L 26 Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien.

Af: Udenrigsminister Per Stig Møller (KF)
Udvalg: Europaudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l26_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2006)

 

 

Udenrigsministeren (Per Stig Møller) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien

(Lovforslag nr. L 26).

Det fremsatte lovforslag vil gøre det muligt for Danmark at ratificere traktatkomplekset vedrørende Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU. Der er tale om en genfremsættelse af tidligere forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien, lovforslag nr. L 103, som blev fremsat den 8. december 2005 og førstebehandlet af Folketinget den 19. januar 2006. Lovforslagets tekst er uforandret i forhold til det tidligere fremlagte forslag. Dog er der til lovforslagets bemærkninger tilføjet oplysninger om Kommissionens vurderinger og anbefalinger samt foretaget tekniske ændringer i lyset af den tid der er gået siden fremsættelsen af den oprindelige lovforslag.

Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU skal ses i naturlig forlængelse af udvidelsen med ti lande, som blev besluttet på Det Europæiske Råds møde i København den 12.-13. december 2002, efter at det var lykkedes det danske EU-formandskab at afslutte optagelsesforhandlingerne. Ved denne lejlighed satte Det Europæiske Råd som mål at optage Bulgarien og Rumænien som medlemmer i 2007 og vedtog Kommissionens køreplaner for landenes tiltrædelse samt en forøgelse af førtiltrædelsesbistanden. Den 14. december 2004 blev optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien endeligt afsluttet, og på mødet i Det Europæiske Råd den 16-.17 december 2004 besluttede EU's stats- og regeringschefer at byde de to lande velkomne som medlemmer fra 1. januar 2007, såfremt de på det tidspunkt vurderedes klar til medlemskab.

Det retlige grundlag for Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse bygger på samme principper som ved tidligere udvidelser, nemlig øjeblikkelig og fuld indpasning i institutionerne og €" bortset fra de fastsatte tidsbegrænsede overgangsforanstaltninger €" fuld accept af de grundlæggende traktater og institu­tionernes retsakter, hvori der kun foretages de tilpasninger, der er nødvendiggjort af tiltrædelsen. Som det var tilfældet i forbindelse med de ti landes tiltrædelse i 2004, er der i tiltrædelseskomplekset for Bulgarien og Rumænien på konkrete områder indbygget beskyttelsesklausuler, der kan bringes i anvendelse, såfremt visse betingelser er opfyldt.

Med udgangspunkt i Det Europæiske Råds beslutning fra december 2004 indledtes en såkaldt tilsyns- eller monitoreringsproces, hvor Kommissionen løbende vurderede de to landes parathed til medlemskab. Det blev indføjet i tiltrædelseskomplekset, at Rådet på anbefaling af Kommissionen ville kunne beslutte at udskyde medlemskabet med ét år frem til 1. januar 2008. Den 26. september 2006 vurderede Kommissionen, at både Bulgarien og Rumænien ville være klar til medlemskab den 1. januar 2007, og vi kan således se frem til at byde to nye medlemslande velkomne i EU fra nytår. Kommissionen vurderede, at begge lande har gjort betydelige fremskridt på de områder, der tidligere har vakt dens bekymring. Det gælder især retsvæsen, landbrug og fødevaresikkerhed. Kommissionen foreslår særlige foranstaltninger for at sikre, at den positive udvikling på disse områder fortsætter fremover.

Tiltrædelsen nødvendiggør traktattilpasninger med henblik på at indpasse de nye medlems­lande i institutionerne. Udgangspunktet herfor er Nice-traktaten. Tiltrædelsesakten fastsætter på basis af de nugældende principper, hvor mange repræsentanter til Europa-Parlamentet, der skal vælges i hver ny medlemsstat, og hvilken stemmevægt de nye medlemslande tildeles i Rådet. For så vidt angår Kommissionen, vil de to landes tiltrædelse betyde, at bestemmelserne i protokol nr. 1 til Nice-traktaten træder i kraft, hvorefter den første Kommission efter optagelsen af det 27. medlemsland skal have færre medlemmer, end der er medlemslande, og at disse vælges på grundlag af en ordning med ligelig rotation mellem medlemsstaterne. Tiltrædelseskomplekset tager €" gennem en særlig tiltrædelsesprotokol €" højde for, at Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse også vil kunne ske på baggrund af forfatningstraktaten, såfremt denne på et tidspunkt måtte træde i kraft.

Foruden Folketingets samtykke til ratifikation af tiltrædelsestraktatkomplekset inde­holder lovforslaget en bestemmelse, som betyder, at traktatkompleksets enkelte bestemmelser får gyldighed i Danmark, når og således som de træder i kraft efter EU-retten. Tiltrædelsestraktaten omfatter alene de tiltrædende staters accept af de gældende EU-regler og de af tiltrædelsen nødvendiggjorte tilpasninger og overgangsforanstaltninger. Tiltrædelsestraktaten medfører således ikke nogen ændring i omfanget af de beføjelser, som Danmark har overdraget til EU€™s institutioner.

Det er en forudsætning for Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU, at såvel de nuværende medlemslande som de to tiltrædelseslande forinden har tilendebragt deres respektive ratifikationsprocedurer og rettidigt deponeret ratifikationsinstrumenterne. Pr. 22. september 2006 har 21 af EU's 25 medlemslande, foruden Bulgarien og Rumænien, selv ratificeret tiltrædelsestraktaten.

Idet jeg i øvrigt henviser til de bemærkninger, der ledsager forslaget, samt til den bilagte redegørelse for indholdet af tiltrædelseskomplekset, skal jeg tillade mig at anbefale det høje Tings velvillige behandling.