L 210 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning. (Undtagelse af Kommunekemi A/S fra
elforsyningslovens § 37).
Fremsat den 28. april 2009 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning
(Undtagelse af Kommunekemi A/S fra
elforsyningslovens § 37)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni
2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i
lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 503 af 17.
juni 2008 og senest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27.
december 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 37 indsættes som
stk. 11:
»Stk. 11.
Kommunekemi A/S anses ikke for at være en virksomhed omfattet
af stk. 1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og har
virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse af
ejerandele, som kommuner modtager fra og med den 1. juli 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund og indhold
Lovforslaget har baggrund i, at Energitilsynet har
tilkendegivet, at KL (Kommunernes Landsforening) på grund af
ejerskabet af 82,5 pct. af aktierne i Kommunekemi A/S er omfattet
af elforsyningslovens regler om modregning i kommunernes
bloktilskud. Dette betyder bl.a., at alle uddelinger fra KL til
kommunerne, f.eks. som følge af KL's nylige salg af KMD A/S,
udløser modregning i kommunernes bloktilskud.
Elforsyningsloven indeholder i § 37 bestemmelser,
som sikrer, at der sker en delvis modregning i det kommunale
bloktilskud af de værdier, som kommuner modtager fra
virksomheder eller koncernstrukturer, hvori der indgår eller
har indgået aktiviteter omfattet af elforsyningsloven.
De nuværende bestemmelser blev udformet i lyset af de
meget store værdier i den danske elsektor, der blev
synliggjort ved liberaliseringen af elmarkedet. Såfremt disse
værdier blev realiseret, ville det dels give en stor
skævhed mellem kommunerne, da det beror på historiske
tilfældigheder, om elforsyningsvirksomheder er ejet af
kommuner eller forbrugere, dels true samfundets økonomiske
stabilitet, hvis kommunerne på en gang realiserede
værdierne. Derfor blev der indført en model, hvor der
sker en modregning af provenuerne i bloktilskuddet på 40
pct., hvis kommunerne deponerer midlerne, så de frigives
gradvist over 10 år, eller på 60 pct., hvis der ikke
sker deponering. Ikke-kommunale ejere af elforsyningsvirksomheder
vil ved afståelse m.v. blive beskattet af en del af
salgsprovenuet.
KL har i marts 2009 solgt KMD A/S. Energitilsynet har i den
forbindelse tilkendegivet, at provenuet, i det omfang det udloddes
til kommunerne, vil være omfattet af elforsyningslovens
§ 37, hvorfor der skal ske en modregning på 40 pct.
(eller 60 pct.). Dette skyldes, at KL ejer en del af Kommunekemi
A/S, som udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven,
og at Energitilsynet har anset kommunernes medlemskab af KL for at
være ejerandele efter § 37, stk. 1.
Det har ikke været tilsigtet, at uddelinger fra og
vederlag ved afståelse af KL på grund af ejerskabet til
Kommunekemi A/S skulle være omfattet af reglerne om
modregning. Forslaget undtager derfor Kommunekemi A/S og dermed KL
fra reglerne.
Kommunekemi A/S er af historiske grunde også ejet af
Frederiksberg og Københavns Kommuner, som tidligere ikke var
medlemmer af KL. Disse kommuners ejerandele i Kommunekemi A/S vil
som konsekvens af ændringen også blive undtaget fra
modregning fremover.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget indebærer, at staten vil få
merudgifter, idet der ikke vil ske reduktion af bloktilskud ved
uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i KL
og Kommunekemi A/S til kommunerne. Kommunerne vil tilsvarende
opnå ikke at skulle modregnes i bloktilskuddene. KL har
opnået et nettoprovenue på 1,2 mia. ved
afhændelsen af KMD A/S. Der pågår forhandlinger
om salg af Kommunekemi A/S. En opgørelse af nettoprovenuet
ved en eventuel afhændelse af Kommunekemi A/S eller de
øvrige aktiviteter i KL er derfor ikke mulig. Forslaget har
ikke administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Høring
Lovforslaget er sendt i høring til Energitilsynet,
Frederiksberg Kommune, KL (Kommunernes Landsforening) og
Københavns Kommune.
8. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Kommunerne vil ikke blive modregnet i
bloktilskuddene ved modtagelse af uddelinger fra og vederlag ved
afståelse af ejerandele i Kommunekemi A/S og KL. | Staten vil få merudgifter, idet der
ikke vil ske en reduktion af bloktilskuddet ved uddelinger fra og
vederlag ved afståelse af ejerandele i Kommunekemi A/S og
KL. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Energitilsynet har tilkendegivet, at KL (Kommunernes
Landsforening) på grund af ejerskabet af 82,5 pct. af
aktierne i Kommunekemi A/S (cvr.nr. 34484414) er omfattet af
elforsyningslovens § 37, stk. 1. Dette skyldes, at
Kommunekemi A/S udøver aktiviteter omfattet af
elforsyningsloven, og at Energitilsynet har anset kommunernes
medlemskab af KL for at være ejerandele efter § 37,
stk. 1.
Det har ikke været tilsigtet, at KL på grund af
ejerskabet af Kommunekemi A/S skulle være omfattet af
elforsyningslovens § 37, stk. 1, med den virkning,
at bl.a. alle uddelinger fra KL til kommunerne, f.eks. som
følge af KL's nylige salg af KMD A/S, udløser
modregning i kommunernes bloktilskud efter elforsyningslovens
§ 37.
Med ændringsforslaget undtages Kommunekemi A/S.
Ændringen vil indebære, at også KL vil blive
undtaget fra lovens § 37, stk. 1. Baggrunden herfor
er, at KL ikke i øvrigt udøver og ikke har
udøvet aktiviteter eller ejer eller har ejet andele i
virksomheder, der er omfattet af elforsyningsloven,
varmeforsyningslovens § 23 l eller lov om kommuners
afståelse af vand- og spildevandsforsyninger.
Som konsekvens af at Kommunekemi A/S undtages fra
elforsyningslovens § 37, stk. 1, vil uddelinger fra
Kommunekemi A/S eller vederlag ved afståelse af Kommunekemi
A/S til selskabets kommunale ejere i det hele taget blive undtaget
fra registreringspligten i elforsyningslovens § 37.
Uddelinger og afståelsesvederlag til Københavns og
Frederiksberg Kommuner, der ejer de resterende 17,5 % af aktierne i
Kommunekemi A/S, vil derfor også være undtaget fra
modregning.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.
Til § 2
Det foreslås, at forslaget om at undtage Kommunekemi A/S
fra elforsyningslovens § 37, stk. 1, træder i
kraft den 1. juli 2009. Forslaget har virkning for uddelinger fra
og vederlag ved afståelse af ejerandele, som de kommunale
ejere måtte modtage fra og med 1. juli 2009. Dette betyder,
at uddelinger til kommuner fra Kommunekemi A/S og KL, som
kommunerne måtte have modtaget inden 1. juli 2009, fortsat
skal registreres i henhold til elforsyningslovens § 37
med henblik på modregning i det kommunale bloktilskud.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning |
| | § 1 I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni
2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i
lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 503 af 17.
juni 2008 og senest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27.
december 2008, foretages følgende ændringer: |
| | 1. I § 37 indsættes som stk. 11: »Stk. 11. Kommunekemi A/S anses
ikke for at være en virksomhed omfattet af
stk. 1.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2009 og har virkning for uddelinger fra og vederlag ved
afståelse af ejerandele, som kommuner modtager fra og med den
1. juli 2009. |