L 99 Forslag til lov om ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder.

(Kønsopdelt lønstatistik og redegørelser om lige løn).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l99_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (7. december 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder (Kønsopdelt lønstatistik og redegørelser om lige løn)

(Lovforslag nr. L 99).

Forslaget har til formål at øge opmærksomheden og at intensivere arbejdet med at reducere eventuelle lønforskelle mellem mænd og kvinder på virksomheder over en vis størrelse. Disse virksomheder pålægges med dette forslag en pligt til årligt at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik, således at der tilvejebringes det nødvendige grundlag, for at den enkelte virksomhed kan arbejde aktivt hermed.

Lovforslaget åbner tillige mulighed for, at virksomheden i stedet kan udarbejde en redegørelse, hvis der indgås aftale herom med de ansatte på virksomheden. Denne redegørelse om lige løn skal indeholde dels en beskrivelse af de vilkår, der har betydning for aflønningen af mænd og kvinder på virksomheden, dels konkrete handlingsorienterede initiativer med forløb på op til 3 års varighed.

Forslaget indebærer også, at beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren hvert tredje år udarbejder en redegørelse om indsatsen for at opnå ligeløn mellem mænd og kvinder.

Regeringen finder det naturligt, at en fælles indsats for at få reduceret utilsigtede lønforskelle mellem kvinder og mænd forankres i det etablerede samarbejdssystem. For­slaget skal netop sikre et sådant konstruktivt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Derfor retter lovforslaget sig mod den kreds af virksomheder, som allerede er fortrolige med samarbejdsproceduren, som den findes i en række samarbejdsaftaler eller i lov om information og høring af lønmodtagere. Forslaget kan ses som supplement til de samarbejdsaftaler, der allerede indeholder en pligt til samarbejde om aktivt at fremme ligebehandling og ligestilling på arbejdspladsen.

Hensynet til den enkelte lønmodtagers anonymitet ved behandling af lønoplysninger er tilgodeset ved, at kun virksomheder med medarbejdergrupper af en vis størrelse skal udarbejde kønsopdelt lønstatistik. Regeringen er opmærksom på, at der skal være det fornødne tungtvejende formål for at pålægge erhvervslivet nye administrative byrder. Disse konsekvenser for erhvervslivet er søgt mest muligt afbødet. De omfattede virksomheder er således i forvejen fortrolige med de relevante løn­oplysninger. Det skyldes, at de har pligt til på samme detaljeringsniveau at indberette til Danmarks Statistiks årlige lønstatistik. Samtidig gøres det muligt for virksomhederne - uden beregning - at indhente den kønsopdelte lønstatistik fra Danmarks Statistik.

Endelig er det vigtigt for Regeringen, at der med lovforslaget sikres metodefrihed. Dette sker ikke mindst i erkendelse af, at lige løn ikke alene sikres gennem kønsopdelte lønstatistikker, og at mange veje kan føre til det fælles mål om at fremme lige løn. Derfor får de omfattede virksomheder også mulighed for selv at fastlægge udformningen af den kønsopdelte lønstatistik. Dog skal statistikken opbygges efter ensartede principper.

Forslaget skal træde i kraft 1. januar 2007, dog således at redegørelsen fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren skal udarbejdes første gang i 2009.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Tingets velvillige behandling.