L 210 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning. (Undtagelse af Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-04-2009

Lovforslag som fremsat

20081_l210_som_fremsat (html)

L 210 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning. (Undtagelse af Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37).

Fremsat den 28. april 2009 af klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om elforsyning

(Undtagelse af Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37)

§ 1

I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 503 af 17. juni 2008 og senest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:

1. I § 37 indsættes som stk. 11:

»Stk. 11. Kommunekemi A/S anses ikke for at være en virksomhed omfattet af stk. 1.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele, som kommuner modtager fra og med den 1. juli 2009.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrund og indhold

Lovforslaget har baggrund i, at Energitilsynet har tilkendegivet, at KL (Kommunernes Landsforening) på grund af ejerskabet af 82,5 pct. af aktierne i Kommunekemi A/S er omfattet af elforsyningslovens regler om modregning i kommunernes bloktilskud. Dette betyder bl.a., at alle uddelinger fra KL til kommunerne, f.eks. som følge af KL's nylige salg af KMD A/S, udløser modregning i kommunernes bloktilskud.


Elforsyningsloven indeholder i § 37 bestemmelser, som sikrer, at der sker en delvis modregning i det kommunale bloktilskud af de værdier, som kommuner modtager fra virksomheder eller koncernstrukturer, hvori der indgår eller har indgået aktiviteter omfattet af elforsyningsloven.


De nuværende bestemmelser blev udformet i lyset af de meget store værdier i den danske elsektor, der blev synliggjort ved liberaliseringen af elmarkedet. Såfremt disse værdier blev realiseret, ville det dels give en stor skævhed mellem kommunerne, da det beror på historiske tilfældigheder, om elforsyningsvirksomheder er ejet af kommuner eller forbrugere, dels true samfundets økonomiske stabilitet, hvis kommunerne på en gang realiserede værdierne. Derfor blev der indført en model, hvor der sker en modregning af provenuerne i bloktilskuddet på 40 pct., hvis kommunerne deponerer midlerne, så de frigives gradvist over 10 år, eller på 60 pct., hvis der ikke sker deponering. Ikke-kommunale ejere af elforsyningsvirksomheder vil ved afståelse m.v. blive beskattet af en del af salgsprovenuet.


KL har i marts 2009 solgt KMD A/S. Energitilsynet har i den forbindelse tilkendegivet, at provenuet, i det omfang det udloddes til kommunerne, vil være omfattet af elforsyningslovens § 37, hvorfor der skal ske en modregning på 40 pct. (eller 60 pct.). Dette skyldes, at KL ejer en del af Kommunekemi A/S, som udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, og at Energitilsynet har anset kommunernes medlemskab af KL for at være ejerandele efter § 37, stk. 1.


Det har ikke været tilsigtet, at uddelinger fra og vederlag ved afståelse af KL på grund af ejerskabet til Kommunekemi A/S skulle være omfattet af reglerne om modregning. Forslaget undtager derfor Kommunekemi A/S og dermed KL fra reglerne.


Kommunekemi A/S er af historiske grunde også ejet af Frederiksberg og Københavns Kommuner, som tidligere ikke var medlemmer af KL. Disse kommuners ejerandele i Kommunekemi A/S vil som konsekvens af ændringen også blive undtaget fra modregning fremover.


2. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner

Lovforslaget indebærer, at staten vil få merudgifter, idet der ikke vil ske reduktion af bloktilskud ved uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i KL og Kommunekemi A/S til kommunerne. Kommunerne vil tilsvarende opnå ikke at skulle modregnes i bloktilskuddene. KL har opnået et nettoprovenue på 1,2 mia. ved afhændelsen af KMD A/S. Der pågår forhandlinger om salg af Kommunekemi A/S. En opgørelse af nettoprovenuet ved en eventuel afhændelse af Kommunekemi A/S eller de øvrige aktiviteter i KL er derfor ikke mulig. Forslaget har ikke administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.


3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


4. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.


5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


7. Høring

Lovforslaget er sendt i høring til Energitilsynet, Frederiksberg Kommune, KL (Kommunernes Landsforening) og Københavns Kommune.


8. Sammenfattende skema

Vurdering af lovforslagets konsekvenser

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Kommunerne vil ikke blive modregnet i bloktilskuddene ved modtagelse af uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i Kommunekemi A/S og KL.
Staten vil få merudgifter, idet der ikke vil ske en reduktion af bloktilskuddet ved uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i Kommunekemi A/S og KL.
Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1


Energitilsynet har tilkendegivet, at KL (Kommunernes Landsforening) på grund af ejerskabet af 82,5 pct. af aktierne i Kommunekemi A/S (cvr.nr. 34484414) er omfattet af elforsyningslovens § 37, stk. 1. Dette skyldes, at Kommunekemi A/S udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, og at Energitilsynet har anset kommunernes medlemskab af KL for at være ejerandele efter § 37, stk. 1.


Det har ikke været tilsigtet, at KL på grund af ejerskabet af Kommunekemi A/S skulle være omfattet af elforsyningslovens § 37, stk. 1, med den virkning, at bl.a. alle uddelinger fra KL til kommunerne, f.eks. som følge af KL's nylige salg af KMD A/S, udløser modregning i kommunernes bloktilskud efter elforsyningslovens § 37.


Med ændringsforslaget undtages Kommunekemi A/S. Ændringen vil indebære, at også KL vil blive undtaget fra lovens § 37, stk. 1. Baggrunden herfor er, at KL ikke i øvrigt udøver og ikke har udøvet aktiviteter eller ejer eller har ejet andele i virksomheder, der er omfattet af elforsyningsloven, varmeforsyningslovens § 23 l eller lov om kommuners afståelse af vand- og spildevandsforsyninger.


Som konsekvens af at Kommunekemi A/S undtages fra elforsyningslovens § 37, stk. 1, vil uddelinger fra Kommunekemi A/S eller vederlag ved afståelse af Kommunekemi A/S til selskabets kommunale ejere i det hele taget blive undtaget fra registreringspligten i elforsyningslovens § 37. Uddelinger og afståelsesvederlag til Københavns og Frederiksberg Kommuner, der ejer de resterende 17,5 % af aktierne i Kommunekemi A/S, vil derfor også være undtaget fra modregning.


Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 1.


Til § 2

Det foreslås, at forslaget om at undtage Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37, stk. 1, træder i kraft den 1. juli 2009. Forslaget har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele, som de kommunale ejere måtte modtage fra og med 1. juli 2009. Dette betyder, at uddelinger til kommuner fra Kommunekemi A/S og KL, som kommunerne måtte have modtaget inden 1. juli 2009, fortsat skal registreres i henhold til elforsyningslovens § 37 med henblik på modregning i det kommunale bloktilskud.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
  
§ 1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 503 af 17. juni 2008 og senest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:
  
1. I § 37 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11. Kommunekemi A/S anses ikke for at være en virksomhed omfattet af stk. 1.«
   
  
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele, som kommuner modtager fra og med den 1. juli 2009.