Sundhedsministeriet arbejdede over vinteren 2008-2009 med en udredning om afregning på private sygehuse.
Det skete i forlængelse af, at regeringsgrundlaget jo havde fastsat et mål om fair konkurrence mellem offentlige og private sygehuse.
Dette udredningsarbejde rummede nogle beregninger af omkostningsniveauet på de mest omkostningseffektive offentlige sygehuse, de såkaldte referencetakster.
Man spurgte altså, hvad prisen var på de billigste offentlige sygehuse.
Man kan sige, at derved blev der sat fokus på bedste praksis og billigste praksis i det offentlige sygehusvæsen.
De foreløbige beregninger, som altså var fremadrettede, viste, at hvis man tog udgangspunkt i den billigste fjerdedel eller billigste tredjedel af de offentlige sygehuse, fik man et udgangspunkt på mellem 65 og 72 pct.
af den offentlige takst.
På tidspunktet for udredningen var den udvidede frit valg-ordning suspenderet som bekendt som følge af sygeplejerskernes strejke i 2008.
Den var jo suspenderet hele vejen frem til 2009, og det var derfor, at udredningen skulle forberede regeringen på den forhandling, der skulle være med henblik på fastsættelse af taksterne pr.
1.
juli 2009.
Den 1.
april 2009, altså før genindførelsen af det udvidede frie valg, indgik regeringen og Danske Regioner en aftale om tilrettelæggelsen af samarbejdet med de private sygehuse.
Den aftale lagde rammerne for den fremtidige takstfastsættelse i forhold til de private sygehuse.
Ifølge aftalen skulle forhandlingerne med de private i første omgang tage udgangspunkt i de udbudspriser, der havde været forhandlet, mens det frie valg var suspenderet.
Derefter skulle man tage afsæt i referencetaksterne, som jeg beskrev, men dem var der behov for først at kvalificere, og aftalen førte umiddelbart til, at taksterne blev sat 17 pct.
ned, da det udvidede frie valg blev genindført den 1.
juli 2009.
Det var jo til tiden, for det var den 1.
juli 2009, at suspensionen af behandlingsgarantien blev gennemført.
De endelige referencetakster blev offentliggjort den 28.
oktober 2009.
På det grundlag blev taksterne i øvrigt reduceret yderligere, så den samlede nedsættelse af taksterne blev på mere end 20 pct.
Som nævnt trådte takstnedsættelsen i kraft, i samme øjeblik frit valg-ordningen blev indført.
Det betyder i al sin enkelhed, at de væsentlig lave takster var gældende, fra den første patient blev behandlet under frit valg-ordningen, efter at udvalgsarbejdet var afsluttet.
Når nedsættelse blev mulig, hang det sammen med, at det private marked var blevet større.
Taksterne, der bruges til at betale de private sygehuse for behandling af frit valg-patienter, er i dag noget lavere end den gennemsnitlige afregning på de offentlige sygehuse.
Det er altså billigere på de private end på de offentlige.
Men til den pris kunne man ikke have givet patienterne et frit valg, da ordningen blev indført i 2002.