidere under opførelse i Bad Vilbel, nær
Frankfurt. Processen for etablering af en Europaskole er
således, at det er medlemslandet, der ansøger
Europaskolernes Øverste Råd om tilladelse til at
anvende skolesystemet.
Danmark kan i kraft af Det Europæiske
Miljøagentur i København søge godkendelse til
etablering af en type II skole. Børne- og
undervisningsministeren har med brev af 27. januar 2012 på
baggrund af ansøgning og bidrag fra Københavns
Kommune sendt en interessetilkendegivelse til Europaskolernes
Øverste Råd med henblik på etablering af en
Europaskole (type II) i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium
i København. Interessetilkendegivelsen blev behandlet og
godkendt ved det Øverste Råds møde i april
2012. Den egentlige ansøgning, som blev sendt fra
ministeriet september 2012, blev behandlet og godkendt i Joint
Teaching Committee i oktober 2012 og i Europaskolernes
Øverste Råd i december 2012.
Det Øverste Råd er Europaskolernes
højeste myndighed. Det består af repræsentanter
fra medlemslandene, den Europæiske Patentorganisation og
Europa-Kommissionen, samt medlemmer uden stemmeret (bl.a.
repræsentanter for forældre, elever og
direktører for skolerne). Det Øverste Råd er
ansvarligt for al undervisning, administration og budget for type I
skolerne og for selve undervisningssystemet for type II og type III
skolerne. Inden et forslag forelægges det Øverste
Råd skal det gennem de forberedende udvalg, som er
Inspektørrådene, Det pædagogiske
Fællesråd samt Budgetkomiteen. Inspektørerne
deltager i en række andre arbejdsgrupper, som er oprettet af
Det Øverste Råd, og som arbejder med pædagogisk
udvikling og kvalitetssikring af Europaskolesystemet. I visse af
disse arbejdsgrupper deltager også
forældrerepræsentanter. Europaskolesystemet omfatter
herudover et klagenævn, der behandler klager
vedrørende type I skoler.
Københavns Kommune har i deres
ansøgning givet udtryk for, at en Europaskole i
København vil være et værdifuldt aktiv for at
fastholde og tiltrække internationale virksomheder,
organisationer, investeringer og kvalificeret arbejdskraft og
dermed understøtte økonomisk vækst og udvikling
i hele hovedstadsregionen. Københavns Kommune havde
oprindelig en forventning om at kunne åbne skolen sommeren
2013, men på grund af en større brand i de til
opstarten af Europaskolen tiltænkte lokaler (Skolen i
Sydhavnen) er den forventede skolestart udskudt til sommeren
2014.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Etablering og drift af en
Europaskole
2.1.1. Gældende ret
Der er i gældende lovgivning ingen
bestemmelser om etablering og drift af en Europaskole i
Danmark.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Formålet med lovforslaget er at få
skabt den retlige ramme for indplacering af en Europaskole i
tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium i det danske
uddannelsesbillede. Det bliver med lovforslaget muligt for
børne- og undervisningsministeren på baggrund af
godkendelsen fra Europaskolernes Øverste Råd at
godkende, at Københavns Kommune opretter og drive en
Europaskole (type II) i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium
i København. Europaskolernes Øverste Råd har i
december måned 2012 godkendt den danske ansøgning
herom, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
1.2.
Københavns Kommune er i gang med
planlægningen af etablering af Europaskolen, der
organisatorisk vil blive tilknyttet Sankt Annæ Gymnasium med
en fælles bestyrelse og rektor. Sankt Annæ Gymnasium og
Europaskolen struktureres under en ny organisation koblet på
den allerede eksisterende organisering, som findes på Sankt
Annæ Gymnasium. Europaskolen bliver således ikke en
fritstående institution. Den nuværende ordning for
organiseringen af Sankt Annæ Gymnasium beror på en
dispensation givet efter § 55, stk. 4, i lov om folkeskolen og
godkendelse givet efter § 58, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., og
vil på baggrund af nyorganiseringen skulle justeres.
Der er i regi af Københavns Kommune
truffet beslutning om, at Europaskolen i forbindelse med opstarten
i 2014 midlertidigt placeres på Skolen i Sydhavnen, men at
skolen permanent søges placeret på
Carlsberg-området, og at der arbejdes for at samlokalisere
det nuværende Sankt Annæ Gymnasium med Europaskolen
dér. Det vil bero på ekstern fondsfinansiering.
På Europaskolen vil undervisningen blive
opdelt i sprogsektioner. Opstarten i 2014 vil blive med to
sprogsektioner (dansk og engelsk). Undervisningssproget i den
danske sektion er dansk i alle fag undtagen i fremmedsprog, samt i
geografi, historie og økonomi, som finder sted på det
første fremmedsprog. Elever i den danske sprogsektion vil
herudover kunne indgå i blandede hold, hvor
undervisningssproget ikke nødvendigvis er dansk.
Første fremmedsprog påbegyndes allerede i 1. klasse og
er et valg mellem de tre arbejdssprog: Engelsk, fransk og tysk. Den
tredje sprogsektion forventes opstartet i 2016. Københavns
Kommunes valg af sprog til en 3. sprogsektion skal baseres på
forudgående analyser af elevgrundlag. Godkendelsen fra
Ministeriet for Børn og Undervisning vil omfatte, hvilke
sprogsektioner der kan være på Europaskolen. Der
forventes med henblik på opstarten i 2014 at blive givet en
godkendelse til en Europaskole med to sprogsektioner (dansk og
engelsk), og ministeriet vil senere tage stilling til en
ændring af godkendelse til en Europaskole med tre
sprogsektioner på baggrund af en eventuel ansøgning
herom fra Københavns Kommune.
En Europaskole skal følge de af
Europaskolernes Øverste Råd til enhver tid udstukne
retningslinjer, herunder fastlagte læreplaner.
Europaskolesystemet har 180 skoledage på et skoleår,
men undervisningstiden opgjort i undervisningstimer kan
tilrettelægges anderledes på en type II skole, hvis en
anden fordeling passer bedre i medlemslandets skolesystem.
Grundskoledelen lægger vægt på undervisning af
modersmål, matematik og første fremmedsprog (engelsk,
fransk eller tysk). Endvidere findes fag som kunst, musik,
idræt, »opdagelse af verden«, religion og moral
samt »europæiske timer«. Undervisningen på
og fagbeskrivelsen for Europaskolens grundskoledel (de ti
første klassetrin) vurderes at opfylde kravet i
folkeskolelovens § 33, hvorefter undervisningspligten
medfører pligt til at deltage i en undervisning, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, hvis eleven ikke deltager i folkeskolens undervisning.
I overbygningen, som fører frem til den Europæiske
Studentereksamen, findes der obligatoriske fag og valgfrie fag. Der
er to obligatoriske fremmedsprog, og flere kan vælges.
Endvidere er bl.a. matematik, et naturvidenskabeligt fag, historie
og geografi obligatoriske. Herudover skal der vælges flere
fag bl.a. på niveau svarende til A-niveau. En Europæisk
Studentereksamen kan således bestå af modersmål,
to fremmedsprog samt tre matematisk/naturvidenskabelige fag
på niveau svarende til A-niveau. Der lægges
særlig vægt på viden om Europa. EU-ansattes
børn har krav på modersmålsundervisning i deres
eget sprog uanset deres numeriske størrelse på skolen.
Københavns Kommune lægger i den forbindelse op til, at
de EU-ansattes børn integreres i den nuværende
modersmålsundervisning i København. Der vil
forventeligt blive behov for oprettelse af nye hold, da der p.t.
ikke tilbydes modersmålsundervisning i en række mindre
europæiske sprog i Købehavn.
Europaskolen forventes fuldt indfaset i 2028 at
give 900 internationale skolepladser på 13 årgange.
Europaskolen vil til den tid omfatte en etårig
børnehaveklasse, en femårig grundskole og en
syvårig overbygning, der afsluttes med den europæiske
studentereksamen. Børnehaveklassen, den femårige
grundskole samt de første fire år af overbygningen
udgør det, der i Danmark kaldes grundskolen, og som er
omfattet af undervisningspligt. Der vil, jf. lovforslagets bilag 2,
blive tale om en gradvis indfasning af Europaskolen. Dette skyldes,
dels at Københavns Kommune ikke har den nødvendige
ledige kapacitet til at rumme alle tre sprog/sektioner frem mod
2017, hvor bygningen på Carlsberg-området forventes
færdigbygget, dels at Europaskolen opbygges gradvist
startende med det første klassetrin.
Der opereres i Europaskolesystemet med tre
elevkategorier. Kategori 1-elever er garanteret optagelse uagtet
klassetrin og tidspunkt på skoleåret. Omfattet heraf er
børn, hvis forældre arbejder i en EU-institution,
herunder Det Europæiske Miljøagentur. For så
vidt angår elever, hvis forældre arbejder i en
EU-institution, gives et tilskud til deres skolegang fra EU.
Derudover indbefatter kategori 1 børn af forældre, der
ansættes på skolen, og som er rekrutteret fra udlandet
for at kunne undervise på skolen. Der er ikke tilskud fra EU
til disse kategori 1-børn på type II-skoler. Kategori
2 omfatter elever, hvor forældrenes ansættelsessted
betaler skolegangen. Da Europaskolen i København ikke er en
privatskole, men oprettes i offentligt regi, er denne kategori ikke
aktuel i København. Kategori 3 omfatter de resterende
elever, som forventes at udgøre den antalsmæssigt
største gruppe. Der er ikke tilskud fra EU til kategori
3-børn. Disse elever optages på baggrund af en
optagelsesprocedure, så længe der er tilgængelige
pladser. Da Europaskolen oprettes i offentligt regi, vil
undervisningen på Europaskolen også for kategori 3
elever være vederlagsfri. Det vil være op til
Københavns Kommune at fastlægge optagelsesproceduren
for børn i kategori 3. Kategori 3 forudsættes bl.a. at
omfatte børn fra det storkøbenhavnske område,
men vil ikke være forbeholdt børn fra
Københavnsområdet. Optagelseskriterierne vil skulle
baseres på objektive og pædagogiske, herunder faglige,
kriterier. Løbende optagelse på Europaskolens enkelte
årgange, herunder på gymnasiedelen (de sidste tre
årgange), beror på de af Københavns Kommune
herom fastsatte optagelseskriterier i nævnte forbindelse.
Optagelsesproceduren og -kriterierne vil herved også skulle
afspejle formålet med etableringen af en Europaskole, dvs.
tiltrække udenlandske virksomheder og højtkvalificeret
arbejdskraft fra udlandet. Københavns Kommune
planlægger en evaluering af optagelseskriterierne efter 1. og
2. års optag.
Aftalen om vedtægten for Europaskolerne,
jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 1.2.,
garanterer alle med en europæisk studentereksamen (EB) adgang
til alle universiteter og højere læreranstalter i de
27 medlemslande i EU efter samme regler, som gælder for
landets egne borgere. Såfremt en Europaskoleelev
ønsker at overgå til undervisning i folkeskolen, kan
dette ske efter reglerne om frit valg, jf. § 36, stk. 3, i lov
om folkeskolen, hvoraf følger, at forældrene har krav
på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i
bopælskommunen m.v. For så vidt angår optagelse
til de gymnasiale ungdomsuddannelser, kan dette ske efter §
10, stk. 2, i bekendtgørelse om optagelse på de
gymnasiale uddannelser, hvoraf følger, at ansøgere
fra Europaskolerne, som er oprykket i Europaskolens 5.
sekundærklasse, har krav på optagelse på de
treårige gymnasiale uddannelser og den toårige
hf-uddannelse. En Europaskoleelev kan ligeledes få adgang til
en erhvervsuddannelse efter reglerne i § 5, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, på samme vilkår som elever, der
har opfyldt undervisningspligten i folkeskolen.
Lærerne på Europaskolen i
København ansættes af Københavns Kommune
på nationale, overenskomstmæssige vilkår.
Afdelingslederen for Europaskolen i København vil fra
tidspunktet, hvor Europaskolen opstarter sekundærklasser,
skulle opfylde de af Europaskolesystemet for en vicedirektør
på en type I skole fastsatte kompetencer (dokument ref.:
2009-D-422-fr-5). Det betyder i praksis, at afdelingslederen for
Europaskolen, svarende til kravet i de almene gymnasier, jf. §
25 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., skal have undervisningskompetence i et eller
flere fag inden for den pågældende uddannelses
fagrække. Herudover skal afdelingslederen være i
besiddelse af specifikke administrative og pædagogiske
kompetencer, foruden at vedkommende skal tale mindst tre sprog,
heraf mindst to af arbejdssprogene (engelsk, fransk, tysk).
Kendskab til det danske sprog, spiller endvidere en stor rolle.
Endelig kræves kendskab til Europaskolesystemet.
Europaskolesystemet fører et periodisk
tilsyn med undervisningen på Europaskolen gennem en
inspektør ved børnehaveklassen og den femårige
grundskole samt en inspektør ved overbygningen. Ministeriet
for Børn og Undervisning øver indflydelse på
Europaskolesystemet gennem en repræsentant i Budgetkomiteen
samt i Det Øverste Råd. Herudover har
inspektørerne mulighed for gennem inspektørråd,
ansættelseskomiteer og arbejdsgrupper at påvirke
Europaskolesystemet.
I forbindelse med type II skoler er der
områder, hvor det er op til de nationale myndigheder at
fastlægge rammen for Europaskolen. Det foreslås, at
relevante bestemmelser i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. i relation til bl.a.
deltagerbetaling, tilsyn og klageadgang skal finde anvendelse for
de sidste tre klassetrin på Europaskolen, samt at de samme
bestemmelser om ordensregler, som gælder for
gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium, skal finde
anvendelse. Det foreslås endvidere, at de relevante
bestemmelser i lov om folkeskolen i relation til
specialundervisning og specialpædagogisk bistand,
pædagogisk-psykologisk rådgivning, herunder
fornøden forældreinddragelse, deltagerbetaling og
ordensregler skal finde tilsvarende anvendelse for de første
ti klassetrin. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3
(§ 58, stk. 3 og 4).
At have et barn gående på
Europaskolens grundskoledel (de første ti klassetrin)
betragtes som tilsvarende at have gjort brug af det frie skolevalg.
Der er ikke befordringsstøtte til forældre, der har
gjort brug af det frie skolevalg mellem folkeskoler. Der vil derfor
heller ikke blive etableret mulighed for befordringsstøtte
til denne elevgruppe. Med hensyn til elever i Europaskolens
gymnasiedel (de sidste tre klassetrin) betragtes det som
sidestillet med øvrige gymnasieelever, hvor der er mulighed
for befordringsrabat, jf. lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. For så
vidt angår befordringsrabat til europaskoleelever i de sidste
tre klassetrin, er det derfor hensigten i medfør af §
2, stk. 2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende
i ungdomsuddannelser m.v. at ændre bekendtgørelse
udstedt i medfør heraf, så denne elevgruppe også
omfattes af rabatordningen til befordring.
Med henvisningen i lovforslagets § 1, nr. 3
(§ 58, stk. 3), til øvrige bestemmelser i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. er der gjort op med klagemulighederne for de
sidste tre klassetrins vedkommende, herunder klagemulighederne i
relation til specialpædagogisk bistand, hvor
afgørelser vil kunne indbringes for Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten (ved en vedtagelse af det den 28.
november 2012 fremsatte lovforslag nr. L90 ændrer
Ankenævnet navn til Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger). For at sikre grundskoleeleverne
klarhed over deres klagemuligheder foreslås det, i lighed med
principperne for folkeskoleområdet, at afgørelser og
beslutninger truffet af bestyrelsen for den samlede institution
eller af Borgerrepræsentationen vedrørende de
første ti klassetrin på Europaskolen ikke skal kunne
indbringes for anden administrativ myndighed. Afgørelser om
henvisning eller afslag på specialundervisning foreslås
efter bestemmelser i lov om folkeskolen at kunne indbringes for
Klagenævnet for Specialundervisning. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 58, stk. 6). Europaskolen vil
blive en del af en kommunal institution og således omfattet
af den almindelige regulering af sådanne.
Udgifterne pr. elev på en Europaskole
forventes at blive højere end udgifterne pr. elev i
folkeskolen eller i gymnasiet i Danmark. Da Europaskolens
elevgrundlag forventes og forudsættes bl.a. at komme fra det
storkøbenhavnske område, vil det med forslaget blive
muligt for Københavns Kommune at opkræve den faktiske
udgift forbundet med elevens undervisning af elevens
bopælskommune på de første ti klassetrin,
svarende til børnehaveklassen til og med 9. klasse. Dette
afviger fra den mellemkommunale afregning i forbindelse med frit
valg i folkeskolen, hvor udgangspunktet er, at betaling til
skolekommunen udgør bopælskommunens gennemsnitlige
udgift pr. folkeskoleelev, dog højst et beløb
svarende til skolekommunens tilsvarende udgift. Sigtet med
betalingsforpligtelsen for elevens bopælskommune er at sikre
Københavns Kommune dækning for de faktiske udgifter i
forbindelse med elevens undervisning. Det forventes, at
Københavns Kommune vil drøfte udgiftsniveauet med de
typiske bopælskommuner.
Der er i forbindelse med indledningen af
ansøgningsproceduren over for Europaskolernes Øverste
Råd opnået forståelse mellem Københavns
Kommune og børne- og undervisningsministeren om
vilkårene for økonomi og kapacitet for Europaskolen.
Københavns Kommune afholder alle udgifter i forbindelse med
grundskoledelen (de første ti klassetrin) inden for
kommunens eksisterende økonomiske rammer. Københavns
Kommune forestår alle forpligtelser i forbindelse med
tilvejebringelse og vedligeholdelse af kapacitet til Europaskolen
for såvel grundskoledelen som gymnasiedelen. Børne- og
undervisningsministeren har tilsluttet sig, at staten under
forudsætning af, at der tilvejebringes bevillingsmæssig
hjemmel, yder taxametertilskud til driften af gymnasiedelen, dvs.
de sidste tre klassetrin, svarende til det tilskud, der gives til
stx. Med forslaget vil dette blive muligt. Tilskud vil alene blive
givet på grundlag af elever, hvortil Københavns
Kommune ikke i forvejen modtager anden finansiering, herunder fra
EU. Grundet indfasningsplanen, jf. lovforslagets bilag 2, vil
forslaget først få budgetmæssige konsekvenser
fra 2024. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 33
a).
Med forslaget vil det være muligt at give
særlige tilskud til udgifter til specialpædagogisk
bistand til elever på gymnasiedelen på Europaskolen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 44, stk. 2).
For grundskoleelevernes (de første ti klassetrin)
vedkommende, vil det, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 58,
stk. 4), påhvile Københavns Kommune at sørge
for specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand.
Europaskolen vil som udgangspunkt være
omfattet af vejledningslovgivningen, det gælder også
unge, der ikke taler dansk, dog med de særlige forbehold, som
er en følge af skolens særlige karakter. Grundskolens
elever vil i vejledningsmæssig sammenhæng høre
under Ungdommens Uddannelsesvejledning, mens gymnasiedelen vil
høre under Studievalg.
2.2. Undervisningspligt
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 32 i lov om
folkeskolen, at ethvert barn, der bor her i landet, er
undervisningspligtigt. Undervisningspligten medfører, jf.
samme lovs § 33, stk. 1, pligt til at deltage i undervisningen
i folkeskolens grundskole eller i undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Af § 33, stk. 2, fremgår, at børn, der
følger undervisningen i en anmeldt fri grundskole, i en
statsskole eller i en gymnasieskole, eller som modtager
hjemmeundervisning efter reglerne i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., ikke skal deltage i folkeskolens
undervisning.
Der er i gældende lovgivning ingen
bestemmelser om, at undervisningspligten kan opfyldes på en
Europaskole.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Der foreslås som en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, jf. afsnit 2.1.2., indført en
mulighed for, at undervisningspligten kan opfyldes også
på en Europaskole. Det er vurderingen, at undervisningen i
Europaskolesystemet står mål med, hvad der
almindeligvis kræves af undervisningen i folkeskolen.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
1.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Københavns Kommune afholder alle udgifter
til oprettelse og drift af Europaskolens grundskoledel (de
første ti klassetrin) inden for de eksisterende rammer.
Finansieringsgrundlaget for kommunen vil være det udvidede
skattegrundlag, der følger af tilknytning af udenlandsk
arbejdskraft, aflastning af den kommunale folkeskole for allerede
optagede elever samt mellemkommunal betaling. For de elevers
vedkommende, som er børn af EU-ansatte, modtager
Københavns Kommune et tilskud fra Europa-Kommissionen pr.
elev, til dækning af skoleudgifterne. Tilskuddet fra
Europa-Kommissionen er ikke en automatisk krone for krone
dækning, men derimod et fast tilskud, udregnet specifikt for
hvert land (dokument ref.: 2009-D-353-en-4). Tilskuddet fra
Europa-Kommissionen indløber dog først, når
skolen er akkrediteret til at være en Europaskole.
Akkrediteringen forventes at være på plads inden for
det første år.
Københavns Kommune har afsat budgetmidler
til at dække de forventede merudgifter i forbindelse med
oprettelsen af en Europaskole i København, der følger
skolens indfasningsplan frem mod 2028, hvor den efter planen skal
omfatte tre sprogsektioner. Københavns Kommune forventer at
kunne tilvejebringe anlægssummen både via kommunal
medfinansiering samt eksterne fondsmidler og donationer.
Hvad angår udgifterne til Europaskolens
gymnasiedel (de sidste tre årgange), udløser disse
elever som udgangspunkt taxameter på linje med elever i det
almene gymnasium (stx-uddannelsen). For så vidt angår
børn af herboende forældre, der arbejder ved en
EU-institution, modtager Københavns Kommune efter
akkreditering et tilskud fra Europa-Kommissionen pr. elev til
dækning af skoleudgifterne. Dette tilskud træder i
stedet for det statslige taxameter, hvorfor der for disse elevers
vedkommende er tale om statslige mindreudgifter. Tilskuddet
beløber sig til mellem 85.000 kr. pr. elev og 87.000 kr. pr.
elev pr. år. Det skønnes, at disse elever vil
udgøre ca. 20 pct. af eleverne, i alt ca. 30 elever ved to
sprogsektioner og 45 elever ved tre sprogsektioner. De statslige
mindreudgifter for disse elever skønnes at udgøre 1,9
mio. kr. (ved to sprogsektioner) og 2,9 mio. kr. (ved tre
sprogsektioner) årligt, fuldt indfaset, jf. tabel
nedenfor:
| | | | | Mio. kr. 2012-niveau (2
sprogsektioner) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 1. Børn af EU-ansatte | -0,3 | -1,1 | -1,9 | -1,9 | 2. Tilkomne udenlandske børn | 0,1 | 0,2 | 0,4 | 0,4 | I alt | -0,2 | -0,9 | -1,6 | -1,6 | 3. Øvrige elever | 1,1 | 4,3 | 7,8 | 7,8 | | | | | |
|
Mio. kr. 2012-niveau, marginale
ændringer ved en 3. sprogsektion | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 1. Børn af EU-ansatte | -0,1 | -0,5 | -1,0 | -1,0 | 2. Tilkomne udenlandske børn | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | I alt | -0,1 | -0,4 | -0,7 | -0,7 | 3. Øvrige elever | 0,6 | 2,2 | 3,8 | 3,8 | | | | | |
|
Åbningen af en Europaskole kan
tiltrække yderligere aktivitet til gymnasiedelen i form af
tilflyttende udenlandsk arbejdskraft, som ikke er EU-ansatte, hvis
børn kan være gymnasiesøgende. Det
skønnes, at en sådan effekt kan udgøre op til 4
pct. af den forventede samlede aktivitet, hvilket vil udløse
statslige merudgifter til taxameter. Det skønnes, at
udgifterne hertil vil udgøre mellem 0,4 mio. kr. (ved to
sprogsektioner) og 0,6 mio. kr. (ved tre sprogsektioner)
årligt, fuldt indfaset.
Indregnes denne eventuelle meraktivitet i
skønnet for de statslige mindreudgifter, vil de samlede
statslige mindreudgifter ved forslaget være mellem 1,6 mio.
kr. (ved 2 sprogsektioner) og 2,3 mio. kr. (ved tre sprogsektioner)
årligt, fuld indfaset.
Den foreslåede ordning vil, jf.
indfasningsplanen, jf. lovforslagets bilag 2, først få
økonomiske konsekvenser for staten i 2024.
4. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for staten, regioner
og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Sammenslutningen af Europaskoler er en
mellemstatslig organisation, som alle EU-lande har tilsluttet sig.
Europaskolesystemet blev oprettet i 1953 med det formål at
undervise EU-ansattes børn.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2.
Lovforslaget vurderes ikke herudover at indeholde
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Akademikernes Centralorganisation, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening (DLF), Danmarks
Privatskoleforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv (DE), Danske Friskoleforening,
Dansk Industri (DI), Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsskoler
- Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Fællesrådet for foreninger for uddannelses- og
erhvervsvejledere, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Gymnasieskolernes Rektorforening, Institut for Menneskerettigheder,
KL Københavns Kommune, LO, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Internationalisering af Uddannelserne,
Skole og forældre, Skolelederne, SU-rådet og
Uddannelsesforbundet.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Statslige mindreudgifter ved 2
sprogsektioner: 1,6 mio. kr. årligt ved fuld
indfasning. Statslige mindreudgifter ved 3.
sprogsektioner: 2,3 mio. kr. årligt ved fuld
indfasning. | Ingen for stat og regioner. Københavns Kommune har afsat
budgetmidler til at dække de forventede merudgifter i
forbindelse med oprettelsen af en Europaskole i København,
der følger skolens indfasningsplan frem mod 2028, jf.
almindelige bemærkninger, afsnit 3. For øvrige kommuner beror det
på borgernes eventuelle brug af tilbuddet. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med den ny bestemmelse, at
Københavns Kommune for så vidt angår
Europaskolens gymnasiedel (de sidste tre klassetrin) bliver
berettiget til at modtage tilskud fra Ministeriet for Børn
og Undervisning, svarende til det tilskud, der gives til
stx-uddannelsen. Tilskuddet gives i lighed med, hvad der gør
sig gældende for Sankt Annæ Gymnasium, uden
dækning af Københavns Kommunes udgifter til
købsmoms, da disse er dækket via den kommunale
momsrefusionsordning. Taxametret gives alene på grundlag af
elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen modtager
anden finansiering, herunder tilskud fra EU. Ministeren gives med
lovforslaget bemyndigelse til at fastsætte regler for
tilskud, herunder krav til aktivitetsindberetning, opgørelse
af årselever, udbetaling af tilskud, herunder forskudsvis
udbetaling, tilbagebetaling af tilskud og kontrol med udbetalte
tilskud. Det er tanken, at Sankt Annæ Gymnasium med henblik
på tilskudsberegning og udbetaling skal indberette
Europaskoleaktiviteten på samme måde, som Sankt
Annæ Gymnasium indberetter deres øvrige aktivitet til
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 2.
Der foreslås indsat hjemmel til at give
særlige tilskud til Europaskolens udgifter til
specialpædagogisk bistand til gymnasieelever (de sidste tre
klassetrin) på Europaskolen. Med specialpædagogisk
bistand tænkes på hjælpemidler og anden bistand,
der skal være et individuelt tilrettelagt supplement til den
almindelige undervisning, og som skal sikre, at eleverne kan
opfylde uddannelsens mål på baggrund af deres
særlige uddannelsesforudsætninger, og ikke på
undervisning, der skal afhjælpe generelt mangelfulde
skolemæssige forudsætninger. Ordningen svarer til det,
der i øvrigt gælder på
ungdomsuddannelsesområdet, herunder IB.
For så vidt angår
specialpædagogisk bistand til grundskoleelever (de
første ti klassetrin), gælder ordningen i folkeskolen
tilsvarende, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 3.
Det foreslås med den nye bestemmelse i
§ 58, stk. 1, at børne- og undervisningsministeren
på baggrund af godkendelsen fra Europaskolernes
Øverste Råd i Bruxelles kan godkende, at
Københavns Kommune i tilknytning til Sankt Annæ
Gymnasium opretter og driver en Europaskole. Godkendelsen vil
omfatte, hvilke sprogsektioner der kan være på
Europaskolen. Der vil i første omgang blive tale om en
godkendelse til oprettelse af to sprogsektioner (dansk og engelsk)
med henblik på senere oprettelse af en tredje sprogsektion.
Københavns Kommunes valg af sprog til en tredje sprogsektion
skal baseres på forudgående analyser af elevgrundlag og
forudsætter tilslutning fra Ministeriet for Børn og
Undervisning. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Bemyndigelsen i den nugældende § 58,
stk. 1, til, at børne- og undervisningsministeren kan
tillade, at Københavns Kommune driver gymnasieafdelingen
på Sankt Annæ Gymnasium, videreføres
uændret.
Det foreslås med den nye § 58, stk. 3,
at bestemmelserne i § 46, stk. 4-8, §§ 50-55, §
56, stk. 1, og § 57 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. i relation til
deltagerbetaling i forbindelse med ekskursioner og
undervisningsmidler, tilsyn, oplysningsforpligtelser, hjemmesider
og klageadgang skal finde anvendelse for gymnasiedelen (de sidste
tre klassetrin) på Europaskolen. Særligt med hensyn til
bestemmelsen i § 56, stk. 1, bemærkes, at den
indebærer, at klager over Europaskolens afgørelser
alene kan indbringes for børne- og undervisningsministeren,
hvis der er fastsat regler derom. Det foreslås endvidere, at
§ 24 i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)
(gymnasieloven) gælder for så vidt angår
ordensregler. Det sidste betyder, at de regler, der vedrører
skolernes ordensregler, og som fremgår af
bekendtgørelse nr. 1222 af 4. december 2006 om studie- og
ordensregler, finder anvendelse.
Det foreslås med den nye § 58, stk. 4,
endvidere, at bestemmelserne i § 3, stk. 2, 2. pkt., §
12, stk. 2, og § 50, stk. 1, nr. 1, og stk. 2-9, og § 52
i lov om folkeskolen i relation til specialundervisning og
specialpædagogisk bistand, pædagogisk-psykologisk
rådgivning, herunder fornøden
forældreinddragelse, deltagerbetaling og ordensregler, skal
finde tilsvarende anvendelse for de første ti klassetrin.
Dette vil indebære, at Europaskolen, for så vidt
angår grundskoledelen (de første ti klassetrin), vil
skulle give specialundervisning i samme omfang som de fleste
almindelige folkeskoler, hvor elever ikke udskilles til
specialklasser eller specialskoler, og således bevarer
tilhørsforholdet til den almindelige klasse. Henvisningen
medfører endvidere, at det er de nævnte bestemmelser,
der skal finde anvendelse, hvis Københavns Kommune
måtte ønske at oprette en SFO i forbindelse med
Europaskolen, og at der ikke udover, hvad der er nævnt i de
pågældende bestemmelser, vil kunne opkræves
deltagerbetaling. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3
(§ 58, stk. 3 og 4).
Med den nye § 58, stk. 5, foreslås i
relation til den mellemkommunale udligning en fravigelse fra den
efter lov om folkeskolen gældende ordning efter
bekendtgørelse nr. 786 af 10. juli 2012 om betaling ved
skolegang i en anden kommune end bopælskommunen, idet
Københavns Kommune med den foreslåede bestemmelse vil
kunne opkræve en elevs bopælskommune den faktiske
udgift forbundet med elevens undervisning på Europaskolen.
Ordningen vedrører de første ti klassetrin på
skolen, som svarer til børnehaveklassen til og med 9.
klasse. Bopælskommunens betalingsforpligtelse udløses
alene på grundlag af elever, hvor Københavns Kommune
ikke i forvejen modtager tilskud fra EU.
Med den nye § 58, stk. 6, foreslås, at
de afgørelser og beslutninger vedrørende
Europaskolens første ti klassetrin ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed. Afgørelser om henvisning
eller afslag på specialundervisning kan dog påklages
efter samme bestemmelser som i folkeskolen. Det forslås
endvidere, at børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at andre afgørelser kan
indbringes for ministeren. Dermed vil klagebestemmelsen og
bemyndigelsen for så vidt angår Europaskolens
grundskoledel (de første ti klassetrin) svarer til
principperne i klagebestemmelserne i kapitel 9 i lov om
folkeskolen. Det samme gør bemyndigelsesbestemmelsen.
Bestemmelserne i stk. 2 og stk. 7 i den nye
§ 58 er en uændret videreførelse af den
gældende § 58, stk. 2, dog således at
bemyndigelsen i stk. 7 til for børne- og
undervisningsministeren at fastsætte regler, som fraviger
bestemmelserne i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., udvides til også
at omfatte Europaskolen. Bemyndigelsen er aktuelt ikke
udmøntet, men foreslås videreført for at sikre,
at der også, om nødvendigt, for så vidt
angår en Europaskolen i tilknytning til Sankt Annæ
Gymnasium, kan fastsættes regler, der fraviger bestemmelserne
i denne lov.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til § 2
Til nr. 1
Med tilføjelsen af »i en
Europaskole« i den nuværende bestemmelse foreslås
det muliggjort at opfylde undervisningspligten også i en
Europaskole.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. august 2013, så Københavns Kommune kan
optage elever til Europaskolen med henblik på skolestart
august 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 1
i lov nr. 469 af 29. maj 2012 og § 1 i lov nr. 514 af 4. juni
2012, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 33 indsættes: »§ 33
a. Børne- og undervisningsministeren kan yde tilskud
til Københavns Kommunes drift af de sidste tre klassetrin
på Europaskolen godkendt efter § 58. Tilskuddet
fastsættes på grundlag af takster på de
årlige finanslove. Taxametret gives alene på grundlag
af elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen
modtager anden finansiering, herunder tilskud fra EU. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud,
herunder aktivitetsindberetninger og opgørelse af
aktivitet.« | | | | § 44.
[…] Stk. 2. Handicappede
elever, der er optaget på uddannelser godkendt efter §
1, stk. 3, og som har behov for specialundervisning eller anden
specialpædagogisk bistand, skal have tilbud herom.
Undervisningsministeren kan yde særlige tilskud til
institutionernes udgifter til specialpædagogisk
bistand. | | 2.§ 44, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Handicappede elever, der er optaget på uddannelser godkendt
efter § 1, stk. 3, eller på de sidste tre klassetrin af
Europaskolen godkendt efter § 58, og som har behov for
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand,
skal have tilbud herom. Børne- og undervisningsministeren
kan yde særlige tilskud til institutionernes udgifter til
specialpædagogisk bistand.« | | | | § 58.
Undervisningsministeren kan tillade, at Københavns Kommune
driver gymnasieafdelingen på Sankt Annæ
Gymnasium. Stk. 2. Bestemmelserne
i denne lov finder tilsvarende anvendelse for gymnasieafdelingen
på Sankt Annæ Gymnasium, hvis gymnasieafdelingen drives
af Københavns kommune. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om driften af gymnasieafdelingen, herunder
regler, som fraviger bestemmelserne i denne lov. | | 3.§ 58 affattes således: »§
58. Børne- og undervisningsministeren kan tillade, at
Københavns Kommune driver gymnasieafdelingen på Sankt
Annæ Gymnasium, og at Københavns Kommune i tilknytning
til Sankt Annæ Gymnasium opretter og driver en
Europaskole. Stk. 2. Bestemmelserne
i denne lov finder tilsvarende anvendelse for gymnasieafdelingen
på Sankt Annæ Gymnasium, hvis gymnasieafdelingen drives
af Københavns Kommune. Stk. 3. For
Europaskolens sidste tre klassetrin finder § 46, stk. 4-8,
§§ 50-55, § 56, stk. 1, og § 57 i denne lov og
for så vidt angående ordensregler § 24 i lov om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) tilsvarende
anvendelse. Stk. 4. For
Europaskolens første ti klassetrin finder § 3, stk. 2,
2. pkt., § 12, stk. 2, og § 50, stk. 1, nr. 1, og stk.
2-9, og § 52 i lov om folkeskolen tilsvarende
anvendelse. Stk. 5. For hver elev,
der er på de første ti klassetrin på
Europaskolen, betaler bopælskommunen den faktiske udgift
forbundet med elevens undervisning. Betalingsforpligtelsen
udløses for elever, der den 5. september i et givet
skoleår er optaget på Europaskolen, og som har
folkeregisteradresse i en anden kommune end Københavns
Kommune. Bopælskommunens betalingsforpligtelse udløses
alene for elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen
modtager tilskud fra EU. Betalingsforpligtelsen gælder for
hele skoleåret. Stk. 6.
Afgørelser og beslutninger, der træffes af bestyrelsen
for den samlede institution eller af Borgerrepræsentationen
vedrørende de første ti klassetrin på
Europaskolen, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Afgørelser om henvisning eller afslag på
specialundervisning kan dog efter bestemmelserne i lov om
folkeskolen indbringes for Klagenævnet for
Specialundervisning. Børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at andre afgørelser kan
indbringes for ministeren. Stk. 7. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om driften af
gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium og
Europaskolen, herunder regler som fraviger bestemmelserne i denne
lov.« | | | | | | § 2 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 33.
[…] Stk. 2. Børn,
der følger undervisningen i en anmeldt fri grundskole, i en
statsskole eller i en gymnasieskole, eller som modtager
hjemmeundervisning efter reglerne i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., skal ikke deltage i folkeskolens undervisning.
[…] | | 1. I § 33, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »i en statsskole«: », i en
Europaskole«. | | | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2013. |
|
Bilag 2
Indfasningsplan
I oversigten angives Københavns
Kommune planlagte gradvise indfasning af klassetrin for
Europaskolen i København med henvisning til, hvad det svarer
til af klassetrin i en dansk skolekontekst. Klassetrinene opbygges
gradvist startende med det første klassetrin, dvs.»fra
bunden«, med henholdsvis en elevmasse på 56 elever for
en tosporet årgang indtil 2016, hvor elevmassen kommer op
på 84 elever pr. årgang.
| | | | Opstartsår | Europaskole klassetrin: 1. og 2.
sprogsektion - Fase 1 | Tilsvarende klassetrin: folkeskole/
gymnasium | Indfasning af 3. sprogsektion - Fase
2 | | | Fase 1 | Fase 2 | | August 2014 | Bh.kl. | Bh.kl. | | | August 2015 | Primær (P1) | 1. klasse | | | August 2016 | Primær (P2) | 2. klasse | Bh.kl. | Bh.kl. | August 2017 | Primær (P3) | 3. klasse | 1. klasse | Primær (P1) | August 2018 | Primær (P4) | 4. klasse | 2. klasse | Primær (P2) | August 2019 | Primær (P5) | 5. klasse | 3. klasse | Primær (P3) | August 2020 | Sekundær (S1) | 6. klasse | 4. klasse | Primær (P4) | August 2021 | Sekundær (S2) | 7. klasse | 5. klasse | Primær (P5) | August 2022 | Sekundær (S3) | 8. klasse | 6. klasse | Sekundær (S1) | August 2023 | Sekundær (S4) | 9. klasse | 7. klasse | Sekundær (S2) | August 2024 | Sekundær (S5) | 1.g | 8. klasse | Sekundær (S3) | August 2025 | Sekundær (S6) | 2.g | 9. klasse | Sekundær (S4) | August 2026 | Sekundær (S7) (1. Europæiske
Studenter-eksamen) | 3.g | 1.g | Sekundær (S5) | August 2027 | | | 2.g | Sekundær (S6) | August 2028 | | | 3.g | Sekundær (S7) (1. Europæiske
Studenter-eksamen) |
|